Gretchen by DROPS Design

DROPS jentevest i ”Karisma” med strukturmønster. Str 3 til 12 år

Stikkord: v-hals, vester,

DROPS design: Modell nr U-053-bn
Garngruppe B
---------------------------------------------------------
Farge nr 40, lys gammelrosa:
200-250-250-300-300 gr

DROPS RUNDP (60 cm) nr 3,5 – eller det p.nr du må bruke for å få 22 m x 30 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP og RUNDP (60 cm) nr 3 - til vrbord.
---------------------------------------------------------

fra 16.50 kr /50g
DROPS Karisma uni colour DROPS Karisma uni colour 16.50 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Karisma mix DROPS Karisma mix 16.50 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 96kr. Les mer.
MØNSTER:
Se diag M.1 og M.2 - alle p i diag viser mønsteret sett fra retten.
---------------------------------------------------------

BOLEN:
Arb strikkes rundt på rundp.
Legg opp 288-312-336-360-384 m på rundp 3 med Karisma. Strikk M.2. Når M.2 er ferdig er det 144-156-168-180-192 m. Fortsett med r over r og vr over vr. Når arb måler 5 cm byttes det til rundp 3,5. Strikk 1 omg rett samtidig som det felles 12 m jevnt fordelt = 132-144-156-168-180 m. Fortsett med M.1 til ferdig mål – se pilen for din str for hvor i diag det startes (dette er viktig for at mønsteret skal bli pent midt foran). HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når arb måler 25-27-29-31-33 cm, strikkes neste omg slik: Fell 3 m til ermhull, strikk 29-32-35-38-41 m (= venstre forstk), fell 2 m til hals, strikk 29-32-35-38-41 m (= høyre forstk), fell 6 m til ermhull, strikk 60-66-72-78-84 m (= bakstk), fell 3 m til ermhull, klipp tråden. For- og bakstk strikkes ferdig for seg.

BAKSTK:
= 60-66-72-78-84 m. Fortsett M.1 frem og tilbake på p - SAMTIDIG felles det til ermhull på beg av hver p i hver side: 3 m 1 gang, 2 m 0-1-2-2-3 ganger og 1 m 3-3-2-3-3 ganger = 48-50-54-58-60 m. Når arb måler 36-39-42-45-48 cm, felles de midterste 20-20-22-22-24 m av til hals og hver skulder strikkes ferdig for seg. Videre felles det på hver p fra halsen: 1 m 2 ganger = 12-13-14-16-16 m tilbake på skulderen. Fell av når arb måler ca 38-41-44-47-50 cm.

VENSTRE FORSTK:
= 29-32-35-38-41 m. Fell til ermhull som på bakstk – SAMTIDIG felles det på hver p fra halsen: 1 m 11-11-12-12-13 ganger.
Etter alle fellinger er det 12-13-14-16-16 m tilbake på skulderen. Fell av når arb måler 38-41-44-47-50 cm.

HØYRE FORSTK:
Strikk som venstre men motsatt.

Det strikkes frem og tilbake fra midt foran. Strikk opp ca 80 til 100 m rundt halsen på rundp 3 - start midt foran. Snu og strikk 1 p rett tilbake fra vrangen samtidig som det økes jevnt fordelt til 96-100-108-112-124 m.
Videre strikkes det vrbord slik (sett fra retten): 1 m som strikkes r på alle p, * 2 r, 2 vr *, gjenta fra *-* til det gjenstår 3 m, avslutt med 2 r og 1 m som strikkes r på alle p. Når kanten måler ca 2-2½-2½-3-3 cm, felles det av med r over r og vr over vr. Legg venstre del av halskanten over høyre og sy fast i nederkant.

ERMHULLSKANT:
Strikk opp ca 70 til 90 m rundt det ene ermhullet på settp 3. Strikk 1 omg vrang samtidig som det økes jevnt fordelt til 80-88-92-100-104 m. Strikk vrbord = 2 r / 2 vr i 2 cm, fell av med r over r og vr over vr.
Strikk på samme måte rundt det andre ermhullet.

= ta 1 m løst av p som om den skulle strikkes rett, 1 r, løft den løse m over

Kommentarer (10)

Legg inn en kommentar!

Agnes Holst Kazuhara 13.05.2018 - 14:14:

Iflg. opskrift skal der lukkes 2 m af til hals. Mine spørgsmål er: Skal disse 2 masker forblive aflukkede, og evt. hvorfor, eller skal de evt. indgå i de masker, man skal strikke op til halskant, - dvs. de 80 - 100 m? Jeg vil være meget taknemmelig for jeres forhåbentlige snarlige hjælp. Mvh Agnes

DROPS Design 15.05.2018 kl. 15:10:

Hei Agnes. Ja de 2 maskene skal felles av - Dette for å lage plass til halskantens om skal strikkes opp senere. God fornøyelse.

Nelly 23.03.2017 - 21:17:

Hola tengo una duda en el patrón SmåDROPS 22-4, cuántos puntos d tienen que montar para iniciar para la talla 3/4, porqué dice 288 pero más adelante dice q 144, cuál es el número correcto? Muchas gracias...

DROPS Design 27.03.2017 kl. 20:29:

Hola Nelly. Está correcto. Para el elástico debes montar 288 pts. El diagrama para trabajar el elástico incluye las disminuciones. Al terminar el elástico quedan 144 pts.

Manon Tholstrup 02.04.2015 - 22:49:

Hvordan skal jeg forstå mønstret - i str. 3/4 skal der slås 288 m op på rundpind og når M2/rib er strikket er der 144 m tilbage på rundpind?? Herefter skal der yderligere tages 12 m ind = ialt 132 m på rundpind; dvs. 156 (!) m mindre end slået op (288)?? Mvh

DROPS Design 29.04.2015 kl. 14:52:

Hej Manon. I og med du strikker M.2 tager du automatisk ind. 1 gentagelse af M.2 er i förste pind 8 m = 36 gentagelser over 288 m. Med indtagningerne ender du i 7. pind med 4 masker per gentagelse = 144 m tilbage

Ekaterina 06.01.2013 - 08:10:

Heel verstandig! schiterend!

Lilly 02.12.2012 - 20:51:

Vielen Dank für die Antwort. Jetzt kokmmt die nächste Frage: wie wird die Halskante gestrickt, in Reihen oder in Runden?

DROPS Design 03.12.2012 kl. 09:48:

Hallo Lilly, die Halskante wird in Reihen gestrickt: Sie legen ja zum Schluss in der Spitze des V-Ausschnitts den linken über den rechten Teil und nähen die beiden Teile übereinander.

Lilly 29.11.2012 - 18:05:

Hallo, ist die Zeichnung mit den Maßen von diesem Modell? Lt. Zeichnung ist der untere Bund 4 cm lang, laut Beschreibung aber 5 cm. Dann sollte man lt. Beschreibung 25 cm bis zum Armloch stricken, lt. Zeichnung sind es aber (ohne Bund) 33 cm.

DROPS Design 30.11.2012 kl. 09:20:

Liebe Lilly, mit den 4 bzw. 5 cm Bündchen haben Sie Recht – vielen Dank für den Hinweis. Der Rest stimmt allerdings: 4 cm Bündchen + 20 cm bis zur Armloch + 13 cm Armloch = 37 cm wie im Diagramm angegeben. Viel Spass beim Stricken!

Else Lentz Beck 05.10.2012 - 18:02:

Jeg syntes ikke rigtig mønster diagram og det antal masker der skal bruges passe sammen, jeg skal lave str. 3/4 og såvidtjeg kan se i diagrammet, skal jeg bruge 10 masker, men ifølge opskriften, skal jeg strikke med 132m, og det kan ikke gå op med hindanden,

Karin Fleig 24.02.2012 - 17:11:

Ich moechte diese tolle Weste stricken. Habe etwas Probleme mit dem Muster. Sie schreiben, dass auf Rundstricknadeln gestrickt wird, es gibt also keine "Vorderseite" und keine "Rueckseite" zu stricken, waehrend das Muster fuer "Vorderseite" und Rueckseite beschrieben ist. Soll ich nun zwei gleiche Runden stricken? Oder nur eine??? Ich waere fuer eine schnelle Antwort sehr dankbar. Ich liebe Ihre Handarbeiten !!! Gruesse! Karin Fleig

DROPS Design 27.02.2012 kl. 13:28:

Das Muster wird zuerst rund und danach hin und zurück gestrickt. Das Diagramm zeigt alle Reihen von der Vorderseite.

DROPS Design NL 30.11.2011 - 11:21:

Beste Annie. Je had gelijk. De teltekening is nu toegevoegd. Veel breiplezier.

Annie 28.11.2011 - 15:02:

Zie telpatronen M.1 en M.2. M.1 kan ik zien, maar M.2 kan ik nergens vinden. Zijn jullie deze misschien vergeten te plaatsen ? Groetjes, Annie.

Kommentér oppskrift DROPS Children 22-41