DROPS Baby / 21 / 31

Little Willam by DROPS Design

Stickade byxor med ränder till baby och barn i DROPS Lima

Tags: byxor,

DROPS Design: Modell nr LI-003-by
Garngruppe B
--------------------------------------------------------
Storlek: 1/3 - 6/9 - 12/18 mån (2 - 3/4) år
Stl i cl: 56/62 - 68/74 - 80/86 (92 - 98/104)

Garnåtgång: DROPS LIMA från Garnstudio
Nr 5610, brun
150-150-150 (200-200) g
Nr 5310, ljus brun
50-50-50 (50-50) g

DROPS STRUMPST och RUNDST (40 cm) NR 4,5 – eller det st.nr du måste använda för att få 20 m x 26 v i slätst på 10 x 10 cm.
DROPS STRUMPST och RUNDST (40 cm) NR 3,5 (till resår).
--------------------------------------------------------

DROPS Lima uni colour DROPS Lima uni colour 26.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Lima mix DROPS Lima mix 26.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 104kr. Läs mer.
RÄNDER- A:
3 v brun, 3 v ljus brun, 5 v brun, 5 v ljus brun, 7 v brun, 7 v ljus brun.
RÄNDER-B:
4 v brun, 2 v ljus brun, 4 v brun, 4 v ljus brun, 4 v brun, 1 v ljus brun, 1 v brun, 1 v ljus brun, 4 v brun, 3 v ljus brun, 1 v brun, 1 v ljus brun, 2 v brun.
MINSKNINGSTIPS TILL BYXAN:
Minska så här före markören: 2 rm tills.
Minska så här efter markören: Lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över.

--------------------------------------------------------

BYXA:
Arb stickas runt på st från livet och ned.
Lägg upp 108-112-116 (128-132) m på rundst 3,5 med brun. Sticka resår = 2 rm, 2 am i RÄNDER-A - se förkl ovan. Sticka tills arb mäter 8-9-9 (10-10) cm. Byt till rundst 4,5 och sticka slätst samtidigt som det minskas till 96-100-104 (112-116) m jämnt fördelat på v. Sätt en markör i mittersta m fram och 1 markör i mittersta m bak på byxan (= 47-49-51 (55-57) m mellan m med markörerna i). Fortsätt runt med slätst - KONTROLLERA STICKFASTHETEN - När arb mäter 11-13-14 (16-17) cm ökas det 1 m på varje sida av de 3 mittersta m bak - öka genom att hämta upp m från föregående v och sticka denna rät. Upprepa ökningen på vartannat v totalt 9-9-9 (10-10) ggr = 114-118-122 (132-136) m. Efter alla ökningar mäter arb ca 18-20-21 (23-24) cm. På nästa v maskas de mittersta 3 m fram och de mittersta 3 m bak av (dvs m med markör och 1 m på varje sida av denna) och varje ben stickas färdigt för sig. Sätt de 54-56-58 (63-65) m till det ena benet på 1 tråd och de 54-56-58 (63-65) m till det andra benet på strumpst 4,5.

BEN:
Sticka slätst runt benet – sätt en markör i början på v = insidan av benet. När benet mäter 2-2-2 (3-3) cm minskas det 1 m på varje sida av markören– LÄS MINSKNTIPS! Upprepa minskn med 2-3-3½ (4-5½) cm mellanrum totalt 5 ggr = 44-46-48 (53-55) m. När benet mäter 28-34-37 (43-49) cm byts det till strumpst 3,5. Sticka 1 v slätst SAMTIDIGT som det ökas m jämnt fördelat till 48-48-54 (54-60) m. Sedan stickas det resår: 3 rm, 3 am runt över alla m i RÄNDER-B – se förkl ovan. När benet mäter 18-22-25 (28-35) cm (byxan ska då mäta 36-42-46 (52-59) cm från livet) maskas det LÖST av med rm över rm och am över am. Sticka det andra benet på samma sätt.

MONTERING:
Sy ihop öppningen mellan benen.

TRÖJA - se modell: 21-30

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 19.09.2013
BYXA:
Arb stickas runt på st från livet och ned.
Lägg upp 108-112-116 (128-132) m på rundst 3,5 med brun

Diagram

Dina Cassandra Svendsen Myrling 03.02.2019 - 20:45:

Hei, har strikket to bukser etter denne oppskriften til to små barn. de som mottok buksene forteller at det må være en feil på oppskriften jeg har fulgt da den blir for liten på rumpen, å derfor ikke plass til en baby med bleie på. har dere testen denne strikken på baby med bleie?

Sonja 27.08.2015 - 23:03:

Im zweiten Satz steht, dass man auf 104 Maschen durch Abnehmen anpassen soll. In wievielen Runden sollen die Maschen abgenommen werden? Innerhalb einer Runde? Vielen Dank und Grüße :-), Sonja

DROPS Design 02.09.2015 kl. 10:19:

Ja, das erfolgt in einer einzigen Rd. Sie nehmen in 1 Rd so viele M gleichmäßig verteilt ab, dass Sie 104 M auf der Nadel haben, also 12 M abnehmen (von 116 M auf 104 M).

Rebecca 24.08.2015 - 22:46:

Dere bør endre et par ord i oppskriften siden flere enn meg har lurt på det samme. At det står "benet", er utydelig ifht om det menes mål frå livet ned, som de fleste ville kalt for "arbeidet," ikke benet. Om det menes lengden fra skrittet til nederste kanten, ville jeg kalt det for benet. Stripemønsteret nederst for størrelse 2 3/4: Hvis jeg strikker mønsteret fullt ut, blir arbeidet lengre enn 59 cm totalt fra livet. Skal man strikke det andre stripemønsteret her i et av kommentarene?

Gro Pedersen 01.08.2015 - 06:49:

Det står i mønsteret at det skal legges ut 1m på hver side av merket bak på buksa. Det skal vel legges ut foran også?

Strikkehansen 25.03.2015 - 10:03:

Når der er taget ud, i str 6-9 md, er der 136 og ikke 118 masker. Så maskeantallet passer ikke videre i opskriften. Har I ingen teststrikkere? Godt man selv kan regne.

DROPS Design 25.03.2015 kl. 16:38:

Hej Strikkehansen. Du laeser opskriften forkert. Du har 100 m. Du tager ud paa hver side af de 3 midterste masker bagpaa (dvs, 2 masker per gang). Det gentager du i alt 9 gange. 100 + 18 = 118.

Ellen 09.01.2014 - 22:00:

Kor lang skal buksa i str. 2 vere ifrå livet og heilt ned ? Eg har fått 72cm , men det må vere feil...

DROPS Design 10.01.2014 kl. 09:37:

Hei Ellen. Totalt skal din buks vaere 52 cm. Se ogsaa skemaet nederst paa mönstret.

Ellen 16.12.2013 - 22:55:

Har strikka stripe A, men når eg er ferdig er arbeidet 13 cm. Bør eg rekke opp til eg har 10 cm i str . 2

DROPS Design 17.12.2013 kl. 11:55:

Hei Ellen. Opskriften er ikke helt korrekt. Du kan strikke striperne saaledes: 2 omg brun, 2 omg lys brun, 4 omg brun, 4 omg lys brun, 7 omg brun, 7 omg lys brun. = 26 p = 10 cm i str 2. Saa passer det for dig. Vi skal efter julen faa kigget paa at faa opskriften og rettet til. Tak for melding.

Sabine Hein 25.11.2013 - 11:57:

Ist es wirklich so, dass vor dem Übergang zu den Beinen nur vorne und nicht hinten Maschen zugenommen werden müssen?

DROPS Design 26.11.2013 kl. 10:11:

Liebe Sabine, im norwegischen Original steht es auch so, aber ich verstehe Ihre Überlegung. Da die Hose jedoch sonst symmetrisch ist, könnten Sie die Ausbuchtung, die durch die Zunahmen entsteht, beim Anziehen nach hinten nehmen (würde ich auch so machen). Nachtrag: die Anleitung wurde nun in allen Sprachen angepasst.

Stefanie 22.11.2013 - 18:00:

Hallo, ich habe eine Frage zu den Größen. In einigen Anleitungen sind die Gr. 56/62 den Monaten 1/3 zugeordnet und in anderen die Größen 50/56. Liegt das am Schnitt der einzelnen Modelle oder hat es sich einfach verändert.Danke. Viele Grüße.

DROPS Design 25.11.2013 kl. 07:42:

Liebe Stefanie, das kann von Modell zu Modell unterschiedlich sein, einige eignen sich schon für Grösse 50. Orientieren Sie sich an der Schittübersicht.

Trine 19.09.2013 - 08:33:

Hei Det står at jeg skal legge opp 130 masker i str 2 år og strikke 2 rett og 2 vrang. Det går ikke opp.. Da bllir det fire rette på rad til slutt.

DROPS Design 19.09.2013 kl. 14:34:

Hei Trine. Du har ret, det var fejl. Vi har rettet mönstret. Takk for det!

Kommentér oppskrift DROPS Baby 21-31