DROPS Baby / 21 / 16

McDreamy Booties by DROPS Design

Strikket sokker med hullmønster til baby og barn i DORPS Merino Extra Fine

DROPS design: Modell ME-039-by
Garngruppe B
---------------------------------------------------------
Størrelse: 1/3 - 6/9 - 12/18 mnd (2- 3/4) år
Passer fotlengde: 10-11-12 (14-16) cm
Materialer: DROPS MERINO EXTRA FINE fra Garnstudio
50-100-100 (100-100) g f.nr 14, stålblå

DROPS SETTP NR 3,5 –
eller det p.nr du må bruke for å få 22 m rillestrikk i bredden på 10 cm.
DROPS SETTP NR 2,5 (til vrbord).
---------------------------------------------------------

21.50 NOK
21.50 NOK

Se diag M.1 – diag viser mønsteret sett fra retten.
RILLE (frem og tilbake på p):
1 rille = 2 p rett.
RILLE (rundt på settp):
1 rille = 2 omg: 1 omg rett og 1 omg vrang.
---------------------------------------------------------

SOKK:
Arb strikkes rundt på settp.
Legg opp 48-52-52 (56-56) m på settp 2,5 med Merino Extra Fine. Strikk vrbord = 1 r / 1 vr – omg starter midt bak. Når arb måler 4-5-5 (5-6) cm strikkes 3 m (= 1 r, 1 vr, 1 r) rett sammen midt bak, strikk 4 omg vrbord, deretter strikkes 3 m (= 1 vr, 1 r, 1 vr) vrang sammen midt bak = 44-48-48 (52-52) m. Fortsett med vrbord. Når arb måler 10-11-12 (13-14) cm byttes det til settp 3,5. Strikk 1 omg rett SAMTIDIG som det felles 7 m jevnt fordelt = 37-41-41 (45-45) m.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Videre settes de første 14-15-15 (16-16) m på 1 tråd, behold de neste 9-11-11 (13-13) m på p (= overstykke) og sett de resterende 14-15-15 (16-16) m på 1 tråd. Nå strikkes det 1 RILLE – se forkl over, på overstykket = 9-11-11 (13-13) m. Videre strikkes det slik (fra retten): 1 m rille, 1-2-2 (3-3) m glstrikk, M.1 (= 5 m), 1-2-2 (3-3) m glstrikk og 1 m rille. Fortsett mønsteret slik - NB: I STR 1/3 mnd og 6/9 mnd strikkes M.1 totalt 2 ganger i høyden, i STR 12/18 mnd og 2 år totalt 3 ganger i høyden og i STR 3/4 år totalt 4 ganger i høyden. Når overstykket måler 3½-4-5 (6½-7½) cm – avpass slik at det er strikket minst et par p glstrikk etter 1 rapport av M.1 strikkes det opp 8-9-11 (14-16) m på hver side av overstykket og m fra trådene settes tilbake på p = 53-59-63 (73-77) m. Videre strikkes det riller rundt over alle m i 1½-2-2½ (3-3½) cm, deretter strikkes 1 omg vrang. Fell alle m unntatt de 9-11-11 (13-13) midterste m foran på sokken. Strikk riller i 9-10-11 (13-15) cm over disse m til såle.
Fell av og sy sålen til sokken – sy kant i kant slik at det ikke blir en tykk søm.
Strikk 1 sokk til på samme måte.

= ta 1 m løs av p, 1 rett, løft den løse m over
= 2 rett sammen
= ta 1 m løs av p, 2 rett sammen, løft den løse m over