DROPS / 150 / 41

Sheer Bliss by DROPS Design

Strikket DROPS jakke i ”Vienna” eller "Melody" med bjørnebærmønster og sjalskrage. Str S - XXXL

DROPS Design: Modell nr o-317
Garngruppe D
-----------------------------------------------------------
Størrelse: S/M – L/XL – XXL/XXXL
Materialer:
DROPS VIENNA fra Garnstudio
350-350-400 g f.nr 43, lys brun

Eller bruk:
DROPS MELODY fra Garnstudio
250-250-300 g f.nr 15, beige

DROPS RUNDP (80 cm) NR 12 – eller det p.nr du må bruke for å få 9 m x 9 p med bjørnebærmønster på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

BJØRNEBÆRMØNSTER:
Se diag A.1 – diag viser alle p i mønsteret sett fra retten. 1 rapport = 4 m.

RILLE (frem og tilbake på rundp):
1 rille = 2 p rett.

FORKORTEDE P: (gjelder stolpen)
For å unngå at rillene i stolpen trekker seg sammen midt foran strikkes det forkortede p over stolpen slik: * start midt foran, strikk 19 m rille, snu arb, stram, tråden og strikk 19 m rille tilbake. * Deretter strikkes det frem og tilbake over alle m som før. Gjenta fra *-* ca hver 10.p til det felles av på skulderen.
--------------------------------------------------------

BAKSTK:
For å få plass til alle m strikkes arb frem og tilbake på rundp.
Legg opp 50-58-66 m (inkl 1 kantm i hver side) på rundp 12 med Vienna eller Melody. Strikk BJØRNEBÆRMØNSTER – se forkl over, med 1 kant-m i hver side i RILLE – se forkl over! (1.p = vrangen). HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når arb måler 42-44-46 cm legges det opp 24-24-24 nye m i hver side til ermer (dvs legg opp på slutten av de 2 neste p) = 98-106-114 m. Fortsett med bjørnebærmønster over alle m og 1 kant-m rille i hver side ytterst på hvert erme. Når arb måler 70-74-78 cm felles de midterste 14 m løst av til hals = 42-46-50 m tilbake på hver skulder. Fortsett bjørnebærmønsteret med 1 kant-m i rille i hver side. Fell av med rett fra retten når arb måler ca 72-76-80 cm.

VENSTRE FORSTK:
Arb strikkes frem og tilbake på rundp.
Legg opp 36-40-44 m (inkl 1 kant-m i siden og 19 stolpe-m i rille mot midt foran på rundp 12 med Vienna eller Melody. Strikk bjørnebærmønster med 19 stolpe-m i rille mot midt foran og 1 kant-m rille i siden (1.p = vrangen) – SAMTIDIG når arb måler ca 7 cm startes det å strikke FORKORTEDE P over stolpen – se forkl over. Når arb måler 42-44-46 cm legges det opp 24-24-24 nye m i slutten av neste p fra vrangen til erme = 60-64-68 m. Fortsett med å strikke 1 m rille ytterst på ermet, bjørnebærmønster over 40-44-48 m og 19 m rille mot midt foran. Når arb måler ca 72-76-80 cm (avpass etter 1 p fra vrangen) felles de første 42-46-50 m av med rett fra retten. Strikk de resterende 18 stolpe-m rett og sett dem deretter på 1 tråd til krage.

HØYRE FORSTK:
Strikk som venstre men motsatt, dvs når det legges opp nye m til erme gjøres det på slutten av p fra retten og når arb måler ca 72-76-80 cm (avpass etter 1 p fra vrangen) strikkes neste p slik fra retten: Strikk 18 m rille og sett dem deretter på 1 tråd til krage, fell de resterende 42-46-50 m av med rett fra retten, klipp tråden.

MONTERING:
Sy skulder/overermsømmene kant i kant.
Sy side- og underermsømmene i ett innenfor 1 kantm.

KRAGE:
Sett de 18 maskene fra tråden på venstre stolpe tilbake på rundp 12. Videre strikkes det slik med start fra midt foran:
* Strikk 1 rille frem og tilbake over alle m, strikk 1 rille frem og tilbake over det ytterste 12 m mot midt foran *, gjenta fra *-* til kragen måler ca 9-10 cm (målt innerst på det korteste), fell løst av. Strikk på sammen måte på høyre stolpe, men strikk 1 p rett fra vrangen over alle m før det gjentas fra *-*. Sy kragen sammen midt bak og sy kragen til halsringningen bak i nakken kant i kant.

Diagram

= Fra vrangen: Strikk 3 vr, løft den første m som ble strikket over de 2 andre, deretter den andre m over den siste m = 1 m tilbake
= Fra vrangen: Strikk 3 m i 1 m slik: 1 r, 1 vr, 1 r.
= Fra retten: Strikk vr.

Kommentarer (45)

Legg inn en kommentar!

Isabelle 22.11.2015 - 16:51:

I am making this with melody. A very lovely yarn! But incredibly hard to knit with especially when using the 12 mm needles! Since the yarn is too thin (while super fluffy) for these thick needles. Stitches keep slipping and knitting is super slow. Result is beautiful though.

Karined 11.10.2015 - 13:21:

Bonjour ce modèle me plait ! je souhaite la faire en mélody Es ce qu'il faut tricoter à deux fils ? ou seulement un fil ? Merci d'avance et merci pour vos modèles toujours aussi beau et gratuit

DROPS Design 12.10.2015 kl. 09:52:

Bonjour Karined et merci. Ce modèle se tricote avec 1 seul fil Vienna ou 1 seul fil Melody, sur la base d'un échantillon de 9 m x 9 rangs au point d'astrakan = 10 x 10 cm. Bon tricot!

Francesca 25.01.2014 - 00:41:

Potreste spiegarmi come faccio ad avviare su entrambi i lati le maglie per le maniche? Ho visto il video e mostra soltanto come farlo per un lato, alla fine del ferro. Come si fa all'inizio del ferro?

DROPS Design 25.01.2014 kl. 17:16:

Buonasera Francesca, le istruzioni dicono "Quando il lavoro misura 42-44-46 cm, avviare 24-24-24 m da ciascun lato per le maniche (avviare quindi le m alla fine dei 2 ferri successivi)", per cui può seguire il video e avviare le m alla fine dei 2 f successivi. Ci riscriva se ha altri dubbi. Buon lavoro!!!

Patrizia 30.12.2013 - 12:01:

Buongiorno, cosa intende per ferri accorciati - non riesco a capire la spiegazioni relativa alle 19 m del davanti puo' essere più chiara? grazie

DROPS Design 30.12.2013 kl. 12:24:

Buongiorno Patrizia, i ferri accorciati sono ferri in cui non si lavora su tutti i punti, ma solo su una parte, in questo caso 19 m, poi si gira il lavoro e si torna indietro. Provi a vedere se questo video può esserle d'aiuto: Ci riscriva se ha ancora dubbi. Buon lavoro!!

Beatrice Schmelzer 27.12.2013 - 00:04:

Traumhaft, so müssen jacken aussehen.

Giuliana 19.12.2013 - 00:37:

Ciao a tutte! Questo modello è bellissimo..l'ho realizzato con successo e il filato è stupendo!

Deborah 22.09.2013 - 16:58:

Mijn vest is bijna af, maar ik heb een klein probleempje/vraagje voor de kraag. In de beschrijving staat dat je de overgebleven 18 steken van linker en rechter voorpand in ribbelsteek moet breien met verkorte toeren over een lengte van 9-10cm gemeten langs de korte kant. Maar het kraag-gedeelte van mijn achterpand meet zo'n 30cm. Kom ik dan niet zo'n 10cm te kort om de 2 kraag-delen van linker en rechter voorpand aan elkaar te naaien? Of heb ik ergens een fout gemaakt?

DROPS Design 24.09.2013 kl. 13:33:

Hoi Deborah. Kijk of jouw stekenverhouding correct is (9 st x 9 nld = 10 cm). De kraag komt te liggen langs de halsopening van het achterpand = 14 m afgekant = ongeveer 15-16 cm

Cathrin 01.09.2013 - 20:11:

Røyter dette garnet?

Karin Christensson 30.06.2013 - 23:39:

Var finns mönstret

Marjon 30.06.2013 - 13:26:

Wat een mooi lang vest. Ik hoop dat jullie op deze site het patroon plaatsen.

Kommentér oppskrift DROPS 150-41