DROPS / 158 / 11

Harlequin Dreams by DROPS Design

Stickad DROPS tröja i ”Delight” med dominorutor. Stl S - XXXL.

  • Harlequin Dreams / DROPS 158-11 - Stickad DROPS tröja i ”Delight” med dominorutor. Stl S - XXXL.
  • Harlequin Dreams / DROPS 158-11 - Stickad DROPS tröja i ”Delight” med dominorutor. Stl S - XXXL.
DROPS Design: Modell nr de-130
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL/XXXL
Garnåtgång:
DROPS DELIGHT från Garnstudio
450-500-550-650-700 g nr 09, turkos/lila

DROPS RUNDST (80 cm) NR 4 – eller det st.nr du måste använda för att få 21 m x 27 v slätst på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

75% Ull, 25% Polyamid
från 31.95 kr /50g
DROPS Delight print DROPS Delight print 31.95 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 287.55kr. Läs mer.

STICKTIPS 1:
För att slippa alla trådfästningarna kan varje ruta på 1:a raden stickas med ett eget nystan. I stället för att klippa av tråden kan nystanen följa rutorna i raderna med dominorutor.

STICKTIPS 2:
Det stickas alltid upp m från rätsidan.

MINSKNINGSTIPS (gäller hela dominorutor):
När det ska minskas jämnt fördelat på hela dominorutor minskas det samma antal m på varje sida av markören.

HALV DOMINORUTA (vertikal):
VARV 1 (= avigsidan): Stickas rätt.
VARV 2 (= rätsidan): Sticka rm tills det återstår 2 m, 2 m räta tills. Sticka motsatt på rutan i andra sidan av arb.
Upprepa v 1 och 2, dvs att det minskas 1 m av rutan på vartannat v till det är 1 m kvar. Klipp av tråden och drag den genom denna m.

HEL DOMINORUTA:
Sätt 1 markör i den mittersta m.
VARV 1 (= avigsidan): Stickas rätt.
VARV 2 (= rätsidan): Sticka rm tills det återstår 1 m före markören, lyft 1 m, 2 m räta tills, drag den lyfta m över, sticka rm v ut.
Upprepa v 1 och 2, dvs att det minskas 2 m på mitten av rutan på vartannat v till det är 1 m kvar på st, klipp av tråden och drag den genom m.

HALV/HEL DOMINORUTA (horisontal):
Sticka som halv/hel Dominoruta men förutom minskn på mitten/sidan av rutan, sätts den sista m i slutet på varje v på en tråd. Fortsätt till det är 4-3-4-4-4 m kvar på st.
STL S-L-XL-XXL/XXXL: Nästa v (= rätsidan) stickas så här: Lyft 1 m, 2 m räta tills, drag den lyfta m över, den sista m på st sätts på tråden i sidan (6-7-8-9 m på tråden i varje sida på de hela och 6-7-8-9 m på tråden på den halva). Klipp av tråden och drag den genom de resterande m.

STL M: 3 m kvar på st (6 m på tråden i varje sida).
Sticka 1 v rätt från avigsidan över de 3 m.
Nästa v (= rätsidan) stickas så här: Lyft 1 m, 2 m räta tills, drag den lyfta m över (= 6 m på tråden i varje sida på de hela och 6 m på tråden på den halva). Klipp av tråden och drag den genom de resterande m.
----------------------------------------------------------

TRÖJA:
Börja med att lägga upp m till hela vidden på plagget, sedan stickas rutorna en och en fram och tillbaka i RÄTST – se förkl ovan.
Lägg upp 370-390-410-430-470 m på rundst 4 med Delight. Sticka 1 v avigt. LÄS STICKTIPS 1! Nästa v stickas så här: Sticka 17-18-19-20-22 rm, lyft 1 m, 2 m räta tills, drag den lyfta m över, * 34-36-38-40-44 rm, lyft 1 m, 2 m räta tills, drag den lyfta m över *, upprepa *-* totalt 9 ggr och avsluta med 17-18-19-20-22 rm = 350-370-390-410-450 m.

1:A RADEN MED DOMINORUTOR: Sticka HEL DOMINORUTA – se förkl ovan - över de första 35-37-39-41-45 m på st. När Dominorutan är färdigstickad stickas det över de nästa 35-37-39-41-45 m på st på samma sätt. Fortsätt så till det har stickats 10 Dominorutor på 1:a raden. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!

2:A RADEN MED DOMINORUTOR: Sticka upp 17-18-19-20-22 m längs kanten på nästa ruta – LÄS STICKTIPS 2! Sedan stickas det upp 1 m mellan rutan och nästa ruta från rad 1. Sticka upp 17-18-19-20-22 m längs sidan på nästa ruta = 35-37-39-41-45 m på st. Sticka hel Dominoruta som tidigare. När Dominorutan är färdig stickas det upp 35-37-39-41-45 m mellan 2 och 2 rutor från rad 1 tills det har stickats 10 Dominorutor på rad 2.

3:E RADEN MED DOMINORUTOR: Sticka så här: * Sticka upp 17-18-19-20-22 m från rätsidan längs kanten på var och en av de 2 nästa rutorna från rad 2 och 1 m mellan rutorna = 35-37-39-41-45 m på st. Sticka 1 v rätt från avigsidan SAMTIDIGT som det minskas 6 m jämnt fördelat – LÄS MINSKNTIPS = 29-31-33-35-39 m. Sedan stickas det hel Dominoruta, börja på 2:a v *, upprepa *-* till det har stickats 10 dominorutor på rad 3.

4:E RADEN MED DOMINORUTOR: Sticka upp 14-15-16-17-19 m längs kanten på nästa ruta. Sedan stickas det upp 1 m mellan rutan och nästa ruta från rad 3. Sticka upp 14-15-16-17-19 m längs sidan på nästa ruta = 29-31-33-35-39 m på st. Sticka hel Dominoruta som tidigare. När Dominorutan är färdig stickas det upp 29-31-33-35-39 m mellan 2 och 2 rutor från rad 3. Fortsätt så till det har stickats 10 Dominorutor på rad 4.

5:E och 6:E RADEN MED DOMINORUTOR: Sticka som rad 4.

7:E RADEN MED DOMINORUTOR: * Sticka upp 14-15-16-17-19 m längs kanten på var och en av de 2 nästa rutorna från 6:e raden och 1 m mellan rutorna = 29-31-33-35-39 m. Sticka 1 v rätt från avigsidan SAMTIDIGT som det minskas 4-4-4-2-2 m jämnt fördelat = 25-27-29-33-37 m. Sedan stickas det hel Dominoruta, börja på 2:a v *, upprepa *-* till det har stickat totalt 10 Dominorutor på 7:e raden.

8:E RADEN MED DOMINORUTOR: Sticka upp 12-13-14-16-18 m längs kanten på nästa ruta. Sedan stickas det upp 1 m mellan rutan och nästa ruta från rad 7. Sticka upp 12-13-14-16-18 m längs sidan på nästa ruta = 25-27-29-33-37 m på st. Sticka hel Dominoruta som tidigare. När Dominorutan är färdig stickas det upp 25-27-29-33-37 m mellan 2 och 2 rutor från rad 7. Fortsätt så till det har stickats 10 Dominorutor på rad 8.

Nu stickas arb vidare olika i de olika stl:

Stl L-XL-XXL/XXXL:
9:E OCH 10:E RADEN MED DOMINORUTOR: Sticka som rad 8.

ALLA STL:
Nu delas arb, framst och bakst stickas färdiga för sig.

BAKST:
1:A RADEN MED DOMINORUTOR PÅ BAKST: Sticka upp 12-13-14-16-18 m längs kanterna på var och en av de 2 nästa rutorna från föregående rad och 1 m mellan rutorna = 25-27-29-33-37 m på st. Sticka hel Dominoruta som tidigare. När Dominorutan är färdig stickas det upp 25-27-29-33-37 m mellan 2 och 2 rutor. Fortsätt så till det har stickats 5 Dominorutor.

2:A RADEN MED DOMINORUTOR PÅ BAKST: Sticka upp 13-14-15-17-19 m längs kanten på den första rutan som stickades på rad 1. Sticka HALV DOMINORUTA (vertikal) – se förkl ovan. När den halva rutan är färdigstickad stickas det så här: * Sticka upp 12-13-14-16-18 m längs kanterna på var och en av de 2 nästa rutorna från rad 1 och 1 m mellan rutorna = 25-27-29-33-37 m på st. Sticka hel Dominoruta som tidigare *, upprepa *-* till det har stickats 4 hela Dominorutor och 1 halv Dominoruta. Nu stickas det upp 13-14-15-17-19 m längs kanten på den sista rutan. Sticka halv dominoruta (vertikal). När den halva rutan är färdigstickad är det 4 hela och 2 halva Dominorutor.

Upprepa dessa 2 raderna med dominorutor 1 gång till.
Sedan upprepas 1:a raden 1 gång till.

Sedan stickas det så här:
SISTA RADEN MED DOMINORUTOR: Sticka upp 13-14-15-17-19 m längs kanten på den första rutan som stickades på bakst på förra raden. Sticka en halv dominoruta (horistontal) – LÄS HALV/HEL DOMINORUTA (HORISONTAL) . När den halva rutan är färdigstickad stickas det så här: * Sticka upp 12-13-14-16-18 m längs kanterna på var och en av de 2 nästa rutorna från förra raden och 1 m mellan rutorna = 25-27-29-33-37 m på st. Sticka hel Dominoruta (horisontal) *, upprepa *-* till det har stickats 4 hela Dominorutor och 1 halv Dominoruta. Nu stickas det upp 13-14-15-17-19 m längs kanten på den sista rutan. Sticka halv Dominoruta (horisontal). När den halva rutan är färdigstickad är det 4 hela och 2 halva Dominorutor (horisontal).

Sedan stickas det från rätsidan så här: Sticka de 6 första m från tråden, sticka upp 1 m mellan rutorna * sticka tillbaka m från tråden (= 6-6-7-8-9 m) på st, sticka upp 3 m mellan trådarna, sticka m från tråden (= 6-6-7-8-9 m) kvar på st, sticka upp 1 m mellan rutorna *, upprepa *-* till det tills det återstår 6-6-7-8-9 m på tråden, sticka tillbaka m på tråden på st = 77-77-87-97-107 m. Sticka 4 v rätst över alla m. Sedan maskas de mittersta 31-31-35-39-43 m av = 23-23-26-29-32 m kvar på varje axel. Sticka rätst över axeln i 2,5 cm. Maska av. Sticka den andra axeln på samma sätt.

FRAMST:
Sticka som bakst.

ÄRMAR:
Ärmen stickas fram och tillbaka på rundst. Lägg upp 50-52-54-56-58 m (inkl 1 kantm i varje sida) på rundst 4 med Delight. Sticka 6 räta v över alla m. Sedan stickas det slätst till färdigt mått. När arb mäter 8-5-5-5-5 cm ökas det 1 m i varje sida av arb. Upprepa ökningen med 4-3½-3-2½-2 cm mellanrum 9-11-13-15-17 ggr till = 70-76-82-88-94 m. När arb mäter 49-48-48-46-45 cm (OBS! Kortare mått i de större stl pga bredare axelvidd) maskas m av. Sticka en ärm till på samma sätt.

MONTERING:
Sy axelsömmarna. Sy i ärmarna med avigsidan ut. Sy ärmsömmarna och underärmsömmarna från där framst och bakst delades och upp till ärmen.

Diagram

symbols = stickriktning

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 158-11) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (94)

country flag Ute Wybiralla 30.10.2020 - 14:24:

Wird der Pullover in Hin-und Rückreihen gestrickt? Wenn ich die erforderliche Maschenzahl für meine Größe anschlage(Gr.XL) und in HIn-und Rückreihen stricke ist das Teil viel zu groß. Selbst wenn ich um 2 Größen verkleiner. Woran liegt das?

user icon DROPS Design 30.10.2020 kl. 15:21:

Liebe Frau Wybiralla, sollte Ihre Maschenprobe stimmen, dann stimmt die Maschenanzahl und so bekommen Sie die Massenangaben von der Skizze - am Anfang schlagen Sie alle Maschen von den unteren Rand, aber dann nehmen Sie Maschen (= 430 M zu 410 M abgenommen), und vergessen Sie nicht, diese Maschen sind die von jedem Quadrat (= die 1. Reihe von Quadrate werden je über 41 M gestrickt) also nicht gerade von einer Seite bis zur anderen sondern mit dem V von jedem Domino (deshalb brauch man mehr Maschne). Viel Spaß beim stricken!

country flag Sonia 04.08.2019 - 21:21:

Grazie! Conosco la lavorazione domino, ma non mi avete risposto... Domani inizierò la lavorazione senza aver capito! Mi dite almeno se è lavorato in tondo?

user icon DROPS Design 04.08.2019 kl. 21:34:

Buongiorno Sonia. Lavora in tondo, dal basso verso l’alto, fino agli scalfi. Qui il lavoro viene separato e procede avanti e indietro, separatamente, per il dietro e per il davanti. Buon lavoro!

country flag Sonia 04.08.2019 - 18:35:

Ho già acquistato il filato e vorrei iniziare il progetto, ma, leggendo le spiegazioni, non riesco a capire se sia lavorato in tondo ( nella spiegazione dice avanti e indietro), dove eventualmente si troverebbe la separazione del lavoro (laterale? Dietro?) e soprattutto perché non compaiono i mezzi quadrati domino fino alla separazione del lavoro? Bisogna cucirlo a zig-zag? 🤔 Vi ringrazio se vorrete darmi delucidazioni.

user icon DROPS Design 04.08.2019 kl. 20:40:

Buonasera Sonia, questo modello ha una costruzione particolare, non è lavorato con le solite geometrie, ma costruito riprendendo di volta in volta le maglie per i diversi quadrati. Leggendo il modello è difficile capire la costruzione, deve iniziare a lavorarlo per capire come si sviluppa. Buon lavoro!

country flag émilie 04.12.2017 - 08:12:

Bonjour, Je tricote le modèle158-11 mais j'aimerai savoir les mesures au niveau de la poitrine car j'hésite entre la taille M et L. Le bas m' à l' air très large par rapport aux épaules. Merci

user icon DROPS Design 04.12.2017 kl. 08:30:

Bonjour, au niveau de la poitrine vous avez plus ou moins 40-45-48-55-60 cm (dans la taille M est 45, et en L 48 cm). Bon travail!

Janice 01.10.2017 - 15:40:

I've finally got to the top and I agree with an earlier comment that the transition row from diagonal squares to flat knitting is messy and it's made worse by the thinness of yarn and big needles. I too will be taking a darning needle to that transition and tidying it up a lot.

Janice 01.08.2017 - 10:22:

2nd error - 1st ROW WITH DONINO SQUARES: line reads - over the first 35 sts on needle. However if you do this the first row is WS over RS. You need to turn the work before knitting over those first 35 sts to keep the WR & RS correct!!

user icon DROPS Design 01.08.2017 kl. 12:26:

Dear Janice, the first round is worked from RS, then when working the 1st row with domino squares, you work the first 35 sts on round from RS, then turn to work the domino back and forth. Happy knitting!

Jan 01.08.2017 - 10:21:

I have found a couple of errors you should amend. First paragraph of Jumper:- The line reads - Work next round as follows: K 17 etc., slip 1 stitch as if to K, K2 tog, psso, *K34 etc., (slip 1 stitch as if to K), K2 tog, psso* The bit in brackets is missing from that line!!

user icon DROPS Design 01.08.2017 kl. 12:25:

Thanks Jan, this will be fixed.

Janice 29.07.2017 - 14:48:

This is a very complicated pattern to read and make sense of. Right at the start it says "Cast on entire width and work "one and one" ( is that a poor translation?) square back and forth" and in the next line it says purl first ROUND - followed by "next ROUND knit. So is this knit back and forward or is in knit in the round?

user icon DROPS Design 31.07.2017 kl. 09:58:

Dear Janice, you first cast on all sts around body, then work each square the one after the other - each square is worked back and forth (see DOMINO SQUARE): so cast on the total number of sts for bottom of body, then join in the round and P 1 round, K 1 round dec as explained, then work the dominos separately in rows = 10 dominos around the body. Then work next row with dominos and so on. Happy knitting!

country flag Sharon Munsey 14.07.2017 - 17:28:

I've finished the back at last. The last row (where you pick up stitches in between stitches held on stitch holder) is not pretty: I was left with holes/gaps that I had to fill with yarn and sewing needle. Surely there has to be a better way to do this Garnstudio?

user icon DROPS Design 17.07.2017 kl. 10:03:

Dear Mrs Munsey, you can pick up the thread between sts on st holder and work it twisted with the next st tog to avoid holes at the transitions. Happy knitting!

Sharon 07.05.2017 - 11:54:

I dont understand the sizing. At the top it says "Finished measurements: Bust: 116-120-130-136-150 cm/ 45 3/4"-47"-51½"-53½"-54" Yet in the drawing the bust measures "40/45/48/55/60cm" THATS A BIG DIFFERENCE!!! It looks to me as if you have used the HEM measurements not the bust measurements in error. Please clarify/amend the pattern if necessary as its v confusing.

user icon DROPS Design 08.05.2017 kl. 10:46:

Dear Sharon, please check only measurements in chart, these are the finished measurements in cm. Pattern will be edited asap. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS 158-11

Harlequin Dreams

Inga Sõelsepp, Estonia