Lovely Rose by DROPS Design

Jakke med raglan, korte ermer og viftemønster, heklet ovenfra og ned i DROPS Cotton Merino. Til baby og barn i størrelse 1 - 10 år

DROPS Design: Modell nr cm-002-bn
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
Størrelse: 12/18 mnd - 2 - 3/4 - 5/6 - 7/8 - 9/10 år
Str i cm: 86 - 92 - 98/104 - 110/116 - 122/128 - 134/140
Materialer:
DROPS COTTON MERINO fra Garnstudio
150-200-200-250-250-300 g f.nr 13, korall

DROPS HEKLENÅL NR 3,5 – eller den nålen du må bruke for å få 20 st og 10 rader i høyden på 10 x 10 cm.
DROPS KNAPP, NR 616 (Blomst rosa): 4 stk i alle str.
----------------------------------------------------------

DROPS Cotton Merino uni colour DROPS Cotton Merino uni colour 33.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 99kr. Les mer.
HEKLEINFO:
På beg av hver rad med st erstattes 1.st med 3 lm.

ØKETIPS:
Det økes 1 st ved å hekle 2 st i samme m.
----------------------------------------------------------

JAKKE:
Arb hekles ovenfra og ned. Det hekles frem og tilbake fra midt foran.

BÆRESTK:
Hekle 67-71-75-79-83-83 løse lm (inkl 1 lm til å snu med) på nål 3,5 med Cotton Merino. Hekle 1 fm i 2.lm fra nålen, deretter hekles det 1 fm i hver lm raden ut = 66-70-74-78-82-82 fm på raden. Nå settes det 4 merketråder i arb til raglan slik (start midt foran – NB: Det hekles IKKE når merketrådene settes): Hopp over 15-16-17-18-19-19 fm (= høyre forstk), sett 1 merketråd i neste fm, hopp over 6 fm (= erme), sett 1 merketråd i neste fm, hopp over 20-22-24-26-28-28 fm (= bakstk), sett 1 merketråd i neste fm, hopp over 6 fm (= erme) og sett siste merketråd i neste fm (det er nå 15-16-17-18-19-19 fm på venstre forstk etter siste merketråd.)
LES HELE NESTE AVSNITT FØR DET HEKLES!
LES HEKLEINFO og hekle neste rad fra retten slik:
Hekle 1 st i hver fm, men i hver fm med merketråd i hekles det 2 st + 2 lm + 2 st = 78-82-86-90-94-94 st på raden (= 12 st økt på raden).

Videre økes det til raglan: Fortsett med st, og hekle 2 st + 2 lm + 2 st om hver lm-bue i hver raglanlinje (= 16 st økt på raden) Gjenta økningen på hver rad, 4-5-5-6-6-7 ganger til (= totalt 5-6-6-7-7-8 ganger) = 158-178-182-202-206-222 st på raden. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!
Neste rad hekles slik fra retten:

Hekle 1 st i hver av de første 26-29-30-33-34-36 st (= høyre forstk), hopp over de neste 32-36-36-40-40-44 st (= erme), hekle 8 lm, hekle 1 st i hver av de neste 42-48-50-56-58-62 st (= bakstk), hopp over de neste 32-36-36-40-40-44 st (= erme), hekle 8 lm og hekle 1 st i hver av de siste 26-29-30-33-34-36 st (= venstre forstk). Ermkappene er nå ferdige.

BOL:
Hekle 1 rad med st (hekle 1 st i hver st fra forrige rad og 1 st i hver lm under hvert erme – husk HEKLEINFO) = 110-122-126-138-142-150 m på raden. HERFRA MÅLES ARB VIDERE! Fortsett med 1 st i hver st til arb måler 3-4-4-4-5-5 cm, på siste rad økes det 4-2-3-1-2-4 st jevnt fordelt - LES ØKETIPS = 114-124-129-139-144-154 st. Nå hekles det viftemønster slik:

1.RAD: 1 fm i hver av de 5 første st (= stolpe), * 4 lm, hopp over 4 st, 1 fm i neste st *, gjenta fra *-* avslutt med 4 lm, hopp over 4 fm og 1 fm i hver av de 5 siste st (= stolpe) = 21-23-24-26-27-29 lm-buer.
2.RAD: 1 st i hver av de 5 første fm, 3 st + 2 lm + 3 st om hver lm-bue, 1 st i hver av de 5 siste fm.
Gjenta 2.rad til arb måler 13-15-17-18-20-21 cm.

NESTE RAD HEKLES SLIK: 1 st i hver av de 5 første st, 4 st + 2 lm + 4 st om hver lm-bue, 1 st i hver av de 5 siste st.
Gjenta denne raden til arb måler 21-23-26-29-33-36 cm.

NESTE RAD HEKLES SLIK: 1 st i hver av de 5 første st, 4 dbl-st + 2 lm + 4 dbl-st om hver lm-bue, 1 st i hver av de 5 siste st. Hekle denne raden en gang, klipp og fest tråden.

UTJEVNING AV HALSRINGNING:
For bedre passform hekles det en utjevning av halsringningen. Sett 1 merketråd i m i hvert “hjørne” i halsen, dvs på starten av hver raglanlinje.
Hekle på nål 3,5 slik: start midt foran og hekle 1 fm i hver m til det gjenstår 1 m før m med merketråd i, hekle 1 halv-st i neste m, 1 st i m med merketråd i og 1 halv-st i neste m, videre hekles det 1 fm i hver m til det gjenstår 1 m før neste m med merketråd i, 1 halv-st i neste m, 1 st i m med merketråd i og 1 halv-st i neste m, videre hekles det 1 fm i hver m til det gjenstår 1 m før m med merketråd i, hekle 1 halv-st i neste m, 1 st i m med merketråd i og 1 halv-st i neste m, videre hekles det 1 fm i hver m til det gjenstår 1 m før neste m med merketråd i, 1 halv-st i neste m, 1 st i m med merketråd i og 1 halv-st i neste m, hekle 1 fm i hver fm frem til midt foran. Snu arb og hekle 1 fm i hver fm tilbake til midt foran, men ved hver merketråd hekles 3 fm sammen, dvs hekle 1 fm i halv-st, men vent med siste kast og gjennomtrekk, hekle 1 fm i st m merketråd i, men vent med siste kast og gjennomtrekk, hekle 1 fm i neste halv-st, men nå trekkes siste kast gjennom alle 4 m på nålen (= 8 fm felt).

HALSKANT:
Hekle rundt halsen slik: 1 fm i første m, * 3 lm, hopp over 2 m, 1 fm i neste m *, gjenta fra *-* raden ut, klipp og fest trådene.

VIFTEKANT RUNDT ERMKAPPENE:
Hekle slik: hekle 1 fm i hver av de 8 m midt under ermet, deretter hekles det viftekant rundt ermåpningen slik: * hopp over 2 st, i neste m hekles det 3 st + 2 lm + 3 st, hopp over 2 st, 1 fm i neste m *, gjenta fra *-* og avslutt med 1 kjm i første fm på beg av omg (= ca 9-9-10-10-11 vifter langs ermkappen). Klipp og fest trådene.
Gjenta nederst rundt den andre ermkappen.

Sy 4 knapper jevnt fordelt på venstre bærestk. Knappene kneppes mellom 2 st på stolpen.

Diagram

Kathrin 08.02.2019 - 12:39:

Danke für die tolle Anleitung. Ich bin total zufrieden mit meinem Häkelergebnis 😊

Heidi Madsen 11.08.2018 - 00:01:

Kan denne trøje laves med lange ærmer i stedet for?

DROPS Design 14.08.2018 kl. 13:42:

Hej Heidi, vi kan desværre ikke ændre i selve opskriften, men hvis du hækler dem ovenfra og ned, så kan du måle på en trøje med ærmer som passer barnet. God fornøjelse!

Katja Grumbach 11.12.2017 - 20:27:

Ich wollte die Jacke in Größe 134/140 machen. Die Jacke schließt jetzt schon sehr eng am Hals (Ausgleich und Blende fehlen noch) und mit nur 8 Luftmaschen ist der Armausschnitt viel zu eng. Ich hatte die Jacke in Größe 110/116 schon gemacht da hat alles gepasst. Wo kann ich was ändern damit es nachher alles stimmt? Oder gibt es eine andere Anleitung für größere Kinder? Vielen Dank

DROPS Design 12.12.2017 kl. 08:03:

Liebe Frau Grumbach, stimmt Ihre Maschenprobe? Wenn Sie die 10 Stb = 10 cm in der Breite haben, dann bekommen Sie durch die Anleitung die massen wie in der Skizze. Sie können auch mal die gehäkelte Jacke für Damen durchsuchen. Viel Spaß beim häkeln!

Dagny Dahl 04.11.2017 - 09:01:

Hei! Jeg har et spørsmål til viftekanten rundt ermene. Tidligere i oppskriften hoppet en over 32 staver for å lage åpningen til ermene (for den minste størrelsen). Når en skal lage viftene skal en oppe over to staver og sette viften i den tredje. Videre hopper en over to staver og setter en fastmaske. Jeg får da at hver vifte strekker seg over 6 staver. Når det da er 32 i åpningen får jeg bare ca 5 vifter. Blir dette feil? På forhånd takk for svar!:-)

DROPS Design 15.11.2017 kl. 14:19:

Hej, det lyder rigtig det du siger. God fornøjele!

Maurizia Giuseppina Antonini 23.10.2017 - 20:53:

Se ho 19 maglie per metà davanti, dopo 7 righe a punto alto con due aumenti per riga per un tot. di 14 maglie avrò 33maglie e non 34. Per le maniche stesso discorso: comincio con 6 maglie + 4 aumenti per 7 righe mi darà un risultato di 28 + 6 = 34 maglie. Questo per la taglia 7/8 anni. In seguito a tutti questi errori anche i calcoli successivi risultano tutti sbagliati.

BERNADETTE REGIS 22.06.2017 - 21:12:

Pourquoi n'y a-t-il pas de diagramme avec vos patrons au crochet ? C'est tellement plus facile à suivre Merci d'avance federica

DROPS Design 23.06.2017 kl. 08:23:

Bonjour Federica, l'experience montre que la majorité de nos clientes ne sont pas très à l'aise avec les diagrammes, raison pour laquelle nous proposons des explications écrites et des diagrammes en fonction des modèles. Lisez attentivement les explications et vous pourrez réaliser ce gilet de la même façon. Bon crochet!

Heidi Cecilie Brandshaug Løken 08.06.2017 - 18:00:

Takk for svar vedrørende viften, men da blir jo prosedyren egentlig en helt annen enn når man hekler 2. rad? Her må man jo hekle luftmasker mellom viftene i tillegg - som ikke står forklart på 2. Rad

DROPS Design 09.06.2017 kl. 07:58:

Hei igjen. Nei, det er allerede 2 luftmasker i viften (3 st + 2 lm + 3 st). Det skal ikke hekles luftmasker mellom viftene. Du hekler en ny vifte i de 2 luftmaskene fra forrige vifte. God Fornøyelse!

Heidi Cecilie Brandshaug Løken 07.06.2017 - 19:34:

Jeg forstår ikke viften. Man hekler tre st + 2 lm + 2 st rundt luftmasker. Denne er grei. Men så står det at man skal fortsette med denne omgangen til arbeidet måler 13 cm. Det er bare det at når man skal fortsette så finnes det ingen luftmaskebue å hekle rundt. Betyr det at man skal hekle i stavene heretter? Prøver, men mønsteret blir ikke som på bildet.

DROPS Design 08.06.2017 kl. 07:41:

Hei Heidi. Når du skal gjenta 2. rad til arbeidet måler 13 cm, så hekler du viften om de 2 luftmaskene i viften fra 2. rad (de 2 luftmaskene = luftmaskebuen). Se også videoen som ligger under oppskriften: "Hvordan hekle et enkelt viftemønster". God Fornøyelse!

Therese 24.04.2017 - 13:39:

Hei.Får det ikke til å stemne med økning etter at det er satt merketråder.Står at du skal øke i hver merketråd =12 økte staver,men det blir jo 16 hvis man følger oppskrift og på neste omgang står det øk med 16st.Er det feil i oppskrift.

DROPS Design 26.04.2017 kl. 10:27:

Hei Therese. Det er riktig slik det står i oppskriften. Selv om du øker med 4 masker på 1.rad hekler du disse 4 maskene i en eksisterende maske = da blir det 3 nye masker. Når du øker på 2.rad økes det om en luftmaskebue og da blir det 16 helt nye masker. Litt vasnkelig å forklare, men håper dette gir noen mening for deg. God Fornøyelse!

Therese 23.04.2017 - 20:06:

Får det ikke til å stemme med øking etter festing av merketråder.Står øk ved hver merketråd=12 økte staver,men 4x4 er da 16 og omgangen etter står det fortsett å øk i hver merketråd og da skal du ha 16 staver økt.Er det feil i oppskrift?

Kommentér oppskrift DROPS Children 26-1