DROPS / 150 / 41

Sheer Bliss by DROPS Design

Strikket DROPS jakke i ”Vienna” eller "Melody" med bjørnebærmønster og sjalskrage. Str S - XXXL

DROPS Design: Modell nr o-317
Garngruppe D
-----------------------------------------------------------
Størrelse: S/M – L/XL – XXL/XXXL
Materialer:
DROPS VIENNA fra Garnstudio
350-350-400 g f.nr 43, lys brun

Eller bruk:
DROPS MELODY fra Garnstudio
250-250-300 g f.nr 15, beige

DROPS RUNDP (80 cm) NR 12 – eller det p.nr du må bruke for å få 9 m x 9 p med bjørnebærmønster på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

BJØRNEBÆRMØNSTER:
Se diag A.1 – diag viser alle p i mønsteret sett fra retten. 1 rapport = 4 m.

RILLE (frem og tilbake på rundp):
1 rille = 2 p rett.

FORKORTEDE P: (gjelder stolpen)
For å unngå at rillene i stolpen trekker seg sammen midt foran strikkes det forkortede p over stolpen slik: * start midt foran, strikk 19 m rille, snu arb, stram, tråden og strikk 19 m rille tilbake. * Deretter strikkes det frem og tilbake over alle m som før. Gjenta fra *-* ca hver 10.p til det felles av på skulderen.
--------------------------------------------------------

BAKSTK:
For å få plass til alle m strikkes arb frem og tilbake på rundp.
Legg opp 50-58-66 m (inkl 1 kantm i hver side) på rundp 12 med Vienna eller Melody. Strikk BJØRNEBÆRMØNSTER – se forkl over, med 1 kant-m i hver side i RILLE – se forkl over! (1.p = vrangen). HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arb måler 42-44-46 cm legges det opp 24-24-24 nye m i hver side til ermer (dvs legg opp på slutten av de 2 neste p) = 98-106-114 m. Fortsett med bjørnebærmønster over alle m og 1 kant-m rille i hver side ytterst på hvert erme. Når arb måler 70-74-78 cm felles de midterste 14 m løst av til hals = 42-46-50 m tilbake på hver skulder. Fortsett bjørnebærmønsteret med 1 kant-m i rille i hver side. Fell av med rett fra retten når arb måler ca 72-76-80 cm.

VENSTRE FORSTK:
Arb strikkes frem og tilbake på rundp.
Legg opp 36-40-44 m (inkl 1 kant-m i siden og 19 stolpe-m i rille mot midt foran på rundp 12 med Vienna eller Melody. Strikk bjørnebærmønster med 19 stolpe-m i rille mot midt foran og 1 kant-m rille i siden (1.p = vrangen) – SAMTIDIG når arb måler ca 7 cm startes det å strikke FORKORTEDE P over stolpen – se forkl over. Når arb måler 42-44-46 cm legges det opp 24-24-24 nye m i slutten av neste p fra vrangen til erme = 60-64-68 m. Fortsett med å strikke 1 m rille ytterst på ermet, bjørnebærmønster over 40-44-48 m og 19 m rille mot midt foran. Når arb måler ca 72-76-80 cm (avpass etter 1 p fra vrangen) felles de første 42-46-50 m av med rett fra retten. Strikk de resterende 18 stolpe-m rett og sett dem deretter på 1 tråd til krage.

HØYRE FORSTK:
Strikk som venstre men motsatt, dvs når det legges opp nye m til erme gjøres det på slutten av p fra retten og når arb måler ca 72-76-80 cm (avpass etter 1 p fra vrangen) strikkes neste p slik fra retten: Strikk 18 m rille og sett dem deretter på 1 tråd til krage, fell de resterende 42-46-50 m av med rett fra retten, klipp tråden.

MONTERING:
Sy skulder/overermsømmene kant i kant.
Sy side- og underermsømmene i ett innenfor 1 kantm.

KRAGE:
Sett de 18 maskene fra tråden på venstre stolpe tilbake på rundp 12. Videre strikkes det slik med start fra midt foran:
* Strikk 1 rille frem og tilbake over alle m, strikk 1 rille frem og tilbake over det ytterste 12 m mot midt foran *, gjenta fra *-* til kragen måler ca 9-10 cm (målt innerst på det korteste), fell løst av. Strikk på sammen måte på høyre stolpe, men strikk 1 p rett fra vrangen over alle m før det gjentas fra *-*. Sy kragen sammen midt bak og sy kragen til halsringningen bak i nakken kant i kant.

Diagram

= Fra vrangen: Strikk 3 vr, løft den første m som ble strikket over de 2 andre, deretter den andre m over den siste m = 1 m tilbake
= Fra vrangen: Strikk 3 m i 1 m slik: 1 r, 1 vr, 1 r.
= Fra retten: Strikk vr.