DROPS / 157 / 41

Black Pearl by DROPS Design

Strikket DROPS jakke i ”Cotton Merino” eller "Belle". Str S - XXL.

Tags: jakker, v-hals,

DROPS Design: Model nr cm-014
Garngruppe B
----------------------------------------------------------
500-550-600-700-750 g f.nr 02, sort

Eller brug:
DROPS BELLE fra Garnstudio
500-550-550-650-700 g f.nr 08, sort

DROPS RUNDP (80 cm) nr 4,5 – eller det p.nr du skal bruge for at få 20 m x 26 p glatstrik på 10 x 10 cm.

DROPS RUNDP (80 cm) nr 4 – til retstrik.
DROPS HÆKLENÅL nr 5 – til hæklekant.
DROPS SKALKNAP, NR 526: 3 stk i alle str.
----------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 209.5kr. Læs mere.

MØNSTER
(1.p = vrangen): *1 p r fra vrangen, 1 p r fra retsiden, 1 p vr fra vrangen og 1 p r fra retsiden *, gentag fra *-*.

UDTAGNINGSTIPS (gælder kraven):
Der tages ud ved at strikke 2 m i næst yderste m.

INDTAGNINGSTIPS (gælder halsudskæringen):
Alle indtagninger sker fra retsiden! Der tages ind på indersiden af 5 kantm + de nye m til kraven. Tag ind således før retstrik-m: 2 r sm. Tag ind således efter retstrik-m: Tag 1 m løs af p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over.

KNAPHUL:
Der lukkes af til knaphul på højre forkant. 1 knaphul = strik 3. og 4. m fra midt foran ret sm og slå om. Luk af til knaphul når arb måler:
Str S: 21, 28 og 35 cm.
Str M: 22, 29 og 36 cm.
Str L: 23, 30 og 37 cm.
Str XL: 24, 31 og 38 cm.
Str XXL: 25, 32 og 39 cm.
----------------------------------------------------------

RYGSTK:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp for at få plads til alle m. Slå 90-98-106-116-126 m op (inkl 1 kantm i hver side) på rundp 4 med Cotton Merino eller Belle. Strik 10 p RETSTRIK – se forkl over. Skift til rundp 4,5 og fortsæt i glatstrik. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arb måler 5-6-7-8-9 cm tages der 1 m ind i hver side på hver 4. cm 4 gange = 82-90-98-108-118 m. Når arb måler 24-25-26-27-28 cm tages der 1 m ud i hver side på hver 4. cm totalt 4 gange = 90-98-106-116-126 m. Samtidig når arb måler 35 cm strikkes der MØNSTER - se forkl over - over alle m til færdig mål. Når arb måler 41-42-43-44-45 cm lukkes der af til ærmegab i hver side på hver 2.p: 4 m 1 gang, 3 m 0-1-1-2-2 gange, 2 m 1-1-2-2-4 gange og 1 m 2-2-3-4-3 gange = 74-76-78-80-84 m. Når arb måler 58-60-62-64-66 cm lukkes de midterste 22 m af til hals. Luk derefter af på hver side af halsen på hver 2.p: 1 m 2 gange = 24-25-26-27-29 m tilbage på hver skulder. Luk af når arb måler 60-62-64-66-68 cm.

VENSTRE FORSTK:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp. Slå 50-54-58-63-68 m op (inkl 1 kantm i siden og 5 kantm mod midt foran) på rundp 4 med Cotton Merino eller Belle. Strik 10 p retstrik, skift til rundp 4,5 og fortsæt med glatstrik og 5 kantm i retstrik. Samtidig når arb måler 5-6-7-8-9 cm tages der ind og ud i siden som på rygstk = 50-54-58-63-68 m.

Læs hele næste afsnit før det strikkes!
Når arb måler 35 cm strikkes der Mønster over alle m (undtagen forkanten som fortsættes i retstrik) til færdig mål.
Krave: Når arb måler 35-36-37-38-39 cm tages der 2 m ud indenfor første kantm mod midt foran. På næste p strikkes der kun 2 p retstrik over de yderste 7 m mod midt foran (de øvrige m på p strikkes ikke). Nu strikkes alle m - samtidig tages der 1 m ud indenfor yderste kantm - se UDTAGNINGSTIPS: 10 gange på hver 2.p og derefter 4 gange på hver 4.p = 16 m taget ud til krave - de nye m strikkes i retstrik.
Halsudskæring: Samtidig når arb måler 39-40-41-42-43 cm tages der 1 m ind til halsudskæring - se INDTAGNINGSTIPS: på hver 2.p 18 gange.
Ærmegab: Samtidig når arb måler 41-42-43-44-45 cm lukkes der af til ærmegab i siden som på rygstk. Efter alle aflukninger til ærmegab og halsudskæring er der 40-41-42-43-45 m på p. Strik videre til arb måler 60-62-64-66-68 cm. Nu lukkes der 24-25-26-27-29 m af på skulderen = 16 retstrikkede-kravem tilbage på p.
Krave: Fortsæt at strikke retstrik over kraven således: * 2 p retstrik over alle m, 2 p retstrik over kun de yderste 10 m mod midt foran *, gentag fra *-* til kraven måler ca 7 cm inderst (den er da ca 14 cm yderst). Sæt m på 1 tråd.

HØJRE FORSTK:
Slå op og strik som venstre men luk af til ærmegab og hals i modsat side. I tillæg lukkes der af til KNAPHUL – se forkl over - på forkanten.

ÆRME:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp. Slå 47-47-49-53-53 m op (inkl 1 kantm i hver side) på rundp 4 med Cotton Merino eller Belle.

Læs hele næste afsnit før det strikkes!
Strik retstrik i 7 cm, skift til rundp 4,5 og fortsæt i glatstrik. Samtidig efter det retstrikkede tages der 1 m ud i hver side på hver 3,5.-3.-2,5.-2,5.-2. cm totalt 12-14-15-15-17 gange = 71-75-79-83-87 m. Samtidig når ærmet måler 38-36-34-32-30 cm strikkes der MØNSTER - se forkl over - til færdig mål. Når ærmet måler 49-48-46-44-43 cm lukkes der af til ærmekuppel i hver side på hver 2.p: 4 m 1 gang, 3 m 1 gang, 2 m 2 gange og 1 m 3-4-6-7-11 gange, videre lukkes der 2 m af i hver side til arb måler 56 cm, derefter lukkes 3 m 1 gang i hver side. Luk de resterende m af, arb måler ca 57 cm.

MONTERING:
Sy skuldersømmene. Sy sammen kraven midt bagpå med usynlige maskesting og sy kraven fast til halsudskæringen bag i nakken. Sy ærmerne i. Sy ærme- og sidesøm i et indenfor 1 kantm. Sy knapperne i på venstre forkant.

HÆKLEKANT:
Der hækles en kant med 2 tråde Cotton Merino på nål 5 langs venstre forkant, rundt om kraven og ned langs højre forkant således: Hækl krebsemasker, dvs der hækles fastmasker fra venstre mod højre.

Diagram

Filiz Aslanalp 01.08.2019 - 18:36:

Hi, my name is Filiz and have some questions. in sizse small left front piece it says when piece measures 35 cm work pattern and inc 2 sts inside first band st towards mid front. So, should i work from WS? if yes, where can i inc 2 sts and 1 st after short rows? How can i avoid the holes after short rows? Pls pls pls explain clearly cause i've been trying to knit it since 4 days and no success! Thx.

DROPS Design 07.08.2019 kl. 09:27:

Dear Filiz, the increases for collar are worked from RS, so that you will increase on left front piece at the end of row from WS. To avoid holes at the transition between short rows, you can tighten the thread (see here) or use the wrap & turn method (see here from RS and here from WS. Happy knitting!

Marie Roseline Helias 15.04.2019 - 19:13:

Pr le devant j'ai un soucis : il me reste bien les 24m pour lepaule mais jai 21m point mousse et le modele dit 16 ! Selon moi 5 pt mousse de base + 16 augm = 21 ! C est vrai ou pas ? Merci de me corriger

DROPS Design 23.04.2019 kl. 10:21:

Bonjour Mme Helias, en taille S vous devez avoir 19 m jersey et 21 m point mousse (= 40 m): vous aviez 45 m + 5 m point mousse et diminuez 18 m pour l'encolure + 8 m pour l'emmanchure = il reste 19 m + les 5 m de bordure devant + 2 augm + 14 augm = 21 m. Vous rabattez les 24 premières mailles pour l'épaule = il reste 16 m pour le col. Bon tricot!

Sheila Lebleu 08.02.2018 - 20:41:

Beste team van Dropsdesign. Ik zou graag zien hoe je de bies achteraan de hals samennaait. Is daar een video van aub? Groeten Sheila

DROPS Design 12.03.2018 kl. 09:55:

Hallo Sheila, Misschien heb je wat aan deze video waarin wordt uitgelegd hoe je een naad met ribbelsteek in elkaar naait. (In het patroon is het wel ietsje anders, omdat der ribbel van het achterpand zeg maar dwars op de bies zit.)

Jenny Van Den Hoff 26.01.2018 - 20:30:

Een vraag over de kraag, je hebt 5 biessteken en daar komen er 2 bij vervolgens meerder je er nog eens 16, uiteindelijk heb je dus 23 steken voor de kraag, klopt dit?

DROPS Design 28.01.2018 kl. 19:16:

Hoi Jenny, De eerste 2 steken die je meerdert zitten ook bij die 16 steken in die je totaal meerdert voor de kraag, waardoor je op een totaal komt van 21 steken.

Lise Pouliot 21.02.2017 - 15:10:

Comment faire l'échantillon ? Nombres de mailles,nombre de rangs pour égaler à combien de cm. Merci à l'avance

DROPS Design 21.02.2017 kl. 17:19:

Bonjour Mme Pouliot, vous trouverez toutes les informations sur l'échantillon sous l'onglet "Fournitures" et de plus amples informations sur l'échantillon ici. Bon tricot!

Diana 04.12.2016 - 16:42:

Ik begrijp het laatste stukje van de kraag niet. Kunt u dat duidelijker uitleggen? Hoe kan ik de ribbel over alleen 10 steken breien en de volgende naald over alle steken breien? Moet ik dan iedere keer aan en afhechten?

DROPS Design 05.12.2016 kl. 14:37:

Hoi Diana. Je hebt 16 st over voor de kraag. Je breit nu verkorte toeren, dus eerst over de eerste 10 st (dus brei 10 st, keer het werk en brei terug). Brei over alle st. Dan wordt de ene kant breder dan de andere. Zie ook deze video:

Margot Johansen 26.10.2016 - 17:47:

I skriver som følger: "Ærmegab: Samtidig når arb måler 41-42-43-44-45 cm lukkes der af til ærmegab i siden som på rygstk. Efter alle aflukninger til ærmegab og halsudskæring er der 40-41-42-43-45 m på p. Strik videre til arb måler 60-62-64-66-68 cm. Nu lukkes der 24-25-26-27-29 m af på skulderen = 16 retstrikkede-kravem tilbage på p." Det må vel være ialt 21 retstrikkede kravemasker der er tilbage.

DROPS Design 01.11.2016 kl. 14:18:

Hej Margot. Hvorfor? 40-24 = 16 (det samme gaelder for de andre str).

Wies Crone 22.10.2016 - 18:54:

Van nr 157-41 vest, begrijp ik niet hoe de v-hals moet breien, kan het met een filmpje uitgelegd worden?

DROPS Design 25.10.2016 kl. 12:49:

Hoi Wies. Betreft het de kraag inclusief de hals? Je moet eerst meerderen om de kraag breder te maken. Dit doet je door 2 st te breien in de tweede st en een na laatste st. Daarna moet je ook minderen voor de hals. Dit doet je in de st tussen de kraag en het voorpand. Je breit dus eerste de st voor de kraag (5 st + nieuwe st), dan 1 r afh, 1 r, afgeh st overh. Brei de nld tot 2 st voor de kraagsteken aan de andere kant en brei deze 2 st r samen. Je mindert dus alleen in de st op het voorpand, maar aantal kraagsteken blijft gelijk, en je vormt de hals.

Karen 06.10.2016 - 19:53:

Bonjour merci pour votre précédente aide mais je suis a ouvreau bloquée au niveau du devant gauche je ne comprends pas l'explication pour le col vous parlez de 7 cm du côté le plus court et que le col doit mesurer 14cm sur l'extérieur ce n'est pas très clair est çe que cela veut dire que l'on doit mesurer à partir du moment ou l'on fait la première côté mousse du côté de l'emenchure pour compter 7 cm ?

DROPS Design 07.10.2016 kl. 09:04:

Bonjour Karen, mesurez à partir des mailles rabattues pour l'épaule, c'est le côté le plus court du col qui sera ensuite assemblé le long de l'encolure dos. Côté extérieur (début de rang sur l'envers, quand vous avez fait les rangs raccourcis), vous aurez ainsi plus de rangs qui formeront le col châle. Bon tricot!

Karen 06.10.2016 - 02:22:

Bonjour je suis bloquée sur l'avant gauche du tricot vous parlez a 35cm d'augmenter 2m a 1m du bord côté milieu devant puis une cote mousse sur les 7 mailles côté milieu devant sans tricoter les autres mailles... Je ne comprends pas où se situent ces augmentations sur les tricot et comment doit on les faire merci par avance

DROPS Design 06.10.2016 kl. 09:29:

Bonjour Karen, au devant gauche, augmentez 2 m à 1 m du bord (cf "AUGMENTATIONS (col)" au début des explications) côté bordure devant (= milieu devant), c'est-à-dire avant la dernière m sur l'endroit. Au rang suivant sur l'envers, tricotez les 7 premières m seulement, tournez et tricotez ces 7 m (rangs raccourcis). Continuez ensuite en augmentant pour le col 1 m à 1 m du bord tous les 2 puis tous les 4 rangs (en même temps, diminuez ensuite pour l'encolure à 39 cm). Bon tricot!

Kommentere opskrift DROPS 157-41