Justus by DROPS Design

Strikket vest med fletter og v-hals i DROPS Alpaca. Til barn i størrelser fra 3 til 12 år

DROPS design: Modell nr Z-028-bn
Garngruppe A
-------------------------------------------------------
150-200-200-250-300 g f.nr 3620, rød

DROPS SETTP og RUNDP (60 cm) nr 2,5 - eller det p.nr du må ha for å få 26 m x 34 p glstrikk på 10 x 10 cm.
-------------------------------------------------------

fra 41.00 kr /50g
DROPS Alpaca uni colour DROPS Alpaca uni colour 41.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 123kr. Les mer.

Instruksjoner

MØNSTER:
Se diag M.1, alle p i diag viser mønsteret sett fra retten, 1 rapport = 24 m i bredden.
RILLE (frem og tilbake på p):
Strikk rett på alle p.
FELLETIPS-1 (gjelder ermhull og hals):
Det felles på innsiden av 1 kantm i rille + 3 m glstrikk ved ermullet og på innsiden av 1 m i rille ved halsen. Alle fellinger skjer fra retten.
Fell slik ETTER 4/1 m: Ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over. Fell slik FØR 4/1 m: 2 r sm.
FELLETIPS-2 (gjelder halskanten):
Det felles på på hver side av de 2 rett-m midt foran i halsen slik: Strikk til det gjenstår 1 m før de 2 rett-m, 2 r sm, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over.
-------------------------------------------------------

BOLEN:
Arb strikkes rundt på rundp.
Legg opp 212-224-240-252-268 m på rundp 2,5 med Alpaca. Strikk 1 omg rett, fortsett med vrbord = 2 r / 2 vr i 4 cm. Neste omg strikkes slik (sett 1 merke på beg av omg):
STR 3/4 ÅR:
** 2 r, 2 r sm **, gjenta fra **-** totalt 6 ganger, [6 r, 2 r sm, 10 r, 2 r sm, 6 r], 4 r, 2 r sm, 14 r, 2 r sm, 4 r, gjenta fra [-] 1 gang, 2 r sm, gjenta fra **-** totalt 5 ganger, * 8 r, 2 r sm *, gjenta fra *-* 8 ganger, 8 r = 186 m.
STR 5/6 ÅR:
** 4 r, 2 r sm **, gjenta fra **-** totalt 4 ganger, [6 r, 2 r sm, 10 r, 2 r sm, 6 r], 4 r, 2 r sm, 4 r, 2 r sm, 6 r, 2 r sm, 4 r, 2 r sm, 4 r, gjenta fra [-] 1 gang, 2 r sm, gjenta fra **-** totalt 3 ganger, * 7 r, 2 r sm *, gjenta fra *-* totalt 10 ganger, 8 r = 198 m.
STR 7/8 ÅR:
** 2 r, 2 r sm, 4 r, 2 r sm **, gjenta fra **-** totalt 2 ganger, 2 r, 2 r sm, 2 r, 2 r sm, [6 r, 2 r sm, 10 r, 2 r sm, 6 r], 4 r, (2 r sm, 3 r), gjenta fra (-) totalt 6 ganger, deretter fra [-] 1 gang, 2 r sm, 2 r, 2 r sm, gjenta fra **-** totalt 2 ganger, * 10 r, 2 r sm *, gjenta fra *-* totalt 8 ganger, 4 r = 210 m.
STR 9/10 ÅR:
** 4 r, 2 r sm **, gjenta fra **-** totalt 4 ganger, 4 r, [6 r, 2 r sm, 10 r, 2 r sm, 6 r], 4 r, (2 r sm, 6 r), gjenta fra (-) totalt 3 ganger, 2 r sm, 4 r, gjenta fra [-] 1 gang, gjenta fra **-** totalt 4 ganger, 2 r, * 2 r sm, 6 r *, gjenta fra *-* totalt 14 ganger = 222 m.
STR 11/12 ÅR:
** 2 r, 2 r sm, 4 r, 2 r sm **, gjenta fra **-** totalt 3 ganger, 2 r, [6 r, 2 r sm, 10 r, 2 r sm, 6 r], 2 r, (2 r sm, 4 r), gjenta fra (-) totalt 6 ganger, gjenta fra [-] 1 gang, gjenta fra **-** totalt 3 ganger, 8 r, * 2 r sm, 7 r *, gjenta fra *-* totalt 12 ganger = 234 m.
ALLE STR:
Det er nå 186-198-210-222-234 m på p. Neste omg strikkes slik: 18-20-22-24-26 r, M.1 (= 24 m), 24-26-28-30-32 r, M.1, 96-104-112-120-128 r. Fortsett mønsteret slik til arb måler 24-26-28-30-32 cm. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Neste omg strikkes slik: Fell de 6 første m av til ermhull, strikk som før over de neste 96-102-108-114-120 m (= forstk), fell 6 m til ermhull, strikk glstrikk over de siste 78-84-90-96-102 m (= bakstk). For- og bakstk strikkes ferdig for seg.

BAKSTK:
= 78-84-90-96-102 m. Strikk glstrikk videre frem og tilbake med 1 kantm i hver side i RILLE – se forkl over! SAMTIDIG på første p fra retten, felles det 1 m i hver side innenfor 4 m – SE FELLETIPS-1. Gjenta fellingen på hver 2.p totalt 7-8-9-10-11 ganger = 64-68-72-76-80 m tilbake på p. Når arb måler 36-39-42-45-48 cm, felles de midterste 22-24-26-28-30 m av til hals og hver skulder strikkes ferdig for seg (= 21-22-23-24-25 m). Fell av når arb måler 37-40-43-46-49 cm.

FORSTK:
= 96-102-108-114-120 m. Fortsett mønsteret videre frem og tilbake på p som før og fell til ermhull som på bakstk. SAMTIDIG når arb måler 26-28-30-32-34 cm, settes de midterste 6 m på 1 tråd til hals og hver side strikkes ferdig for seg. Sett m i den ene siden på 1 tråd. Fortsett fellingen til ermhull – SAMTIDIG på neste p fra retten felles det 1 m mot halsen innenfor 1 m - SE FELLETIPS-1. Gjenta fellingen på hver 2.p totalt 8-9-10-11-12 ganger. Etter alle fellinger til ermhull og hals er det 30-31-32-33-34 m tilbake på skulderen. Fortsett mønsteret med 1 m rille i hver side. Når arb måler ca 36½-39½-42½-45½-48½ cm (avpass slik at neste p er fra retten), felles det 2 m over hver av de små flettene og 5 m over den store fletten i midten, ved å strikke 2 og 2 m r sm = 21-22-23-24-25 m tilbake på skulderen. På neste p felles alle m av. Sett m fra tråden tilbake på p og strikk opp som første side, men motsatt.

MONTERING:
Sy skuldersømmene.

ERMHULL:
Strikk opp 92-100-108-116-124 m innenfor 1 kantm rundt det ene ermullet på settp 2,5. (NB: Hvis det plukkes opp for få eller for mange m, må det økes eller felles jevnt fordelt på 1.omg). Strikk vrbord = 2 r / 2 vr i 2 cm, fell av med r over r og vr over vr. Gjenta rundt det andre ermhullet.

HALS:
Strikk opp 128-136-144-152-160 m (inkl m på tråden foran) innenfor 1 kantm rundt halsen på rundp 2,5. (NB: Hvis det plukkes opp for få eller for mange m, må det økes eller felles jevnt fordelt på 1.omg). Strikk vrbord = 2 r / 2 vr – pass på at det kommer 2 r midt foran. SAMTIDIG på 2.omg felles det 1 m på hver side av de 2 r m midt foran – SE FELLETIPS-2. Gjenta fellingen på hver omg til halskanten er ferdig.
Når halskanten måler 2 cm, felles det av med r over r og vr over vr.

= sett 2 m på hj.p foran arb, 2 r, 2 r fra hj.p.
= sett 2 m på hj.p bak arb, 2 r, 2 r fra hj.p

Kommentarer / Spørsmål (20)

PENNY KAISER 27.09.2019 - 21:32:

Can I use Millamia naturally soft merino for this and still get a reasonable fit?

DROPS Design 30.09.2019 kl. 08:10:

Dear Mrs Kaiser, We are able to provide free patterns thanks to our yarns sold throughout the world. You will therefore understand that we can only recomand you to contact your DROPS Store in Canada for any further help & assistance. Thank you for your comprehension.

Anna 29.03.2019 - 10:38:

Buongiorno Sto lavorando la prima misura, sto riprendendo il bordo del collo Lavorando a coste 2/2 termino con 2 mg a rovescio ,e non con due a diritto Non ho capito Grazie mille

DROPS Design 29.03.2019 kl. 11:04:

Buongiorno Anna. Se ha ripreso 128 maglie e ha iniziato le coste con 2 maglie diritto, è corretto che finisca il giro con 2 maglie rovescio, così poi le coste proseguono correttamente con 2 maglie dir / 2 maglie rov. Verifichi anche di avere 2 maglie diritto al centro sul davanti. Buon lavoro!

Anna 22.03.2019 - 17:09:

Buona sera Sto lavorando la misura 3 anni Leggendo l'esecuzione quando dice: lavorare il giro successivo Chiudere le prime 6 maglie x lo scaldo,sarebbe che devo chiudere sulle 18 maglie? Non ho capito Grazie

DROPS Design 22.03.2019 kl. 17:49:

Buonasera Anna, su quel giro deve intrecciare (chiudere) le prime 6 maglie che formeranno lo scalfo, poi lavorare 96 maglie, intrecciare altre 6 maglie per l'altro scalfo, lavorare 78 maglie, e poi a questo punto lavorerà in piano e separatamente per il davanti e dietro. Buon lavoro!

Stephanie Lomax 31.01.2018 - 00:04:

I don’t understand the answer to the question I posted on 28/01/2018. What do ou mean by “start the first row on the front piece from the matching size”. Can you answer in more detail? Thanks for your quick response.

DROPS Design 31.01.2018 kl. 08:43:

Dear Mrs Lomax, typo sorry, you start on the matching side (either RS or WS) so that the rows with pattern will be worked from RS. Happy knitting!

Stephanie Lomax 28.01.2018 - 23:55:

I’ve just started to work on the front piece which has to be worked back and forth instead of in the round. But the pattern stitches are worked in rows 2,4, 6 and 8. That was fine when working in the round but now these are wrong side rows. What to do?

DROPS Design 29.01.2018 kl. 10:08:

Dear Mrs Lomax, make sure to start the first row on front piece from the matching size so that row 2,4,6 and 8 will be now worked from RS. Happy knitting!

Gitte Johansen 07.04.2017 - 20:07:

Jeg kan ikke få maskeantallet på forstykket til at stemme til slut, hvis jeg også skal lukke 6 masker af til ærmegab i hver side på forstykket. Kan det passe? Jeg strikker den mindste str.. Håber du kan hjælpe mig!

DROPS Design 26.04.2017 kl. 13:56:

Hej Gitte, i den mindste størrelse har du 96 m. Du sætter 6 m på en tråd og fortsætter med den ene side = 45m, tager ind til ærmegab - 7 og ind til hals - 8 = 30m, tager 2+5+2 masker ind over snoningerne = 21 tilbage. God fornøjelse!

Yan 07.12.2016 - 08:35:

Hello. I have a question.... do I start the dec on the same row when I do the 6 St casting off For the armhole right after completing the body? Or the row when it turns RS again? Please help.

DROPS Design 07.12.2016 kl. 09:28:

Dear Yan, armholes are bound off on a RS row (last round on body), then turn piece and work next row from WS over sts on back piece only. Dec will then start on next row from RS. Happy knitting!

Myriam 24.11.2016 - 15:32:

Als je de middelste steken op een hulpnaald hebt gezet in het achterpand, moet je dan de overige steken breien zonder mindering aan de nek? Bedankt!

DROPS Design 24.11.2016 kl. 16:19:

Hoi Myriam. Je bedoelt als je hebt afgekant voor de hals? Dan brei je inderdaad de schouders apart verder zonder mindering aan de halszijde.

Jan 05.10.2016 - 22:04:

Thank you for your reply, however the figures do not include binding off at each armhole = 6 sts each side (minus 12 sts total). The instructions indicate to do this B/O as done in back as well. Jan

DROPS Design 06.10.2016 kl. 09:12:

Dear Jan, the 6 sts bound off for armhole when dividing front and back piece do not have to be cast off again. Ie, in 1st size, you get now 96 sts (after these 6 sts for armhole have been cast off), then you dec on each side for armholes 1 st 7 times = 14 sts dec, then put the middle 6 sts on a st holder and dec for neckline 1 st a total of 8 times. (see previous calculations). 30 sts will remain in 1st size. Happy knitting!

Jan 05.10.2016 - 05:07:

I am having difficulty with the FRONT OF THE VEST 96 sts. Instructions say to B/O at armholes lft/rt side = 84sts remain, decrease 14 at armholes lft/rt side = 70 sts. remain, decrease 16 at neck edge lft/rt side = 54 sts, and put 6 middle sts on holder with 30 sts remaining for each shoulder. My vest based on these instructions leave 24 sts remaining for each shoulder. How do I get 30 sts to remain for each shoulder. Thank you. Jan

DROPS Design 05.10.2016 kl. 08:52:

Dear Jan, there are 96 sts on front piece (in 1st size) - 14 sts dec for armhole = 82 sts remain. Put 6 sts on st holder for neckline = 82-6 = 76 sts / 2 sides = 38 sts - then dec 1 st for neckline a total of 8 times: 38-8 = 30 sts. Happy knitting!

Kommentér oppskrift DROPS Children 22-32