DROPS Extra / 0-868

A Christmas Carol by DROPS Design

Hæklet DROPS julenisse i ”Paris”

DROPS Design: Model nr w-446
Garngruppe C
-----------------------------------------------------------
Materialer: DROPS PARIS fra Garnstudio
100 g f.nr 12, rød
50 g f.nr 23, lys grå
50 g f.nr 61, lys fersken
50 g f.nr 17, naturhvid
50 g f.nr 15, sort

DROPS HÆKLENÅL nr 4,5 – eller den nål du skal bruge for at få 16 fm på 10 cm i bredden.
Tilbehør: vat til fyld
----------------------------------------------------------

DROPS Paris uni colour DROPS Paris uni colour 10.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 44.75kr. Læs mere.

Når arb skal hækles rundt startes der med denne teknik for at undgå hul i midten (i stedet for en lm-ring): Hold i garnenden og sno garnet en gang rundt om venstre pegefinger for at danne en løkke. Hold i løkken med venstre tommelfinger og langefinger, tråden lægges over venstre pegefinger. Stik nålen gennem løkken, slå om og træk tråden gennem løkken, hækl 1 lm, derefter hækles der fm rundt om løkken. Når du har ønsket antal fm, trækkes i garnenden så du snører løkken sammen. Hæft garnenden på bagsiden. Fortsæt at hækle rundt i cirkel.

HÆKL RUNDT I CIRKEL:
Efter den sidste fm på omg, fortsættes til næste omg med 1 fm i næste fm (= første fm fra forrige omg). OBS: Markere beg af omg med en mærketråd mellem sidste fm på omg og første fm på næste omg, lad mærketråden følge med op.

2 FM HÆKLES SAMMEN:
* Stik nålen ind i næste m, hent tråden *, gentag fra *-* en gang til, slå om og træk tråden gennem alle 3 m på nålen.

FARVESKIFT - FM:
For at få pænest farveskift hækles sidste fm på omg således: Stik nålen ind i sidste m, hent tråden, slå om med den nye farve og træk den gennem alle m på nålen. Fortsæt til næste omg med den nye farve.
--------------------------------------------------------

HOVED:
Arb hækles rundt i cirkel med lys fersken på nål 4,5. Der startes nederst på hovedet ved at lave en magisk cirkel - læs forkl over.
1.OMG: Hækl 6 fm om den magiske cirkel. Læs HÆKL RUNDT I CIRKEL over.
2.OMG: 2 fm i hver fm = 12 fm.
3.OMG: * 1 fm i næste fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 18 fm.
4.OMG: * 1 fm i næste 2 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 24 fm.
5.OMG: * 1 fm i næste 3 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 30 fm.
6.OMG: * 1 fm i næste 4 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 36 fm.
7.OMG: * 1 fm i næste 5 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 42 fm.
8.OMG: Hækl 1 fm i hver fm = 42 fm.
9.OMG: * 1 fm i næste 6 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 48 fm.
10-13.OMG: Hækl 1 fm i hver fm = 48 fm. Skift til rød.
14.OMG: * 1 fm i næste 6 fm, derefter hækles de 2 næste fm sammen * - læs forkl over, gentag fra *-* omg rundt = 42 fm.
15.OMG: Hækl 1 fm i hver fm = 42 fm.
16.OMG: * 1 fm i næste 5 fm, derefter hækles de 2 næste fm sammen *, gentag fra *-* omg rundt = 36 fm.
17 OMG: Hækl 1 fm i hver fm = 36 fm.
18.OMG: * 1 fm i næste 4 fm, derefter hækles de 2 næste fm sammen *, gentag fra *-* omg rundt = 30 fm.
19 til 22 .OMG: Hækl 1 fm i hver fm = 30 fm.
23.OMG: * 1 fm i næste 3 fm, derefter hækles de 2 næste fm sammen *, gentag fra *-* omg rundt = 24 fm.
24 til 27.OMG: Hækl 1 fm i hver fm = 24 fm.
28.OMG: * 1 fm i næste 2 fm, derefter hækles de 2 næste fm sammen *, gentag fra *-* omg rundt = 18 fm.
29 til 32.OMG: Hækl 1 fm i hver fm = 18 fm.
33.OMG: * 1 fm i næste fm, derefter hækles de 2 næste fm sammen *, gentag fra *-* omg rundt = 12 fm.
34 til 37.OMG: Hækl 1 fm i hver fm = 12 fm.
38.OMG: Hækl alle fm sammen 2 og 2 = 6 fm. Klip tråden og fyld hovedet med vat, træk sammen.

I overgangen mellem lys fersken og rød hækles der en kant således med natur: * 1 fm, 3 lm, 1 st i første lm, spring ca 1 cm frem *, gentag fra *-* og afslut med 1 km i første fm.

KVAST:
Hækl 21 lm (inkl 1lm til at vende med) på nål nr 4,5 med natur. Vend og hækl 1 fm i den 2.lm fra nålen, og 1 fm i hver lm = 20 fm. Vend. På næste række hækles alle fm sammen 2 og 2 – se forkl over! = 10 fm. Vend og hækl alle fm sammen 2 og 2 = 5 fm. Træk kvasten sammen og sy den på toppen af huen.

KROP:
Arb hækles rundt i cirkel med rød på nål 4,5. Der startes ved at lave en magisk cirkel nederst på kroppen.
1.OMG: Hækl 6 fm om den magiske cirkel.
2.OMG: 2 fm i hver fm = 12 fm.
3.OMG: * 1 fm i næste fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 18 fm.
4.OMG: * 1 fm i næste 2 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 24 fm.
5.OMG: * 1 fm i næste 3 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 30 fm.
6.OMG: * 1 fm i næste 4 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 36 fm.
7.OMG: * 1 fm i næste 5 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 42 fm.
8.OMG: Hækl 1 fm i hver fm = 42 fm.
9.OMG: * 1 fm i næste 6 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 48 fm.
10.OMG: Hækl 1 fm i hver fm = 48 fm.
11.OMG: * 1 fm i næste 7 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 54 fm.
12 til 16.OMG: Hækl 1 fm i hver fm = 54 fm. Skift til sort – læs FARVESKIFT.
17 til18.OMG: Hækl 1 fm i hver fm = 54 fm. Skift til rød.
19 til 22 OMG: Hækl 1 fm i hver fm = 54 fm.
23.OMG: * 1 fm i næste 7 fm, derefter hækles de 2 næste fm sammen *, gentag fra *-* omg rundt = 48 fm.
24.OMG: Hækl 1 fm i hver fm = 48 fm.
25.OMG: * 1 fm i næste 6 fm, derefter hækles de 2 næste fm sammen *, gentag fra *-* omg rundt = 42 fm.
26.OMG: Hækl 1 fm i hver fm = 42 fm.
27.OMG: * 1 fm i næste 5 fm, derefter hækles de 2 næste fm sammen *, gentag fra *-* omg rundt = 36 fm.
28.OMG: * 1 fm i næste 4 fm, derefter hækles de 2 næste fm sammen *, gentag fra *-* omg rundt = 30 fm.
29.OMG: Hækl 1 fm i hver fm = 30 fm.
30.OMG: * 1 fm i næste 3 fm, derefter hækles de 2 næste fm sammen *, gentag fra *-* omg rundt = 24 fm.
31.OMG: * 1 fm i næste 2 fm, derefter hækles de 2 næste fm sammen *, gentag fra *-* omg rundt = 18 fm.
32.OMG: * 1 fm i næste fm, derefter hækles de 2 næste fm sammen *, gentag fra *-* omg rundt = 12 fm.
Klip tråden og behold 30 cm til montering. Fyld kroppen med vat.

BEN:
Arb hækles rundt i cirkel med sort på nål 4,5. Det startes yderst på foden ved at lave en magisk cirkel.
1.OMG: Hækl 6 fm om den magiske cirkel.
2.OMG: 2 fm i hver fm = 12 fm.
3-5.OMG: Hækl 1 fm i hver fm = 12 fm.
6.OMG: * 1 fm i næste fm, derefter hækles de 2 næste fm sammen *, gentag fra *-* omg rundt = 8 fm. Skift til rød.
7-20.OMG: Hækl 1 fm i hver fm = 8 fm.
Klip tråden og behold 30 cm til montering. Hækl 1 ben til på samme måde. Fyld benene med vat.

ARM:
Arb hækles rundt i cirkel med lys fersken på nål 4,5. Der startes yderst på hånden ved at lave en magisk cirkel.
1.OMG: Hækl 4 fm om den magiske cirkel.
2.OMG: 2 fm i hver fm = 8 fm.
3-4.OMG: Hækl 1 fm i hver fm = 8 fm. Skift til rød
5-19.OMG: Hækl 1 fm i hver fm = 8 fm.
Klip tråden og behold 30 cm til montering. Hækl 1 arm til på samme måde. Fyld armene med vat.

HALSTØRKLÆDE:
Hækl 5 lm (inkl 1 til at vende med) på nål nr 4,5 med rød. Vend og hækl 1 fm i den 2.lm fra nålen, og 1 fm i hver lm = 4 fm. Videre hækles der 1 fm i hver fm frem og tilbage til halstørklædet måler ca 40 cm. Klip og hæft tråden.
Fortsæt med natur, og hækl en kant rundt om halstørklædet således: * 1 fm, 3 lm, spring frem ca 1 - 1 ½ cm *, gentag fra *-* og afslut med en km i første fm på omg.

SKÅL:
Arb hækles rundt i cirkel med lys grå på nål 4,5. Lav en magisk cirkel - læs forkl over.
1.OMG: Hækl 6 fm om den magiske cirkel. Læs HÆKL RUNDT I CIRKEL over.
2.OMG: 2 fm i hver fm = 12 fm.
3.OMG: * 1 fm i næste fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 18 fm.
4.OMG: * 1 fm i næste 2 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 24 fm.
5.OMG: * 1 fm i næste 3 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 30 fm.
6.OMG: * 1 fm i næste 4 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 36 fm.
7.OMG: * 1 fm i næste 5 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 42 fm.
8.OMG: * 1 fm i næste 6 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 48 fm.
9.OMG: * 1 fm i næste 7 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 54 fm.
10.OMG: * 1 fm i næste 8 fm, 2 fm i næste fm *, gentag fra *-* omg rundt = 60 fm.
11.OMG til 26.OMG: Hækl 1 fm i hver fm = 60 fm. Klip og hæft tråden.

MONTERING:
Sy hovedet på kroppen med små pæne sting. Sy benene og armene fast på kroppen. Sy armene fast til skålen. Bind halstørklædet om halsen.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 26.11.2013
Ny garnmængde på den røde Paris.
Materialer: DROPS PARIS fra Garnstudio
100 g f.nr 12, rød

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS Extra 0-868) for mål og udregninger.

Irina 19.12.2017 - 21:06:

Hello, with a Christmas Carol, I have a hard time after I finished the head, where do I attach the white yarn? And also I cannot find pattern for the hat. Sorry, I guess I am not very good at it ; ) But I would appreciate if someone will help me.

DROPS Design 20.12.2017 kl. 09:20:

Dear Irina, hat is worked from round 14 when you continue working with red. Then crochet the white edge in the sts around the round where you change colours. Happy crocheting!

Silvia 18.11.2013 - 20:30:

Sì ho fatto il campione come al solito infatti sto' utilizzando un uncinetto n.4 invece che 4.5 perché con il 4.5 le misure non mi corrispondevano precisamente al campione. Grazie

DROPS Design 19.11.2013 kl. 15:22:

Grazie Silvia, abbiamo inviato la segnalazione, se sarà necessario correggeremo il modello sul sito. Grazie, buon lavoro!

Silvia 16.11.2013 - 10:43:

Salve, sto'confezionando questi favolosi Santa Claus ma credo che ci sia un errore nella quantità del cotone rosso da utilizzare, gr. 50 non bastano per l'intero pupazzo, ne servono circa 100 gr per il pupazzo completo.

DROPS Design 17.11.2013 kl. 18:06:

Buonasera Silvia, il suo campione corrisponde a quello indicato? In ogni caso grazie per la segnalazione, lo faremo presente alla casa madre, se ci saranno delle correzioni le troverà sul sito al più presto. Buon lavoro!!!

Sy Og Hobby Verksted AS 27.09.2013 - 15:26:

Her er det beregnet litt lite garn. Jeg brukte 3 nøster av den røde

Kommentere opskrift DROPS Extra 0-868