Amadeus by DROPS Design

Strikket DROPS lue og hals i ”Eskimo”.

DROPS Design: Modell nr ee-018-bn
Garngruppe E
-----------------------------------------------------------
LUE:
Størrelse: 3/5 - 6/9 - 10/12 år
Passer hodemål: 48/50 - 50/52 - 52/54 cm
Høyde: ca 19-20-22 cm

Materialer:
DROPS ESKIMO fra Garnstudio
100-100-150 g f.nr 62, blå/turkis

DROPS SETTP NR 8 - eller det p.nr du må bruke for å få 11 m x 15 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP NR 7 - til vrbord.

HALS:
Størrelse: 3/5 - 6/8 - 8/10 - 10/12 år
Omkrets: ca 70-76-83-89 cm nederst
Høyde: ca 17-19-21-22 cm
Materialer: DROPS ESKIMO fra Garnstudio
100-100-150-150 g f.nr 62, blå/turkis

DROPS SETTP OG RUNDP NR 8 (60 cm) - eller den p du må ha for å få 11 m x 15 p glstrikk på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord: hals, luer, sett,

Det felles 1 m på hver side av hver merketråd slik: Strikk til det gjenstår 2 m før merketråden, 2 r sammen, (merketråden), ta neste m løs av p, 1 r, løft den løse m over = 2 felte m.
----------------------------------------------------------

Arb strikkes rundt på settp. Legg løst opp 42-45-51 m på settp 7 med Eskimo. Strikk vrbord slik: * 1 r, 2 vr *, gjenta fra *-* omg rundt. Strikk vrbord i 4 cm, deretter byttes det til settp 8 og det strikkes glstrikk til ferdig mål. Fortsett rundt i glstrikk til arb måler 12-13-13 cm. Sett 3 merketråder i arb med 14-15-17 m mellom hver merketråd, la de følge med oppover.
På neste omg felles det 1 m på hver side av hver merketråd - LES FELLETIPS = 6 felte m. Gjenta fellingen på hver 2.omg 5-5-6 ganger til (totalt 6-6-7 ganger) = 6-9-9 m igjen. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt. Luen måler ca 19-20-22 cm i høyden.
----------------------------------------------

HALS:
ØKETIPS:
Det økes 1 m vr i hvert vr-parti ved å lage 1 kast på slutten av hvert vr-parti omg rundt. På neste omg strikkes kastene vridd vr.
----------------------------------------------

Arb strikkes rundt ovenfra og nedover.
Legg løst opp 33-36-39-42 m på settp 8 med Eskimo (bytt til rundp 8 når det blir nok m). Strikk vrbord = 2 vr /1 r omg rundt (= 11-12-13-14 vr-partier). Fortsett slik til arb måler 7-9-9-10 cm. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN.
På neste omg økes det 1 m i hvert vr-parti - LES ØKETIPS = 44-48-52-56 m. Gjenta økningen på hver 4.-4.-5.-5.omg 3 ganger til = 66-84-91-98 m. Arb måler nå ca 16-18-20-21 cm. Strikk 1 omg r og 1 omg vr over alle m, fell deretter løst av med r.