DROPS Extra / 0-1016

Chip by DROPS Design

Hæklet DROPS kylling-hue med øreklapper i ”Alaska”. Str 1-8 år

Tags: dyr, huer, karneval, påske,

DROPS Design: Model nr x-033-bn
Garngruppe C
-----------------------------------------------------------
Størrelse: 1/2 - 3/4 - 5/6 - 7/8 år
Passer hovedmål på ca: 49-51-52-53 cm
Materialer:
DROPS ALASKA fra Garnstudio
100 g i alle str i f.nr 58, sennep
50 g i alle str i f.nr 10, rød
Og brug en rest af 02 natur og 12 marine til dekoration.

DROPS HÆKLENÅL nr 5 eller den nål du skal bruge for at få 14 halv-st og 13 rækker/omg på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

DROPS Alaska uni colour DROPS Alaska uni colour 19.00 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Alaska mix DROPS Alaska mix 19.00 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 57kr. Læs mere.
HÆKLEINFO:
Første halv-st på omg/række erstattes af 2 lm, hver omg med halv-st afsluttes med 1 km i den anden lm fra beg af omg.

HÆKL 2 HALV-ST SAMMEN:
* Slå om, stik nålen i næste m, hent tråden *, gentag fra *-* en gang til, slå om og træk tråden gennem alle m på nålen.

DOBBELTE MASKER:
Hækles som almindelige masker, MEN vent med sidste gennemtræk, hækl en maske til på samme måde i samme m, træk derefter tråden gennem begge masker.
----------------------------------------------------------

HUE:
Arb hækles rundt fra ovenfra og ned. Øreklapperne hækles frem og tilbage til sidst. Hækl 4 lm på hæklenål 5 med sennep, sæt dem sammen til en ring med 1 km i første lm. Starten af omg = midt bagpå.
1.OMG: Læs HÆKLEINFO. Hækl 8 halv-st om ringen.
2.OMG: Hækl 2 halv-st i hver halv-st omg rundt = 16 halv-st.
3.OMG: Hækl * 1 halv-st i første halv-st, 2 halv-st i næste *, gentag fra *-* omg rundt = 24 halv-st.
4.OMG: Hækl * 1 halv-st i hver af de 2 næste halv-st, 2 halv-st i næste *, gentag fra *-* omg rundt = 32 halv-st.
5.OMG: Hækl * 1 halv-st i hver af de 3 næste halv-st, 2 halv-st i næste *, gentag fra *-* omg rundt = 40 halv-st.
6.OMG: Hækl * 1 halv-st i hver af de 4 næste halv-st, 2 halv-st i næste *, gentag fra *-* omg rundt = 48 halv-st.
7.OMG: Hækl * 1 halv-st i hver af de 5 næste halv-st, 2 halv-st i næste *, gentag fra *-* omg rundt = 56 halv-st.
Herfra hækles der forskellig i de forskellige str.

STR 1/2 ÅR:
8.OMG: Hækl 1 halv-st i hver halv-st, MEN tag samtidig 6 halv-st ud jævnt fordelt = 62 halv-st.
STR 3/4 ÅR:
8.OMG: Hækl * 1 halv-st i hver af de 6 næste halv-st, 2 halv-st i næste *, gentag fra *-* omg rundt = 64 halv-st.
STR 5/6 ÅR:
8.OMG: Hækl * 1 halv-st i hver af de 6 næste halv-st, 2 halv-st i næste *, gentag fra *-* omg rundt = 64 halv-st.
9.OMG: Hækl 1 halv-st i hver halv-st, MEN tag samtidig 2 halv-st ud jævnt fordelt = 66 halv-st.
STR 7/8 ÅR:
8.OMG: Hækl * 1 halv-st i hver af de 6 næste halv-st, 2 halv-st i næste *, gentag fra *-* omg rundt = 64 halv-st.
9.OMG: Hækl 1 halv-st i hver halv-st, MEN tag samtidig 4 halv-st ud jævnt fordelt = 68 halv-st.
Der er 62-64-66-68 halv-st på omg. Videre hækles der 1 halv-st i hver halv-st på hver omg i alle str til arb måler 17-18-19-20 cm. Sæt 2 mærker i arb fra retsiden. Første mærke sættes i den 7.halv-st fra starten af omg, andet mærke sættes i den 42.-44.-46.-47.halv-st fra starten på omg.

ØREKLAP:
Start med at hækle fra retsiden ved et af mærkerne. Brug hæklenål 5 og sennep. * Hækl 1 halv-st i hver af de næste 14-14-16-16 halv-st *, gentag fra *-* i 1-2-3-3 rækker.
Derefter hækles der således: 2 lm, hækl anden og tredje halv-st sammen – læs hækl 2 HALV-ST SAMMEN, 1 halv-st i hver halv-st frem til de sidste 3 halv-st og hækl 2 halv-st sammen og afslut med 1 halv-st i sidste m = 2 m taget ind og 12-12-12-14 halv-st tilbage. Fortsæt at hækle og tage ind indenfor første og sidste m i hver side på hver række til det kun er 2 lm og 3 halv-st tilbage, derefter hækles anden og tredje halv-st sammen = 2 m tilbage. klip tråden, træk den gennem masken. Hækl en øreklap til på samme måde med start fra det andet mærke.

KANT:
Hækl en kant rundt om huen med rød. Brug hæklenål 5 og start midt bagpå (starten af omg på huen). Hækl 1 lm, derefter 1 fm i hver halv-st frem til øreklappen, hækl * 1 fm, 1 lm og spring ca 1 cm frem *, gentag fra *-* og sørg for at kanten ikke strammer frem til spidsen af øreklappen. I spidsen hækles der 1 fm, 8 lm, 1 km, 10 lm, 1 km, 8 lm og 1 fm i samme m. Derefter gentages der fra *-* frem til kanten foran. Hækl 1 fm i hver halv-st frem til den anden øreklap og hækl den anden øreklap som den forrige. Afslut med at hækle 1 fm i hver halv-st på kanten bag frem til starten af omg og afslut med 1 km i første lm i beg af omg. Klip og hæft tråden.

ØJNE:
Hækl 3 lm med marine på hæklenål 5 og sæt dem sammen til en ring med 1 km i første lm.
1.OMG: Hækl 8 fm om ringen og afslut med 1 km i første lm i beg af omg.
2.OMG: Skift til natur og hækl i bagerste maskebue omg rundt med 2 fm i hver fm og afslut med 1 km i første lm= 16 fm. Klip og hæft tråden. Hækl et øje til på samme måde og sy øjnene fast foran på huen.

NÆB:
Hækl 6 lm med rød på hæklenål 5, hækl 1 st i den 4.lm fra nålen, 1 st i hver af de 2 sidste lm = 3 st. Vend arb.
1.OMG: Hækl 3 lm og 1 st i første st, 1 st i næste st og 2 st i sidste st = 5 st. Vend arb.
2.OMG: Hækl 3 lm og 1 st i første st, 1 st i hver af de næste 3 st og 2 st i sidste st = 7 st. Vend arb.
3.OMG: Hækl 3 lm og 1 st i første st, 1 st i hver af de næste 5 st og 2 st i sidste st = 9 st. Vend arb. Klip og hæft tråden. Sy næbbet fast foran på huen nedenfor øjnene.

KAM:
Hækl 32 lm med rød på hæklenål 5. Vend og hækl tilbage i lm-rækken således: Hækl 1 halv-st i den 3.lm fra nålen og hækl 1 halv-st til i samme m, videre hækles der 2 gange i hver m med DOBBELTE MASKER – se forkl over. Hækl således: 1 st, 1 dbl-st, 1 st, 1 halv-st, 1 fm, * 1 halv-st, 1 st, 1 dbl-st, 1 st, 1 halv-st, 1 fm *, gentag fra *-* hele lm-rækken ud. Klip og hæft tråden. Læg kammen over toppen af huen fra midt foran til midt bagpå og sy den fast med små sting.

Marie Desaulniers 23.03.2015 - 02:21:

Pourriez vous m'aider? Je fais le modèle pour 1/2 ans. Tout a bien été jusqu'au moment où l'on commence les oreilles. J'ai placé mes marqueurs et ensuite je ne comprends pas trop... pourriez-vous m'expliquer plus clairement ce qui suit s'il vous plait? Merci, Marie

DROPS Design 23.03.2015 kl. 10:36:

Bonjour Mme Desaulniers, quand vous avez placé les marqueurs, coupez le fil et commencez le 1er cache-oreille sur l'endroit, à l'un des marqueurs en crochetant 14-16 dB (à partir du marqueur), tournez et crochetez 1-3 rangs (cf taille), puis continuez en diminuant comme indiqué. Bon crochet!

Kommentere opskrift DROPS Extra 0-1016