DROPS / 156 / 17

Yesterday Cardigan by DROPS Design

DROPS jakke i ”Merino Extra Fine” med rundt bærestykke og hulmønster hæklet ovenfra og ned. Str S - XXXL.

DROPS Design: Model nr me-070
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
600-700-750-850-900-1000 g f.nr 15, lys grågrøn

DROPS HÆKLENÅL NR 4,5 – eller den nål du skal bruge for at få 16 st x 9 rækker på 10 x 10 cm eller A.2 på 2,5 cm i bredden.
DROPS PERLEMORKNAP M/HUL, nr 522: 4 stk i alle str.
----------------------------------------------------------

DROPS Merino Extra Fine uni colour DROPS Merino Extra Fine uni colour 31.00 kr /50g
Bestil
DROPS Merino Extra Fine mix DROPS Merino Extra Fine mix 31.00 kr /50g
Bestil
Pinde & Hæklenåle
Garnet til denne opskrift koster fra 372kr. Læs mere.
MØNSTER:
Se diag A.1-A.4. Diag viser alle rækker i mønsteret set fra retsiden.

HÆKLEINFO:
Første st på hver omg/række erstattes af 3 lm. Første fm på hver omg/række erstattes med 1 lm.
Hver omg med st afsluttes med 1 km i 3.lm i beg af omg. Hver omg med fm afsluttes med 1 km i 1.lm på omg.

UDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 m ud ved at hækle 2 st i 1 st, først på den ene side af alle mærketråde på rækken, næste gang på den anden side af alle mærketråde på rækken, fortsæt udtagningerne således.

INDTAGNINGSTIPS:
Hækl 1 st, men vent med sidste gennemtræk (= 2 m på nålen), hækl derefter næste st, men når sidste gennemtræk gøres trækkes tråden gennem alle m på nålen - der er nu taget 1 m ind.
----------------------------------------------------------

RYG- OG FORSTYKKE:
Arb hækles ovenfra og ned. Der hækles frem og tilbage fra midt foran. Hækl 111-116-121-131-136-146 lm (inkl 3 lm til at vende med) på nål 4,5 med Merino Extra Fine. Hækl næste række således:
1 st i 4.lm (= 2 st), 1 st i hver af de 2 næste lm, * spring over 1 lm, 1 st i hver af de 4 næste lm *, gentag fra *-* = 88-92-96-104-108-116 st – læs HÆKLEINFO. Sæt 19-20-21-23-24-26 mærketråde i arb således: Sæt 1.mærketråd efter 8.st, derefter sættes der 18-19-20-22-23-25 mærketråde med 4 st mellem hver, efter sidste mærketråd er der 8 st. Hækl frem og tilbage med st, SAMTIDIG tages der 1 st ud ved alle mærketråde således: Tag ud på hver 2.række 5-6-6-5-5-6 gange og på hver 4.række 2-2-2-3-3-3 gange – læs UDTAGNINGSTIPS = 221-252-264-288-300-350 st. Hækl en række hvor der tages 14-7-7-7-19-5 st ud jævnt fordelt (der tages ikke ud over de første og sidste 6 st = forkant) = 235-259-271-295-319-355 st. HUSK PÅ HÆKLEFASTHEDEN!

På næste række hækles der således: 36-40-43-47-51-58 st (forstk), 8 lm (under ærme), spring over 52-56-56-60-64-68 st fra forrige række (skal bruges senere til ærme), 59-67-73-81-89-103 st (rygstk), 8 lm (under ærme), spring over 52-56-56-60-64-68 st fra forrige række (skal bruges senere til ærme) og 36-40-43-47-51-58 st (forstk). Sæt en mærketråd, herfra måles arb videre. Hækl 1 st i hver st/lm Samtidig med at der tages 8-8-8-12-12-12 m ind jævnt fordelt – læs INDTAGNINGSTIPS = 139-155-167-179-195-223 st.

Nu hækles der således: Hækl 1 st i hver af de 6 første st (= forkant), A.1, A.2 totalt 30-34-37-40-44-51 rapporter i bredden, afslut med A.3 og 1 st i hver af de sidste 6 st. Fortsæt mønster således. Når A.1-A.3 er hæklet 1 gang i højden repeteres A.4 i højden til færdig mål.

Når arb måler 14-14-14-15-15-15 cm fra mærketråden, sørg for at næste række er sidste række i A.4, tages der 1 rapport ud af A.2 i 8.-9.-9.-10.-11.-13.rapport om lm-buen således: Hækl 2 lm, 1 fm om lm-buen, 2 lm, 1 st om samme lm-bue, 2 lm, 1 fm om samme lm-bue. Hækl 14-16-19-20-22-25 rapporter af A.2, i næste rapport af A.2 tages der ud på samme måde. Derefter hækles der videre som før = 32-36-39-42-46-53 rapporter af A.2 i bredden. Klip og hæft tråden når arb måler 34-34-36-35-37-37 cm fra mærketråden, sørg for at der afsluttes med næst sidste række i A.4, arb måler totalt 56-58-60-62-64-66 cm.

ÆRME:
Ærmet hækles rundt, ovenfra og ned. Sæt en mærketråd, herfra måles arb videre. Start med at hækle midt under ærmet således: Hækl 1 fm i den 5.lm af de 8 lm som blev hæklet i ærmegabet på ryg- og forstykke, 3 lm (= 1 st), hækl 1 st i hver af de næste 3 lm, 1 st i hver st over ærmet, før der hækles 1 st i hver af de resterende 4 lm under ærmet = 60-64-64-68-72-76 st. Sæt 1 mærketråd midt under ærmet.
Videre hækles der således: 1 st i hver af de første 11-11-11-13-13-15 st Samtidig med at der tages 1 st ind (= 10-10-10-12-12-14 st), A.1, A.2 8-9-9-9-10-10 gange i bredden, A.3, hækl 1 st i hver af de sidste 10-10-10-12-12-14 st. Fortsæt med 1 st i hver af de 20-20-20-24-24-28 st midt under ærmet og A.1-A.3 over ærmet. Når A.1-A.3 er hæklet 1 gang i højden gentages A.4 til færdig mål. Fortsæt dette mønster, SAMTIDIG når arb måler 4 cm tages der 1 st ind på hver side af mærketråden – Husk INDTAGNINGSTIPS! Gentag indtagningerne på hver 3½.-3½.-3½.-2½.-2½.-2.cm 9-9-9-11-11-13 gange til. Der hækles nu bare A.1-A.3 over ærmet. klip og hæft tråden når ærmet måler 43½-42½-42½-39½-40-38 cm, sørg for at der afsluttes med næst sidste omg i A.4 – OBS – kortere mål i de større str pga større hals og skuldervidde.
Hækl det andet ærme på samme måde.

HALSKANT:
Halskanten hækles i lm-rækken.
Hækl på nål 4,5 med Merino Extra Fine således: 1 fm i 1.m, * 2 lm, spring over 2 m, 1 fm i næste m *, gentag fra *-* rundt om hele halsen. Klip og hæft tråden.

MONTERING:
Sy knapperne i på venstre forstk – den øverste knap 1 cm fra halskanten, den nederste i overgangen mellem st og mønster. Knapperne lukkes mellem 2 st på højre forstk.

= st om m
= hækl 3 st til 1 st i samme m således: Hækl 1 st men vent med sidste gennemtræk (= 2 tråde på nålen), hækl 1 st til på samme måde, hækl derefter næste st men ved sidste gennemtræk trækkes tråden gennem alle m på nålen.
= 1.række/omg er forklaret i opskriften

Els Evers 29.05.2019 - 16:03:

Als ik met het lijfje ben met haken moet ik op een hoogtr 14 cm meerderen, dat snap uk nog,maar daarna staat er.haak 19 patroon her halingen van a2, moet dat niet a4 zijn.verderop hebben ze het ook steeds over a2.

DROPS Design 31.05.2019 kl. 15:46:

Dag Els,

Je breit 19 herhalingen van A.2 in de breedte. Als er over A.4 gesproken wordt, zijn dat herhalingen in de hoogte.

Cindy 12.01.2019 - 00:05:

I loved making this sweater - so easy and no seams!

Anna Svendsen 16.10.2018 - 17:55:

Hej \r\nJeg har kastet mig over denne lækre Cardigan men mangler en forklaring på diagrammet specielt a1, a2 og a3 fårstår ikke om der skal være mellemrum eller hva der skal ske. \r\nHåber i kan hjælpe mig \r\nMvh anna

Leupold 27.06.2018 - 23:51:

Hallo, können Sie mir sagen, wieviel Reihen die obere Zunahme genau hat. Bevor ich die Einteilung für Arme, rücken und arm vornehme. Irgendwie ist meine rundpasse zu kurz.

DROPS Design 28.06.2018 kl. 08:46:

Liebe Leupold, die Reihenanzahl ist unterschiedlich je nach der gehäkelten Größe. Stimmt Ihre Maschennprobe? Sie sollen 9 Reihe Stb = 10 cm haben. Viel Spaß beim häkeln!

Lucia Pillittu 23.01.2017 - 09:35:

Buongiorno, non ho capito bene il passo"lavorare 2 cat. ,1 m.b nell'arco di cat. , 2 cat. ,1m.a nello stesso arco di cat, 2 cat.,1 mb nello stesso arco di cat.Lavorare 16 ripetizioni del diagramma A.2; nella ripetizione successiva del diagramma A.2 aumentare in modo uguale."Non mi è chiaro, se ci fosse un video a riguardo!l'aumento deve essere nel solo arco o nell'intero diagramma?

DROPS Design 23.01.2017 kl. 09:47:

Buongiorno Lucia, ad esempio per la taglia M nella 9° ripetizione di A.2 deve lavorare come indicato: lavorare 2 cat. ,1 m.b nell'arco di cat. , 2 cat. ,1 m.a nello stesso arco di cat, 2 cat.,1 mb nello stesso arco di cat, poi lavorare 16 ripetizioni di A.2 e in quella successiva aumenta ancora come sopra e poi continua fino alla fine, ottenendo 36 ripetizioni di A.2. Buon lavoro!

Angelica 29.06.2016 - 16:00:

Hallo, Op het patroon staat het volgende: "Work back and forth with dc AT THE SAME TIME inc 1 dc at all markers as follows: Inc every other row 5-6-6-5-5-6 times, and every 4th row 2-2-2-3-3-3 times" Zou het mogelijk zijn om dit uit te leggen, want het is niet duidelijk hoeveel keer je moet vermeerderen per rij. Dank u

Lesley 16.05.2016 - 23:07:

Hi, Can you help me out with the decreasing at the sleeve. I am finding it difficult to understand how to do this. I have managed the whole jacket fine up to here. The problem is that it is over pattern and not over straight trebles. Look forward to your advice. Many thanks - Lesley (Scotland)

DROPS Design 17.05.2016 kl. 11:40:

Dear Lesley, you are working tr (UK-English) mid under arm, and dec in sleeve will be done in tr, not in pattern. Happy crocheting!

Christina Bøhm 07.04.2016 - 11:24:

Hej, hvad menes der lige når der skal tages ud....skal der ikke tages ud ved alle mærketråde....eller skal der springes nogen over....snotforvirret desværre....ellers en fed trøje.

DROPS Design 07.04.2016 kl. 13:55:

Hej Christina, Jo første gang du tager ud, tager du ud på højre side af alle mærketråde og næste gang du skal tage ud ifølge opskriften så tager du ud på venstre side af alle mærketråde. Således fortsætter du på skiftevis højre og venstre side af mærketrådene. God fornøjelse!

Sara Johnson 31.03.2016 - 11:24:

I've tried and failed to read the graph for pattern 156-17, do you have written instructions for it please. I've also searched for the video for this pattern but cannot find it. Many thanks.

DROPS Design 31.03.2016 kl. 15:48:

Dear Mrs Johnson, you will find here some pictures explaining how to work the diagrams. Happy crocheting!

Silvia 02.02.2016 - 22:55:

Salve, non ho capito come devo aumentare in questo passo: "Lavorare avanti e indietro a m.a e, ALLO STESSO TEMPO, aumentare 1 m.a in corrispondenza di ogni segno, come segue: aumentare ogni 2 righe 5-6-6-5-5-6 volte, e ogni 4 righe 2-2-2-3-3-3 volte" Se aumento in ogni segno e ho 23 segni come faccio ad aumentare ogni due righe 5 volte??? Grazie della spiegazione.

DROPS Design 03.02.2016 kl. 11:33:

Buongiorno Silvia, deve aumentare 1 m.a in corrispondenza di ogni segnapunti, quindi se ha 23 segnapunti nel lavoro farà 23 aumenti, poi deve lavorare 1 riga senza aumenti e sulla riga successiva farà ancora 23 aumenti: questo per 5 volte, poi deve aumentare ogni 4 righe, cioè lavorare 3 righe senza aumenti e aumentare sulla 4°, per 3 volte. Ci riscriva se ha ancora dubbi. Buon lavoro!

Kommentere opskrift DROPS 156-17