Mister Berry by DROPS Design

Strikket DROPS lue i 1 tråd ”Big Fabel” eller 2 tråder "Fabel" og strikket DROPS hals i ”Alaska”.

DROPS Design: Modell nr bf-005-bn
Garngruppe C
-----------------------------------------------------------
LUE:
Størrelse: 3/5 - 6/9 - 10/12 år
Passer hodemål: 48/50 - 50/52 - 52/54
Materialer:
DROPS BIG FABEL fra Garnstudio
200 g i alle str, f.nr 906, ville bær

150 g i alle str, f.nr 671, blå/brun/sennep

DROPS SETTP NR 5 - eller det p.nr du må bruke for å få 17 m x 22 p glstrikk på 10 x 10 cm med 1 tråd Big Fabel eller 2 tråder Fabel.
DROPS SETTP og RUNDP (40 cm) NR 4,5 - til riller.

HALS:
Størrelse: 3/5 – 6/9 – 10/14 år
Materialer:
DROPS ALASKA fra Garnstudio
100-100-100 g f.nr 52, mørk turkis

DROPS RUNDP (40 cm) NR 5 – eller det p.nr du må bruke for å få 17 m x 22 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP NR 4,5 – til vrborder.
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: hals, luer, sett,

RILLE (rundt på rundp eller settp):

----------------------------------------------------------

Luen strikkes ovenfra og ned. Legg opp 6-6-8 m fordelt på 3 settp nr 5 med 1 tråde Big Fabel eller 2 tråder Fabel, la det være en tråd i enden på ca 10 cm til montering. Strikk 2 m i hver m omg ut = 12-12-16 m. Fordel m på 4 settp. Strikk 1 omg rett, sett 6-6-8 merketråder i arb med 2 m mellom hver merketråd. Videre strikkes det glstrikk SAMTIDIG på 1.omg økes det ved å strikke 2 m i samme m i den første m etter hver merketråd (= 6-6-8 m økt). Gjenta økningen på hver 2.-2.-3. omg, 9-10-8 ganger til = 72-78-88 m (= 12-13-11 m mellom hver merketråd). Bytt til rundp 4,5 og strikk videre i RILLER rundt - se forkl over, til arb måler 12-13-13 cm fra siste økning. Avslutt etter 1 omg vrang. Neste omg strikkes slik: 25-28-32 m rett, fell av de neste 21-23-24 m (= midt foran) og strikk de resterende 26-27-32 m rett, omg beg = midt bak. Klipp tråden, herfra strikkes det frem og tilbake over de 51-55-64 m på p - start med 1 p rett fra vrangen. På nesten p (= retten) strikkes de 2 første m rett sammen og de 2 siste m rett sammen = 49-53-62 m igjen. Strikk 1 p rett fra vrangen. Neste p strikkes slik fra retten: Strikk 16-17-21 m (= øreklaff), og sett disse m på en tråd, fell av de neste 17-19-20 m (= midt bak) og strikk de resterende 16-17-21 m (= øreklaff). Sett 1 merke. Videre strikkes det riller frem og tilbake over øreklaffen til øreklaffen måler ca 2-2-2,5 cm fra merket. Fell 1 m innenfor 1 kant-m i hver side ved å strikke 2 m sammen, gjenta på hver 4.p 2-2-3 ganger til og videre på hver 2.p 3-3-4 ganger = 4-5-5 m igjen, øreklaffen måler ca 7-7-8 cm. Fell løst av og fest tråden. Strikk den andre øreklaffen på samme måte. Bruk 1 nål og tråkle trådenden i toppen av luen opp og ned gjennom åpningen, snurp sammen og fest godt.

PONGPONG:
Lag 1 pongpong med Big Fabel eller Fabel på ca 8 cm i diameter. Fest den på toppen av luen.
----------------------------------------------------------

----------------------------------------------------------

Det legges opp nederst på forstykket og felles av nederst på bakstykket, kragen strikkes på til slutt.

FORSTYKKET: Arb strikkes frem og tilbake på rundp. Legg opp 38-41-44 m på rundp 5 med Alaska. Strikk 2 riller, fortsett med glstrikk og 2 m rille i hver side. Når arb måler 7-9-10 cm felles de midterste 12-15-16 m av til hals. Hvert skulderstykke strikkes ferdig for seg.
1.skulderstk: = 13-13-14 m. Fortsett med glattstrikk og 2 m rille mot skulderen - samtidig felles det mot halsen i starten på hver p fra halsen: 3 m 1 gang, 2 m 1 gang og 1 m 2 ganger = 6-6-7 m tilbake på skulderen. Når arb måler 11-13-15 cm settes det i 1 merketråd (= midt oppå skulderen) - herfra måles arb videre! På neste p legges det opp 2 nye m mot halsen, deretter settes m på 1 tråd.
2.skulderstk: Strikk som 1.skulderstk.

BAKSTYKKET: Sett m fra den ene skulderen tilbake på p, legg opp 22-25-26 m og sett m fra den andre skulderen på p = 38-41-44 m. Fortsett med glattstrikk og 2 m rille i hver side. Når arb måler 10-12-14 cm strikkes det 2 riller over alle m, deretter felles det av.

HALS: Plukk opp ca 60 til 68 m rundt halsen på settp 4,5. Strikk 1 omg vr og 1 omg rett, fortsett med vrbord med 1 r / 1 vr. Når halsen måler 7-8-9 cm felles det av med r over r og vr over vr.