Mister Berry by DROPS Design

Strikket lue i 2 tråder DROPS Fabel og hals i DROPS Alaska til barn

Stikkord: hals, luer, sett,

DROPS Design: Modell nr bf-005-bn
Garngruppe C
-----------------------------------------------------------
LUE:
Størrelse: 3/5 - 6/9 - 10/12 år
Passer hodemål: 48/50 - 50/52 - 52/54
Materialer:
DROPS BIG FABEL fra Garnstudio
200 g i alle str, f.nr 906, ville bær

150 g i alle str, f.nr 671, blå/brun/sennep

DROPS SETTP NR 5 - eller det p.nr du må bruke for å få 17 m x 22 p glstrikk på 10 x 10 cm med 1 tråd Big Fabel eller 2 tråder Fabel.
DROPS SETTP og RUNDP (40 cm) NR 4,5 - til riller.

HALS:
Størrelse: 3/5 – 6/9 – 10/14 år
Materialer:
DROPS ALASKA fra Garnstudio
100-100-100 g f.nr 52, mørk turkis

DROPS RUNDP (40 cm) NR 5 – eller det p.nr du må bruke for å få 17 m x 22 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP NR 4,5 – til vrborder.
----------------------------------------------------------

DROPS Alaska uni colour DROPS Alaska uni colour 19.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Alaska mix DROPS Alaska mix 19.00 kr /50g
RILLE (rundt på rundp eller settp):

----------------------------------------------------------

Luen strikkes ovenfra og ned. Legg opp 6-6-8 m fordelt på 3 settp nr 5 med 1 tråde Big Fabel eller 2 tråder Fabel, la det være en tråd i enden på ca 10 cm til montering. Strikk 2 m i hver m omg ut = 12-12-16 m. Fordel m på 4 settp. Strikk 1 omg rett, sett 6-6-8 merketråder i arb med 2 m mellom hver merketråd. Videre strikkes det glstrikk SAMTIDIG på 1.omg økes det ved å strikke 2 m i samme m i den første m etter hver merketråd (= 6-6-8 m økt). Gjenta økningen på hver 2.-2.-3. omg, 9-10-8 ganger til = 72-78-88 m (= 12-13-11 m mellom hver merketråd). Bytt til rundp 4,5 og strikk videre i RILLER rundt - se forkl over, til arb måler 12-13-13 cm fra siste økning. Avslutt etter 1 omg vrang. Neste omg strikkes slik: 25-28-32 m rett, fell av de neste 21-23-24 m (= midt foran) og strikk de resterende 26-27-32 m rett, omg beg = midt bak. Klipp tråden, herfra strikkes det frem og tilbake over de 51-55-64 m på p - start med 1 p rett fra vrangen. På nesten p (= retten) strikkes de 2 første m rett sammen og de 2 siste m rett sammen = 49-53-62 m igjen. Strikk 1 p rett fra vrangen. Neste p strikkes slik fra retten: Strikk 16-17-21 m (= øreklaff), og sett disse m på en tråd, fell av de neste 17-19-20 m (= midt bak) og strikk de resterende 16-17-21 m (= øreklaff). Sett 1 merke. Videre strikkes det riller frem og tilbake over øreklaffen til øreklaffen måler ca 2-2-2,5 cm fra merket. Fell 1 m innenfor 1 kant-m i hver side ved å strikke 2 m sammen, gjenta på hver 4.p 2-2-3 ganger til og videre på hver 2.p 3-3-4 ganger = 4-5-5 m igjen, øreklaffen måler ca 7-7-8 cm. Fell løst av og fest tråden. Strikk den andre øreklaffen på samme måte. Bruk 1 nål og tråkle trådenden i toppen av luen opp og ned gjennom åpningen, snurp sammen og fest godt.

PONGPONG:
Lag 1 pongpong med Big Fabel eller Fabel på ca 8 cm i diameter. Fest den på toppen av luen.
----------------------------------------------------------

----------------------------------------------------------

Det legges opp nederst på forstykket og felles av nederst på bakstykket, kragen strikkes på til slutt.

FORSTYKKET: Arb strikkes frem og tilbake på rundp. Legg opp 38-41-44 m på rundp 5 med Alaska. Strikk 2 riller, fortsett med glstrikk og 2 m rille i hver side. Når arb måler 7-9-10 cm felles de midterste 12-15-16 m av til hals. Hvert skulderstykke strikkes ferdig for seg.
1.skulderstk: = 13-13-14 m. Fortsett med glattstrikk og 2 m rille mot skulderen - samtidig felles det mot halsen i starten på hver p fra halsen: 3 m 1 gang, 2 m 1 gang og 1 m 2 ganger = 6-6-7 m tilbake på skulderen. Når arb måler 11-13-15 cm settes det i 1 merketråd (= midt oppå skulderen) - herfra måles arb videre! På neste p legges det opp 2 nye m mot halsen, deretter settes m på 1 tråd.
2.skulderstk: Strikk som 1.skulderstk.

BAKSTYKKET: Sett m fra den ene skulderen tilbake på p, legg opp 22-25-26 m og sett m fra den andre skulderen på p = 38-41-44 m. Fortsett med glattstrikk og 2 m rille i hver side. Når arb måler 10-12-14 cm strikkes det 2 riller over alle m, deretter felles det av.

HALS: Plukk opp ca 60 til 68 m rundt halsen på settp 4,5. Strikk 1 omg vr og 1 omg rett, fortsett med vrbord med 1 r / 1 vr. Når halsen måler 7-8-9 cm felles det av med r over r og vr over vr.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Under luen (det skal være 3, ikke 2 ganger...slik:.. 4.p 2-2-3 ganger..):
Fell 1 m innenfor 1 kant-m i hver side ved å strikke 2 m sammen, gjenta på hver 4.p 2-2-3 ganger til og videre på hver 2.p 3-3-4 ganger = 4-5-5 m igjen, øreklaffen måler ca 7-7-8 cm. ..
Oppdatert online: 26.02.2014

Kommentarer (9)

Legg inn en kommentar!

Simona 03.01.2015 - 14:31:

Ne ho appena finito uno e subito me ne hanno ordinato un altro! Modello semplice da realizzare e di grande effetto. L'unica variante...non essendo capace di lavorare con i ferri circolari, ho utilizzato i ferri classici, chiudendo poi il cappello sul retro.

Charlotte 27.10.2014 - 09:11:

Jeg fandt ud af at den ville passe i den mindste størrelse :) Men, jeg forstår ikke hvorfor man skal købe 200 g. af big fabel(2 nøgler) til huen i alle størrelser. Jeg har nu strikket hele huen og lavet ponpom og har et helt nøgle tilbage(strikkefastheden passer) - kan det virkelig passe at man så skal købe 200 g. til alle størrelser?

Charlotte 17.10.2014 - 20:41:

Dette er en supersød model, men jeg vil gerne lave den til en på 2 år - kan i ikke hjælpe mig med hvor mange masker, ud/indtagninger og cm jeg i så fald skal bruge?

DROPS Design 21.10.2014 kl. 16:12:

Hej Charlotte. Vi kan desvaerre ikke hjaelpe dig med individuelle tilpasninger paa de gratis modeller. Du kan pröve dig frem eller spörg i din strikkebutik.

Murielle 21.11.2013 - 17:10:

Bonjour, Je souhaiterais tricoter ce modèle mais en doublant un fil FABEL. Deux fils FABEL équivalent-ils à un fil BIG FABEL ? Merci pour votre réponse

DROPS Design 21.11.2013 kl. 17:37:

Bonjour Murielle, effectivement 2 groupes fils A = 1 groupe fil C, donc 2 fils Fabel = 1 fil Big Fabel. N'oubliez pas de bien faire votre échantillon. Bon tricot!

Yanella 29.10.2013 - 17:12:

Yes, as it turns out I can count, but not read:) Yes, starting with 38 sts (and not 32) it works fine! Thank you!

Yanella 26.10.2013 - 13:10: www.ekmanform.com

Reading the swedish version, and it doesn´t ad up, not in the smallest size anyway. How can you start with 32 s, and then at 7 cm cast off 12 in the middle…and then have 13 s on each side? I am left with 10 on each side… did I miss something?

DROPS Design 29.10.2013 kl. 11:54:

Dear Yanella, pattern has been checked and it looks correct, just not sure where you found 32 sts. After working in the round, you continue back and forth with dec, then you work each ear flap separately. Happy knitting!

Inge 04.10.2013 - 12:01:

Is dit gemakkelijk te breien op een machine?

DROPS Design 07.10.2013 kl. 21:16:

Hoi Inge. We maken uitsluitend patronen voor het handbreien. Ik heb geen ervaring met breimachines, dus ik kan u hiermee helaas niet mee helpen.

Violette B. 03.10.2013 - 11:20:

Bonjour, J'ai déjà réalisé une partie du plastron, le devant et le dos. Je vais "attaquer" le col. Puis-je le tricoter avec une aiguille circulaire au lieu d'aiguilles doubles-pointes (que je n'ai pas) ? Merci.

DROPS Design 03.10.2013 kl. 13:34:

Bonjour Violette B., vous pouvez tout à fait utiliser une aiguille circulaire et si vous n'avez qu'une grande, utilisez la technique du magic loop (cf vidéo ci-dessous), en plaçant la moitié des mailles relevées sur chaque côté de l'aiguille. Bon tricot!

Bianca Bünte 26.10.2012 - 17:31:

Hallo :) ich habe ein verständnisproblem. warum soll ich den faden abschneiden ? irgendwie komme ich nun nicht mehr klar. habe auf der rundstricknadel nun die 24 maschen ( mittig - nach 32 maschen und vor 32 maschen )hintere mitte ist der rundenanfang. habe immer ein markierungsfaden mitlauen lassen für den rundenanfang seit beginn.

DROPS Design 29.10.2012 kl. 15:36:

Hallo Bianca, das wird so gemacht, damit die Mütze im Nacken etwas länger wird als vorne. Die hintere Mitte war der Rundenanfang, jetzt werden aber 3 Reihen in Hin- und Rückreihen gestrickt und dafür wird am Anfang der Reihe begonnen und nicht in der hinteren Mitte (dort enden die Runden). In der 4. Reihe werden dann auch die Maschen in der hinteren Mitte abgekettet und es bleiben dann noch die Maschen für die beiden Ohrenklappen. Gutes Gelingen!

Kommentér oppskrift DROPS Children 23-55