DROPS / 151 / 23

Candy Crush Gloves by DROPS Design

Tovad DROPS vante i ”Big Delight”

Tags: tovat, vantar,

DROPS Design: Modell nr db-028
Garngrupp C
-----------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L
Hel längd före tovning: 36-39-43 cm.
Hel längd efter tovning: 28-30-33 cm.
Längd från tumgropen före tovning: 15-16-18 cm.
Längd från tumgropen efter tovning: 11-12-13 cm.

Garnåtgång:
DROPS BIG DELIGHT från Garnstudio
200-200-200 g nr 02, sommaräng

DROPS ST OCH STRUMPST NR 5,5 (till tumme) - eller det st.nr du måste ha för att få 16 m x 20 v slätst på 10 x 10 cm före tovning, = 20 m x 27 v på 10 x 10 cm efter tovning
----------------------------------------------------------

från 50.00 kr /100g
DROPS Big Delight print DROPS Big Delight print 50.00 kr /100g
Det ökas 1 m genom att sticka 2 m i samma m.
----------------------------------------------------------

VANTE:
Arb stickas fram och tillbaka på st 5,5 med Big Delight. Lägg upp 52-52-56 m på st 5,5. Hela vanten stickas i slätst. När arb mäter 8 cm minskas det 8 m jämnt fördelat = 44-44-48 m. När arb mäter 15-16-17 cm sätts det 1 markör i den 22:a-22:a-24:e m på v (= markering till tumme). Sedan ökas det 1 m på varje sida av m med markör, upprepa på vartannat v totalt 6-7-8 ggr - läs Ökningstips = 56-58-64 m. Efter sista ökn sätts de ökade m + m med markör + 1 m på varje sida av dessa m på en tråd till tumme = 15-17-19 tummaskor. Lägg upp 3 m bakom tummaskorna = 44-44-48 m. Arb mäter ca 21-23-25 cm. Fortsätt med slätst fram och tillbaka över dessa m. När arb mäter 34-37-41 cm stickas alla m tills 2 och 2 = 22-22-24 m. När arb mäter 36-39-43 cm stickas alla m tills 2 och 2 en gång till = 11-11-12 m kvar på st. Drag en tråd genom de resterande m, drag åt och fäst ordentligt.

TUMME:
Sätt de 15-17-19 tummaskorna på strumpst 5,5 och plocka upp 5 m i de 3 ökade m från handen = 20-22-24 m. Sticka runt på strumpst med slätst. När tummen mäter ca 6-6-6,5 cm från tumgropen minskas det 4-4-6 m jämnt fördelat (minska genom att sticka 2 m räta tills) = 16-18-18 m. Sticka 2 v. På nästa v minskas det 4 m jämnt fördelat = 12-14-14 m. När arb mäter 8,5-8,5-9 cm stickas alla m tills 2 och 2 = 6-7-7 m.

Tummen mäter nu från tumgropen: 9-9-9,5 cm. Drag en tråd genom de resterande m, drag åt och fäst ordentligt.

MONTERING:
Sy sidsömmen på vanten i de yttersta maskbågarna så att sömmen inte blir tjock.

Sticka en vante till på samma sätt.

TOVNING:
För att tummen inte ska tova ihop sig läggs det en liten plastpåse inuti tummen. Fäst ev plastpåsen med en säkerhetsnål vid tumgropen så att den inte ramlar ut under tvätt. Lägg även en plastpåse i handen och fäst med säkerhetsnål. Lägg sedan vantarna i tvättmaskinen med ett tvättmedel utan enzymer och optiska blekmedel. Tvätta i 40 grader med vanlig centrifug och utan förtvätt. När maskinen är färdig formas vanten till rätt mått medan den ännu är våt. Senare tvättas den som ett ullplagg.

Ria Fontaine 02.02.2016 - 15:32:

Hoi hoe kan het dat vilten in wasmachine soms mislukt? ik gebruik groene zeep ,misschien te weinig? want soms vervilt het niet genoeg.

DROPS Design 03.02.2016 kl. 17:35:

Hoi Ria. Wol is een natuurproduct, dus soms reageert het anders afhankelijk van temperatuur, de machine enzovoort. Denk ook om om misschien een spijkerbroek of tennisballen erbij te doen. De "wrijving" is ook een deel van het vilten. Het is handig om eerst een proeflapje te breien en vilten - dan weet je precies wat nodig is om de juiste resultaat te krijgen :-)

Lumi 05.09.2015 - 20:57:

Hei! Onko olemassa jokin huovutuksellinen syy siihen, miksi nämä lapaset neulotaan tasona vai voinko neuloa ne suljettuna neuleena? En ole ennen kokeillut huovutusta. Kiitos vastauksesta, lanka näyttää ja tuntuu ihanalta!

DROPS Design 07.09.2015 kl. 16:56:

Hei! Voit tietysti halutessasi neuloa käsineet suljettuna neuleena!

Anke Pomp 17.12.2013 - 06:40:

Ich habe diese Wolle gekauft, sie wurde mir empfohlen, um Babyschuhe zu stricken und zu verfilzen. Ich habe die Schuhe nach Anleitung gestrickt und verfilzt, nur leider haben sie nicht gefilzt. Sie sind so groß (laut Anleitung für Neugeborene) dass ich sie einem 1 jährigen Kind als Schuhe anziehen könnte. Was kann ich tun? Ich habe natürlich gleich 6 Knäuel gekauft. Bitte um schnelle Antwort, da was sich um Weihnachtsgeschenke handelt. Anke Pomp

DROPS Design 17.12.2013 kl. 09:14:

Liebe Anke, Big Delight eignet sich zum Filzen, aber es ist schwierig etwas zu der Grösse zu sagen, wenn Sie eine andere Anleitung benutzt haben.

Garnstudio Deutschland 16.12.2013 - 07:53:

Danke für den Tipp, liebe Brigitte!

Brigitte Langer 13.12.2013 - 21:28:

Gerade habe ich das 8. Paar Handschuhe aus Big Delight nach dieser Anleitung beendet. Ich habe keinen Fehler gefunden, aber ich möchte mitteilen, das ich seit dem zweiten Mal die Handschuhe mit eine, Nadelspiel in Runden stricke, weil mir die Seitennähte nicht so gut gefielen. Viele Grüße Brigitte

Jolande 30.10.2013 - 16:32:

Hej, nej det var omöjligt, dem kunde inte blir större. Tyvärr, men om jag skulle sticka ett nytt par igen och tvätta dem på fin tvätt program har jag kanske bättre resultat.

Jolande 22.10.2013 - 12:21:

Hej, som jag skrev som kommentar blev mina vantar väääääldigt liten efter tvättning på 40 grader.Vågar inte testa igen på fin program, vad är er erfarenhet?

DROPS Design 23.10.2013 kl. 10:26:

Men om du blötlägger vantarna igen, så kan du forma dom till rätt storlek med dina händer. Man kan dra ganska mycket i tovat garn :)

Jolande 20.10.2013 - 20:39:

I knitted them and was eager to see how they were after felting in the washing machin. What a dissapointment. They were really quite big before washing, and efter washing a size that will suit a 6 year old child..... and yes I washed colourprogram 40 degrees. So be carefull! I don't think I will try again

DROPS Design 22.10.2013 kl. 18:26:

Dear Jolande, in felting, machine and spin can make big differences, but also the detergent you use, or if using noone. You may rather like to make first a try on the most gentle setting and step it up. Happy knitting!

AnnetteM. 18.06.2013 - 15:23:

Die sind ja mal schön und bestimmt richtig warm dabei!

Marthe Sveen Edvardsen 03.06.2013 - 18:55:

Tova votter, varmer best om vinteren

Kommentér oppskrift DROPS 151-23