DROPS / 153 / 13

Blue Maze by DROPS Design

Vinkelstickad DROPS kofta i ”Delight” och "Alpaca" med rätstickning och sjalkrage. Stl S - XXXL.

DROPS Design: Modell nr de-119
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
250-250-300-300-350-350 g nr 07, beige/blå
Och använd:
DROPS ALPACA från Garnstudio
250-250-300-300-350-350 g nr 8105, isblå

DROPS STRUMPST OCH RUNDST (40 och 80 cm) NR 3,5 – eller det st.nr du måste använda för att få 23 m x 45 v rätst på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

DROPS Delight print DROPS Delight print 31.95 kr /50g

Garnet till detta mönstret kostar 344.5kr. Läs mer.

*1 v rätt och 1 v avigt*, upprepa *-*

RÄNDER:
*2 v rätst med Delight och 2 v rätst med Alpaca*, upprepa *-* genom hela arb.

MÄTTIPS:
Arb mäts när det hålls upp.
----------------------------------------------------------

KOFTA:
Bakst stickas från mitt bak som en fyrkant. Sedan stickas det vidare överst på oket och nederst på bakst. Framst stickas på samma sätt, men som hälften av bakst. Alltså en halv fyrkant, men med framkant och krage. Ärmarna stickas till slut.

BAKST:
Lägg upp 8 m med Delight och fördela dem på 4 strumpst nr 3,5 (= 2 m per st). Arb stickas runt på rundst i RÄTST och RÄNDER – se förkl ovan.
VARV 1: Stickas rätt.
VARV 2: Stickas avigt och sätt markörer i den första, tredje, femte och sjunde m (= 4 markörer).
VARV 3: Stickas rätt och öka med omslag på varje sida av varje markör v runt.
VARV 4: Sticka alla m och omslag aviga = 16 m.
VARV 5: nu förskjuts v början 1 m, detta för att färgbytet ska komma i det ena hörnet av arb så att färgbytet blir fint. Flytta första m på v över på höger st utan att sticka den, denna m är nu sista m på v. Sedan stickas det rm med omslag på varje sida av varje markör v runt.
VARV 6: Sticka alla m och omslag aviga = 24 m.
Sedan upprepas v 5 och 6, fördela m på st efter hand så att det blir lättare att sticka och byt till rundst när det är möjligt.
Fortsätt att sticka på detta sätt tills det är 456-496-536-568-624-680 m på st (= 56-61-66-70-77-84 ökningar och 114-124-134-142-156-170 m längs varje sida). På nästa v med am stickas det så här: sticka 114-124-134-142-156-170 am, maska av de nästa 114-124-134-142-156-170 m (= sidan på koftan), sticka de nästa 114-124-134-142-156-170 m och sätt dem sedan på 1 tråd (= nederkant på koftan) och maska av de nästa 114-124-134-142-156-170 m (= sidan på koftan). Sticka rätst och ränder fram och tillbaka över de 114-124-134-142-156-170 m på st till ok. När arb mäter 59-62-65-68-72-76 cm – LÄS MÄTTIPS OVAN, maskas de mittersta 14-14-16-16-18-18 m av till hals och varje axel stickas färdig för sig. Sedan minskas det i början på varje v från halsen så här: minska 1 m 2 ggr = 48-53-57-61-67-74 m kvar på axeln.
Sticka sedan vidare tills arb mäter 61-64-67-70-74-78 cm och maska av. Sätt 2 markörer i arb, sätt en markör på var och en av långsidorna 26-27-29-30-31-32 cm ned från varje axel, markörerna används när ärmarna ska sys i. Sätt tillbaka de 114-124-134-142-156-170 m från tråden i nederkanten på rundst 3,5 och sticka rätst och ränder fram och tillbaka tills arb mäter 72-74-76-78-80-82 cm från axeln, maska av löst.
HÖGER FRAMST:
Lägg löst upp 12 m med Delight på strumpst 3,5. Byt till Alpaca och sticka 2 v rätst, byt till Delight och sticka 2 v rätst. Byt till Alpaca och sticka 1 v rätt, rotera arb medurs och sticka upp 4 m längs sidan av rätstickningen. Rotera arb igen och plocka upp 12 m i undersidan av uppläggningskanten = 28 m på st. Sticka 1 v rätt tillbaka över alla m. Sätt markörer i den 13:e och 16:e m. Sedan stickas det rätst och ränder SAMTIDIGT som det ökas med 1 omslag på varje sida av 13:e och 16:e m på varje v från rätsidan (=4 m ökade), omslagen stickas räta på nästa v så att det blir ett litet hål. Byt till rundst när det är tillräckligt med m. Fortsätt att öka på detta sätt tills det har ökats totalt 56-61-66-70-77-84 ggr och det är 252-272-292-308-336-364 m på st. På nästa v från avigsidan stickas de första 69-74-79-83-90-97 m räta och sätt dem sedan på 1 tråd (= nederkant på koftan), maska av de nästa 114-124-134-142-156-170 m (= sidan på koftan). Sticka rätst och ränder fram och tillbaka över de sista 69-74-79-83-90-97 m på st till ok, sticka tills arb mäter 61-64-67-70-74-78 cm. På nästa v från avigsidan maskas de första 48-53-57-61-67-74 m av. Sätt 1 markör i arb, sätt den på långsidan 26-27-29-30-31-32 cm ned från axeln, markören används när ärmen ska sys i. Det är 21-21-22-22-23-23 m kvar på st till kragen. Sedan stickas det rätst och ränder fram och tillbaka över dessa m SAMTIDIGT som det stickas förkortade v så här: Börja från avigsidan mot axeln. * Sticka 1 v rätt över alla m, sticka 2 v rätst över endast de de yttersta 12 m från mitt fram, sticka 1 v rätt över alla m, byt färg *, upprepa *-*. Det blir 2 v rätst längst in och 4 v rätst längst ut i samma färg efter varandra på kragen. Sticka tills kragen mäter ca 5-5-5,5-5,5-6-6 cm längst in på det smalaste stället och maska av. Sätt tillbaka de 69-74-79-83-90-97 m som sitter på tråden på st och sticka rätst fram och tillbaka tills arb mäter 72-74-76-78-80-82 cm från axeln, maska av löst.

VÄNSTER FRAMST:
Sticka som höger, men spegelvänt tills det har ökats totalt 56-61-66-70-77-84 ggr och det är 252-272-292-308-336-364 m på st.
Sticka 69-74-79-83-90-97 rm från rätsidan och sätt dem sedan på 1 tråd (= nederkant på koftan), maska av de nästa 114-124-134-142-156-170 m (= sidan på koftan). Sticka rätst fram och tillbaka över de sista 69-74-79-83-90-97 m på st till ok, sticka tills arb mäter 61-64-67-70-74-78 cm. På nästa v från rätsidan maskas de första 48-53-57-61-67-74 m av, sticka över de sista 21-21-22-22-23-23 m. Sätt 1 markör i arb, sätt den på långsidan 26-27-29-30-31-32 cm ned från axeln, markören används när ärmen ska sys i. Sedan stickas det rätst fram och tillbaka över dessa m SAMTIDIGT som det stickas förkortade v så här: Vänd arb och börja från avigsidan mot mitt fram. * Sticka 2 v rätst över de yttersta 12 m från mitt fram, sticka 2 v rätst över alla m, byt färg *, upprepa *-* sedan. Det blir 2 v rätst längst in och 4 v rätst längst ut i samma färg efter varandra på kragen. Sticka tills kragen mäter ca 5-5-5,5-5,5-6-6 cm längst in på det smalaste stället och maska av. Sätt tillbaka de 69-74-79-83-90-97 m som sitter på tråden på st och sticka rätst fram och tillbaka tills arb mäter 72-74-76-78-80-82 cm från axeln, maska av löst.

ÄRM:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst från axeln.
Lägg upp 122-126-132-136-140-146 m på rundst 3,5 med Delight och sticka rätst och ränder fram och tillbaka på st som förut tills arb mäter ca 2 cm. Sedan minskas det 1 m innanför 1 kantm i varje sida genom att sticka 2 m räta tills. Upprepa med ca 1 cm mellanrum 13 ggr till (= totalt 14 ggr) = 94-98-104-108-112-118 m. Sticka tills arb mäter 17 cm och maska sedan av löst. Sticka en ärm till på samma sätt.

MONTERING:
Sy i de yttersta maskbågarna så att det inte blir en tjock söm. Sy axelsömmarna. Sy i ärmarna innanför markörerna i sidorna. Sy underärmsömmarna och sidsömmarna i ett. Sy ihop kragen mitt bak (sömmen ska vända ut på rätsidan, så att när kragen viks ned kommer sömmen att ligga under kragen och vara osynlig). Sy kragen till halsringningen bak i nacken. Klipp av och fäst trådarna.

Diagram

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 153-13) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (59)

ARLENE NAZARÉ 05.01.2020 - 18:10:

Boa tarde, Para este modelo aplica-se ALPACA cor 8105 - azul glaciar. Contudo, esta cor consta da lista de produtos como lilás pálido... Está correto ou é um substituto recomendado por rutura de stock do azul glaciar? Obrigada.

DROPS Design 06.01.2020 kl. 19:28:

Boa tarde, Muito obrigado pela sua chamada de atenção. Com a introdução de novas cores nas gamas (neste caso, na gama do fio Alpaca); alguns nomes de cores são alterados para se adaptarem às novas cores introduzidas. Tal foi o caso, Já actualizámos o nome para lilás pálido. Bom tricô!

Nidaa 31.12.2019 - 21:26:

Thanks for your replying. I'm really fascinated by your amazing website. I follow your Instagram account sweetheart

Nidaa95 31.12.2019 - 21:08:

It's a great pattern. I just have a question, can I use circular needle instead of pointed needles using magic circular technique?

DROPS Design 31.12.2019 kl. 21:18:

Hi, yes you can. Happy knitting!

Margherita 22.12.2019 - 18:49:

Nel testo non è indicato se lavorare le gettate ritorte quindi immagino che vadano lavorate normalmente per formare un buco

DROPS Design 22.12.2019 kl. 21:00:

Buonasera Margherita, se non è indicato si lavorano normalmente. Buon lavoro!

Margherita 21.12.2019 - 23:11:

Buonasera vorrei sapere se le maglie gettate devono essere lavorate ritorte oppure normalmente per creare un buco?

DROPS Design 22.12.2019 kl. 17:48:

Buonasera Margherita, di volta in volta è indicato nel testo come devono essere lavorati i gettati. Buon lavoro!

Ingrid Bahnsen 25.06.2019 - 12:36:

Skal der tages ud på hver eller hver 2. omgang på rygstykket? mvh Ingrid Bahnsen

DROPS Design 26.06.2019 kl. 08:10:

Hei ingrid. Du øker på annenhver omgang: Du øker først på omgang 3, og omgang 5, og øker ikke på omgang 2, 4 og 6. Videre skal du gjenta omgang 5 og 6 oppover. God fornøyelse

Lise Blomquist 04.06.2018 - 21:08:

Jeg arbejder p.t. med ryggen på denne og nærmer mig stedet, hvor der skal lukkes masker af til sider. Jeg er i tvivl om, hvilken maske aflukningen skal begynde med. Er det midtermasken ved omslagene eller omslaget før eller efter, der skal være starten for at få hulrækken i siden? Jeg har kigget på forstykkerne og forstår det sådan, at de strikkes frem og tilbage og ikke rundt. Er det korrekt forstået? Tak på forhånd.

DROPS Design 06.06.2018 kl. 15:51:

Hej Lise, det kommer helt af sig selv hvis du har det antal masker som står i opskriften. Hvis du strikker den mindste størrelse har du 456 masker på pinden, det vil sige 114 masker på hver side. Alle 114 masker lukkes af lang med siderne ifølge opskriften. Se videoen til venstre i opskriften, hvordan du starter på højre forstykke. God fornøjelse!

Donatella 04.10.2017 - 16:26:

Grazie per la risposta. La cosa più difficile di questa giacca è la misurazione. Dal diagramma il bordo superiore ed inferiore, una volta finito il quadrato con le diagonali è esattamente della stessa lunghezza. Deve essere così? Perché dalle mie misurazioni il superiore (quello dello sprone per intenderci) è venuto più corto dell'inferiore, così mi sono venuti dei dubbi. Non vorrei sbagliare la giacca è così bella! Grazie e scusate il disturbo.

DROPS Design 05.10.2017 kl. 09:46:

Buongiorno Donatella. Guardando la fotografia, sia del davanti che del dietro, la parte in basso è più lunga della parte in alto. Durante il lavoro, verifichi che la sua tensione non cambia. Terminato il primo davanti provi ad appoggiarlo al dietro per verificare che le misure combacino. Buon lavoro!

Donatella 03.10.2017 - 23:46:

Buongiorno, sto iniziando la parte destra davanti e vedo scritto che i gettati devono essere lavorati a dir., mentre per il dietro io li ho lavorati tutti a rov. E' giusto così o ho sbagliato io ad interpretare? Grazie anticipatamente buona giornata.

DROPS Design 04.10.2017 kl. 09:20:

Buongiorno Donatella. Sì è corretto. Buon lavoro!

Patrizia 26.09.2017 - 12:16:

Non ho avuto il piacere di un vostro chiarimento, ma non importa, facendo prove su prove ci sono arrivata da sola. Tengo comunque a precisare che le istruzioni riguardo il "ripetere il 5° e 6° giro" per me non sono molto chiare. Bastava scrivere: ripetere il 5° e 6° giro fino a quando ci sono 456 maglie. Io avevo inteso che ogni volta si doveva ripartire dal giro 1. Mi scuso, probabilmente non sono molto perspicace e per questo non ho meritato risposta. Buona giornata. Patrizia

DROPS Design 26.09.2017 kl. 14:24:

Buongiorno Patrizia. Rispondiamo a tutti i quesiti e cerchiamo di farlo il prima possibile. Non sempre ci è possibile farlo in tempi rapidissimi e ci dispiace per l’inconveniente. La traduzione in italiano deve seguire le caratteristiche del testo originale. Ci riscriva se ci sono altri punti che non le sono chiari. Buon lavoro!

Kommentér oppskrift DROPS 153-13