DROPS Extra / 0-1016

Chip by DROPS Design

Heklet DROPS kylling-lue med øreklaffer i ”Alaska”. Str 1-8 år

Stikkord: dyr, karneval, luer, påske,

DROPS Design: Modell nr x-033-bn
Garngruppe C
-----------------------------------------------------------
Størrelse: 1/2 - 3/4 - 5/6 - 7/8 år
Passer hodemål på ca: 49-51-52-53 cm
Materialer:
DROPS ALASKA fra Garnstudio
100 g i alle str i f.nr 58, sennep
50 g i alle str i f.nr 10, rød
Og bruk en rest av 02 natur og 12 marine til dekorasjon.

DROPS HEKLENÅL NR 5 eller den nål du må bruke for å få 14 halv-st og 13 rader/omg på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

DROPS Alaska uni colour DROPS Alaska uni colour 21.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Alaska mix DROPS Alaska mix 21.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 63kr. Les mer.
HEKLEINFO:
Første halv-st på omg/rad erstattes av 2 lm, hver omg med halv-st avsluttes med 1 kjm i den andre lm fra beg av omg.

HEKLE 2 HALV-ST SAMMEN:
* Lag 1 kast, stikk nålen i neste m, hent tråden *, gjenta fra *-* en gang til, lag 1 kast og trekk tråden gjennom alle m på nålen.

DOBLE MASKER:
Hekles som vanlige maske, MEN vent med siste gjennomtrekning, hekle en maske til på samme måte i samme m, trekk deretter gjennom begge masker.
----------------------------------------------------------

LUE:
Arb hekles rundt fra toppen og ned. Øreklaffene hekles frem og tilbake til slutt. Hekle 4 lm på heklenål 5 og sennep, sett de sammen til en ring med 1 kjm i første lm. Starten på omg = midt bak.
1.OMG: LES HEKLEINFO. Hekle 8 halv-st om ringen.
2.OMG: Hekle 2 halv-st i hver halv-st omg rundt = 16 halv-st.
3.OMG: Hekle * 1 halv-st i første halv-st, 2 halv-st i neste *, gjenta fra *-* omg rundt = 24 halv-st.
4.OMG: Hekle * 1 halv-st i hver av de 2 neste halv-st, 2 halv-st i neste *, gjenta fra *-* omg rundt = 32 halv-st.
5.OMG: Hekle * 1 halv-st i hver av de 3 neste halv-st, 2 halv-st i neste *, gjenta fra *-* omg rundt = 40 halv-st.
6.OMG: Hekle * 1 halv-st i hver av de 4 neste halv-st, 2 halv-st i neste *, gjenta fra *-* omg rundt = 48 halv-st.
7.OMG: Hekle * 1 halv-st i hver av de 5 neste halv-st, 2 halv-st i neste *, gjenta fra *-* omg rundt = 56 halv-st.
Herfra hekles det forskjellig i de forskjellige str.

STR 1/2 ÅR:
8.OMG: Hekle 1 halv-st i hver halv-st, MEN øk samtidig 6 halv-st jevnt fordelt = 62 halv-st.
STR 3/4 ÅR:
8.OMG: Hekle * 1 halv-st i hver av de 6 neste halv-st, 2 halv-st i neste *, gjenta fra *-* omg rundt = 64 halv-st.
STR 5/6 ÅR:
8.OMG: Hekle * 1 halv-st i hver av de 6 neste halv-st, 2 halv-st i neste *, gjenta fra *-* omg rundt = 64 halv-st.
9.OMG: Hekle 1 halv-st i hver halv-st, MEN øk samtidig 2 halv-st jevnt fordelt = 66 halv-st.
STR 7/8 ÅR:
8.OMG: Hekle * 1 halv-st i hver av de 6 neste halv-st, 2 halv-st i neste *, gjenta fra *-* omg rundt = 64 halv-st.
9.OMG: Hekle 1 halv-st i hver halv-st, MEN øk samtidig 4 halv-st jevnt fordelt = 68 halv-st.
Det er 62-64-66-68 halv-st på omg. Videre hekles det 1 halv-st i hver halv-st hver omg i alle str til arb måler 17-18-19-20 cm. Sett 2 merker i arb fra retten. Første merke settes i den 7.halv-st fra starten på omg, andre merket sette i den 42.-44.-46.-47.halv-st fra starten på omg.

ØREKLAFF:
Start å hekle fra retten ved et av merkene. Bruk heklenål 5 og sennep. * Hekle 1 halv-st i hver av de neste 14-14-16-16 halv-st *, gjenta fra *-* i 1-2-3-3 rader.
Deretter hekles det slik: 2 lm, hekle andre og tredje halv-st sammen – LES HEKLE 2 HALV-ST SAMMEN, 1 halv-st i hver halv-st frem til de siste 3 halv-st og hekle 2 halv-st sammen og avslutt med 1 halv-st i siste m = 2 m felt og 12-12-12-14 halv-st igjen. Fortsett å hekle og felle innenfor første og siste m i hver side på hver rad til det kun er 2 lm og 3 halv-st igjen, deretter hekles andre og tredje halv-st sammen = 2 m igjen. Klipp tråden, dra den gjennom masken. Hekle en øreklaff til på samme måte med start fra det andre merket.

KANT:
Hekle en kant rundt luen med rød. Bruk heklenål 5 og start midt bak (starten av omg på luen). Hekle 1 lm, deretter 1 fm i hver halv-st frem til øreklaffen, hekle * 1 fm, 1 lm og hopp frem ca 1 cm *, gjenta fra *-* og pass på at kanten ikke strammer frem til tuppen av øreklaffen. I tuppen hekles det 1 fm, 8 lm, 1 kjm, 10 lm, 1 kjm, 8 lm og 1 fm i samme m. Deretter gjentas det videre fra *-* frem til kanten foran. Hekle 1 fm i hver halv-st frem til den andre øreklaffen og hekle den andre øreklaffen som den forrige. Avslutt med å hekle 1 fm i hver halv-st på kanten bak frem til starten av omg og avslutt med 1 kjm i første lm på beg av omg. Klipp og fest tråden.

ØYNE:
Hekle 3 lm med marine på heklenål 5 og sett de sammen til en ring med 1 kjm i første lm.
1.OMG: Hekle 8 fm om ringen og avslutt med 1 kjm i første lm på beg av omg.
2.OMG: Bytt til natur og hekle i bakre maskebue omg rundt med 2 fm i hver fm og avslutt med 1 kjm i første lm= 16 fm. Klipp og fest tråden. Hekle et øye til på samme måte og sy øynene fast foran på luen.

NEBB:
Hekle 6 lm med rød på heklenål 5, hekle 1 st i den 4.lm fra nålen, 1 st i hver av de 2 siste lm = 3 st. Snu arb.
1.OMG: Hekle 3 lm og 1 st i første st, 1 st i neste st og 2 st i siste st = 5 st. Snu arb.
2.OMG: Hekle 3 lm og 1 st i første st, 1 st i hver av de neste 3 st og 2 st i siste st = 7 st. Snu arb.
3.OMG: Hekle 3 lm og 1 st i første st, 1 st i hver av de neste 5 st og 2 st i siste st = 9 st. Snu arb. Klipp og fest tråden. Sy nebbet fast foran på luen på undersiden av øynene.

KAM:
Hekle 32 lm med rød på heklenål 5. Snu å hekle tilbake i lm-rade slik: hekle 1 halv-st i den 3.lm fra nålen og hekle 1 halv-st til i samme m, videre hekles det 2 ganger i hver m med DOBLE MASKER – se forkl over. Hekle slik: 1 st, 1 dbl-st, 1 st, 1 halv-st, 1 fm, * 1 halv-st, 1 st, 1 dbl-st, 1 st, 1 halv-st, 1 fm *, gjenta fra *-* ut hele lm-raden. Klipp og fest tråden. Legg kammen over toppen av luen fra foran midt foran til midt bak og sy den fast med små sting.

Kommentarer (1)

Marie Desaulniers 23.03.2015 - 02:21:

Pourriez vous m'aider? Je fais le modèle pour 1/2 ans. Tout a bien été jusqu'au moment où l'on commence les oreilles. J'ai placé mes marqueurs et ensuite je ne comprends pas trop... pourriez-vous m'expliquer plus clairement ce qui suit s'il vous plait? Merci, Marie

DROPS Design 23.03.2015 kl. 10:36:

Bonjour Mme Desaulniers, quand vous avez placé les marqueurs, coupez le fil et commencez le 1er cache-oreille sur l'endroit, à l'un des marqueurs en crochetant 14-16 dB (à partir du marqueur), tournez et crochetez 1-3 rangs (cf taille), puis continuez en diminuant comme indiqué. Bon crochet!

Kommentér oppskrift DROPS Extra 0-1016