DROPS / 159 / 11

White Romance Cardigan by DROPS Design

Strikket DROPS jakke i ”Safran” med hullmønster, korte ermer og rundfelling. Str S - XXXL.

DROPS Design: Modell nr e-227
Garngruppe A
----------------------------------------------------------
350-350-400-450-500-550 g f.nr 17, hvit

DROPS RUNDP (40 og 80 cm) NR 3 – eller det p.nr du må bruke for å få 24 m x 32 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (40 og 80 cm) NR 2,5 – til kanter.
DROPS PERLEMORKNAPP: Buet (hvit), NR 521: 6-6-6-6-7-7 stk.
----------------------------------------------------------

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 94.5kr. Les mer.

Instruksjoner

RILLE (frem og tilbake på rundp):

Se diag A.1 til A.10. Diag viser alle p i mønsteret sett fra retten.

ØKETIPS:
Det økes 1 m ved å lage 1 kast. På neste p strikkes kastet vridd slik at det ikke blir hull. De økte m strikkes i glstrikk.

KNAPPHULL:
Det felles til knapphull på høyre stolpe. 1 knapphull = strikk tredje og fjerde m fra kanten rett sammen og lag 1 kast.
Fell til knapphull når arb måler:
STR S: 10, 18, 26, 34, 42 og 50 cm.
STR M: 10, 19, 27, 36, 44 og 52 cm.
STR L: 10, 19, 28, 37, 46 og 54 cm.
STR XL: 10, 20, 29, 38, 47 og 56 cm.
STR XXL: 10, 18, 26, 34, 42, 50 og 58 cm.
STR XXXL: 10, 19, 27, 36, 44, 52 og 60 cm.
(NB: det siste knapphullet felles like før halskanten starter slik at det sitter så høyt som mulig).

RAGLAN:
Det felles til raglan på hver side av A.7 i hver overgang mellom bol og ermer. Alle fellinger skjer fra retten!
Fell slik etter A.7: Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over.
Fell slik 2 m før A.7: 2 rett sammen.
----------------------------------------------------------

BOLEN:
Arb strikkes frem og tilbake på rundp fra midt foran.
Legg opp 351-387-423-471-531-591 m (inkl 5 stolpe-m i hver side mot midt foran) på rundp 2,5 med Safran. Strikk 2 RILLER – se forkl over (1.p = retten). Bytt til rundp 3 og strikk neste p slik fra retten: 5 stolpe-m i rille, strikk mønster etter diag A.1A til det gjenstår 10 m på p, strikk A.1B (= 5 m) og avslutt med 5 stolpe-m i rille. Fortsett mønsteret slik frem og tilbake. Når A.1 er ferdig er det 183-201-219-243-273-303 m på p. Neste p strikkes slik fra retten: 5 stolpe-m som før (stolpene strikkes i riller til ferdig mål), strikk mønster etter diag A.2 til det gjenstår 6 m på p, strikk 1.m i A.2 og avslutt med 5 stolpe-m. Fortsett slik til A.2 er ferdig – NB: på 7.p i diag strikkes siste m før stolpen rett. Husk KNAPPHULL på høyre stolpe – se forkl over. Når A.2 er ferdig strikkes det 1 p rett fra retten SAMTIDIG som m-antallet justeres til 187-199-223-247-271-307 m (det felles/økes ikke over stolpene). Strikk 1 p vrang tilbake (stolpene strikkes som før). Sett 1 merketråd 50-52-58-64-70-79 m inn fra hver side (= 87-95-107-119-131-149 m mellom merketrådene på bakstk). Neste p strikkes slik fra retten: 5 stolpe-m, A.3 (= 11 m), A.4 (= 20 m), strikk mønster etter diag A.5 til det gjenstår 37 m på p, 1 m glstrikk, A.6 (= 20 m), A.3 (= 11 m) og 5 stolpe-m. Fortsett mønsteret slik videre oppover. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
SAMTIDIG når arb måler 12 cm økes det 1 m på hver side av begge merketrådene – LES ØKETIPS (= 4 m økt). Gjenta økningen på hver 6.-6.-6.-7.-7.-7.cm totalt 4 ganger i hver side = 203-215-239-263-287-323 m – NB: De økte m strikkes i glstrikk. Strikk videre til arb måler 35-36-38-38-40-40 cm. Neste p strikkes slik fra vrangen: strikk 49-51-57-62-68-77 m som før (= venstre forstk), fell 10-10-10-12-12-12 m til ermhull (dvs 5-5-5-6-6-6 m på hver side av merketråden), strikk 85-93-105-115-127-145 m (= bakstk), fell 10-10-10-12-12-12 m til ermhull og strikk de resterende 49-51-57-62-68-77 (= høyre forstk). Legg arb til side og strikk ermene.

ERME:
Arb strikkes rundt på rundp.
Legg opp 144-156-156-168-168-180 m på rundp 2,5 med Safran. Strikk 2 RILLER – se forkl over. Bytt til rundp 3 og strikk mønster etter diag A.1A. Når A.1A er ferdig er det 72-78-78-84-84-90 m på p. Strikk 2 riller. SAMTIDIG på siste omg felles de midterste 10-10-10-12-12-12 m midt under ermet av = 62-68-68-72-72-78 m tilbake på p. Legg arb til side og strikk 1 erme til.

BÆRESTK:
Sett ermene inn på samme rundp som bolen der det er felt m til ermhull (dette gjøres uten at m strikkes) = 307-331-355-383-407-455 m. SAMTIDIG settes det 1 merke i første og siste m på begge ermene (= 4 merker). Start fra retten og fortsett mønsteret som før på bolen SAMTIDIG som A.5 også strikkes på ermene (pil i diag skal stemme mot midten på ermet, start på samme p i diag som på bolen). I tillegg strikkes A.7 i hver overgang mellom bol og ermer (pil i diag skal stemme mot m med merke i). Når det er strikket 2 p frem og tilbake starter fellingen til RAGLAN – se forkl over (= 8 m felt). Gjenta fellingen på hver 4.p (dvs på annenhver p fra retten) totalt 4-5-5-7-7-8 ganger = 275-291-315-327-351-391 m. Strikk 1 p tilbake fra vrangen som før. Deretter strikkes det 2 riller over alle m SAMTIDIG som det felles 4-10-4-6-10-10 m jevnt fordelt på 1.p (det felles ikke over stolpene) = 271-281-311-321-341-381 m. Strikk 2 p glstrikk (stolpene strikkes som før). Nå starter rundfellingen og første p strikkes slik fra retten: 5 stolpe-m, strikk mønster etter diag A.8 til det gjenstår 6 m på p, avslutt med 1 m glstrikk og 5 stolpe-m som før. Fortsett mønsteret slik. Når A.8 er strikket 1 gang i høyden strikkes A.9 istedenfor A.8 (de øvrige m strikkes som før). Når A.9 er strikket 1 gang i høyden er det 167-173-191-197-209-233 m på p. Nå strikkes A.10 istedenfor A.9 (de øvrige m strikkes som før). Etter A.10 strikkes det forhøyning bak i nakken slik fra retten: Strikk rett til det gjenstår 20-20-22-22-24-24 m. Snu, strikk rett tilbake til det gjenstår 20-20-22-22-24-24 m i den andre siden. Snu, strikk rett til det gjenstår 36-36-40-40-44-44 m. Snu, strikk rett tilbake til det gjenstår 36-36-40-40-44-44 m i den andre siden. Snu, strikk rett til det gjenstår 52-52-58-58-64-64 m. Snu, strikk rett tilbake til det gjenstår 52-52-58-58-64-64 m i den andre siden. Snu, strikk rett til det gjenstår 68-68-76-76-84-84 m. Snu, strikk rett tilbake til det gjenstår 68-68-76-76-84-84 m i den andre siden. Snu arb og strikk rett ut p.

HALSKANT:
Bytt til rundp 2,5, start fra vrangen og strikk mønster etter diag A.2 (start på 2.rad i A.2). På neste p fra retten felles det 21-23-23-25-25-29 m jevnt fordelt = 146-150-168-172-184-204 m. Etter A.2 felles det løst av med rett fra retten. Jakken måler ca 52-54-56-58-60-62 cm fra skulderen og ned.

MONTERING:
Sy åpningene under ermene. Sy i knappene.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 18.05.2017
Nytt diagram A.1 (A og B), 1.rad.

= ingen m, hopp over denne ruten
= 1 kast mellom 2 m
= 2 rett sammen
= ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 1 rett, løft den løse m over
= 2 vrang sammen
= ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes rett, 2 rett sammen, løft den løse m over
= 3 vrang sammen
= sett 4 m på hj.p foran arb, 4 rett, 4 rett fra hj.p
= sett 4 m på hj.p bak arb, 4 rett, 4 rett fra hj.p

Mariechristine 15.02.2019 - 20:37:

Buongiorno Sto finendo questo bellissimo cardigan ma ho incontrato qualche difficoltà Dopo avere finito il diagramma A10.ho lavorato tutte le maglie lasciando le ultime 20 poi ho girato il lavoro idem 20 maglie sul secondo l’atto. Ma non capisco dopo che cosa devo fare. Lavoro tutte le maglie rimanenti meno le prime 20 più adesso 36 maglie? Dunque in tutto sono 20 più 36 Grazie.

DROPS Design 15.02.2019 kl. 23:01:

Buonasera Mariechristine. Non deve lavorare le ultime 36 maglie. Buon lavoro!

Delorme 11.04.2017 - 22:48:

Pour dos et devant après avoir tricoter 2 cotes au point mousse , doit on commencer le diagramme A1A en commençant par la ligne 1 soit un rang tout à l endroit ou commencer à la ligne 2 soit 5 mailles endroit , 7 mailles envers , merci pour votre reponse . cordialement

DROPS Design 12.04.2017 kl. 12:28:

Bonjour Mme Delorme, le 1er rang des diagrammes se tricote sur l'endroit. Bon tricot!

Chris 16.08.2016 - 08:53:

Ich möchte dieses sehr schöne Jäckchen mit Cotton Viskose stricken, die Maschenprobe stimmt auch. Benötigt man dann allerdings mehr Garn, da die Lauflänge ja nur 110m beträgt im Gegensatz zu Safran mit 160m?

DROPS Design 17.08.2016 kl. 13:39:

Liebe Chris, ja genau, das ist richtig. Wie Sie das ausrechnen, finden Sie unter Punkt 5 unserer FAQ (Tipps und Hilfe).

Karin Stapf 18.02.2016 - 22:15:

Beste,ik vind het geweldig dat jullie zoveel mooie patronen aanbieden.Maar ik merk dat ze bijna allemaal op een rondbreinaald worden gemaakt!! Ik heb het al eens geprobeerd maar vind het ongemakkelijk en moeilijk te begrijpen,aangezien ik ook nog maar een middelmatige breier ben.Is er een mogelijkheid de patronen om te schrijven zodat ik ze ook gewoon met 2 naalden kan breien? Groetjes Karin Ik zou het zeer waarderen als u mij verder kunt helpen

DROPS Design 24.02.2016 kl. 17:00:

Hoi Karin. Wij kunnen helaas niet helpen met individuele aanpassingen op de gratis patronen, maar je kan hier lezen hoe je eventueel een patroon kan aanpassen van ronde naar rechte naalden.

Anita Toft Jensen 19.11.2015 - 16:05:

Har strikket denne utroligt smukke jakke i str. XXXL, men den passer slet ikke i halskanten. Den er alt for stor. Den er så stor, at jeg ikke kan bruge jakken, før jeg finder på en løsning. ( den falder ned om skuldrene ) Jeg har overholdt strikkefasrheden. Det er rigtig ærgerligt, for det ødelægger lidt helheden

Martine Somville 12.07.2015 - 20:13:

Dans le modèle 159-11, le diagramme comporte les rangs endroits, dois-je faire les rgs envers comme les mailles se présentent? Je suppose mais pas certaine. Merçi

DROPS Design 27.07.2015 kl. 10:23:

Bonjour Mme Somville, les diagrammes montrent tous les rangs des points fantaisie, vus sur l'endroit, c'est-à-dire qu'1 case = 1 m x 1 rang. Sur l'envers, tricotez les mailles comme indiqué dans les diagrammes. Bon tricot!

Mena 15.05.2015 - 18:54:

Bellissimo

Sandrine 24.03.2015 - 10:21:

Pour le raglan vous dites diminuer tout les 2 rangs sur l'endroit ça ne fait pas 4 rangs ?

DROPS Design 24.03.2015 kl. 10:47:

Bonjour Sandrine, quand on augmente tous les 4 rangs, on va augmenter tous les 2 rangs sur l'endroit ainsi : *1 rang sur l'endroit avec augmentation, 1 rang sur l'env, 1 rang sur l'end, 1 rang sur l'env* et on répète de *-*. Bon tricot!

Sussi Beck 12.03.2015 - 08:02:

Hej. Forkanten trækker sig sammen så jeg ville strikke forkortede pinde over den, har i et bud på hvor mange pinde skal der være imellem?

DROPS Design 13.03.2015 kl. 15:46:

Hej Sussi, det er lidt svaert at sige, det er afhaengigt af hvor stramt du strikker. Jeg ville strikke de forkortede pinne og saa eventuelt gentage undervejs, hvis det er nödvendigt. Og saa skrive op ved hvilken höjde/p du strikkede dem saa du kan gentage paa den anden side. God fornöjelse.

Renate Gisbertz 14.02.2015 - 15:30:

Ein sehr schönes Teil, wie ein verspieltes Mieder

Kommentér oppskrift DROPS 159-11