DROPS / 137 / 32

Charme by DROPS Design

Rätstickad DROPS kofta i ”Alpaca”. Storlek: S - XXXL

Tags: koftor, sidledes,

DROPS Design: Modell nr Z-602
Garngrupp A
----------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång: DROPS ALPACA från Garnstudio
Nr 3720, mellanrosa:
250-250-300-300-350-350 g

DROPS RUNDST NR 3,5 (80 cm) - eller det st.nr du måste ha för att få 23 m x 45 v rätst på 10 x 10 cm.
DROPS PÄRLEMORSKNAPP, NR 521:
4 st i alla stl.
----------------------------------------------------------

Garnet till detta mönstret kostar 210kr. Läs mer.

Instruktioner

STICKTIPS:
För varje gång man har vänt mitt i arb, lyfts första m, strama tråden och sticka tillbaka. Detta görs för att slippa hål i vändningarna.
VÄNDNINGAR:
Det stickas förkortade v med vändningar mitt i arb för att ge plagget en lätt A-form. Börja sticka från den nedersta kanten (= nederst) och upp till halsen (= överst) så här:
VARV 1 (= rätsidan): Sticka rm över alla m.
VARV 2 (= avigsidan): Sticka rm över alla m.
VARV 3 (= 1:a vändningen): Sticka 107-112-116-119-123-126 rm, vänd arb - LÄS STICKTIPS ovan.
VARV 4: Sticka rm tillbaka.
VARV 5 (= 2:a vändningen): Sticka 93-98-101-103-107-109 rm, vänd arb.
VARV 6: Sticka rm tillbaka.
VARV 7 (= 3:e vändningen): Sticka 75-79-81-83-85-87 rm, vänd arb.
VARV 8: Sticka rm tillbaka.
Upprepa v 1-8, dvs 1 rapport = 2 v överst och 8 v nederst.
MÄTTIPS:
Alla mått tas när arb ligger platt, det är viktigt att det inte sträcks i arb när måtten tas.
KNAPPHÅL:
Det avm till 4 knapphål på höger framst.
1 knapphål = sticka 2 rm tills, gör 1 omslag. På nästa v stickas omslaget rätt.
--------------------------------------------------------

KOFTA:
Koftan stickas fram och tillbaka i rätst, dvs maskorna stickas räta på alla varv. Hela plagget stickas sidledes i ett, man börjar och avslutar mitt fram.

VÄNSTER FRAMST:
Lägg löst upp 115-120-125-129-134-138 m på rundst 3,5 med Alpaca. Sticka rätst i 1 cm, sedan stickas det VÄNDNINGAR - Se förkl ovan (varv 1 = rätsidan). KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
Fortsätt med vändningar tills arb mäter ca 21-23-25-28-31-33 cm från uppläggningskanten (mätt nederst på det bredaste stället) - Läs MÄTTIPS ovan! Sedan stickas det sidostycke så här: Sticka 1 cm fram och tillbaka över endast 68-71-74-76-78-80 m från den nedersta kanten. Sätt i 1 markör nederst på arb (= mitt i sidan). Sticka 1 cm till fram och tillbaka över samma m, och sätt dem sedan på 1 tråd (avsluta efter 1 v från rätsidan, m ska senare användas på bakst). Sedan stickas det ärm.

VÄNSTER ÄRM:
= 47-49-51-53-56-58 m på st. Sticka fram och tillbaka med vändningar på samma ställen som förut, tills ärmen mäter ca 30-31-32-33-34-35 cm (nederst på det bredaste stället), avsluta efter 1 v från avigsidan.

BAKST:
Sticka tillbaks de 68-71-74-76-78-80 m från tråden på st (från avigsidan) = 115-120-125-129-134-138 m. Sticka sedan med vändningar som förut. När arb mäter ca 21-23-25-28-31-33 cm från markören i sidan (mätt nederst på det bredaste stället) sätts det i 1 ny markör nederst på arb (= mitt bak). Fortsätt sedan med vändningar tills arb mäter ca 20-22-24-27-30-32 cm från markören mitt bak (mätt nederst på det bredaste stället). Nu stickas det sidostycke så här: Sticka 1 cm fram och tillbaka över endast 68-71-74-76-78-80 m från den nedersta kanten. Sätt i 1 ny markör nederst på arb (= mitt i sidan). Sticka 1 cm till fram och tillbaka över samma m (avsluta efter 1 v från rätsidan), sätt dem sedan på 1 tråd. Sticka höger ärm.

HÖGER ÄRM:
Sticka som vänster ärm.

HÖGER FRAMST:
Sticka tillbaka de 68-71-74-76-78-80 m från tråden på st (från avigsidan) = 115-120-125-129-134-138 m. Fortsätt sedan med vändningar som förut. När det är stickat lika många vändningar som på vänster framst (arb mäter ca 21-23-25-28-31-33 cm från markören i sidan), stickas det rätst över alla m - Samtidigt på nästa v från rätsidan maskas det av för knapphål - Läs förkl ovan - så här: Maska av till 4 knapphål jämnt fördelat mellan den 3:e vändningen (= 1:a knapphålet) och halskanten (OBS: Det ska vara ca 1 cm från det sista knapphålet till halskanten). Fortsätt med rätst över alla m och maska av löst när arb mäter ca 22-24-26-29-32-34 cm från markören i sidan (mätt nederst på det bredaste stället).

MONTERING:
Sy i knapparna på vänster framst, ca 1 cm från kanten mitt fram.

Diagram

= stickriktning

Alglave 18.10.2013 - 19:02:

Je ne comprends pas l'usage des aiguilles circulaires... N'est-ce pas une erreur? On peut tricoter sur aiguilles droites, non?

DROPS Design 19.10.2013 kl. 10:29:

Bonjour Mme Alglave, on tricote ici en allers et retours sur aig. circulaire pour avoir plus de place que sur des aig. droites pour y loger toutes les mailles. Voici une vidéo montrant comment tricoter en aller-retour sur aig. circ (en jersey). Bon tricot!

BEAUVENTRE BERNADETTE 06.03.2013 - 16:55:

Bonjou, j'aimerai savoir à quoi correspond la taille XXXL merci et bonne journée MME BEAUVENTRE

DROPS Design 07.03.2013 kl. 13:54:

Bonjour Madame Beauventre, pour trouver votre taille, comparez un vêtement analogue aux mesures du schéma en bas de page. Bon tricot!

Maria 27.04.2012 - 22:38:

Ok, nu blev hänvisningen lättare att förstå. Tack!:)

Maria 27.04.2012 - 10:45:

Tack för svaret! Kanske ombytta roller då. Men det verkar som att tryckfelsnisse varit i farten i svaret. När jag söker på 117-46 får jag upp en filt i Polaris.

DROPS Design 27.04.2012 kl. 20:28:

Oops - 117-43 skulle det vara :)

Maria 26.04.2012 - 09:17:

Modellen är snarlik koftan Corinne som publicerades på mönstersajten K_n_i_t_t_y inför sommaren 2011. Har er designer "inspirerats" av den?

DROPS Design 26.04.2012 kl. 18:18:

Vi har inpirerats av en modell som vi själva gjorde för många år sedan 117-46, en mycket populär DROPS modell i många år, men på större stickor och med krage. Här i en sommarvariant i tunnare garn.

Rosier 19.01.2012 - 14:58:

Erg mooi

Galinier 12.01.2012 - 08:37:

Simple mais jolie

Mariella Musmeci 11.01.2012 - 15:06:

Bello il modello, bello il colore

Sigurborg 09.01.2012 - 18:07:

Flot í haven for Prinsesser

Lise Wengel 08.01.2012 - 13:31:

Sådan en må man da have i sin sommergarderobe! Lige til at gå til.

Kommentér oppskrift DROPS 137-32