DROPS Extra / 0-1033

Rita by DROPS Design

Strikket DROPS jakke i 2 tråde ”Puddel” med retstrik. Str S - XXXL

Tags: jakker, oversized,

DROPS Design: Model nr v-084
Garngruppe E + E
----------------------------------------------------------
1150-1250-1400-1500-1650-1800 g f.nr 01, naturhvid

DROPS RUNDP (60 eller 80 cm) nr 8 – eller det p.nr du skal bruge for at få 10 m x 20 p retstrik med 2 tråde på 10 x 10 cm.
DROPS PERLEMORKNAP NR, 540: 4 stk i alle str.
----------------------------------------------------------

Pga tyngden i garnet skal alle længdemål gøres når arb holdes op ellers vil tøjet blive for langt.

INDTAGNINGSTIPS:
Der tages ind indenfor 1 kantm retstrik. Alle indtagninger sker fra retsiden!
Tag ind således før 1 kantm: 2 ret sammen.
Tag ind således efter 1 kantm: tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over.

UDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 m ud ved at slå om, på næste p strikkes omslaget drejet ret (dvs i bagerste del af m i stedet for i forreste) for at undgå hul.

KNAPHUL:
Der lukkes af til knaphul på højre forkant. 1 knaphul = strik 3. og 4. m fra kanten ret sammen og slå om.
Luk at til knaphul når arb måler:
STR S: 33, 43, 53 og 63 cm
STR M: 36, 46, 56 og 66 cm
STR L: 39, 49, 59 og 69 cm
STR XL: 41, 51, 61 og 71 cm
STR XXL: 44, 54, 64 og 74 cm
STR XXXL: 46, 56, 66 og 76 cm
----------------------------------------------------------

JAKKE:
Arb strikkes frem og tilbage i dele og syes sammen til sidst.

RYGSTK:
Slå 50-54-58-62-68-74 m løst op på rundp 8 med 2 tråde Puddel. Strik RETSTRIK - se forkl over. Når arb måler 8-8-8-9-9-9 cm – læs MÅLETIPS, sættes 1 mærketråd i hver side af arb (her beg slidsen). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! På næste p tages der 1 m ind indenfor 1 kantm retstrik i hver side af arb – læs INDTAGNINGSTIPS! Gentag indtagningen for hver 13.-14.-14.-14.-15.-16.cm 2 gange til = 44-48-52-56-62-68 m. Når arb måler 56-58-60-62-64-65 cm lukkes der af til ærmegab i hver side således: Luk 2-2-2-3-4-4 m af i beg af de næste 2 p = 40-44-48-50-54-60 m. Strik til arb måler 69-72-75-78-81-83 cm, derefter lukkes de midterste 6-6-8-8-10-10 m af til hals og hver skulder strikkes færdig for sig. Videre lukkes der 1 m af på hver p fra halsen totalt 4 gange = 13-15-16-17-18-21 m tilbage på hver skulder. Luk løst af når arb måler 71-74-77-80-83-85 cm.

HØJRE FORSTK:
Slå 29-31-33-35-38-41 m løst op (inkl 4 forkant m) på rundp 8 med 2 tråde Puddel. Strik retstrik (også over forkanten). Når arb måler 8-8-8-9-9-9 cm sættes 1 mærketråd i siden af arb (her beg slidsen). Nu tages der 1 m ind indenfor 1 kantm retstrik i siden, dvs i slutningen af p set fra retsiden (= samme side som slidsen). Gentag for hver 13.-14.-14.-14.-15.-16.cm 2 gange til = 26-28-30-32-35-38 m. Husk KNAPHUL - se forkl over. Strik videre til arb måler 56-58-60-62-64-65 cm, luk 2-2-2-3-4-4 m af til ærmegab på næste p fra vrangen = 24-26-28-29-31-34 m. Når arb måler 64-67-70-72-75-77 cm lukkes der af til hals mod midt foran således: Luk 7-7-8-8-9-9 m af 1 gang. Videre lukkes der 1 m af på hver p fra halsen totalt 4 gange = 13-15-16-17-18-21 m. Luk løst af når arb måler 71-74-77-80-83-85 cm.

VENSTRE FORSTK:
Strik som højre forstk men modsat, der tages ind i siden og lukkes af til ærmegab i starten af p fra retsiden. Der lukkes af ikke til knaphul.

ÆRME:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp. Slå 20-20-22-22-24-24 m løst op på rundp 8 med 2 tråde Puddel. Strik retstrik. Når arb måler 8 cm i alle str tages der 1 m ud i hver side - læs UDTAGNINGSTIPS. Gentag udtagningen på hver 10.-7½.-7½.-6.-5½.-4½.cm 4-5-5-6-6-7 gange til (= totalt 5-6-6-7-7-8 gange) = 30-32-34-36-38-40 m. Sæt 1 mærketråd i hver side af ærmet når det måler 50-49-49-47-45-43 cm (til montering). Når arb måler 52-51-51-50-49-47 cm (kortere mål i større str pga større skuldervidde) lukkes alle m løst af.

MONTERING:
Sy skuldersømmene indenfor aflukningskanterne. Sy ærmerne i, sy ærmesømmene i yderste led af yderste m - OBS: Det parti som blev strikket efter mærketråden øverst på ærmet skal passe ind i aflukningen til ærmegab. Sy sidesømmen fra ærmegabet ned til mærketrådene på rygstk og forstk i yderste led af yderste m: Slidsen = 8-8-8-9-9-9 cm. Sy knapperne i på venstre forkant.

HALSKANT:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp. Strik ca 50-60 m op fra retsiden langs halsen på rundp 8 med 2 tråde i Puddel. Strik retstrik i 3 cm. Luk løst af.

Hanne 25.09.2018 - 18:37:

Hej, Jeg vil gerne strikke modellen Rita. Drops Puddel er udgået. Hvad kan jeg vælge istedet for? Når jeg vælger alternativer foreslår de pinde 5, men jeg skal bruge pinde 8. Jeg ønsker en lys rosa i str. Small. Sender I til Luxembourg? Oft,

DROPS Design 26.09.2018 kl. 15:19:

Hei Hanne, Du kan striikke med 2 tråder Alpaca Boucle, det vil bli mest likt Puddel. Dette garnet tilhører garngruppe C, men med 2 tråder vil det tilsvare garngruppe E (som Puddel hører til i). Lag en prøveleapp for å finne ut hvilken pinnestørrelse du må ha for å få den angitte strikkefastheten. her kan du finne steder som shipper internasjonalt . God fornøyelse

Lynda 16.03.2017 - 16:29:

Hi i was wondering if you had gotten any feedback to my question. i would like to get the jacket finished. Thanks Lynda

DROPS Design 30.05.2017 kl. 13:13:

Dear Lynda, measurements for the buttonholes have been now edited. Thank you. Happy knitting!

Burkett Lynda 14.03.2017 - 22:29:

Hi I don't know whether I am reading the pattern wrong or whether there is an actual error in the pattern. I am doing the XL size and the buttonholes are do be done when work measures 48,58,68 and 78. Everything was fine until i read to dec at neck edge already when work measures 72. I am not a very experienced knitter, could you please help me with this? Thanks in advance Lynda.

DROPS Design 15.03.2017 kl. 09:10:

Dear Mrs Burkett, thank you for your feedback, our Design Team will have a look on this. Happy knitting!

Tina Olsen 06.04.2016 - 17:50:

Hej Denne opskrift kan ikke være korrekt, da der er for lidt masker til ryg og forstykker, vil i være søde at rette ? Jeg er nybegynder, så kan ikke finde ud af hvor mange masker jeg skal bruge til en medium. Tina

Rosalba Fiore 29.12.2014 - 14:51:

Grazie mille....gentili ed efficienti....non avevo dubbi....buon anno

Rosalba Fiore 28.12.2014 - 17:35:

STAVO ESEGUENDO IL MODELLO MA AL MOMENTO DI DOVER COMINCIARE LE MANICHE MI SONO ACCORTA CHE MANCANO LE SPIEGAZIONI......NON CI SONO....

DROPS Design 28.12.2014 kl. 17:39:

Buonasera Rosalba. Adesso trova le spiegazioni complete. Buon lavoro!

W.kloos 26.11.2014 - 07:42:

Ik begrijp de rondbreinaal niet dit vest heeft toch losse manden?

DROPS Design 27.11.2014 kl. 13:44:

Hoi W. Klos. Je kan prima heen en weer breien op een rondbreinaald - en er kan veel meer steken kwijt. Maar je kan voor dit model ook kiezen voor rechte naalden (als je alle st hier op kwijt kan). Veel breiplezier.

Arnaud Genevieve 25.10.2014 - 09:27:

Est-ce deux pelote pareil ou une autre qualité tricoter ensemble merci car je ne comprend pas

DROPS Design 25.10.2014 kl. 09:58:

Bonjour Mme Arnaud, la veste se tricote entièrement avec 2 fils Puddel (double fil) sur la base d'une tension de 10 m x 20 rangs au point mousse = 10 x 10 cm. Bon tricot!

Konny 16.09.2014 - 15:13:

Hallo, ich möchte diese Jacke mit der Wolle "Drops Cloud" stricken. Wird mit dieser Qualität auch doppelfädig gestrickt? Vielen Dank für Eure Hilfe!

DROPS Design 16.09.2014 kl. 21:58:

Ja, Cloud wird auch doppelfädig verwendet. Beachten Sie, dass Sie eine andere Garnmenge benötigen, da Cloud eine andere Lauflänge hat als Puddel: Puddel: 50 g = 50 m, Cloud: 50 g = 80 m, das müssten Sie dann für die von Ihnen gewünschte Größe berechnen. Und es ist ganz wichtig, dass Sie die Maschenprobe einhalten, damit die Jacke auch die richtigen Maße bekommt.

Kommentere opskrift DROPS Extra 0-1033