DROPS / 141 / 20

Meredith by DROPS Design

DROPS jakke i 2 tråde ”Kid Silk” med kant i hulmønster. Str S - XXXL.

DROPS design: Model nr ks-067
Garngruppe A
--------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS KID SILK fra Garnstudio
F.nr 05, gammelrosa:
175-200-200-225-250-275 g

DROPS STRØMPEP OG PINDE nr 5 - eller det p.nr du skal bruge for at få 17 m x 22 p glatstrik på 10 x 10 cm med 2 tråde Kid Silk.
DROPS PINDE nr 4,5 - til retstrik.

fra 43.00 kr /25g
DROPS Kid-Silk uni colour DROPS Kid-Silk uni colour 43.00 kr /25g
YarnLiving
Bestil
DROPS Kid-Silk long print DROPS Kid-Silk long print 43.00 kr /25g
Garnet til denne opskrift koster fra 301kr. Læs mere.

Instruktioner

RETSTRIK (frem og tilbage på p):
Strik r på alle p.

INDTAGNINGSTIPS 1 (gælder i siderne):
Alle indtagninger sker fra retsiden.
Tag 1 m ind i beg af p således: 1 kantm i retstrik, tag næste m løs af p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over.
Tag 1 m ind i slutningen af p således: Strik til der er 3 m tilbage på p, strik næste 2 m r sm, 1 kantm i retstrik.

UDTAGNINGSTIPS:
Der tages 1 m ud ved at slå om, på næste p strikkes omslaget drejet for at undgå hul.

INDTAGNINGSTIPS 2 (gælder indtagninger ved halsudskæringen):
Alle indtagninger sker fra retsiden.
Tag 1 m ind før mærketråden på venstre forstk således: Strik til der er 3 m tilbage før mærketråden, strik næste 2 m r sm, 1 r, (mærketråd), strik kantm.
Tag 1 m ind efter mærketråden på højre forstk således: Strik kantm, (mærketråd), derefter 1 r, tag næste m løs af p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over, strik p ud.

TUBESTRIK:
Strik 1 p r = 6 m på p, nu er tråden på venstre side af p. Derefter strikkes der således: * Skub alle m til højre side af strømpep uden at vende arb, stram tråden og strik r over alle m *, gentag fra *-*. Når tuben er strikket færdig, luk ikke af men klip trådene og træk enderne gennem alla m, hæft trådene.
--------------------------------------------------------

RYG:
Arb strikkes frem og tilbage. Slå 70-78-84-92-102-112 m op (inkl 1 kantm i hver side) med 2 tråde Kid Silk på p 4,5. Strik RETSTRIK - læs forkl over - i 4-4-4-5-5-5 cm (1.p = retsiden). På næste p fra retsiden skiftes til p 5 og der strikkes videre i glatstrik med 1 kantm i retstrik i hver side. OBS! Kantm i siderne strikkes i retstrik til færdig mål. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når arb måler 5-5-5-6-6-6 cm tages der 1 m ind indenfor 1 kantm i hver side - læs INDTAGNINGSTIPS 1. Gentag indtagningen på hver 4.cm 2 gange til (= totalt 3 indtagninger) = 64-72-78-86-96-106 m. Fortsæt til arb måler 17-18-19-20-21-22 cm. På næste p fra retsiden tages der 1 m ud indenfor 1 kantm i hver side - læs UDTAGNINGSTIPS OVER. Gentag udtagningen på hver 7.cm 2 gange til (= totalt 3 udtagninger) = 70-78-84-92-102-112 m.
Fortsæt til arb måler 39-40-41-42-43-44 cm. Derefter lukkes der af til ærmegab i beg af hver p i hver side således: Luk 3 m af 1-1-1-2-2-2 gange, 2 m 1-1-2-2-3-4 gange, og 1 m 2-4-3-2-4-5 gange = 56-60-64-68-70-74 m. Fortsæt til arb måler 54-56-58-60-62-64 cm. Derefter lukkes de midterste 22-22-24-24-26-26 m af til hals og hver skulder strikkes færdig for sig. På næste p fra halsen lukkes 1 m af = 16-18-19-21-21-23 m tilbage til skulderen. Luk alle m løst af når arb måler 56-58-60-62-64-66 cm.

VENSTRE FORSTK:
Arb strikkes frem og tilbage. Slå 45-49-52-56-61-66 m op (inkl 1 kantm) med 2 tråde Kid Silk på p 4,5. Strik 2 p r (1.p = retsiden). Sæt 1 mærketråd før de sidste 10 m set fra retsiden (= 10 kantm mod midt foran), lad mærketråden følge med op. LÆS ALLE AFSNIT FOR VENSTRE FORSTK FØR DU STRIKKER VIDERE!
Fortsæt med hulmønster over de 10 kantm mod midt foran, og retstrik over resterende m i 4-4-4-5-5-5 cm således:
1.p (= retsiden): Strik til der er 10 m tilbage på p, (mærketråd), 1 r, strik næste 2 m r sm, slå om, 3 r, * slå om, strik næste 2 m r sm *, gentag fra *-* 1 gang til, slå 1 m = 11 m fra mærketråden.
2.p (= vrangen): 2 r, slå om, strik næste 2 m r sm, slå om, 7 r = 12 m fra mærketråden, strik p ud.
3.p: Strik til der er 12 m tilbage på p, (mærketråd), 1 r, strik næste 2 m r sm, slå om, 5 r, * slå om, strik næste 2 m r sm *, gentag fra *-* 1 gang til, slå 1 m op = 13 m fra mærketråden.
4.p: 2 r, slå om, strik næste 2 m r sm, slå om, 9 r = 14 m fra mærketråden, strik p ud.
5.p: Strik til der er 14 m tilbage på p, (mærketråd), 1 r, strik næste 2 m r sm, slå om, 7 r, * slå om, strik næste 2 m r sm *, gentag fra *-* 1 gang til, slå 1 m op = 15 m fra mærketråden.
6.p: 2 r, slå om, strik næste 2 m r sm, slå om, 11 r = 16 m fra mærketråden, strik p ud.
7.p: Strik til der er 16 m tilbage på p, (mærketråd), 1 r, strik næste 2 m r sm, slå om, 9 r, * slå om, strik næste 2 m r sm *, gentag fra *-* 1 gang til = 16 m fra mærketråden.
8.p (= vrangen): 1 r, slå om, strik næste 2 m r sm, 13 r = 16 m fra mærketråden - OBS! Vend arb, her skal der strikkes forkortede p.
9.p (= forkortede p fra retsiden): 1 r, strik næste 2 m r sm, slå om, 9 r, * slå om, strik næste 2 m r sm *, gentag fra *-* 1 gang til, slå 1 m op = 17 m fra mærketråden.
10.p: 1 r, strik næste 2 m r sm, * slå om, strik næste 2 m r sm *, gentag fra *-* 1 gang til, 10 r = 16 m fra mærketråden, strik p ud.
11.p: Strik til der er 16 m tilbage på p, (mærketråd), 1 r, strik næste 2 m r sm, slå om, 6 r, * strik næste 2 m r sm, slå om *, gentag fra *-* 1 gang til, tag næste m løs af p som om den skulle strikkes r, strik næste 2 m r sm sammen, løft den løse m over, slå 1 m op = 15 m fra mærketråden.
12.p: 1 r, strik næste 2 m r sm, * slå om, strik næste 2 m r sm *, gentag fra *-* 1 gang til, 8 r = 14 m fra mærketråden, strik p ud.
OBS! Husk at skifte til p 5 når arb måler 4-4-4-5-5-5 cm, derefter fortsættes med hulmønster over kantm og glatstrik over resterende m med 1 kantm i retstrik i siden til færdig mål.
13.p: Strik til der er 14 m tilbage på p, (mærketråd), 1 r, strik næste 2 m r sm, slå om, 4 r, * strik næste 2 m r sm, slå om *, gentag fra *-* 1 gang til, tag næste m løs af p som om den skulle strikkes r, strik næste 2 m r sm sammen, løft den løse m over, slå 1 m op = 13 m fra mærketråden.
14.p: 1 r, strik næste 2 m r sm, * slå om, strik næste 2 m r sm *, gentag fra *-* 1 gang til, 6 r = 12 m fra mærketråden, strik p ud.
15.p: Strik til der er 12 m tilbage på p, (mærketråd), 1 r, strik næste 2 m r sm, slå om, 2 r, * strik næste 2 m r sm, slå om *, gentag fra *-* 1 gang til, tag næste m løs af p som om den skulle strikkes r, strik næste 2 m r sm sammen, løft den løse m over, slå 1 m op = 11 m fra mærketråden.
16.p: 1 r, strik næste 2 m r sm, * slå om, strik næste 2 m r sm *, gentag fra *-* 1 gang til, 4 r = 10 m fra mærketråden - OBS! Vend arb, her skal der strikkes forkortede p.
17.p (= forkortede p fra retsiden): 1 r, strik næste 2 m r sm, slå om, 3 r, * slå om, strik næste 2 m r sm *, gentag fra *-* 1 gang til, slå 1 m op = 11 m fra mærketråden.
Gentag fra 2.-17.p. SAMTIDIG tages der ind og ud i siden som på rygstk. Når arb måler 18-19-20-21-22-23 cm tages der 1 m ind før mærketråden - læs INDTAGNINGSTIPS 2 - til halsudskæringen. Gentag indtagningen på hver 6.p totalt 12-12-13-13-14-14 gange. Når arb måler 39-40-41-42-43-44 cm lukkes der af til ærmegab som på rygstk. Når alle aflukninger er færdige er der 16-18-19-21-21-23 m før mærketråden (= skulderen). Når arb måler 56-58-60-62-64-66 cm lukkes de første 16-18-19-21-21-23 m af på næste p fra retsiden.

VENSTRE FORKANT:
Fortsæt med hulmønster som før over de kantm på venstre forstk til kanten måler ca 9-9-10-10-10-10 cm fra skulderen (afslut med 2.p), strik 1 p r samtidig med at der lukkes af.

HØJRE FORSTK:
Arb strikkes frem og tilbage. Slå 45-49-52-56-61-66 m op (inkl 1 kantm) med 2 tråde Kid Silk på p 4,5. Strik 2 p r (1.p = retsiden). Sæt 1 mærketråd efter de første 10 m set fra retsiden (= 10 kantm mod midt foran), lad mærketråden følge med op. LÆS ALLE AFSNIT FOR HØJRE FORSTK FØR DU STRIKKER VIDERE!
Fortsæt med hulmønster over de 10 kantm mod midt foran, og retstrik over resterende m i 4-4-4-5-5-5 cm således:
1.p (= retsiden): Strik r.
2.p (= vrangen): Strik til der er 10 m tilbage på p, (mærketråd), 1 r, strik næste 2 m r sm, slå om, 3 r, * slå om, strik næste 2 m r sm *, gentag fra *-* 1 gang til, slå 1 m op = 11 m fra mærketråden.
3.p: 2 r, slå om, strik næste 2 m r sm, slå om, 7 r = 12 m fra mærketråden, strik p ud.
4.p: Strik til der er 12 m tilbage på p, (mærketråd), 1 r, strik næste 2 m r sm, slå om, 5 r, * slå om, strik næste 2 m r sm *, gentag fra *-* 1 gang til, slå 1 m op = 13 m fra mærketråden.
5.p: 2 r, slå om, strik næste 2 m r sm, slå om, 9 r = 14 m fra mærketråden, strik p ud.
6.p: Strik til der er 14 m tilbage på p, (mærketråd), 1 r, strik næste 2 m r sm, slå om, 7 r, * slå om, strik næste 2 m r sm *, gentag fra *-* 1 gang til, slå 1 m op = 15 m fra mærketråden.
7.p: 2 r, slå om, strik næste 2 m r sm, slå om, 11 r = 16 m fra mærketråden, strik p ud.
8.p: Strik til der er 16 m tilbage på p, (mærketråd), 1 r, strik næste 2 m r sm, slå om, 9 r, * slå om, strik næste 2 m r sm *, gentag fra *-* 1 gang til = 16 m fra mærketråden.
9.p (= retsiden): 1 r, slå om, strik næste 2 m r sm, 13 r = 16 m fra mærketråden - OBS! Vend arb, her skal der strikkes forkortede p.
10.p (= forkortet p fra vrangen): 1 r, strik næste 2 m r sm, slå om, 9 r, * slå om, strik næste 2 m r sm *, gentag fra *-* 1 gang til, slå 1 m op = 17 m fra mærketråden.
11.p: 1 r, strik næste 2 m r sm, * slå om, strik næste 2 m r sm *, gentag fra *-* 1 gang til, 10 r = 16 m fra mærketråden, strik p ud.
12.p: Strik til der er 16 m tilbage på p, (mærketråd), 1 r, strik næste 2 m r sm, slå om, 6 r, * strik næste 2 m r sm, slå om *, gentag fra *-* 1 gang til, tag næste m løs af p som om den skulle strikkes r, strik næste 2 m r sm sammen, løft den løse m over, slå 1 m op = 15 m fra mærketråden.
OBS! Husk at skifte til p 5 når arb måler ca 4-4-4-5-5-5 cm, derefter fortsættes med hulmønster over kantm og glatstrik over resterende m med 1 kantm i retstrik i siden til færdig mål.
13.p: 1 r, strik næste 2 m r sm, * slå om, strik næste 2 m r sm *, gentag fra *-* 1 gang til, 8 r = 14 m fra mærketråden, strik p ud.
14.p: Strik til der er 14 m tilbage på p, (mærketråd), 1 r, strik næste 2 m r sm, slå om, 4 r, * strik næste 2 m r sm, slå om *, gentag fra *-* 1 gang til, tag næste m løs af p som om den skulle strikkes r, strik næste 2 m r sm sammen, løft den løse m over, slå 1 m op = 13 m fra mærketråden.
15.p: 1 r, strik næste 2 m r sm, * slå om, strik næste 2 m r sm *, gentag fra *-* 1 gang til, 6 r = 12 m fra mærketråden, strik p ud.
16.p: Strik til der er 12 m tilbage på p, (mærketråd), 1 r, strik næste 2 m r sm, slå om, 2 r, * strik næste 2 m r sm, slå om *, gentag fra *-* 1 gang til, tag næste m løs af p som om den skulle strikkes r, strik næste 2 m r sm sammen, løft den løse m over, slå 1 m op = 11 m fra mærketråden.
17.p (= retsiden): 1 r, strik næste 2 m r sm, * slå om, strik næste 2 m r sm *, gentag fra *-* 1 gang til, 4 r = 10 m fra mærketråden - OBS! Vend arb, her skal der strikkes forkortede p.
18.p (= forkortet p fra vrangen): 1 r, strik næste 2 m r sm, slå om, 3 r, * slå om, strik næste 2 m r sm *, gentag fra *-* 1 gang til, slå 1 m op = 11 m fra mærketråden.
Gentag fra 3.-18.p. SAMTIDIG tages der ind og ud i siden som på rygstk. Når arb måler 18-19-20-21-22-23 cm tages der 1 m ind efter mærketråden - læs INDTAGNINGSTIPS 2. Gentag indtagningen på hver 6.p totalt 12-12-13-13-14-14 gange. Når arb måler 39-40-41-42-43-44 cm lukkes der af til ærmegab som på rygstk. Når alle indtagninger er færdige bliver der 16-18-19-21-21-23 m efter mærketråden (= skulderen). Når arb måler 56-58-60-62-64-66 cm lukkes de første 16-18-19-21-21-23 m af på sidste p fra vrangen.

HØJRE FORKANT:
Fortsæt med hulmønsteret som før over forkanten på højre forstk til den måler ca 9-9-10-10-10-10 cm fra skulderen (afslut med 3.p), strik 1 p r samtidig med at der lukkes af.

ÆRME:
Arb strikkes frem og tilbage. Slå 38-40-42-44-46-48 m op (inkl 1 kantm i hver side) med 2 tråde Kid Silk på p 4,5. Strik retstrik i 4-4-4-5-5-5 cm. På næste p fra retsiden skiftes til p 5 og der strikkes videre i glatstrik med 1 kantm i retstrik i hver side. Når arb måler 7-7-7-6-6-6 cm tages der 1 m ud indenfor 1 kantm i hver side. Gentag udtagningen på hver 5.-5.-4½.-4.-3½.-3½.cm 7-7-8-9-10-10 til (totalt 8-8-9-10-11-11 gange) = 54-56-60-64-68-70 m.
Når arb måler 47-47-46-46-45-45 cm (kortere mål i større str pga længere ærmekuppel) lukkes der af til ærmekuppel i beg af hver p i hver side således: 3 m 1-1-1-2-2-2 gange, 2 m 2 gange. Videre lukkes der 1 m af i hver side til arb måler ca 57 cm, derefter lukkes der af i hver side således: 2 m 1 gang, 3 m 1 gang. Luk de resterende m af, arb måler ca 58 cm.

MONTERING:
Sy skuldersømmene og sy ærmerne i indenfor 1 kantm. Sy side- og ærmesømmene i et indenfor 1 kantm.

MONTERING:
Sy forkanterne sammen midt bagpå, sy dem langs halsudskæringen bag i nakken.

BINDEBÅND:
Slå 6 m op med 2 tråde Kid Silk på strømpep 5 og strik TUBESTRIK - læs forkl over - i ca 72-75-78-81-84-87 cm. Sy den fast midt på sidesømmen på venstre side udenpå jakken, ca 17-18-19-20-21-22 cm fra nederste kanten. Strik 1 bindebånd til på samme måde men i ca 100-102-104-106-109-112 cm, sy den fast i en spids på forkanten på højre forstk.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 10.12.2013
HØJRE FORSTK: og under Gentag fra 3.-18.p:
... Når alle indtagninger er færdige er der 16-18-19-21-21-23 m efter mærketråden (= skulderen).

Diagram

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 141-20) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (29)

Marie-Armelle AQUILINA 18.08.2019 - 13:29:

Bonjour, Est-il possible d'avoir une grille du point ajouré ?

DROPS Design 19.08.2019 kl. 10:27:

Bonjour Mme Aquilana, il n'y a pas de diagramme pour ce modèle seulement les explications écrites. Vous pouvez par exemple essayer sur un échantillon au préalable pour bien comprendre comment on le tricote. Bon tricot!

Cora 28.03.2019 - 15:58:

Da diese Wolle so zart ist, wird der Faden hier doppelt genommen? Also stricke ich gleichzeitig mit 2 Fäden (Knäulen)? LG Cora

DROPS Design 01.04.2019 kl. 09:52:

Liebe Cora, ja genau, diese Jacke wird mit doppeltem Kid-Silk gestrickt (= mit 2 Fäden). Viel Spaß beim stricken!

Céline 18.03.2019 - 20:32:

Pouvez vous m expliquer davantage le montage du à partir 5 cm de la hauteur totale. Je fais la taille xxx merci

DROPS Design 19.03.2019 kl. 10:24:

Bonjour Céline, vous tricotez d'abord au point mousse pendant 5 cm, puis continuez en jersey avec 1 m lis au point mousse. À 6 cm (XXXL), vous diminuez 3 fois 1 m de chaque côté (cf DIMINUTIONS-1) tous les 4 cm = 106 m. À 22 cm, vous augmentez 3 fois à 1 m du bord de chaque côté (cf AUGMENTATIONS) tous les 7 cm = 112 m. À 44 cm, vous rabattez pour les manches de chaque côté: 2x3m, 4x2m et 5x1m = 74 m. À64 cm, vous rabattez les 26 m centrales puis 1 m pour l'encolure = 23 m pour chaque épaule. Rabattez à 66 cm. Bon tricot!

Laura 24.01.2015 - 13:43:

Buongiorno,l'ho rifatto un'altra volta ed ora viene.Grazie mille per l'aiuto!

Laura 19.01.2015 - 21:34:

Non rimane neancora...ma nessuno ha già fatto questo modello?

DROPS Design 20.01.2015 kl. 08:43:

Buongiorno Laura. Per poterla aiutare, le chiediamo se gentilmente ci può spiegare meglio in quale punto il motivo non viene più eseguito correttamente. Può scrivere qui, sul nostro forum, oppure può mandare una mail, eventualmente con una foto allegata, all’indirizzo italy@garnstudio.com. Buon lavoro!

Laura 19.01.2015 - 08:43:

Buongiorno, è possibile che ci sia un errore nel motivo a pizzo? non mi trovo con la spiegazione a partire dal ferro 8...seguendo i vari passaggi dopo il segnapunti mi rimangono 17 maglie. Andando avanti coi ferri il motivo a pizzo non rimane...se potete darmi un aiuto...Grazie mille

DROPS Design 19.01.2015 kl. 11:04:

Buongiorno Laura. Abbiamo corretto le spiegazioni del ferro 7 del davanti sinistro e del ferro 8 del davanti destro. Adesso dovrebbe riuscire a lavorare correttamente il motivo a pizzo. La ringraziamo per la segnalazione. Buon lavoro!

Marsci 20.01.2014 - 13:36:

Si je veux tricoter avec 1 fil Kid Silk et 1 fil Alpaca, combien de pelotes de chaque faut-il pour un Pull T 42 ? Je suppose que le fil Kid Silk améliore la tenue de la laine Alpaca (qui a tendance à se détendre)? Merci pour votre réponse. Bien cordialement

DROPS Design 21.01.2014 kl. 08:45:

Bonjour Mme Marsci, vous devez d'abord calculez le métrage total nécessaire pour votre taille, ex. en taille M 8 pelotes (8x25=200g). La moitié (fil tricoté en double) représente 4 pelotes et 800 m env. Divisez 800/167 m (longueur Alpaca)= 4.8, soit 5 pelotes. En taille M, il vous faudrait 4 pelotes Kid-Silk et 5 Alpaca. Bon tricot!

Ineke Kroon 19.10.2012 - 21:49:

Het tweede voorpand, de rechterkant van het vestje, wordt het tegenovergestelde gebreid van de linkerkant. Waar in het linkerpatroon gezegd wordt een extra steek op te zetten, wordt in het rechterpand gezegd dat een steek afgehaald moet worden. Dit klopt niet, ook in het rechter patroon moet een extra steek extra opgezet worden. (zie patroon rechterpand o.a. naald 2, naald 4 , naald 6 en 10 etc.)

Elena Vieth 13.09.2012 - 11:49:

Hallo, eine dehr schöne Jacke! Ich bin nur etwas verwundert über die Materialangabe. Sind 200g für größe M tatsächlich ausreichend? Vielen dank und liebe Grüße Elena Vieth

DROPS Design 13.09.2012 kl. 13:20:

Hallo Frau Vieth, ja Kid Silk jäuft sehr weit. 25 g haben eine Lauflänge von 200 m. Achten Sie darauf, dass Sie für Grösse M 8 Knäuel à 25 g brauchen.

Marie Danneels 08.08.2012 - 11:56:

U spreekt voor het kantpatroon steeds over 1 steek afhalen; is het niet 1 nieuwe steek opzetten ? Kan zijn dat ik totaal verkeerd ben maar dan snap ik het helemaal niet -))) Groetjes !

DROPS Design 31.08.2012 kl. 16:35:

Hoi Marie. Je hebt gelijk, het moet 1 st opzetten zijn. Wij zullen het patroon aanpassen.

Kommentere opskrift DROPS 141-20

Meredith

Anke Horstmannshoff, Germany

Meredith

Monika Martinson, Sweden