DROPS / 142 / 2

Bergen Set by DROPS Design

Strikket DROPS hue, hals og pulsvarmere i ”Alpaca” med norsk mønster.

DROPS Design: Model nr z-613
Garngruppe A
-----------------------------------------------------------
HUE:
Størrelse: S/M - L/XL
Passer hovedmål: 54/56 - 57/59 cm
Materialer:
DROPS ALPACA fra Garnstudio
I begge str bruges:
50 g f.nr 2020, lys camel
50 g f.nr 2925, orangemeleret
50 g f.nr 3800, gammelrosa
50 g f.nr 3969, rød/lilla
50 g f.nr 6309, turkis/grå

DROPS STRØMPEP OG RUNDP (40 cm) nr 3 – eller det p.nr du skal bruge for at få 24 m x 32 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (40 cm) nr 2,5 – til rib.

I begge str bruges:
100 g f.nr 2020, lys camel
50 g f.nr 6309, turkis/grå

DROPS RUNDP (40 og 60 cm) nr 3 – eller det p.nr du skal bruge for at få 24 m x 32 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (40 og 60 cm) nr 2,5 – til rib.

PULSVANTER:
Størrelse: One-Size
Materialer:
DROPS ALPACA fra Garnstudio
50 g f.nr 2020, lys camel
50 g f.nr 2925, orangemeleret
50 g f.nr 3800, gammelrosa
50 g f.nr 3969, rød/lilla
50 g f.nr 6309, turkis/grå

DROPS STRØMPEP nr 3 – eller det p.nr du skal bruge for at få 24 m x 32 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS STRØMPEP nr 2,5 – til rib.

Garnet til denne opskrift koster fra 285.35kr. Læs mere.
HUE:
Arb strikkes rundt.
Slå 140-152 m op på rundp 2,5 med lys camel. Strik 1 omg glatstrik, fortsæt med rib = 2 r / 2 vr i 3 cm. Skift til rundp 3 og strik 1-4 omg glatstrik – SAMTIDIG på 1.omg tages der 0-2 m ind jævnt fordelt = 140-150 m. Fortsæt med diag A-1 (= 14-15 rapporter rundt). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når diag er strikket færdig, måler arb ca 22-23 cm i højden og det er 28-30 m tilbage på p. Strik 1 omg med gammelrosa samtidig med alle m strikkes r sm 2 og 2 = 14-15 m tilbage på p. Klip tråden, træk den gennem de resterende m og sno sammen.
----------------------------------------------------------

HALS:
Arb strikkes rundt nedenfra og op.
Slå 288-320 m op på rundp 2,5 med lys camel. Strik rib = 2 r / 2 vr i 6 omg. Skift til rundp 3. Næste omg strikkes således: * 2 r, 2 r sm *, gentag fra *-* = 216-240 m. Fortsæt med diag A-2. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Efter A-2, strikkes arb færdig med lys camel – SAMTIDIG sættes der 12 mærker i arb med 18-20 m mellemrum. På 2.omg efter A-2 tages der 1 m ind før alle mærker ved at strikke 2 r sm. Gentag indtagningen på hver 3.- 5. omg 5 gange til = 144-168 m. Arb måler nu ca 11-14 cm. Skift til rundp 2,5 og fortsæt med rib = 2 r / 2 vr i 10-11 cm. Luk derefter af med r over r og vr over vr.
----------------------------------------------------------

MØNSTER PULSVANTER:
Se diag A-3 og A-4. Mønsteret strikkes i glatstrik.
----------------------------------------------------------

PULSVANTER:
Arb strikkes rundt på strømpep.
Slå 60 m op på strømpep 2,5 med lys camel. Strik rib = 2 r / 2 vr i 12 cm. Skift til strømpep 3. Videre strikkes der 1 omg glatstrik samtidig med der tages 12 m ind jævnt fordelt = 48 m. Fortsæt med diag A-3 (= 4 rapporter rundt). HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Sæt 1 mærke i den første m på p (= tommelfinger-m). Når man kommer til rækken markeret med 1 pil i diag, starter udtagningen til tommelkile således: Slå om på hver side af tommelfinger-m (= ruden med stjerne), på næste omg strikkes omslaget drejet ret for at undgå hul. Gentag udtagningen på hver 3.omg 5 gange til = 13 tommelfinger-m. NB: Tommelfinger-m strikkes efter diag A-4. Når A-4 er færdig, sættes de 13 tommelfinger-m + 1 m på hver side af disse på 1 tråd (= 15 m på tråden). På næste omg slås der 3 nye m op bag tommelfinger-m = 48 m. Strik til A-3 er færdig. Videre strikkes der 1 omg glatstrik med lys camel samtidig med der tages 8 m ud jævnt fordelt = 56 m. Skift til strømpep 2,5 og fortsæt med rib = 2 r / 2 vr i 5 omg, luk af med r over r og vr over vr. Hele pulsvanten måler ca 25 cm.

TOMMELFINGER:
Hele tommelfingeren strikkes i gammelrosa.
Sæt m over tommelkilen på strømpep 3 og strik yderligere 5 m i kanten på bagsiden af tommelfinger-m = 20 m. Strik 3 omg glatstrik rundt. Skift til strømpep 2,5 og fortsæt med rib = 2 r / 2 vr i 5 omg, luk af med r over r og vr over vr.

Strik 2 ens pulsvanter.

----------------------------------------------------------
Jakke – se DROPS: 142-1
----------------------------------------------------------

Diagram

= lys camel
= turkis/grå
= gammelrosa
= rød/lilla
= orangemeleret
= tommelfinger-m
= slå 1 om mellem 2 m, på næste omg strikkes omslagene drejet r for at undgå hul
= 2 r sm i den farve som passer med mønsteret

Arianna 11.01.2014 - 14:59:

Non riesco a visualizzare il diagramma A-1 nel cappello. Non è presente l'immagine purtroppo o è un mio problema? Grazie

DROPS Design 11.01.2014 kl. 16:38:

Buongiorno Arianna, effettivamente c'era un problema di didascalia, ora dovrebbe essere tutto a posto, provi a controllare. Buon lavoro!!

Esther Schermer 13.01.2013 - 11:35:

Voor de polswarmers staat dat gebreid moet worden volgens patroon A1 en A2 . Moet dat niet A3 en A4 zijn?

DROPS Design 14.01.2013 kl. 12:12:

Je hebt gelijk! Het is een fout in de Nederlandse vertaling. Het patroon is aangepast en bedankt voor de reactie.

Marie 22.12.2012 - 19:14:

Je viens de le tricoter mais comme à chaque fois un peu de côtes et du jacquard au-dessus ça roule. On le voit d'ailleurs sur la photo même si elle met sa main d'un côté.Et ce n'est pas assez large sinon le modèle joli. Ennui perrsonnel l'alpaca me pique ( je me suis tricoté 2 robes, je viens de faire ce modèle et me prépare à en faire un autre le 141-2 toujours en Alpaca Il me semble qu'il tombe mieux

Sandra 14.11.2012 - 23:10:

Thank you I get it now! Sorry but I am trying to help my 90 year old mum to work out what to do - I've never knitted things with thumbs before! Thank you so much.

Sandra 14.11.2012 - 19:00:

Hi again - you must think me very silly! I still do not understand. You start with 48 stitches, put 2 with the thumb stitches leaving 46 stitches and then you cast on 3 stitches making 49 stitches not 48. What am I missing?

DROPS Design 14.11.2012 kl. 20:59:

Dear Sandra, you start with 48 sts then inc 2 sts a total of 6 times : 48 + 12 = 60 sts then put 15 sts on a st holder for thumb = 45 sts left + cast on 3 sts behind thumb = 48 sts. Happy Knitting :)

Sandra 14.11.2012 - 11:59:

Thankyou. So why if you take off 2 stitches do you have to cast on 3 stitches to get back to the original number?

DROPS Design 14.11.2012 kl. 15:10:

Dear Sandra, you have to cast on 3 sts behind the 15 sts for the thumb you put on the stitch holder to get back 48 sts for the hand. By working the thumb, you will pick up 5 sts in the border over thumb gousset (hand part). Happy Knitting !

Sandra Edwards 11.11.2012 - 18:30:

Is there a mistake in this pattern? Should it say to cast on 2 stitches instead of 3 when adjusting after removing the thumb stitches? Thank you for your help.

DROPS Design 13.11.2012 kl. 12:06:

Dear Sandra, it should be correct. I checked the English pattern with Norwegian original version.

Josée 04.07.2012 - 02:44:

Very nice cool-weather set, love the colours!

Synne 26.06.2012 - 20:44:

Flott sett! =)

Linda DeFeo 23.06.2012 - 03:30:

Diamond gem

Kommentere opskrift DROPS 142-2