DROPS / 138 / 4

Jade by DROPS Design

DROPS klänning i ”Muskat” eller "Belle" med runt ok och hålmönster. Stl S – XXXL

DROPS design: Modell nr R-605
Garngrupp B
--------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång:
DROPS MUSKAT från Garnstudio
450-500-550-600-650-750 g nr 77, kaki
Eller använd:
DROPS BELLE från Garnstudio
400-450-500-500-550-650 g nr 10, mossgrön

DROPS RUNDST (80 cm) nr 4 - eller det st.nr du måste använda för att få 21 m x 28 v i slätst på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDST (40 cm) nr 3 - till ärm- och halskant.
--------------------------------------------------------

från 20.95 kr /50g
DROPS Muskat uni colour DROPS Muskat uni colour 20.95 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 188.55kr. Läs mer.

Instruktioner

MÖNSTER:
Se diagr M.1, M.2 och M.3 (för din stl) – alla diagr visar 1 rapport av mönstret.
MINSKNINGSTIPS:
Minska så här vid alla markörerna: Sticka tills det återstår 2 m före markören, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över, markören, 2 rm tills.
ÖKNINGSTIPS:
Öka så här vid alla markörerna: Sticka tills det återstår 1 m före markören, gör 1 omslag, sticka 2 m och gör 1 omslag till. På nästa v stickas omslagen vridet räta för att slippa hål (dvs sticka i bakre maskbågarna i stället för i främre).
--------------------------------------------------------

KLÄNNING:
Arb stickas runt på rundst. V börjar mitt bak.
Lägg LÖST upp 288-306-324-342-360-396 m på rundst 4 med Muskat eller Belle. Sticka 1 v avigt, 1 v rätt, 1 v avigt och 1 v rätt. Fortsätt med M.1. Efter M.1 är det 256-272-288-304-320-352 m på st. Fortsätt med M.2 (= 16-17-18-19-20-22 rapporter runt). När M.2 är färdigt är det 224-238-252-266-280-308 m på st och arb mäter ca 12 cm. Fortsätt med slätst – SAMTIDIGT (på varv 1) sätts det 4 markörer i arb så här: Sticka 28-30-31-33-35-38 m, sätt 1 markör, sticka 56-60-64-68-70-78 m, sätt 1 markör, sticka 56-59-62-65-70-76 m (= mitt fram), sätt 1 markör, sticka 56-60-64-68-70-78 m, sätt 1 markör, sticka v ut (= 28-29-31-32-35-38 m). KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När arb mäter 18 cm minskas det 1 m på varje sida av alla 4 markörerna – SE MINSKNTIPS. Upprepa minskn med 10-10-12-12-14-14 v mellanrum totalt 9-9-8-8-7-7 ggr = 152-166-188-202-224-252 m på st. När arb mäter 53-54-55-56-57-58 cm, ökas det 1 m på varje sida av alla markörerna – SE ÖKNINGSTIPS! Upprepa ökningen på vart 10:e v totalt 3 ggr = 176-190-212-226-248-276 m. När arb mäter 66-68-69-70-72-73 cm, stickas nästa v så här: Sticka 40-44-49-52-57-64 m (= halva bakst), maska av 8-8-8-10-10-10 m för ärmhål, sticka 80-87-98-103-114-128 m (= framst), maska av 8-8-8-10-10-10 m för ärmhål och sticka 40-43-49-51-57-64 m (= halva bakst). Lägg arb åt sidan och sticka ärmkanterna.

ÄRMKANT:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst.
Lägg upp 62-65-65-72-72-76 m på rundst 3 med Muskat eller Belle. Sticka 3 räta v fram och tillbaka (varv 1 = avigsidan). Nästa v stickas så här: Maska av de första 4-4-4-5-5-5 m, sticka de nästa 54-57-57-62-62-66 m räta SAMTIDIGT som det ökas 6-6-5-5-4-4 m jämnt fördelat (öka genom att sticka 2 m i 1 m), maska av de sista 4-4-4-5-5-5 m, klipp av tråden = 60-63-62-67-66-70 m. Lägg arb åt sidan och sticka 1 ärmkant till.

OKET:
Sätt in ärmkanterna på samma rundst som fram- och bakst där det maskades av för ärmhål = 280-300-320-340-360-396 m. Varje v börjar fortfarande mitt bak.
Sedan stickas och minskas det efter M.3 över alla m – börja vid pilen för din stl. När M.3 är färdigt är det 112-120-128-136-144-144 m på st.
Byt till rundst 3. Sticka 1 v avigt, 1 v rätt och 1 v avigt innan det maskas av löst med rm.
Hela klänningen mäter ca 80-82-84-86-88-90 cm.

MONTERING:
Sy ärmkanterna tills kant i kant i de yttersta maskbågarna. Sy ihop öppningarna under ärmarna.

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 138-4) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (79)

Lorna 17.08.2020 - 03:42:

Where would I add extra row to make this longer, say knee length? Thanks

DROPS Design 17.08.2020 kl. 09:21:

Dear Lorna, we are unfortunately not able to adjust every pattern to every single request, please contact your DROPS store or any knitting forum for further assistance. Thanks for your comprehension. Happy knitting!

Eva-Britt Ejderbring 12.04.2020 - 15:14:

Hej! Skulle vilja ha den lite längre, var i mönsterbeskrivningen är det lämpligt att förlänga den?

DROPS Design 14.04.2020 kl. 10:42:

Hej Det beror på hur vid du vill ha klänningen , men jag hade nog valt att göra det direkt efter att du gjort mönster-delen längst ner på klänningen. Lycka till!

Linnaeaa 15.05.2019 - 02:02:

This looks amazing. The problem is I don't see where the decreases are in M2. to get me to from 304 to 266 at the end. What am I missing? Thank you very much!

DROPS Design 15.05.2019 kl. 06:40:

Dear Linneaa, on the last round of M.2 there are 2 decrease without any YOs, so 2x17 repetitions = 34 decreased sts, and you'll reach 266 from 304. Happy knitting!

Yvette 06.01.2019 - 19:09:

Hi! After i was done with the M1 diagram i ended up with 270 sts, not 256! What did i do wrong? I casted on 288 at the beginning. Please help!

DROPS Design 07.01.2019 kl. 11:51:

Dear Yvette, you started with 288 sts and work M.1 (= 18 sts) a total of 16 times in the round. On the first round in M.1 you dec 2 sts in each M.1 (= 2 sts x 16 repeats = 32 sts are decreased) = 16 sts remain in each M.1 x 16 = 256 sts. Happy knitting!

Joe 24.08.2018 - 23:23:

Je viens de terminer ce modèle. Très agréable à tricoter et beau rendu. Pour la taille S, il faut compter 10 pelotes soit 500 g et non 450. Merci

Michèle 28.07.2018 - 15:06:

Bonjour, puisje commencer ce modèle jade 138-4 et les autres débutants par le haut à partir du bas et inversé les grilles? Bonne journée et merci.

DROPS Design 31.07.2018 kl. 08:59:

Bonjour Michèle, ce modèle précisément se tricote de bas en haut, vous pouvez simplement suivre les explications. Bon tricot!

Paola 25.05.2018 - 20:04:

Sto facendo il modello con un filato più sottile lo lavoro coi ferri 3 mi potreste dire che taglia dovrei fare per ottenere una taglia l xl grazie

DROPS Design 25.05.2018 kl. 20:49:

Buonasera Paola. Quando si modifica la misura dei ferri, molto probabilmente cambia anche il suo campione rispetto a quello indicato nel modello. Riproporzionando in base al suo campione, può individuare la taglia giusta da seguire. Per un aiuto così specifico, può rivolgersi al suo rivenditore Drops di fiducia. Buon lavoro!

Daniela 02.04.2018 - 13:59:

Hallo! Dies soll mein erstes gestricktes Kleid werden. Da ich noch nichts nach Diagramm gestrickt habe, wollte ich fragen ob man die Diagramme zu diesem Kleid von unten nach oben, oder von oben nach unten liest.

DROPS Design 03.04.2018 kl. 08:59:

Liebe Daniela, Diagramme lesen Sie von unten nach oben, ab den unteren Ecke rechts anfangen und jede Runde rechts nach links lesen. Viel Spaß beim stricken!

Graziella 03.01.2018 - 19:41:

Hi - love the look of this. However, pattern refers to M1 diagram. There isn’t an M1 but there are 2 M3 diagrams. Which one is M1, please?

DROPS Design 04.01.2018 kl. 15:04:

Dear Graziella, you will find the M.1 pattern at the very bottom of the page, links to the measurement chart (just below M.2), it's a 2 row diagram. Happy knitting!

Britta 26.08.2017 - 13:10:

Thanks for this wonderful dress pattern! ❤ I was wobderung: If I wanted to make this a bit longer (just to cover the knees) how much more wool would I need for size M? Do you know? Thanks in advance! Really looking forward to this and might actually wear it at a wedding 😄

DROPS Design 27.08.2017 kl. 11:37:

Dear Britta, thank you for very kind feedback - we are happy to hear that you like our pattern(s) :-) For a longer dress 1-2 balls will be enough. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS 138-4

Leaf Lace Dress

Rosa, United States