DROPS / 137 / 17

Emilia by DROPS Design

Stickad DROPS tröja i ”Paris”. Stl S - XXXL.

Tags: tröjor,

DROPS Design: Modell W-424
Garngrupp C
--------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång: DROPS PARIS från Garnstudio
Nr 17, naturvit:
500-550-600-650-700-750 g
Nr 38, korall:
50-50-50-100-100-100 g
Nr 30, jeansblå:
50-50-50-100-100-100 g

DROPS RUNDST NR 5 (80 cm) - eller det st.nr du måste använda för att få 17 m x 22 v slätst med Paris på 10 x 10 cm.

Kommentarer (73) FAQ

100% Bomull
från 15.00 kr /50g
DROPS Paris uni colour DROPS Paris uni colour 17.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Paris recycled denim DROPS Paris recycled denim 15.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 180kr. Läs mer.
RÄTST (runt på rundst):
*1 v rätt och 1 v avigt* upprepa *-*.

Se M.1 - mönstret slätstickas.

MINSKNINGSTIPS:
Det minskas 1 m i varje sida så här: 1 kantm i rätst, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över, sticka tills det återstår 3 m på st, sticka de nästa 2 m räta tills, 1 kantm i rätst.

TUBSTICKNING:
* 1 rm, lägg garnet framför arb (mot dig), lyft 1 m som om den skulle stickas avig, lägg garnet bakom arb igen (från dig) *, upprepa *-* på alla v.
--------------------------------------------------------

FRAM- OCH BAKST:
Arb stickas runt på rundst. Lägg upp 164-172-188-204-224-244 m på rundst 5 med naturvit. Sticka rätst - Läs förkl ovan - i 5 cm, sedan slätst i 1 cm. Sedan stickas M.1. Sätt en markör i början på v (= vänster sida), och en markör efter 82-86-94-102-112-122 m (= höger sida), låt markörerna följa med i arb. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När M.1 har stickats i 40-40-40-46-46-46 v (arb mäter ca 24-24-24-27-27-27 cm) minskas det 1 m på varje sida av varje markör = 4 m minskade på v. Upprepa minskn när M.1 har stickats i 60-60-60-66-66-66 v (arb mäter ca 33-33-33-36-36-36 cm), och när M.1 harr stickats i 76-76-76-82-82-82 v (arb mäter ca 41-41-41-43-43-43 cm) = 152-160-176-192-212-232 m.
Fortsätt med M.1 tills arb mäter 43-44-46-47-49-50 cm. Nästa v stickas så här: Sticka 34-36-40-44-49-54 m, sticka de nästa 8 m aviga (= början av halssprund mitt fram), sticka v ut i slätst. På nästa v delas arb till halssprund mitt fram och det stickas fram och tillbaka så här: Sticka 38-40-44-48-53-58 rm (= vänster framst), vänd arb. Sticka 1 v från avigsidan över alla m på st - men de 4 första och 4 sista m på st rätstickas - Läs förkl ovan (= halssprund mitt fram). Fortsätt fram och tillbaka med M.1 och 4 rätst m i varje sida.
När arb mäter 49-50-51-52-53-54 cm maskas det av för ärmhål på nästa v från rätsidan så här: Sticka 37-39-42-45-49-54 m (= höger framst), maska av de nästa 2-2-4-6-8-8 m (= 1-1-2-3-4-4 m på varje sida av markören), sticka 74-78-84-90-98-108 m (= bakst), maska av de nästa 2-2-4-6-8-8 m (= 1-1-2-3-4-4 m på varje sida av markören), sticka resterande 37-39-42-45-49-54 m (= vänster framst). Nu delas arb och varje del stickas färdig för sig.

BAKST:
= 74-78-84-90-98-108 m. Nu sätts en markör i början och en markör i slutet på v (här ska ärmarna stickas upp senare). Fortsätt fram och tillbaka med M.1 tills arb mäter 62-64-66-68-70-72 cm. På nästa v från rätsidan maskas de mittersta 24-26-26-28-28-30 m av till hals och varje axel stickas färdig för sig. Maska av 1 m på nästa v från halsen = 24-25-28-30-34-38 m kvar på axeln. Maska av alla m löst när arb mäter 64-66-68-70-72-74 cm.

HÖGER FRAMST:
= 37-39-42-45-49-54 m. Nu sätts en markör i början och en markör i slutet på v (här ska ärmen stickas upp senare). Fortsätt fram och tillbaka med M.1 och 4 rätst m mot mitt fram tills arb mäter 54-56-57-59-60-62 cm. Sedan maskas det av till hals i början på varje v från rätsidan så här: Maska av 6-6-7-7-8-8 m 1 gång, 2 m 2 ggr, och 1 m 1 gång. Sedan maskas det av i början på vartannat v från rätsidan så här: Maska av 1 m 2-3-2-3-2-3 ggr = 24-25-28-30-34-38 m kvar på axeln. Maska av alla m löst när arb mäter 64-66-68-70-72-74 cm.

VÄNSTER FRAMST:
Sticka som höger framst, men motsatt.

MONTERING:
Sy axelsömmarna från rätsidan med maskstygn.

ÄRM:
Arb stickas fram och tillbaka på st. Med naturvit, sticka upp från rätsidan ca 50-70 m mellan markörerna längs ena ärmhålet (OBS: det stickas inte över de m som maskades av för ärmhål). Nästa v stickas avigt - Samtidigt som maskantalet justeras till 52-54-58-62-66-68 m.
Sticka slätst i 2-2-2-3-3-3 cm, sedan stickas varv 1-4 i M.1. På varv 5 i M.1 minskas det 1 m i varje sida - Läs MINSKNINGSTIPS ovan. Upprepa minskn med 7-7-6-5-4-3½ cm mellanrum totalt 6-6-7-8-9-10 ggr = 40-42-44-46-48-48 m. Fortsätt med M.1 tills arb mäter ca 46-46-45-45-43-41 cm (kortare mått i större storlekar pga större axelvidd), sedan stickas det rätst i 2 cm. Maska av alla m löst, nu mäter arb 48-48-47-47-45-43 cm. Sticka en ärm till.

MONTERING:
Sy sid- och ärmsömmarna i ett innanför 1 kantm.

HALSKANT:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst. Med början på höger framst mitt fram, sticka upp från rätsidan ca 80 - 90 m längs hela halskanten. Nästa v från avigsidan stickas rätt - Samtidigt som antalet m justeras till 74-76-80-82-84-86 m. Sticka rätst tills kanten mäter 2 cm, maska av alla m löst.

KNYTBAND:
Lägg upp 2 m på strumpst 5. Sticka TUBSTICKN - Läs förkl ovan. Maska av när bandet mäter ca 36 cm. Sticka 1 band till på samma sätt. Sy fast ett band i varje spets på sprundet i varje sida.

Elaine Rinaldo Sjøholt 15.02.2019 - 10:31:

Hei Jeg føler at det er noe feil med å ta opp masker til ermene her uten i tillegg å legge på 6 masker over de 6 maskene som ble felt under armen. Jeg har strikket armen att og fram som oppskrifta sier, men det blir fryktelig trang arm og et hull under som ikke blir pent når du syr sammen. Hva betyr forresten MONTERING: Sy side- og ermesømmene i ett innenfor 1 kantm.? Hvilke sidesømmer? Ermene sine? Takk for svar :) Mvh Elaine R. Sjøholt

DROPS Design 20.02.2019 kl. 14:28:

Hei Elaine. Du vil sy den ytterste delen i hver side til maskene som ble lagt opp under ermet på bolen. Etter at maskeantallet er justert vil omkretsen på ermet være ca 30-32-34-36-38-40 cm. Om du ser på målskissen nederst på siden stemmer dette overens med ermhullsåpningen. Det er ikke noe i evien for at du strikker ermet i en større størrelse hvis du ønsker det. Ja, sidesøm referer her til ermet. God fornøyelse

Andrea Tapken 07.02.2017 - 14:20:

Hallo, ich stricke diesen tollen Pullover mit der empfohlenen Drops Paris Wolle. Leider zieht das gestrickte schräg zur seite weg. Woran kann das liegen. Ich stricke seit 35 Jahren, aber so etwas hatte ich noch nicht. Viele Grüße

DROPS Design 07.02.2017 kl. 14:44:

Liebe Frau Tapken, schauen Sie Ihrem DROPS Laden Ihren Strickprojekt (eventuel Fotos per mail schicken), so können Sie persönnliche Hilfe bekommen. Viel Spaß beim stricken!

Inga Tiepermann 06.11.2016 - 20:11:

Hallo liebes Drops Team, Ich hätte eine Frage zu dem Rückenteil: wenn ich die mittleren 26M für den Nacken abgekettet habe habe ich zwei "streifen" mit je ca. 25M richtig? Nun soll ich innerhalb 2cm bis zum endgültigen abketten auf beiden Seiten jeweils wie viele M abketten?

DROPS Design 07.11.2016 kl. 10:09:

Liebe Frau Tiepermann, nachdem Sie die 26 M für den Hals abgekettet haben, sind jetzt 26 Maschen übrig auf beiden Seiten für die Shulter, jede Schulter wird jetzt separat gestrickt. Dann sollen Sie 1 M gegen den Hals abketten, 25 M bleiben, dann bis 66 cm (insg. 2 cm nach den Hals) stricken und die Maschen der Schulter abketten.

Karin Schretzenmair 21.08.2016 - 18:28:

Hallo, kann ich den Pullover auch mit Drops Baby Merino stricken?

DROPS Design 25.08.2016 kl. 18:27:

Liebe Karin, Sie können ein Garn der Garngruppe C (Paris) durchaus durch ein doppelfädig verstricktes Garn der Gruppe A ersetzen. Achten Sie auf eine korrekte Maschenprobe und beachten Sie, dass grosse Strickstücke aus Merino eine weniger gute Formbeständigkeit haben als Stücke aus Baumwolle.

Claudia 31.03.2016 - 11:14:

Hallo, ich nochmal. Habe die vorherige Frage/Antwort übersehen. Das einzige, was ich trotzdem nicht verstehe. Wenn ich in Hin- und Rückreihen stricke, dann habe ich beim Muster aber Probleme mit meinem Faden. Ich stricke von M1 die erste Reihe (rechts) in zwei Farben. Dann eine Rückreihe links in einer Farbe, dabei bleibt mein zweiter Faden ja am anderen Ende liegen??? Wenn ich dann wieder in einer Vorderreihe rechts stricke, habe ich doch nur den einen Faden???

DROPS Design 01.04.2016 kl. 09:10:

Liebe Claudia, Sie müssen den Faden abschneiden und neu ansetzen. Es gibt ja lediglich 3 Musterstreifen im oberen Bereich.

Claudia 31.03.2016 - 10:36:

Jetzt komme ich einfach nicht mehr weiter:-(( Muss ich ab dem Teil, wo ich die 8 Maschen für den Halsausschnitt teile in Hin- und Rückreihen (also rechts/links) stricken?? Wenn das so ist, dann muss ich das Muster aus dem Diagramm M1 ja auch in rechten und linken Reihen stricken?? Vielen Dank schon mal für eine Antwort LG Claudia

DROPS Design 01.04.2016 kl. 09:07:

Liebe Claudia, ja es kann nur bis zu dieser Teilung in Runden gestrickt werden. Und ab da wird auch M1 in Hin- und Rückreihen gestrickt.

Clawur 25.02.2016 - 20:16:

Hallo, ich schon wieder! Werden die Abnahmen am Vorderteil am Armloch oder am Ausschnitt gemacht? Danke!

DROPS Design 26.02.2016 kl. 15:58:

Nach 49-50-51-52-53-54 cm werden die Maschen für das Armloch abgekettet, nach 54-56-57-59-60-62 cm Gesamtlänge wird für den Halsausschnitt abgekettet. Sie sehen das auf der Schnittzeichnung.

Clawur 21.02.2016 - 01:19:

Hallo! Ich bräuchte mal wieder Hilfe. Ich hänge gerade bei: bei der nächsten Reihe das Vorderteil in der Mitte diese 8M. teilen. Weiter 40 Maschen re (linkes Vorderteil), Arbeit drehen. Von der Rückseite.... Ich verstehe nicht wie das mit dem teilen und drehen gemeint ist! Danke im Voraus!

DROPS Design 21.02.2016 kl. 15:01:

Das Teilen bezieht sich auf den Halsausschnitt. Sie stricken einfach wie folgt: 38-40-44-48-53-58 M stricken ab Rd-Beginn (d.h. bis zur Mitte der 8 li gestrickten M), dann wenden Sie und stricken über alle M zurück, d.h. wieder bis zur Mitte der 8 li gestrickten M. Sie stricken also nun in Hin- und Rück-R weiter, dabei stricken Sie beidseitig je 4 M kraus re (also die M über den 8 M li), das ist für die Ränder am Schlitz.

Paula Trautzold 28.10.2015 - 16:56:

Hallo & lieben Dank für das schöne Strickmuster :). Ich möchte gern wissen, ob Sie ggf. auch eine Variante Emilia mit Kapuze haben bzw. eine Anleitung ergänzen könnten, in der man diesem Modell noch eine Kapuze "anstrickt"? Ich finde das Modell Emilia einfach super schick, liebe aber generell meine Pullover mit Kapuze. Vielen Dank, Paula

DROPS Design 30.10.2015 kl. 13:13:

Leider haben wir hier keine Variante mit Kapuze. Eine einfach Art, eine Kapuze anzustricken, ist das Auffassen von M aus dem gesamten Halsausschnitt und dann so weit gerade hochstricken, bis das gestrickte Stück als Kapuze über den Kopf passt, die Abkettkante wird dann doppelt genommen und zusammengenäht. Bei diesem Modell haben Sie allerdings einen sehr weiten Halsausschnitt, wodurch sich das Anstricken einer Kapuze nicht so gut eignet. Ich werde Ihren Vorschlag aber gerne einmal als Anregung an die Designerinnen weitergeben.

Ellen Karoline Grønli 06.09.2015 - 14:31:

Hei. Hvordan sy sammen ermene, hva skjer med de 4 maskene som er felt av på bolen, hvor/hvordan skal de sys sammen? De skulle ikke strikkes, ei heller plukkes opp når en plukket opp masker til ermene.

DROPS Design 24.09.2015 kl. 12:30:

Hej Ellen, Det ser du når du har alle dele klar til at sy sammen. De 4 m indgår i hele ærmegabet og gør at ærmet passer ind. God fornøjelse!

Kommentér oppskrift DROPS 137-17