DROPS Baby / 21 / 16

McDreamy Booties by DROPS Design

Strikket sokker med hullmønster til baby og barn i DORPS Merino Extra Fine

Stikkord: hullmønster, sokker,
  • McDreamy Booties / DROPS Baby 21-16 - Strikket sokker med hullmønster til baby og barn i DORPS Merino Extra Fine
DROPS design: Modell ME-039-by
Garngruppe B
---------------------------------------------------------
Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 mnd (2- 3/4) år
Passer fotlengde: 10-11-12 (14-16) cm
Materialer: DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio
50-100-100 (100-100) g f.nr 14, stålblå

DROPS SETTP NR 3,5 –
eller det p.nr du må bruke for å få 22 m rillestrikk i bredden på 10 cm.
DROPS SETTP NR 2,5 (til vrbord).
---------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 27kr. Les mer.

Instruksjoner

MØNSTER:
Se diag M.1 – diag viser mønsteret sett fra retten.
RILLE (frem og tilbake på p):
1 rille = 2 p rett.
RILLE (rundt på settp):
1 rille = 2 omg: 1 omg rett og 1 omg vrang.
---------------------------------------------------------

SOKK:
Arb strikkes rundt på settp.
Legg opp 48-52-52 (56-56) m på settp 2,5 med Merino Extra Fine. Strikk vrbord = 1 r / 1 vr – omg starter midt bak. Når arb måler 4-5-5 (5-6) cm strikkes 3 m (= 1 r, 1 vr, 1 r) rett sammen midt bak, strikk 4 omg vrbord, deretter strikkes 3 m (= 1 vr, 1 r, 1 vr) vrang sammen midt bak = 44-48-48 (52-52) m. Fortsett med vrbord. Når arb måler 10-11-12 (13-14) cm byttes det til settp 3,5. Strikk 1 omg rett SAMTIDIG som det felles 7 m jevnt fordelt = 37-41-41 (45-45) m.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Videre settes de første 14-15-15 (16-16) m på 1 tråd, behold de neste 9-11-11 (13-13) m på p (= overstykke) og sett de resterende 14-15-15 (16-16) m på 1 tråd. Nå strikkes det 1 RILLE – se forkl over, på overstykket = 9-11-11 (13-13) m. Videre strikkes det slik (fra retten): 1 m rille, 1-2-2 (3-3) m glstrikk, M.1 (= 5 m), 1-2-2 (3-3) m glstrikk og 1 m rille. Fortsett mønsteret slik - NB: I STR 1/3 mnd og 6/9 mnd strikkes M.1 totalt 2 ganger i høyden, i STR 12/18 mnd og 2 år totalt 3 ganger i høyden og i STR 3/4 år totalt 4 ganger i høyden. Når overstykket måler 3½-4-5 (6½-7½) cm – avpass slik at det er strikket minst et par p glstrikk etter 1 rapport av M.1 strikkes det opp 8-9-11 (14-16) m på hver side av overstykket og m fra trådene settes tilbake på p = 53-59-63 (73-77) m. Videre strikkes det riller rundt over alle m i 1½-2-2½ (3-3½) cm, deretter strikkes 1 omg vrang. Fell alle m unntatt de 9-11-11 (13-13) midterste m foran på sokken. Strikk riller i 9-10-11 (13-15) cm over disse m til såle.
Fell av og sy sålen til sokken – sy kant i kant slik at det ikke blir en tykk søm.
Strikk 1 sokk til på samme måte.

Denne oppskriften har blitt rettet. .

Oppdatert online: 12.03.2013
SOKK:... Arb strikkes rundt på settp.
Legg opp 48-52-52 (56-56) m på settp 2,5...
Nå strikkes det 1 RILLE – se forkl over, på overstykket = 9-11-11 (13-13) m. Videre strikkes det slik (fra retten): 1 m rille, 1-2-2 (3-3) m glstrikk, M.1 (= 5 m), 1-2-2 (3-3) m glstrikk og 1 m rille...

Diagram

symbols = rett fra retten, vrang fra vrangen
symbols = 1 kast
symbols = ta 1 m løs av p, 1 rett, løft den løse
m over
symbols = 2 rett sammen
symbols = ta 1 m løs av p, 2 rett sammen, løft
den løse m over

Kommentarer / Spørsmål (12)

country flag Waltraud Gruber 16.06.2020 - 15:48:

Danke, ich werde es versuchen

country flag Waltraud Gruuber 16.06.2020 - 12:20:

Vielen Dank für Ihre Antwort, aber ich verstehe sie immer noch nicht. Beispiel: 52 Ma. Anschlag, wo ist dann hier die hintere Mitte. Danke

user icon DROPS Design 16.06.2020 kl. 13:38:

Liebe Frau Gruuber, die hintere Mitte ist vor der 1. der 52 Maschen = die 1. Masche ist Anfang der Runde und hintere Mitte. Viel Spaß beim stricken!

country flag Waltraud Gruber 16.06.2020 - 01:45:

Wo beginnt die hintere Mitte bei dieser Anleitung. Vorab vielen Dank. Waltraud Gruber

user icon DROPS Design 16.06.2020 kl. 09:09:

Liebe Frau Gruber, die Runde beginnen hinten in der Mitte. Viel Spaß beim stricken!

country flag Ruth Rojas 30.04.2020 - 02:45:

Si quisiera usar palillos rectos como deberia hacerlo o me podrian dar el link de como encontrar este modelo usando este tipoffs de palillos Muchas gracias.

user icon DROPS Design 30.04.2020 kl. 23:49:

Hola Ruth. Este patrón se trabaja en redondo y por eso se utiliza una aguja circular, que se puede sustituir por un juego de agujas para tejer calcetines.

country flag Nunes 18.05.2019 - 13:12:

Les explications du dessus du pied ne sont pas tres clair ily a 9 mailles sur le diagramme 5 mailles plus 1 maille de chaque coté ? 5+2 7 ET NON 9

user icon DROPS Design 20.05.2019 kl. 10:09:

Bonjour Mme Nunes, il manquait effectivement la description de cette partie, on va tricoter ces 9 mailles ainsi: 1 m point mousse, 1 m jersey, M.1 (= 5 m), 1 m jersey, 1 m point mousse - la correction a été faite, merci. Bon tricot!

country flag Véronique 26.05.2017 - 18:04:

Ces chaussons sont vraiment très mignons et plaisent énormément à chaque fois que j'en offre . De plus ils tiennent bien au pied . Merci pour les explications de ce très beau modèle .

country flag Alice 05.01.2015 - 10:47:

Liebes Team, Ich hänge an folgender Stelle fest: mit mindestens 2 R. glatt nach dem 1. Rapport in M1 auf beiden Seiten des Fussrückens je 8-9-11 (14-16) M. aufnehmen Ich verstehe nicht, was ich nun stricken soll? Soll ich mit einem neuen Faxen re und li die neuen Maschen aufnehmen oder soll ich 2 reihen re stricken?? Vielen lieben dank

user icon DROPS Design 11.01.2015 kl. 16:28:

Den oberen Teil (Fußrücken) müssen Sie so weit stricken, dass mindestens 2 R glatt re nach dem Muster gestrickt wurden. Erst dann fassen Sie die M rechts und links auf und legen dazwischen die stillgelegten M zurück auf die Nadel.

country flag Eva 06.08.2013 - 22:41:

Förstår inte storlekarna riktigt... 0/3 mån med en fotlängd på 10 cm? Blir ju jättestort!!

country flag Hanne Breivik 01.02.2013 - 16:52:

Rillen som skal være mellom vrangborden og overstykket M.1. mangler i oppskriften.

user icon DROPS Design 12.03.2013 kl. 21:36:

Det havde du helt ret i. Vi har rettet opskriften. Tak.

Hanne Overby 17.06.2012 - 20:28:

I Opskriften savner jeg retstrik før mønstret på oversiden af foden. Tak på forhånd for hjælp. Venlig hilsen Hanne Overby.

user icon DROPS Design 28.12.2012 kl. 10:50:

Det er med i mønstret. Se mit svar herunder.

Kommentér oppskrift DROPS Baby 21-16