DROPS / 142 / 2

Bergen Set by DROPS Design

Stickad DROPS mössa, halsvärmare och pulsvärmare i ”Alpaca” med norskt mönster.

DROPS Design: Modell nr z-613
Garngrupp A
-----------------------------------------------------------
MÖSSA:
Storlek: S/M - L/XL
Passar huvudmått: 54/56 - 57/59 cm
Garnåtgång:
DROPS ALPACA från Garnstudio
I båda stl används:
50 g nr 2020, ljus camel
50 g nr 2925, orange melerad
50 g nr 3800, gammalrosa
50 g nr 3969, röd/lila
50 g nr 6309, turkos/grå

DROPS STRUMPST och RUNDST (40 cm) NR 3 – eller det st.nr du måste använda för att få 24 m x 32 v slätst på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDST (40 cm) NR 2,5 – till resår.

I båda stl används:
100 g nr 2020, ljus camel
50 g nr 6309, turkos/grå

DROPS RUNDST (40 och 60 cm) NR 3 – eller det st.nr du måste använda för att få 24 m x 32 v slätst på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDST (40 och 60 cm) NR 2,5 – till resår.

PULSVÄRMARE:
Storlek: One-Size
Garnåtgång:
DROPS ALPACA från Garnstudio
50 g nr 2020, ljus camel
50 g nr 2925, orange melerad
50 g nr 3800, gammalrosa
50 g nr 3969, röd/lila
50 g nr 6309, turkos/grå

DROPS STRUMPST NR 3 – eller det st.nr du måste använda för att få 24 m x 32 v slätst på 10 x 10 cm.
DROPS STRUMPST NR 2,5 – till resår.

Garnet till detta mönstret kostar 507kr. Läs mer.

Instruktioner

MÖNSTER:
Se diag A-1 för mössan, A-2 för halsvärmaren och A-3 och A-4 for pulsvärmare. Båda diag stickas i slätst.
----------------------------------------------------------

MÖSSA:
Arb stickas runt.
Lägg upp 140-152 m på rundst 2,5 med ljus camel. Sticka 1 v slätst, fortsätt med resår = 2 rm, 2 am i 3 cm. Byt till rundst 3 och sticka 1-4 v slätst – SAMTIDIGT på 1:a v minskas det 0-2 m jämnt fördelat = 140-150 m. Fortsätt med diag A-1 (= 14-15 rapporter runt). KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När diag är färdigstickat, mäter arb ca 22-23 cm på höjden och det är 28-30 m kvar på st. Sticka 1 v med gammalrosa samtidigt som alla m stickas räta tills 2 och 2 = 14-15 m kvar på st. Klipp av tråden, drag den genom de resterande m och drag åt.
----------------------------------------------------------

HALSVÄRMARE:
Arb stickas runt nerifrån och upp.
Lägg upp 288-320 m på rundst 2,5 med ljus camel. Sticka resår = 2 rm, 2 am i 6 v. Byt till rundst 3. Nästa v stickas så här: * 2 rm, 2 rm tills *, upprepa *-* = 216-240 m. Fortsätt med diag A-2. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Efter A-2, stickas arb färdigt med ljus camel – SAMTIDIGT sätts det 12 markörer i arb med 18-20 m mellanrum. På 2:a v efter A-2 minskas det 1 m före alla markörerna genom att sticka 2 rm tills. Upprepa minskn på vart 3:e-5:e v 5 ggr till = 144-168 m. Arb mäter nu ca 11-14 cm. Byt till rundst 2,5 och fortsätt med resår = 2 rm, 2 am i 10-11 cm. Maska sedan av med rm över rm och am över am.
----------------------------------------------------------

PULSVÄRMARE:
Arb stickas runt på strumpst.
Lägg upp 60 m på strumpst 2,5 med ljus camel. Sticka resår = 2 rm, 2 am i 12 cm. Byt till strumpst 3. Sedan stickas det 1 v slätst samtidigt som det minskas 12 m jämnt fördelat = 48 m. Fortsätt med diag A-3 (= 4 rapporter runt). KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Sätt 1 markör i den första m på v (= tummaska). När man kommer till v markerat med 1 pil i diag, börjar ökningen till tumkil så här: Gör 1 omslag på varje sida av tummaskan (= rutan med stjärna), på nästa v stickas omslagen vridet räta för att slippa hål. Upprepa ökningen på vart 3:e v 5 ggr till = 13 tummaskor. OBS: Tummaskorna stickas efter diag A-4. När A-4 är färdigstickat, sätts de 13 tummaskorna + 1 m på varje sida av dessa på 1 tråd (= 15 m på tråden). På nästa v läggs det upp 3 nya m bakom tummaskorna = 48 m. Sticka tills A-3 är färdigt. Sedan stickas det 1 v slätst med ljus camel samtidigt som det ökas 8 m jämnt fördelat = 56 m. Byt till strumpst 2,5 och fortsätt med resår = 2 rm, 2 am i 5 v, maska av med rm över rm och am över am. Hela pulsvärmaren mäter ca 25 cm.

TUMME:
Hela tummen stickas i gammalrosa.
Sätt m över tumkilen på strumpst 3 och sticka dessutom upp 5 m i kanten på baksidan av tummaskorna = 20 m. Sticka 3 v slätst runt. Byt till strumpst 2,5 och fortsätt med resår = 2 rm, 2 am i 5 v, maska av med rm över rm och am över am.

Sticka 1 likadan pulsvärmare till.

----------------------------------------------------------
Kofta – se DROPS: 142-1
----------------------------------------------------------

Diagram

= ljus camel
= turkos/grå
= gammalrosa
= röd/lila
= orange melerad
= tummaska
= 1 omslag mellan 2 m, på nästa v stickas omsl vridet räta för att undvika hål
= 2 rm tills i den färgen som passar med mönstret

Kommentarer (15)

Skriv din kommentar här!

Arianna 11.01.2014 - 14:59:

Non riesco a visualizzare il diagramma A-1 nel cappello. Non è presente l'immagine purtroppo o è un mio problema? Grazie

DROPS Design 11.01.2014 kl. 16:38:

Buongiorno Arianna, effettivamente c'era un problema di didascalia, ora dovrebbe essere tutto a posto, provi a controllare. Buon lavoro!!

Esther Schermer 13.01.2013 - 11:35:

Voor de polswarmers staat dat gebreid moet worden volgens patroon A1 en A2 . Moet dat niet A3 en A4 zijn?

DROPS Design 14.01.2013 kl. 12:12:

Je hebt gelijk! Het is een fout in de Nederlandse vertaling. Het patroon is aangepast en bedankt voor de reactie.

Marie 22.12.2012 - 19:14:

Je viens de le tricoter mais comme à chaque fois un peu de côtes et du jacquard au-dessus ça roule. On le voit d'ailleurs sur la photo même si elle met sa main d'un côté.Et ce n'est pas assez large sinon le modèle joli. Ennui perrsonnel l'alpaca me pique ( je me suis tricoté 2 robes, je viens de faire ce modèle et me prépare à en faire un autre le 141-2 toujours en Alpaca Il me semble qu'il tombe mieux

Sandra 14.11.2012 - 23:10:

Thank you I get it now! Sorry but I am trying to help my 90 year old mum to work out what to do - I've never knitted things with thumbs before! Thank you so much.

Sandra 14.11.2012 - 19:00:

Hi again - you must think me very silly! I still do not understand. You start with 48 stitches, put 2 with the thumb stitches leaving 46 stitches and then you cast on 3 stitches making 49 stitches not 48. What am I missing?

DROPS Design 14.11.2012 kl. 20:59:

Dear Sandra, you start with 48 sts then inc 2 sts a total of 6 times : 48 + 12 = 60 sts then put 15 sts on a st holder for thumb = 45 sts left + cast on 3 sts behind thumb = 48 sts. Happy Knitting :)

Sandra 14.11.2012 - 11:59:

Thankyou. So why if you take off 2 stitches do you have to cast on 3 stitches to get back to the original number?

DROPS Design 14.11.2012 kl. 15:10:

Dear Sandra, you have to cast on 3 sts behind the 15 sts for the thumb you put on the stitch holder to get back 48 sts for the hand. By working the thumb, you will pick up 5 sts in the border over thumb gousset (hand part). Happy Knitting !

Sandra Edwards 11.11.2012 - 18:30:

Is there a mistake in this pattern? Should it say to cast on 2 stitches instead of 3 when adjusting after removing the thumb stitches? Thank you for your help.

DROPS Design 13.11.2012 kl. 12:06:

Dear Sandra, it should be correct. I checked the English pattern with Norwegian original version.

Josée 04.07.2012 - 02:44:

Very nice cool-weather set, love the colours!

Synne 26.06.2012 - 20:44:

Flott sett! =)

Linda DeFeo 23.06.2012 - 03:30:

Diamond gem

Kommentér oppskrift DROPS 142-2