Lovely Rose by DROPS Design

Trøje hæklet ovenfra og ned med raglan, korte ærmer og viftemønster i DROPS Cotton Merino. Til børn i str 1 - 10 år

DROPS Design: Model nr cm-002-bn
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
Størrelse: 12/18 mdr - 2 - 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 år
Str i cm: 86 - 92 - 98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140
Materialer:
DROPS COTTON MERINO fra Garnstudio
150-200-200-250-250-300 g f.nr 13, koral

Eller brug:
DROPS BELLE fra Garnstudio
150-200-200-250-250-300 g f.nr 11, gammelrosa

DROPS HÆKLENÅL nr 3,5 – eller den nål du skal bruge for at få 20 st og 10 rækker i højden på 10 x 10 cm.
DROPS KNAP (Blomst rosa) nr 616: 4 stk i alle str.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 68.85kr. Læs mere.

Instruktioner

HÆKLEINFO:
På beg af hver række med st erstattes 1.st med 3 lm.

UDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 st ud ved at hækle 2 st i samme m.
----------------------------------------------------------

JAKKE:
Arb hækles ovenfra og ned. Der hækles frem og tilbage fra midt foran.

BÆRESTK:
Hækl 67-71-75-79-83-83 løse lm (inkl 1 lm til at vende med) på nål 3,5 med Cotton Merino eller Belle. Hækl 1 fm i 2.lm fra nålen, derefter hækles der 1 fm i hver lm rækken ud = 66-70-74-78-82-82 fm på rækken. Nu sættes der 4 mærketråde i arb til raglan således (start midt foran – OBS: Der hækles IKKE når mærketrådene sættes): spring over 15-16-17-18-19-19 fm (= højre forstk), sæt 1 mærketråd i næste fm, spring over 6 fm (= ærme), sæt 1 mærketråd i næste fm, spring over 20-22-24-26-28-28 fm (= rygstk), sæt 1 mærketråd i næste fm, spring over 6 fm (= ærme) og sæt sidste mærketråd i næste fm (der er nu 15-16-17-18-19-19 fm på venstre forstk efter sidste mærketråd.)
LÆS HELE NÆSTE AFSNIT FØR DET HÆKLES!
LÆS HÆKLEINFO og hækl næste række fra retsiden således:
Hækl 1 st i hver fm, men i hver fm med mærketråd hækles der 2 st + 2 lm + 2 st = 78-82-86-90-94-94 st på rækken (= 12 st taget ud på rækken).

Nu tages der ud til raglan: Fortsæt med st, og hækl 2 st + 2 lm + 2 st om hver lm-bue i hver raglan overgang (= 16 st taget ud på rækken). Gentag udtagningen på hver række, 4-5-5-6-6-7 gange til (= totalt 5-6-6-7-7-8 gange) = 158-178-182-202-206-222 st på rækken. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!
Næste række hækles således fra retsiden:

Hækl 1 st i hver af de første 26-29-30-33-34-36 st (= højre forstk), spring over de næste 32-36-36-40-40-44 st (= ærme), hækl 8 lm, hækl 1 st i hver af de næste 42-48-50-56-58-62 st (= rygstk), spring over de næste 32-36-36-40-40-44 st (= ærme), hækl 8 lm og hækl 1 st i hver af de sidste 26-29-30-33-34-36 st (= venstre forstk). Vingeærmerne er nu færdige.

RYG & FORSTK:
Hækl 1 række med st (hækl 1 st i hver st fra forrige række og 1 st i hver lm under hvert ærme – husk HÆKLEINFO) = 110-122-126-138-142-150 m på rækken. HERFRA MÅLES ARB VIDERE! Fortsæt med 1 st i hver st til arb måler 3-4-4-4-5-5 cm, på sidste række tages der 4-2-3-1-2-4 st ud jævnt fordelt - læs UDTAGNINGSTIPS = 114-124-129-139-144-154 st. Nu hækles der viftemønster således:

1.RÆKKE: 1 fm i hver af de 5 første st (= forkant), * 4 lm, spring over 4 st, 1 fm i næste st *, gentag fra *-* afslut med 4 lm, spring over 4 fm og 1 fm i hver af de 5 sidste st (= forkant) = 21-23-24-26-27-29 lm-buer.
2.RÆKKE: 1 st i hver af de 5 første fm, 3 st + 2 lm + 3 st om hver lm-bue, 1 st i hver af de 5 sidste fm.
Gentag 2.række til arb måler 13-15-17-18-20-21 cm.

NÆSTE RÆKKE HÆKLES SÅLEDES: 1 st i hver af de 5 første st, 4 st + 2 lm + 4 st om hver lm-bue, 1 st i hver af de 5 sidste st.
Gentag denne række til arb måler 21-23-26-29-33-36 cm.

NÆSTE RÆKKE HÆKLES SÅLEDES: 1 st i hver af de 5 første st, 4 dbl-st + 2 lm + 4 dbl-st om hver lm-bue, 1 st i hver af de 5 sidste st. Hækl denne række en gang, klip og hæft tråden.

UDJÆVNING AF HALSUDSKÆRING:
For bedre pasform hækles der en udjævning af halsudskæringen. Sæt 1 mærketråd i m i hvert “hjørne” i halsen, dvs i starten af hver raglan overgang.
Hækl på nål 3,5 således: Start midt foran og hækl 1 fm i hver m til der er 1 m tilbage før m med mærketråd i, hækl 1 halv-st i næste m, 1 st i m med mærketråd og 1 halv-st i næste m, videre hækles der 1 fm i hver m til der er 1 m tilbage før næste m med mærketråd, 1 halv-st i næste m, 1 st i m med mærketråd og 1 halv-st i næste m, videre hækles der 1 fm i hver m til der er 1 m tilbage før m med mærketråd, hækl 1 halv-st i næste m, 1 st i m med mærketråd og 1 halv-st i næste m, videre hækles der 1 fm i hver m til der er 1 m tilbage før næste m med mærketråd, 1 halv-st i næste m, 1 st i m med mærketråd og 1 halv-st i næste m, hækl 1 fm i hver fm frem til midt foran. Vend arb og hækl 1 fm i hver fm tilbage til midt foran, men ved hver mærketråd hækles 3 fm sammen, dvs hækl 1 fm i halv-st, men vent med sidste omslag og gennemtræk, hækl 1 fm i st m mærketråd i, men vent med sidste omslag og gennemtræk, hækl 1 fm i næste halv-st, men nu trækkes sidste omslag gennem alle 4 m på nålen (= 4 fm taget ind).

HALSKANT:
Hækl rundt i halsen således: 1 fm i første m, * 3 lm, spring over 2 m, 1 fm i næste m *, gentag fra *-* rækken ud, klip og hæft trådene.

VIFTEKANT RUNDT OM VINGEÆRMERNE:
Hækl således: Hækl 1 fm i hver af de 8 m midt under ærmet, derefter hækles der viftekant rundt om ærmeåbningen således: * spring over 2 st, i næste m hækles der 3 st + 2 lm + 3 st, spring over 2 st, 1 fm i næste m *, gentag fra *-* og afslut med 1 km i første fm i beg af omg (= ca 9-9-10-10-11 vifter langs vingeærmerne). Klip og hæft trådene.
Gentag nederst rundt om det andet vingeærme.

Sy 4 knapper i jævnt fordelt på venstre forkant øverst på bærestykket. Knapperne knappes mellem 2 st på venstre forkant.

Diagram

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS Children 26-1) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (25)

Carmen 09.08.2019 - 19:29:

Hola muy lindo el modelo. Podría agregarse también la muestra en un diagrama ? Muchas gracias

Laura 05.08.2019 - 09:11:

Buongiorno, Mi chiamo Laura e chiedo consulenza :) Ho fatto il corpetto taglia 12mesi. Il sormonto frontale mi sembra eccessivo.. 5 cm di sormonto.. Se il retro parto con 20 maglie, in un neonato forse 15 per parte sul davanti èeccessivo. Ma non sono esperta e chiedo conferma e parere prima di rifare tutto il corpetto di testa mia.

DROPS Design 05.08.2019 kl. 16:51:

Buongiorno Laura. Per un aiuto così personalizzato le suggeriamo di rivolgersi al suo rivenditore Drops di fiducia, anche via mail. Può in questo modo allegare fotografia del suo lavoro ed essere seguita in eventuali personalizzazioni del modello, cosa che purtroppo in questa sede non ci è possibile fare. Buon lavoro!

Kathrin 08.02.2019 - 12:39:

Danke für die tolle Anleitung. Ich bin total zufrieden mit meinem Häkelergebnis 😊

Heidi Madsen 11.08.2018 - 00:01:

Kan denne trøje laves med lange ærmer i stedet for?

DROPS Design 14.08.2018 kl. 13:42:

Hej Heidi, vi kan desværre ikke ændre i selve opskriften, men hvis du hækler dem ovenfra og ned, så kan du måle på en trøje med ærmer som passer barnet. God fornøjelse!

Katja Grumbach 11.12.2017 - 20:27:

Ich wollte die Jacke in Größe 134/140 machen. Die Jacke schließt jetzt schon sehr eng am Hals (Ausgleich und Blende fehlen noch) und mit nur 8 Luftmaschen ist der Armausschnitt viel zu eng. Ich hatte die Jacke in Größe 110/116 schon gemacht da hat alles gepasst. Wo kann ich was ändern damit es nachher alles stimmt? Oder gibt es eine andere Anleitung für größere Kinder? Vielen Dank

DROPS Design 12.12.2017 kl. 08:03:

Liebe Frau Grumbach, stimmt Ihre Maschenprobe? Wenn Sie die 10 Stb = 10 cm in der Breite haben, dann bekommen Sie durch die Anleitung die massen wie in der Skizze. Sie können auch mal die gehäkelte Jacke für Damen durchsuchen. Viel Spaß beim häkeln!

Dagny Dahl 04.11.2017 - 09:01:

Hei! Jeg har et spørsmål til viftekanten rundt ermene. Tidligere i oppskriften hoppet en over 32 staver for å lage åpningen til ermene (for den minste størrelsen). Når en skal lage viftene skal en oppe over to staver og sette viften i den tredje. Videre hopper en over to staver og setter en fastmaske. Jeg får da at hver vifte strekker seg over 6 staver. Når det da er 32 i åpningen får jeg bare ca 5 vifter. Blir dette feil? På forhånd takk for svar!:-)

DROPS Design 15.11.2017 kl. 14:19:

Hej, det lyder rigtig det du siger. God fornøjele!

Maurizia Giuseppina Antonini 23.10.2017 - 20:53:

Se ho 19 maglie per metà davanti, dopo 7 righe a punto alto con due aumenti per riga per un tot. di 14 maglie avrò 33maglie e non 34. Per le maniche stesso discorso: comincio con 6 maglie + 4 aumenti per 7 righe mi darà un risultato di 28 + 6 = 34 maglie. Questo per la taglia 7/8 anni. In seguito a tutti questi errori anche i calcoli successivi risultano tutti sbagliati.

BERNADETTE REGIS 22.06.2017 - 21:12:

Pourquoi n'y a-t-il pas de diagramme avec vos patrons au crochet ? C'est tellement plus facile à suivre Merci d'avance federica

DROPS Design 23.06.2017 kl. 08:23:

Bonjour Federica, l'experience montre que la majorité de nos clientes ne sont pas très à l'aise avec les diagrammes, raison pour laquelle nous proposons des explications écrites et des diagrammes en fonction des modèles. Lisez attentivement les explications et vous pourrez réaliser ce gilet de la même façon. Bon crochet!

Heidi Cecilie Brandshaug Løken 08.06.2017 - 18:00:

Takk for svar vedrørende viften, men da blir jo prosedyren egentlig en helt annen enn når man hekler 2. rad? Her må man jo hekle luftmasker mellom viftene i tillegg - som ikke står forklart på 2. Rad

DROPS Design 09.06.2017 kl. 07:58:

Hei igjen. Nei, det er allerede 2 luftmasker i viften (3 st + 2 lm + 3 st). Det skal ikke hekles luftmasker mellom viftene. Du hekler en ny vifte i de 2 luftmaskene fra forrige vifte. God Fornøyelse!

Heidi Cecilie Brandshaug Løken 07.06.2017 - 19:34:

Jeg forstår ikke viften. Man hekler tre st + 2 lm + 2 st rundt luftmasker. Denne er grei. Men så står det at man skal fortsette med denne omgangen til arbeidet måler 13 cm. Det er bare det at når man skal fortsette så finnes det ingen luftmaskebue å hekle rundt. Betyr det at man skal hekle i stavene heretter? Prøver, men mønsteret blir ikke som på bildet.

DROPS Design 08.06.2017 kl. 07:41:

Hei Heidi. Når du skal gjenta 2. rad til arbeidet måler 13 cm, så hekler du viften om de 2 luftmaskene i viften fra 2. rad (de 2 luftmaskene = luftmaskebuen). Se også videoen som ligger under oppskriften: "Hvordan hekle et enkelt viftemønster". God Fornøyelse!

Kommentere opskrift DROPS Children 26-1