DROPS / 150 / 19

September Set by DROPS Design

Sættet består af: strikket DROPS basker og hals i ”Lima” med nordisk mønster

DROPS Design: Model nr li-028
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
HUE:
Størrelse: S/M - L/XL
Passer hovedmål: 54/56 - 57/59 cm
Materialer:
DROPS LIMA fra Garnstudio
I begge størrelser bruges:
50 g f.nr 0100, natur
50 g f.nr 4088, lyng
50 g f.nr 5820, rubinrød
50 g f.nr 9015, grå

DROPS STRØMPEP og RUNDP (40 cm) nr 3,5 – eller det p.nr du skal bruge for at få 22 m x 30 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS STRØMPEP 2,5 – til Rib.

HALS:
Størrelse: S/M - L/XL
Omkreds nede: ca 102-116 cm. Højde: ca 30-34 cm.
Materialer:
DROPS LIMA fra Garnstudio
100-150 g f.nr 9015, grå
100-100 g f.nr 5820, rubinrød
50-50 g f.nr 0100, natur
50-50 g f.nr 4088, lyng

DROPS RUNDP (60 cm) nr 3,5 – eller det p.nr du skal bruge for at få 22 m x 30 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (40 + 80 cm) nr 2,5 – til Rib.

Til hele sættet:
DROPS LIMA fra Garnstudio
150-200 g f.nr 9015, grå
100-150 g f.nr 5820, rubinrød
50-50 g f.nr 0100, natur
50-50 g f.nr 4088, lyng
----------------------------------------------------------

DROPS Lima uni colour DROPS Lima uni colour 15.50 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Lima mix DROPS Lima mix 15.50 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 108.5kr. Læs mere.
MØNSTER HUE:
Se diag A.1. Hele mønsteret strikkes i glatstrik.

MØNSTER HALS:
Se diag A.2. Hele mønsteret strikkes i glatstrik.

UDTAGNINGSTIPS (gælder hals):
Der tages 1 m ud i Rib-partiet ved at slå om mellem de 2 vr-m. På næste omg strikkes omslaget drejet vrang så der ikke bliver hul.
----------------------------------------------------------

BASKERHUE:
Arb strikkes rundt på rundp, skift til strømpep efterhånden som der tages ind.
Slå 108-116 m op på rundp 2,5 med rubinrød. Strik 1 omg ret. Derefter strikkes der Rib (= 2 r/ 2 vr) i 3-4 cm. Skift til rundp 3,5 og strik 1 omg ret Samtidig med at der tages 18-20 m ind jævnt fordelt = 90-96 m. Fortsæt med mønster efter diag A.1 (= 15-16 rapporter rundt), Samtidig med at der fra 2.omg tages ud som vist i diag = 180-192 m på p. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
På omg markeret med pil A i diag tages der 30-33 m ind jævnt fordelt = 150-159 m. Fortsæt mønsteret.
På omg markeret med pil B i diag tages der 18-19 m ind jævnt fordelt = 132-140 m. Fortsæt mønsteret.
På omg markeret med pil C i diag tages der 36-36 m ind jævnt fordelt = 96-104 m. Fortsæt mønsteret.
På omg markeret med pil D i diag tages der 32-36 m ind jævnt fordelt = 64-68 m. Fortsæt mønsteret.
Når A.1 er færdig fortsættes der med grå således: * 1 omg ret, 1 omg ret Samtidig med at der tages 16-17 m ind jævnt fordelt (dvs strik hver 3. og 4.m r sm) *, gentag fra *-* 2 gange til (for hver omg der tages ind strikkes der 1 m mindre før 2 m strikkes sammen). Strik 1 omg ret og strik derefter de resterende m ret sammen 2 og 2 = 8-9 m tilbage på p. Klip tråden, træk den gennem de resterende m, træk sammen og sy godt fast. Huen måler ca 22-23 cm i højden.

HALS:
Arb strikkes rundt nedenfra og op.
Slå 300-344 m op på rundp 2,5 med rubinrød. Strik 1 omg ret. Derefter strikkes der Rib (= 2 r/ 2 vr) i 4-5 cm. Skift til rundp 3,5 og strik 1 omg ret Samtidig med at der tages 76-88 m ind jævnt fordelt = 224-256 m på p. Strik ret til arb måler 4½-7 cm. Fortsæt med mønster efter diag A.2 (= 14-16 rapporter rundt). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
På omg markeret med pil E i diag tages der 14-18 m ind jævnt fordelt = 210-238 m. Fortsæt mønsteret.
På omg markeret med pil F i diag tages der 24-25 m ind jævnt fordelt = 186-213 m. Fortsæt mønsteret.
På omg markeret med pil G i diag tages der 10-13 m ind jævnt fordelt = 176-200 m. Fortsæt mønsteret.
På omg markeret med pil H i diag tages der 20-20 m ind jævnt fordelt = 156-180 m. Fortsæt mønsteret.
På omg markeret med pil I i diag tages der 20-32 m ind jævnt fordelt = 136-148 m. Fortsæt mønsteret.
På omg markeret med pil J i diag tages der 30-32 m ind jævnt fordelt = 106-116 m.
Skift til rundp 2,5 og strik 2 omg ret med grå Samtidig med at der på sidste omg tages 14-20 m ud jævnt fordelt = 120-136 m. Fortsæt i Rib (= 2 r/ 2 vr). Når Ribben måler 4-5 cm tages hver 2. 2 vr ud til 3 vr – læs UDTAGNINGSTIPS = 135-153 m. Gentag udtagningen når arb måler 8-10 cm, men forskyd udtagningen så der bliver 2 r/ 3 vr hele omg rundt = 150-170 m på p. Når Ribben måler 10-12 cm lukkes der løst af med r over r og vr over vr. Arb måler ca 30-34 cm (inkl Rib).

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 14.08.2013
Nyt diagram A.1 (pind nr 6)

Diagram

= rubinrød
= slå om, på næste omg strikkes omslaget drejet ret så der ikke bliver hul

Olga Lien 21.01.2018 - 09:36:

Kan ik ook een andere manier van meerderen gebruiken, in plaats van de methode met de omslag?

DROPS Design 23.01.2018 kl. 09:28:

Hoi Olga, Je zou ook kunnen meerderen door het horizontale lusje tussen twee steken te gebruiken, dit is uitgelegd in deze video. Bij tips en hulp kun je meer video's vinden over meerderen.

BrigitteEdith 03.03.2017 - 10:52:

Schade, es lässt sich nur die Seite 1 ausdrucken, bei den anderen Seiten kommt eine Fehlermeldung. Kann man das beheben?

DROPS Design 03.03.2017 kl. 11:53:

Liebe BrigitteEdith, prüfen Sie mal die Einstellungen von Ihrem Drucker, es hat bei uns geklappt. Viel Spaß beim stricken!

Inge 21.10.2014 - 14:15:

Super mooi !

Lilli Linderoth 16.11.2013 - 17:29:

Har kollat o kollat på det här mönsterbeskrivningen o nu undrar jag. Hur lägger man upp 116 maskor o minskar 20 till 96 sen öka till 192 på andra varvet enl mönstret på 16 rapporter??? Jag får det inte att stämma :(. Vad gör jag för fel....har jag missförstått något o det 16

DROPS Design 20.11.2013 kl. 08:33:

Jo nederst i A.1 ser du att på de första 6 varven ökar du totalt 6 m varje gång du stickar A.1. (varv 2 = 2 nya m x 16) igen varv 4 och varv = totalt 6 x 16 = 96 nya = 192 m

Murie L 29.06.2013 - 21:43:

Un démarrage de liste .... à faire, je le veux !!

La Jardaise 24.06.2013 - 06:57:

Magnifiqque modèle que je ferais.

Isabella 19.06.2013 - 06:34:

Denne ser så deilig og varm ut. Likte den høye halsen.

Poinsot 11.06.2013 - 20:28:

Très joli et pratique.

Granjeon 11.06.2013 - 09:37:

Somptueux

Cecilia Hermosilla 11.06.2013 - 06:25:

Podré obtener el patrón?

Kommentere opskrift DROPS 150-19