DROPS / 160 / 28

Wonderful Iris by DROPS Design

Strikket DROPS top i ”Big Merino” med hulmønster. Str S - XXXL

Tags: hulmønster, toppe,

DROPS Design: Model nr mb-019
Garngruppe C eller A+ A
----------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS BIG MERINO fra Garnstudio
400-450-500-550-600-650 g f.nr 09, lavendel

DROPS RUNDP (80 cm) nr 5 – eller det p.nr du skal bruge for at få 15 m x 19 p hulmønster på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

DROPS Big Merino mix DROPS Big Merino mix 19.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Big Merino uni colour DROPS Big Merino uni colour 19.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 159.6kr. Læs mere.

----------------------------------------------------------

RYGSTK:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp.
Slå 74-78-86-92-102-110 m op med Big Merino på rundp 5. Strik 4 p retstrik - se forkl over. Nu strikkes A.1 med 3 m retstrik i hver side. Strik A.1 i 11-11½-12-12-12½-13 cm, derefter strikkes der 4 p retstrik, SAMTIDIG på første p retstrik tages der 6 m ud jævnt fordelt og der slåes 1 kantm op i hver side = 82-86-94-100-110-118 m. Strik A.1 med 1 kantm retstrik i hver side i 11-11½-12-12-12½-13 cm, derefter strikkes der 4 p retstrik, SAMTIDIG på første p retstrik tages der 6 m ud jævnt fordelt = 88-92-100-106-116-124 m. Fortsæt med A.1 i 11-11½-12-12-12½-13 cm, derefter strikkes der 4 p retstrik, SAMTIDIG på første p retstrik tages der 6 m ud jævnt fordelt = 94-98-106-112-122-130 m. Arb måler nu ca 37-39-39-40-42-43 cm. Fortsæt med A.1. Når arb måler 40-41-42-43-44-45 cm lukkes der 1 kantm af i hver side = 92-96-104-110-120-128 m. Nu strikkes A.1 med 5 m retstrik i hver side. Når arb måler 48-50-51-51-53-56 cm strikkes der 4 p retstrik over alle m, derefter strikkes A.1 med 5 m retstrik i hver side. Når arb måler 57-59-61-63-65-67 cm lukkes de yderste 5 m retstrik af i hver side (luk af i starten af de næste 2 p) = 82-86-94-100-110-118 m. Derefter lukkes der af i begyndelsen af hver p i hver side af arb således: Luk 4 m af 2 gange. SAMTIDIG når arb måler 58-60-62-64-66-68 cm lukkes de midterste 26-28-30-32-34-36 m af til hals, og hver skulder strikkes færdig for sig. På næste p lukkes der 1 m af mod halsen. På næste p fra retsiden efter sidste aflukning på skulderen lukkes de resterende 19-20-23-25-29-32 m af. Arb måler ca 60-62-64-66-68-70 cm.

FORSTK:
Slå op og strik som rygstk til arb måler 54-56-68-60-62-64 cm = 92-96-104-110-120-128 m. Nu sættes de midterste 20-22-24-26-28-30 m på en tråd til hals, og hver skulder strikkes færdig for sig. Luk derefter af til hals på hver 2.p: 2 m 1 gang, 1 m 2 gange = 32-33-36-38-42-45 m tilbage på skulderen. Når arb måler 57-59-61-63-65-67 cm lukkes de yderste 5 m retstrik af i siden, derefter lukkes der 4 m af 2 gange = 19-20-23-25-29-32 m. Luk de resterende m af. Arb måler ca 60-62-64-66-68-70 cm.

MONTERING:
Sy sidesømmene indenfor 1 kantm i retstrik, de nederste 11-11½-12-12-12½-13 cm er slids. Sy den ene skuldersøm. Strik ca 74-88 m op på rundp 5 rundt i halsen (inkl m på tråden). Strik 4 p retstrik frem og tilbage. Luk af. Sy den anden skuldersøm.

Conny 22.08.2019 - 15:36:

Hallo Drops Team =) Könnte man das Top auch in Runden stricken? Also nachdem man den ersten Abschnitt mit Zunahmen fertig hat, still legen und den ersten Abschnitt des Vorderteils stricken, danach dann beides zusammen zur Runde schließen und hoch stricken.

DROPS Design 23.08.2019 kl. 08:33:

Liebe Conny, wahrscheinlich können Sie auch nach dem Schlitz in Runden bis zum Armlöcher stricken, dann sollten Sie wieder in Reihen fertig stricken. Viel Spaß beim stricken!

Anaelle 20.06.2019 - 02:05:

Bonjour peux t'on faire se modèle au crochet

DROPS Design 20.06.2019 kl. 08:57:

Bonjour Anaelle, probablement en faisant les ajustements nécessaires - vous pourrez toujours vous inspirer de nos autres modèles de hauts au crochet. Bon crochet!

Anne 12.03.2018 - 11:41:

Geweldig patroon! Ik wilde wel graag weten of ik in A1 doorbrei tijdens het afkanten van de hals? Alvast bedankt.

DROPS Design 13.03.2018 kl. 16:25:

Hallo Anne, Ja, je breit inderdaad gewoon door in A.1 als je de ronding voor de hals maakt. Nadien neem je steken op bij de hals en brei je daar ribbels.

Margrethe 17.08.2016 - 22:19:

Hei! Får det ikke til å stemme at det kan bli nok med 450 gr garn til denne toppen i str M. Jeg kjøpte et ekstra nøste, men likevel ser det ikke ut til å bli nok. Er det feil i oppskriften?

DROPS Design 07.09.2016 kl. 14:29:

Hej Margrethe. Umiddelbart skulle det vaere korrekt. Husk at kontrollere at din strikkefasthed stemmer og vi skal notere dette i tilfaelde af vi faar flere henvendelser paa denne i fremtiden. Tak.

Hanne 19.06.2016 - 08:39:

Ved felling av bakstykket: skal du stikke riller over alle pinner, rettstikk eller mønster? Oppskriften angir kun fellingen. Mvh Hanne

DROPS Design 20.06.2016 kl. 14:24:

Hej Hanne. Du strikker mönstret samtidig med du feller.

Giulia 04.06.2016 - 18:59:

Salve, io ho del filato Muskat (gruppo B), posso usarlo per eseguire questo modello? Se sì, devo modificare un po' le misure? Grazie

DROPS Design 04.06.2016 kl. 19:47:

Buonasera Giulia, questo modello è lavorato con un capo del gruppo C oppure due capi di filati del gruppo A; Muskat appartiene al gruppo B per cui è piu sottile: se vuole utilizzarlo deve adattare il modello al suo campione. Si ricordi che per qualsiasi aiuto può sempre rivolgersi al negozio dove ha acquistato il filato. Buon lavoro!

Sophie K 15.04.2016 - 21:50:

Bonjour, Je ne suis pas sure de comprendre cette partie : "Rabattre ensuite au début de chaque rang de chaque côté ainsi: 2 fois 4 m. " est ce que ca veut dire qu on rabat 4m en début d un premier rang et puis 4m au début du suivant et c est tout ou il faut le faire plusieurs fois ? Merci !

DROPS Design 18.04.2016 kl. 08:35:

Bonjour Sophie K, on rabat 2 fois 4 m en début de rang à partir du côté (pour les épaules), donc 2 fois au total tous les 2 rangs. Bon tricot!

Marianne 17.06.2015 - 16:11:

Hvilken størrelse har modellen på seg?

DROPS Design 19.06.2015 kl. 14:42:

Hei Marianne. Standard baerer modellerne den mindste str, men vil du vaere sikker paa maalene saa sammenlign maalene nederst paa maalskitsen med dine egne.

Anna 13.06.2015 - 15:33:

I wonder if using DROPS Paris instead of DROPS Big Merino is a good idea. Will the weight of cotton affect the shape of finished garment?

DROPS Design 15.06.2015 kl. 10:22:

Dear Anna, different yarns with different texture will give the gaarment different looks - for any individual assistance choosing an alternative you are welcome to contact your DROPS store. They will help you with tips & advices. Happy knitting!

Nicole 04.06.2015 - 19:44:

Ich habe das Rückenteil begonnen und es wird schräg an den Seiten. Das kommt wohl vom Muster. Muss das so sein oder sollte ich die Teile vor dem Zusammennähen spannen?

DROPS Design 05.06.2015 kl. 10:02:

An sich sollte sich die Schrägung durch die Zunahmen ergeben. Achten Sie darauf, dass Sie die gleiche Anzahl Umschläge machen, wie Sie M zusammenstricken, dass also immer die M-Zahl konstant bleibt (von den gerade genannten Zunahmen natürlich abgesehen). Beachten Sie auch, dass Sie die M in der 1. Muster-R re zusammenstricken, in der 2. Muster-R (3. R) jedoch re überzogen zusammenstricken. Es gibt auch ein Video speziell zu diesem Muster, im Kopf unter Videos neben dem Foto, dort können Sie sich noch einmal anschauen, ob Sie alles richtig machen.

Kommentere opskrift DROPS 160-28