DROPS Extra / 0-1099

Coq Au Vin by DROPS Design

Hæklet vinskjuler høne i DROPS Eskimo. Tema: Påske

DROPS Design: Model nr ee-527
Garngruppe E eller C + C
----------------------------------------------------------
Mål: Omkreds bund: ca 55-55 cm. Højde: ca 30-35 cm.
Passer vinpose: 2 liter-3 liter.
Materialer:
DROPS ESKIMO fra Garnstudio
300 g f.nr 24, gul
100 g f.nr 08 rød

DROPS HÆKLENÅL nr 5,5 – eller den nål du skal bruge for at få 13 fm x 14 rækker på 10 x 10 cm.
DROPS KNAP: KOKOSNØD, nr 515: 2-3 stk.
DROPS KNAP: GRAVERET, nr 525: 2-2 stk.
----------------------------------------------------------

DROPS Eskimo uni colour DROPS Eskimo uni colour 13.00 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 111.6kr. Læs mere.
HÆKLEINFO-1:
På beg af hver omg/række med fm, erstattes første fm med 1 lm. Omg afsluttes med 1 km i lm i beg af omg.

HÆKLEINFO-2 (gælder vinger):
På beg af hver række med fm hækles 1 lm (lm regnes ikke med i fm-antallet).

UDTAGNINGSTIPS:
Der tages ud ved at hækle 2 fm i samme fm.

INDTAGNINGSINFO-1:
2 fm hækles sammen til 1 fm således: * Stik nålen ind i næste m, hent tråden *, gentag fra *-* en gang til, slå om og træk tråden gennem alle 3 m på nålen.

INDTAGNINGSINFO-2 (gælder næbet):
3 fm hækles sammen til 1 fm således: * Stik nålen ind i næste m, hent tråden *, gentag fra *-* 2 gange til, slå om og træk tråden gennem alle 4 m på nålen.

HÆKLE FM I CIRKEL (gælder ben):
Efter den sidste fm på 1.omg, hækles 1 fm i næste fm (= 1.fm fra beg af 1.omg), fortsæt at hækl rundt med 1 fm i hver fm.
----------------------------------------------------------

VINSKJULER-HØNE:
Arb hækles frem og tilbage fra hovedet og ned. Hækl 6 lm på nål 5,5 med gul.
1.RÆKKE: Hækl 1 fm i 2.lm fra nålen (= 2 fm), 1 fm i hver af de næste 4 lm = 6 fm. Vend.
2.RÆKKE: Læs HÆKLEINFO-1! Hækl 1 fm i første fm, 2 fm i hver af de næste 5 fm = 11 fm, vend.
3.RÆKKE: Hækl 2 fm i hver fm = 22 fm. Vend.
4.RÆKKE: Hækl 1 fm i hver fm. Vend.
Gentag 4.række 10 gange til.
Nu hækles kroppen således:
1.RÆKKE: Læs UDTAGNINGSTIPS! Hækl 1 fm i hver fm Samtidig med at der tages 6 fm ud jævnt fordelt = 28 fm. Vend.
2.RÆKKE (og følgende lige rækker): Hækl 1 fm i hver fm. Vend.
3.RÆKKE: 1 fm i hver fm Samtidig med at der tages 6 fm ud jævnt fordelt = 34 fm. Vend.
5.RÆKKE: 1 fm i hver fm Samtidig med at der tages 6 fm ud jævnt fordelt = 40 fm. Vend.
Fortsæt at tage 6 fm ud jævnt fordelt på hver 2.række til der er 52 fm på rækken. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!
11.RÆKKE: * 1 fm i hver af de næste 12 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* rækken ud = 56 fm. Vend.
13.RÆKKE: * 1 fm i hver af de næste 13 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* rækken ud = 60 fm. Vend.
15.RÆKKE: * 1 fm i hver af de næste 14 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* rækken ud = 64 fm. Vend.
Fortsæt at hækle 1 fm mere mellem udtagningerne på hver 2.række til der er 72 fm på rækken. Vend.
20.RÆKKE: Hækl 1 fm i hver fm.
Fortsæt at hækle 1 fm i hver fm til arb måler ca 30-35 cm målt fra toppen. Klip og hæft tråden.

BUNDEN:
Arb hækles rundt. Hækl 4 lm på nål 5,5 med gul og sæt dem sammen til en ring med 1 km i første lm.
1.OMG: HUSK HÆKLEINFO-1! Hækl 6 fm om ringen.
2.OMG: Hækl 2 fm i hver fm = 12 fm.
3.OMG: * 2 fm i første fm, 1 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 18 fm.
4.OMG: * 2 fm i første fm, 1 fm i hver af de næste 2 fm *, gentag fra *-* omg rundt = 24 fm.
5.OMG: * 2 fm i første fm, 1 fm i hver af de næste 3 fm *, gentag fra *-* omg rundt = 30 fm.
6.OMG: * 2 fm i første fm, 1 fm i hver af de næste 4 fm *, gentag fra *-* omg rundt = 36 fm. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!
7.OMG: * 2 fm i første fm, 1 fm i hver af de næste 5 fm *, gentag fra *-* omg rundt = 42 fm.
8.OMG: * 2 fm i første fm, 1 fm i hver af de næste 6 fm *, gentag fra *-* omg rundt = 48 fm.
9.-12.OMG: Fortsæt med at hækle 1 fm mere mellem udtagningerne = 72 fm på sidste omg. Bunden måler ca 17 cm i diameter. Klip og hæft tråden.

MONTERING:
Læg sidste række på kroppen kant mod kanten af bundens sidste omg (= 72 fm) med retsiden ud og hækl med gult således: Hækl 1 fm i hver fm gennem begge lag, afslut med 1 km i første fm = 72 fm. Klip og hæft tråden.

BEN:
Arb hækles rundt. Hækl 6 lm på nål 5,5 med rød og sæt dem sammen til en ring med 1 km i første lm. Hækl 1 fm i hver lm = 6 fm. Videre hækles der FM I CIRKEL – se forkl over - i ca 20 cm. Derefter hækles der 1 omg hvor der tages 4 fm ud jævnt fordelt = 10 fm. Hækl 1 omg uden udtagning, 1 omg hvor der tages 4 fm ud jævnt fordelt = 14 fm. Hækl 1 omg uden udtagning. Klip tråden – buk sidste omg i to og sy sammen så den bliver flad. Hækl 1 ben til på samme måde.

VINGE:
Arb hækles frem og tilbage. Hækl 4 lm (inkl 1 lm til at vende med) på nål 5,5 med gul.
1.RÆKKE: Hækl 1 fm i 2.lm fra nålen, 1 fm i hver af de næste 2 fm = 3 fm. Vend.
2.RÆKKE: Læs HÆKLEINFO-2! Hækl 1 fm i hver fm. Vend.
3.RÆKKE: 2 fm i første fm, 1 fm i næste fm, 2 fm i næste fm = 5 fm. Vend.
4.RÆKKE: 1 fm i hver fm. Vend.
5.RÆKKE: 2 fm i første fm, 1 fm i hver af de næste 3 fm, 2 fm i næste fm = 7 fm. Vend.
Videre hækles 1 fm i hver fm til arb måler ca 15-18 cm. Nu hækles der videre med indtagninger således:
1.RÆKKE: Læs INDTAGNINGSINFO-1! hækl 2 fm sammen, 1 fm i hver af de næste 3 fm, 2 fm sammen = 5 fm. Vend.
2.RÆKKE: Hækl 1 fm i hver fm. Vend.
3.RÆKKE: Hækl 2 fm sammen, 1 fm i næste fm, 2 fm sammen = 3 fm. Vend.
4.RÆKKE:Hækl 1 fm i hver fm. Klip og hæft tråden.
Hækl 1 vinge til på samme måde.

NÆB:
Hækl 3 lm på nål 5,5 med rød.
1.RÆKKE: Hækl 1 fm i 2.lm fra nålen (= 2 fm), hækl 2 fm i samme fm, 1 fm i næste fm = 5 fm. Vend.
2.RÆKKE: HUSK HÆKLEINFO-1! Hækl1 fm i hver fm. Vend.
3.RÆKKE: Hækl 1 fm i første fm, 2 fm i næste fm, 1 fm i næste fm, 2 fm i næste fm, 1 fm i næste fm = 7 fm. Vend.
4.-8.RÆKKE: Hækl 1 fm i hver fm. Vend.
9.RÆKKE: Hækl 1 fm i første fm, * 2 fm sammen, 1 fm i næste fm *, gentag fra *-* 1 gang til = 5 fm. Vend.
10.RÆKKE: Hækl 1 fm i hver fm. Vend.
11.RÆKKE: Hækl 1 fm, 3 fm hækles sammen – læs INDTAGNINGSINFO-2, 1 fm i næste fm = 3 fm. Vend.
12.RÆKKE: hækl 3 fm sammen. Klip og hæft tråden.

KNAPPEKANT:
Venstre kant:
1.RÆKKE: Hækl 23-29 fm jævnt fordelt fra retsiden langs kanten med gul op til hvor der er ca 10 cm tilbage fra toppen. Klip tråden
2.RÆKKE: hækl strop med start fra retsiden således: Spring over de første 7 fm (= her bliver åbningen til vintuden), hækl 1 fm i næste fm, * 3 lm, spring over 2 fm, 2 fm i næste fm, 1 fm i næste fm, 2 fm i næste fm, 1 fm i næste fm *, gentag fra *-* 0-1 gang til, 3 lm, spring over 2 fm, 1 fm i hver af de næste 7 fm. Klip og hæft tråden.
Højre kant:
1.RÆKKE: Hækl 23-29 fm jævnt fordelt fra vrangen langs kanten op til der er ca 10 cm tilbage fra toppen – afpas efter venstre kant. Klip og hæft tråden.

KAM:
Hækl 15 lm på nål 5,5 med rød. Hækl 1 fm i 2.lm fra nålen (= 2 fm), hækl 1 fm i hver lm = 15 fm. Hold arb fladt i venstre hånd mens der hækles lm-buer tilbage i disse fm og lm således: Hækl 12 lm, sæt fast med 1 fm i første fm (= 1 bue), hækl 12 lm, sæt fast med 1 fm i første lm (= 1 bue), * hækl 12 lm, sæt fast med 1 fm i næste lm (= 1 bue), hækl 12 lm, sæt fast med 1 fm i næste fm (= 1 bue) *, gentag fra *-* 12 gange til = 28 lm-buer.

MONTERING:
Læg arb kant mod kant fra hovedet og ned til kanten og sy sammen med gult. Læg venstre kant over højre kant og sy det pænt sammen øverst, klip og hæft tråden. Sy kokosnøddeknapper på højre side lige indenfor kanten.
Sy kammen på således: Start ca 5 cm ned fra toppen på hovedet midt foran, og sy kammen fast på hovedet og ca 5 cm bagover.
Sy 2 graverede knapper på til øjne ca 3 cm fra starten af kammen med ca 1,5 cm mellem hvert øje.
Buk næbbet i 2 og sy det ca 2,5 cm nedenfor øjnene.
Sy en vinge på ved at lægge aflukningen parallel med rækkerne på kroppen, mål ca 12-15 cm lige ned fra toppen af hovedet og ca 5 cm ud til siden (OBS! Sy kun rundt om toppen så vingen hænger løst nederst). Sy den anden vingen på samme måde, men på modsat side - dvs der bliver ca 10 cm mellem hver vinge på bagsiden.
Sy de 2 ben fast på undersiden af kanten med ca 8 cm mellem hvert ben.

FRYNSER:
1 FRYNSE = Klip 2 tråde á 20 cm. Læg dem dobbelt og træk buen gennem 1 fm i bunden og træk derefter trådenderne ind i buen. Sæt 1 frynse i ca hver 3.fm langs bunden på vinhønen, men ikke over benene. Klip frynserne til så de bliver ca 6 cm lange.

Kommentarer (4)

Birthe Nielsen 03.02.2019 - 12:34:

Jeg er ved at lave denne, men synes ikke, den er stor nok til at nå omkring en papvin. Skal posen tages ud af pappen for at den kan være der? mvh Birthe

DROPS Design 06.02.2019 kl. 10:20:

Hej Birthe, ja du tager posen ud inden du stopper den i hønen. Se også vores video hvordan vi gør

How to fill the hen wine cover in DROPS Extra 0-1099 from Garnstudio Drops design on Vimeo.

Carol Baker 26.03.2018 - 20:50:

I would love to make this in a water cooler cover. Could you please tell me how much of each colour of Eskimo yarn I would need ( it is not stated in the pattern :0( ) Thank you.

DROPS Design 28.03.2018 kl. 14:56:

Dear Mrs Baker, you will find the amount of yarn required under the header, ie 300 g Eskimo in yellow and 100 g Eskimo in red. Happy crocheting!

Jeanette Brodie 21.03.2015 - 12:12:

I would love to knit this but I don't crochet. Can it be adapted

DROPS Design 23.03.2015 kl. 10:41:

Dear Mrs Brodie, it probably can - you will also find all videos to start crochet and crochet this successfully in our video library - for any further individual assistance you are welcome to contact your DROPS store. Happy knitting!

Sissi 20.03.2015 - 10:42:

You guys have more humor than you seem :)

Kommentere opskrift DROPS Extra 0-1099