DROPS / 136 / 20

Sweet Dahlia by DROPS Design

Heklet DROPS hatt i “Muskat”

DROPS design: Modell nr r-612
Garngruppe B
--------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L
Passer hodemål: ca 54 - 56 - 58 cm
Materialer: DROPS MUSKAT fra Garnstudio
100-150-150 gr f.nr 36, jeansblå

og ca 10 gr i alle str i hver av fargene:
f.nr 05, lys lilla
f.nr 08, naturhvit
f.nr 60, lys isblå
f.nr 79, vin

DROPS HEKLENÅL NR 3,5 – eller den nålen du må bruke for å få 20 fm på 10 cm i bredden.
----------------------------------------------------------

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 40kr. Les mer.
HEKLEINFO:
Første fm på beg av omg erstattes med 1 lm. Hver omg med fm avsluttes med 1 kjm i første lm på omg (dvs i første fm).

STRIPER:
Hekle 1 omg med hver farge i følgende rekkefølge: jeansblå, naturhvit, lys isblå, lys lilla, vin og jeansblå (= 6 omg). TIPS: For å få en pen overgang mellom fargebyttene, byttes det farge når garnet hentes i kjm på slutten av omg slik: stikk nålen gjennom 3.lm på beg av omg, hent den nye fargen, trekk tråden gjennom lm og m på nålen og fortsett neste omg med den nye fargen.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------

HATT:
Hekle 4 lm på nål nr 3,5 med jeansblå Muskat og sett dem til en ring med 1 kjm i første lm. LES HEKLEINFO!
1.OMG: Hekle 5 fm om ringen.
2.OMG: Hekle 2 fm i hver fm = 10 fm.
3.OMG: * 1 fm i første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 15 fm.
4.OMG: * 1 fm i hver av de 2 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 20 fm.
5.OMG: * 1 fm i hver av de 3 første fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 25 fm. HUSK PÅ HEKLEFASTHETEN!

Fortsett økningen slik med 5 m mer på hver omg til det er heklet totalt 16-18-18 omg – NB: øk på samme sted som forrige omg, dvs det blir 1 fm mer mellom hver økning for hver omg. Det økes som før ved å hekle 2 fm i 1 fm = 80-90-90 fm. Nå hekles det 1 omg til i Str S og L SAMTIDIG som det økes 4-6 fm jevnt fordelt = 84-90-96 fm.
Hekle 1 fm i hver fm til arb måler 11-12-13 cm fra midten. Deretter hekles det en bord med st-grupper i STRIPER - se forkl over - slik:
1.OMG: 3 lm, 2 st i samme fm, * 1 lm, hopp over 2 fm, 3 st i neste fm *, gjenta fra *-* til det gjenstår 2 fm, og avslutt med 1 lm og 1 kjm i 3.lm på beg av omg = 28-30-32 st-grupper (bytt til naturhvit).
2.OMG: * 4 lm, * 3 st om neste lm, 1 lm *, gjenta fra *-* omg rundt og avslutt med 2 st om siste lm og 1 kjm i 3.lm på beg av omg = 28-30-32 st-grupper.
3.OMG: 1 kjm om første lm, 3 lm, 2 st om samme lm, * 1 lm, 3 st om neste lm *, gjenta fra *-* omg rundt og avslutt med 1 lm og 1 kjm i 3.lm på beg av omg = 28-30-32 st-grupper.
4.OMG: Hekle som 2.omg = 28-30-32 st-grupper.
5.OMG: Hekle som 3.omg = 28-30-32 st-grupper.
6.OMG: Hekle som 2.omg = 28-30-32 st-grupper.
7.OMG: Nå hekles det ferdig med jeansblå. Hekle 1 fm i hver st omg rundt = 84-90-96 fm.
Videre hekles det brem slik:
1.OMG: Hekle 1 fm i hver fm.
2.OMG: * Hekle 1 fm i hver av de første 5 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt =98-105-112 fm.
3.-7.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 98-105-112 fm.
8.OMG: * Hekle 1 fm i hver av de første 6 fm, 2 fm i neste fm *, gjenta fra *-* omg rundt = 112-120-128 fm.
9.-13.OMG: Hekle 1 fm i hver fm = 112-120-128 fm.
14.OMG: Hekle 1 fm i hver fm SAMTIDIG som det økes 8-9-10 fm jevnt fordelt = 120-129-138 fm.
15.OMG: 3 lm, 2 st i samme fm, * 1 lm, hopp over 2 fm, 3 st i neste fm *, gjenta fra *-* til det gjenstår 2 fm, og avslutt med 1 lm og 1 kjm i 3.lm på beg av omg = 40-43-46 st-grupper. Klipp og fest trådene.

Karin 09.05.2015 - 08:59:

Hei, jeg har heklet en hatt før og jeg fortviler alltid i begynnelsen. Får aldri riktig antall masker. Når skal jeg begynne med hekleinfoen, dvs. lm erstatter første maske/kjedemaske i enden? Allerede i 2. omg når jeg hekler 5 masker om ringen? Betyr "om" at jeg hekler gjennom ringen, kanskje? Mvh Karin

DROPS Design 13.05.2015 kl. 11:25:

Hej Karin, Ja hækleinfoen skal du allerede bruge i 2.omg. Ja det betyder at du hækler "rundt om" maskerne i ringen ikke "i" maskerne. God fornøjelse!

Solveig 18.06.2013 - 09:30:

Hallo, ich verstehe einen Satz in der Anleitung nicht: nach der 5. Runde heißt es: "..immer 5M aufnehmen..(..man häkelt immer ein Stb MEHR zwischen den Aufnahmen)- bisher war aber noch gar nicht von Stäbchen die Rede?? Wie mache ich das jetzt? Heute kommt voraussichtlich meine Wolle, da möchte ich gern loslegen ;-) Freundliche Grüße, solveig

DROPS Design 19.06.2013 kl. 10:46:

Liebe Solveig, ja das muss natürlich fM heissen und nicht Stb. Wir korrigieren das gleich.

Arika 12.01.2012 - 02:55:

Soo cute :)

Elisabeth 19.12.2011 - 00:39:

Chapeau Cloque :)

Jutta 09.12.2011 - 10:33:

Ein wenig vor der Sonne schützen

Kommentér oppskrift DROPS 136-20