DROPS / 139 / 16

Magnolia by DROPS Design

Tovede DROPS tøfler i ”Eskimo” med blomster på. Str 35 - 44

DROPS design: Modell nr EE-407
Garngruppe E
---------------------------------------------------------
Størrelse: 35/37 - 38/40 - 42/44
Passer fotlengde: 22 - 24 - 27 cm.
Materialer: DROPS ESKIMO fra Garnstudio
200-200-250 g f.nr 35, lime
50 g f.nr 24, gul
50 g f.nr 26, cerise
50 g f.nr 54, mellomlilla

DROPS PINNE NR 9 – eller det p.nr du må bruke for å få 10 m x 20 p rillestrikk på 10 x 10 cm.
DROPS HEKLENÅL NR 8 – eller den nåla du må bruke for å få 1 blomst ca 9 cm i diameter før toving.
---------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

skostørrelse: 35-37 (22cm), 38-40 (24cm), 41-43 (27cm), 44-46 (30cm), tema: blomst, tips & hjelp: tovet, type oppskrift: tøfler,

Tøffelen strikkes frem og tilbake i ett stykke og sys sammen tilslutt.
Hele tøffelen strikkes i rett på alle pinner (= riller).

Legg opp 46-48-50 m på p 9 med lime. Strikk 5-5-5 p rett (1.p = vrangen) = tøffelens øverste kant. Sett 1 merke midt i arb (dvs etter 23-24-25 m). Neste p strikkes slik: Strikk frem til det gjenstår 2 m før merket, lag 1 kast, strikk 4 m og lag 1 kast til, strikk ut p. På neste p strikkes kastene vridd rett for å unngå hull (dvs strikk i bakre m-buer) – SAMTIDIG fortsetter økningen med 1 kast på hver side av de 4 midterste m på hver p til det er 74-78-86 m på p.
Strikk 4-5-4 p uten økning. Videre felles det 1 m på beg av de neste 6 p (dvs at det felles totalt 3 m i hver side) = 68-72-80 m tilbake på p. Fell de resterende m av (= midt under foten). Det er strikket totalt 15-16-17 riller.
Sy løst sammen avfellingskanten under foten og opp midt bak (sy kant i kant, det må ikke sys sammen slik at det blir en tykk kant).

HEKLET BLOMST:
Det er 2 farger på blomstene.
A: Farge-1 = gul, farge-2 = cerise.
B: Farge-1 = mellomlilla, farge-2 = gul.
C: Farge-1 = cerise, farge-2 = mellomlilla.
Hekle 1 blomst av hver fargekombinasjon til hver tøffel.

Hekle slik: 4 lm med farge-1 på nål 8 og sett dem til 1 ring med 1 kjm i første lm.
1.OMG: Hekle 6 fm om ringen, 1 kjm i første fm på beg av omg.
2.OMG (bytt til farge-2): * 5 lm, 1 st i den andre av de 5 lm og 1 st i den første av de 5 lm, 1 fm i neste fm *, gjenta fra *-* totalt 6 ganger, men siste gangen avsluttes det med 1 kjm i første blad på beg av omg istedenfor 1 fm i neste m (= 6 blader). Klipp og fest tråden.

TOVING:
Legg tøflene og blomstene i vaskemaskinen med et vaskemiddel uten enzymer og optiske blekemidler. Vask på 40 grader med vanlig sentrifuge uten forvask. Etter vask formes tøflene til riktig mål mens de ennå er våte. Senere vaskes de som et vanlig ullplagg.

MONTERING:
Sy fast 3 blomster foran på hver tøffel – bruk sytråd eller tynn ulltråd.