Selina by DROPS Design

Strikket Setesdatunika med rundfelling i DROPS Karisma. Strikket ovenfra og ned. Til barn i størrelser fra 3 til 12 år

DROPS design: Modell nr U-048-bn
Garngruppe B
--------------------------------------------------------
350-400-450-500-550 gr f.nr 18, rød.
50-50-100-100-100 gr f.nr 01, naturhvit.

DROPS SETTP og RUNDP (40 og 60 cm) NR 4 - eller det p.nr du bruke for å få 21 m x 28 p glstrikk på 10 x 10 cm. NB: For at lengden på rundfellingen skal bli riktig, er det ekstra viktig at strikkefastheten stemmer i høyden.
DROPS SETTP og RUNDP (40 og 60 cm) NR 3 – til vrborder.
--------------------------------------------------------

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 152kr. Les mer.

Instruksjoner

MØNSTER:
Se diag M.1 til M.5. M.1, M.2, M.4 og M.5 strikkes alle i glstrikk.
--------------------------------------------------------

TUNIKA:
Arb strikkes rundt på rundp fra toppen og nedover.

BÆRESTK:
Legg opp 84-88-92-96-100 m på liten rundp 3 med rød, sett 1 merke på beg av omg (= midt bak). Strikk vrbord = 2 r / 2 vr i 2-2-3-3-3 cm (= hals). Bytt til liten rundp 4. Strikk 1 omg rett samtidig som m-antallet justeres til 78-84-90-98-105 m. Videre strikkes det forhøyning bak slik i glstrikk: Strikk 8 m r forbi merket, snu, stram tråden og strikk 16 m vr tilbake, snu, stram tråden og strikk 24 m r, snu, fortsett med å strikke over 8 m mer for hver gang det snus til det er strikket over totalt 48-48-64-64-80 m, snu og strikk 1 omg r frem til midt bak igjen. Videre strikkes M.1 – se diag for riktig str! Bytt til større rundp når det er nok m. Når M.1 er ferdig er det 208-224-240-252-270 m på p, strikk 0-0-1-0-1 cm videre med rød. Arb måler nå ca 14-15-16-17-18 cm midt foran (målt uten vrborden i halsen). Arb strikkes ferdig med rød og glstrikk. Først strikkes 1 omg samtidig som det økes 4-4-4-12-10 m jevnt fordelt = 212-228-244-264-280 m. Neste omg strikkes slik: Strikk 31-33-35-37-39 m, sett de neste 44-48-52-58-62 m på 1 tråd til erme (uten og strikke dem først), legg opp 6 nye m (sett 1 merke midt i disse = siden), strikk 62-66-70-74-78 m (= forstk), sett de neste 44-48-52-58-62 m på 1 tråd til erme (uten og strikke dem først), legg opp 6 nye m (sett 1 merke midt i disse = siden), strikk 31-33-35-37-39 m.

BOLEN:
= 136-144-152-160-168 m. HERFRA MÅLES ARB VIDERE! Fortsett rundt med glstrikk. Når arb måler 4 cm, økes det 1 m på hver side av begge merkene. Gjenta økningen på hver 3.-3.-3½.-4.-4.cm totalt 10 ganger = 176-184-192-200-208 m. Når arb måler 33-37-41-45-49 cm (fra der m ble satt på 1 tråd til ermer), byttes det til rundp 3. Strikk 1 omg samtidig som det økes 36-36-36-40-40 m jevnt fordelt = 212-220-228-240-248 m. Videre strikkes M.3. Når M.3 er ferdig er det 424-440-456-480-496 m på p. Fell av med r over r og vr over vr.

ERME:
Sett m fra den ene tråden på settp 4, legg i tillegg opp 6 m midt under ermet (sett 1 merke midt i disse m) = 50-54-58-64-68 m. HERFRA MÅLES ARB VIDERE! Strikk glstrikk rundt med rød. Når ermet måler 2 cm felles det 1 m på hver side av merket. Gjenta fellingen på hver 4½.-3½.-4.-3.-3½.cm total 5-7-7-10-10 ganger = 40-40-44-44-48 m. Når ermet måler 20-24-28-31-35 cm, strikkes M.2, deretter byttes det til settp 3. Strikk vrbord = 2 r / 2 vr i 3 cm, fell deretter av med r over r og vr over vr.
Strikk på samme måte over m på tråden i den andre siden.

LOMME:
Arb strikke frem og tilbake på rundp. Legg opp 23-23-23-27-27 m på p 4 med rød. Strikk 1 p rett fra vrangen. Fortsett slik: 1 m rille, M.4 over de neste 21-21-21-25-25 m (den siste m strikkes som første i diag) og 1 m rille. Strikk M.4 til det er 5-5-6-6-6 lus i høyden, deretter strikkes M.5 en gang i høyden over M.4. Videre strikkes 4 p rett (= 2 riller) med rød, deretter felles det av. Strikk 2 like lommer.

MONTERING:
Sy åpningene under ermene. Plasser lommene på forstk, ca 8-8-9-9-10 cm fra nederkant og ca 10-11-12-14-15 cm fra hverandre (avfellingskanten = opp). Sy lommene fast med små sting i rille-m.

= 1 kast, på neste omg strikkes kastet vridd r for å unngå hull (dvs strikk i bakre m-bue)
= vrang
= rett

Barbara Rose 14.12.2017 - 14:49:

The diagram for Selina Tunic. On Diagram 3 can you tell me when I make the increases, what colour do I use to increase on. The diagram shows the increase stitch ok, but what colour do I use for the next stitch, regards Barbara

DROPS Design 14.12.2017 kl. 16:57:

Dear Barbara, diagram M.3 is worked with the background colour, ie all sts and increases will be worked with the same colour. In diagram M.1 (yoke), work the YO's (= increases) in the background colour (= ex round 1 = red, round 2 = off white). Happy knitting!

Alexandra Gallo 11.03.2016 - 17:09:

Kann ich fäden gleich mit einweben oder lieber locker hinter der Arbeit mit führen

DROPS Design 12.03.2016 kl. 14:22:

Liebe Alexandra, wir haben gestern gleich geantwortet, siehe dort.

Alexandra Gallo 11.03.2016 - 13:58:

Kann ich fäden gleich mit einweben oder lieber locker hinter der Arbeit mit führen

DROPS Design 11.03.2016 kl. 14:32:

Liebe Alexandra, eine Faustregel ist, dass man die Fäden über bis zu Maschen ohne Verkreuzen mitführen kann, ab dieser Mschenzahl sollte man die Fäden verkreuzen.

Alexandra Gallo 02.03.2016 - 15:26:

Fange ich mit der Muster Einteilung in der hinteren Mitte an da wo der anfangsfaden ist

DROPS Design 02.03.2016 kl. 16:33:

Ja, Sie beginnen in der markierten hinteren Mitte (=Rundenanfang).

Alexandra Gallo 24.02.2016 - 20:01:

Mache ich in der ersten Runde erst einen Umschlag und stricke dann 6 maschen usw und in der zweiten Reihe dann 7 maschen stricken und einen umschlag

DROPS Design 02.03.2016 kl. 14:03:

Liebe Alexandra, ich vermute, Ihre Frage bezieht sich auf die ersten Reihen in einem der beiden kleineren Diagramme von M.1. Wenn dies so ist, ist es korrekt.

Alexandra Gallo 23.02.2016 - 21:16:

Verstehe das mit den zunahmen nicht gibt es darüber auch ein video

DROPS Design 24.02.2016 kl. 18:55:

Was genau verstehen Sie nicht, an welcher Stelle kommen Sie mit den Zunahmen nicht klar?

Monika 25.02.2014 - 11:42:

Upletla jsem pro dceru z příze Drops Cotton Merino v tmavě růžové a model je to luxusní. Moc děkuju za perfektní návod :-)

DROPS Design 28.02.2014 kl. 22:40:

I my děkujeme a už pro vás chystáme další kousky, tak se těšte ;-)!

J.v.Schijndel 20.12.2013 - 22:04:

I do not understand how to reach the number of sts.right in the beginning.When I want to begin with the pattern I still have 76 sts.Please,can you help me?

DROPS Design 27.12.2013 kl. 14:19:

Dear Mrrs Schijndel, inc in diagrams are done with a YO at the beg/the end of each repeat of diagram. On next round, work YO into back of loop to avoid holes. Happy knitting!

Milena 27.04.2013 - 21:39:

Es fehlt die Angabe, an welcher Stelle man beim Übergang vom 1. Muster zum Vorder- und Rückteil die 2 Markierer anbringen soll. Im englischen habe ich es dann gefunden: In der Mitte der Aufnahme der 6 neuen Maschen. Vielleicht kann man das im deutschen noch ergänzen.

DROPS Design 29.04.2013 kl. 07:57:

Liebe Milena, vielen Dank für den Hinweis. Wit werden das gleich ergänzen.

Margrietje 31.01.2013 - 10:41:

Bij het breien van het lijf moet je meerderen aan iedere kant van beide markeerders. Ik heb alleen een markeerder midden achter. Moet ik dan 2 steken tussen de gemeerderde steken breien? Of moet je meerderen onder de mouwen, zodat je het meerderen minder ziet? Ik mis ook de uitleg over de manier van meerderen, zoals in andere patronen altijd aangegeven is.

DROPS Design 04.02.2013 kl. 14:40:

Er miste een zin in de vertaling. Dat hebben we nu aangepast.Er is er in het begin eentje voor het breien van de ronding van de pas, middenachter. Dit is tevens het begin van de nld. Dan zijn er twee aan de zijkanten, aan elk kant in het midden van de 6 st aan de zijkant. Dus drie in totaal.

Kommentér oppskrift DROPS Children 22-20