Annika by DROPS Design

Genser strikket fra toppen og nedover med raglan i DROPS Nepal eller DROPS Paris. Til barn i størrelser fra 3 til 12 år

DROPS Design: Modell nr NE-001-bnb
Garngruppe C
--------------------------------------------------------

300-350-400-450-500 g f.nr 0100, natur
50-50-50-50-100 g f.nr 3620, rød
50-50-50-50-100 g f.nr 6790, kongeblå

Eller bruk:
DROPS PARIS fra Garnstudio
300-350-400-450-500 g f.nr 17, naturhvit
50-50-50-50-100 g f.nr 12, rød
50-50-50-50-100 g f.nr 09, kongeblå

DROPS SETTP OG RUNDP NR 4,5 (40 og 60 cm) - eller det p.nr du må bruke for å få 18 m x 23 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP OG RUNDP NR 3,5 (40 og 60 cm) - til vrbord.
--------------------------------------------------------

Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 160kr. Les mer.

Instruksjoner

ØKETIPS (gjelder raglan):
Start 2 m før merket: lag 1 kast, strikk 4 r (merket sitter midt mellom disse m), lag 1 kast. På neste omg strikkes kastene vridd r for å unngå hull (dvs strikk i bakre del av m istedenfor i fremre).
MØNSTER:
Se diag M.1 - alle p i mønsteret strikkes i glstrikk.
FELLETIPS (gjelder bol og ermer):
Strikk til det gjenstår 2 m før merket, strikk 2 r sm og 2 vridd r sm (dvs strikk i bakre m-buer i stedet for i fremre).
--------------------------------------------------------

GENSER:
Arb strikkes rundt på rundp, fra toppen og nedover.

BÆRESTK:
Legg opp 72-76-80-84-88 m på liten rundp 3,5 med rød, sett 1 merke på beg av omg (= midt bak). Strikk 1 omg rett. Bytt til natur og strikk vrbord = 2 r/ 2 vr i 3 cm. Videre strikkes det forhøyning bak i nakken slik (fortsett med vrbord): Strikk 8 m forbi merket, snu, stram tråden og strikk 16 m tilbake, snu, stram tråden og strikk 24 m, snu, fortsett med å strikke over 8 m mer for hver gang det snus til det er strikket over totalt 48-48-48-64-64 m, snu og strikk 1 omg frem til midt bak igjen.
Bytt til rundp 4,5 og strikk 1 omg glstrikk samtidig som det økes 4 m jevnt fordelt = 76-80-84-88-92 m.
Nå settes det 4 nye merker (for raglan) slik: Strikk 13-14-15-16-17 m fra merket midt bak, sett 1.merke her (ta samtidig bort merket midt bak), strikk 12 m videre (= erme), sett 2.merke, strikk 26-28-30-32-34 m (= forstk) og sett 3.merke, strikk 12 m (= erme), sett 4.merke og strikk frem til første merke igjen (det er 26-28-30-32-34 m mellom merkene på bakstk). Videre fortsettes det med glstrikk og M.1 til ferdig mål. SAMTIDIG, på 1.omg, økes det 1 m på hver side av de 4 merkene til raglan (= 8 økninger) - SE ØKETIPS! Gjenta økningen på hver omg totalt 5-5-5-6-5 ganger og deretter på hver 2.omg 10-11-12-13-15 ganger = 196-208-220-240-252 m på p. Neste omg strikkes slik: Sett de 42-44-46-50-52 m mellom 1.og 2. merke på 1 tråd, legg opp 6 nye m over tråden, strikk frem til 3.merke, sett de 42-44-46-50-52 m mellom 3.og 4. merke på 1 tråd, legg opp 6 nye m over tråden, strikk frem til 1.merke igjen = 124-132-140-152-160 m på p.

BOL:
Fortsett videre med glstrikk og M.1 – SAMTIDIG settes det 1 merke midt mellom de 6 nye m i hver side. Når det er strikket 4 cm fra der erm-m ble satt på tråder, felles det 1 m på hver side av merkene i sidene – SE FELLETIPS! Gjenta fellingen på hver 5.-6.-6.-7.-7.cm totalt 4 ganger = 108-116-124-136-144 m. Strikk videre til arb måler totalt 38-41-44-48-52 cm fra skulderen. Fortsett med natur, strikk først 1 omg glstrikk samtidig som det økes 8 m jevnt fordelt = 116-124-132-144-152 m. Bytt til rundp 3,5 og strikk vrbord = 2 r / 2 vr i 4 cm. Fell LØST av med r over r og vr over vr. Arb måler ca 42-45-48-52-56 cm fra skulderen.

ERME:
Sett m fra den ene tråden på settp 4,5 og legg i tilegg opp 6 nye m under ermet = 48-50-52-56-58 m. Sett 1 merke midt under ermet (dvs midt i de 6 nye m). HERFRA MÅLES ARB VIDERE! Fortsett med M.1. SAMTIDIG når det er strikket 1 cm, felles det 1 m på hver side av merket – SE FELLETIPS! Gjenta fellingen på hver 6.-6.-8.-6.-8.cm totalt 4-5-4-6-5 ganger = 40-40-44-44-48 m. Strikk videre til ermet måler 25-29-33-36-40 cm. Bytt til settp 3,5 og strikk vrbord = 2 r / 2 vr i 5 cm. Fell deretter LØST av med r over r og vr over vr.

= natur Nepal / naturhvit Paris
= rød Nepal / rød Paris
= kongeblå Nepal / Kongeblå Nepal

Kommentarer / Spørsmål (10)

Connie Thornberg 09.11.2020 - 18:02:

Der står ved bærestykket, at man skal tage ud på hver pind 5 gange, men der står også i vejledningen, at man skal sno garnet om pinden og strikke den næste omgang, så betyder det, at man skal både tage ud og strikke den slå om maske på samme omgang ?

DROPS Design 16.11.2020 kl. 14:45:

Hei Connie. Før du starter med raglansøkingene, skal det strikkes en forhøyning på bakstykket = det strikkes frem og tilbake over et x antall masker. Når forhøyningen er ferdig, begynner økningene til raglan. God Fornøyelse!

Anne 08.11.2020 - 20:53:

Hallo, Was ist denn der Unterschied zu Modell NE-001-bna "Tommy"? Ich habe die Anleitungen nur grob überflogen, aber die Maße scheinen identisch zu sein. Ist das also eigentlich das selbe Modell und unterscheidet sich nur im Namen ("Tommy" und "Annika")? Danke!

DROPS Design 09.11.2020 kl. 11:28:

Liebe Anne, es handelt sich um dasselbe Modell, nun für Mädchen bzw Jungen gezeigt. Viel Spaß beim stricken!

Karen Marie Elbrønd 17.12.2019 - 11:22:

Skal strikke Pippi blusen.. Har stillet spørgsmålet hos knithouse, men har ikke fået svar, jeg kan bruge. Jeg vil gerne bruge et andet garn end Nepal eller Paris. Jeg vil gerne bruge Duo. Hos knithouse, siger de, at jeg godt kan, men kan ikke helt forstå det, for det ser ud til, at det skal strikkes på tyndere pinde. Jeg har prøvet jeres garnomregner, men er i tvivl om, hvor mange tråde Nepal har. Jeg søger et blødt alternativ. Mit barnebarn synes ofte strik stikker.

DROPS Design 17.12.2019 kl. 11:35:

Hej Karen Marie, Vi kender ikke Duo, så det er svært at sige om det passer. Men hvis du sørger for at få strikkefastheden til at stemme med det som står i opskriften, så får i størrelsen som står i måleskitsen nederst i opskriften. God fornøjelse!

Simone 09.10.2018 - 20:05:

Hallo, ich möchte Annika in kraus in Größe 122/128 stricken. Gibt es hierzu eine Anleitung/Umrechnung, da ich ja mehr Reihen benötige? Ich würde mich auch über eine Anleitung in kraus für einen ähnlichen Pullover freuen. Danke schön

DROPS Design 10.10.2018 kl. 09:13:

Liebe Simone, leider können wir nicht jede unserer Anleitung nach jeder Anfrage anpassen. Für weitere persönnliche Hilfe nehmen Sie bitte Konkat mit Ihrem DROPS Laden auf. Viel Spaß beim stricken!

Mia 03.10.2018 - 23:59:

Hallo, ist es Absicht, dass zwischen der blauen bis zur roten Linie eine Reihe mehr natur dazwischen ist, als dann von rot bis blau? Warum ist im Zählmuster zuerst blau, aber auf dem Produktbild ist die oberste Linie rot? Wann fange ich mit dem Muster an? Zähle ich die glatt rechts gestrickten Runden nach dem Bündchen?

DROPS Design 04.10.2018 kl. 10:13:

Liebe Mia, Diagram stimmt so, es sind 9 Reihen zwischen rot und blau und 8 Reihen zwischen blau und rot. Diagram lesen Sie von dem unteren rechten Ecken an der rechten seite, und jede Runde rechts nach links. Das Diagram beginnen Sie nach der Runde, wo Sie die Markierungen eingesetzt haben. Viel Spaß beim stricken!

Nice 22.12.2014 - 10:13:

Je ne tricote pas avec des aiguilles circulaire alors j'aimerai savoir si on peux faire les memes modeles avec deux aiguilles merci de votre reponse

DROPS Design 22.12.2014 kl. 15:16:

Bonjour Mme Nice, pour tricoter un modèle écrit en rond sur aiguilles droites, vous pouvez recalculer chaque pièce à partir des explications, pensez à bien ajouter 1 m lis pour les coutures. Vous pouvez également vous aider des vidéos pour apprendre à tricoter en rond (plus simple), beaucoup sont devenues adeptes après avoir osé essayé. Bon tricot!

Helene Six 23.04.2014 - 11:42:

Bonjour, vous demandez de commencer le diagramme M1 tout en faisant des augmentations avec des jetés. je ne comprends pas comment faire des jetés tout en changeant de couleur une maille sur deux. faut il garder la meme couleur pour l'augmentation et dans ce cas comment reprend t'on une maille de couleur différente sur deux sans décalé tout? merci pour la réponse

DROPS Design 23.04.2014 kl. 14:05:

Bonjour Madame Six, les augmentations se font tout en suivant les couleurs et le motif au fur et à mesure. Bon tricot!

Ayse 25.11.2012 - 12:51:

Bei den Ärmeln: 25 cm ab wo gemessen?

DROPS Design 26.11.2012 kl. 11:14:

Hallo Ayse: gemessen wird ab der Stelle, an der steht "Von hier wird die Arbeit weitergemessen".

Hanne 28.06.2012 - 09:19:

Jeg har samme spørsmål som Lotta, 8 el. 9 omg mel. stripene?

DROPS Design 27.09.2012 kl. 11:50:

Heisann. Iflg diagrammet skal det være 8 omg hvit mellom kongeblått og rødt og 9 omg mellom rødt og kongeblått.

Lotta 29.04.2012 - 19:12:

Har litet svårt att bestämma mig för om det ska vara 8 eller 9 varv vitt mellan ränderna... M1 visar 9 vita varv efter röd rand men bara 8 efter blå... mvh. Lotta

Kommentér oppskrift DROPS Children 22-3