DROPS Extra / 0-789

Christmas Fable by DROPS Design

DROPS julesok med mønster i ”Fabel”

Tags: jul, nordisk, sokker,
DROPS design: Model nr FA-172
Garngruppe A
----------------------------------------------------------
Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43
Fodens længde: ca 22 - 24 - 27 cm
Skaftets højde: ca 20 - 21 - 21 cm
Materialer: DROPS FABEL fra Garnstudio
50 g i alle str f.nr 100, natur
50 g i alle str f.nr 106, rød

DROPS STRØMPEPINDE NR 3 - eller den p.nr du skal bruge for at få 24 m x 32 p glatstrik på 10 x 10 cm.
----------------------------------------------------------

DROPS Fabel uni colour DROPS Fabel uni colour 14.25 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Fabel print DROPS Fabel print 15.60 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Fabel long print DROPS Fabel long print 16.90 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 28.5kr. Læs mere.

Instruktioner

MØNSTER:
Diag M.1 til M.6. Hele mønsteret strikkes i glatstrik.
HÆLINDTAGNING:
1.p (= retten): Strik til der er 9 m tilbage, tag næste m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over, vend arb.
2.p (= vrangen): Strik til der er 9 m tilbage, tag næste m løs af som om den skulle strikkes vrang, 1 vrang, løft den løse m over, vend arb.
3.p (= retten): Strik til der er 8 m tilbage, tag næste m løs af p som om den skulle strikkes ret, 1 ret, løft den løse m over, vend arb.
4.p (= vrangen): Strik til der er der 8 m tilbage, tag næste m løs af p som om den skulle strikkes vrang, 1 vrang, løft den løse m over, vende arb.
Fortsæt indtagningen på samme måde ved at strikke til der er 1 m færre tilbage før der tages 1 m løs af til der er 15-15-15 m tilbage på p.
--------------------------------------------------------

SOK:
Arb strikkes rundt på strømep. Slå 66-66-72 m op på strømpep 3 med rød Fabel. Strik 1 omg ret, derefter strikkes der 4 omg rib = 1 r/1 vr. Videre strikkes M.1 over alle m. Når M.1 er strikket 1 gang i højden, strikkes M.2 SAMTIDIGT som m-antallet justeres til 72 m i alle str på første omg i M.2. Når M.2 er strikket 1 gang i højden, strikkes M.3 SAMTIDIGT som m-antallet justeres til 66-72-72 m på første omg i M.3.
Når M.3 er strikket 1 gang i højden strikkes der 1 omg med natur over alle m. Videre strikkes der således: M.4A (= 3 m), M.4B (= 25-31-31 m), M.4C (= 3 m), M.5 (= 35 m).
NB! på 8.omg og 16.omg tages der 1 m ind i hver side af M.5 som vist i diag = 62-68-68 m. Når M.5 er strikket færdig 1 gang i højden sættes 31-37-37 m (= M.4A, B og C) på 1 tråd = 31 m til hæl.
Strik M.6 over hæl-m i 5-5½-6 cm, sæt en mærketråd, derefter lukkes der af til hæl - se HÆLINDTAGNING – fortsæt i mønster efter M.6.
Efter hælindtagningen strikkes der 12-13-14 m op på hver side af hælen (strik skiftevis rød og natur op således at det passer ind i M.6) og de 31-37-37 m fra tråden sættes tilbage på p = 70-78-80 m. De 31-37-37 m midt på foden fortsætter med M.4 som før, m under foden strikkes med M.6. SAMTIDIG tages der ind på hver side af M.4 (m midt på foden). Strik de 2 m før M.4A ret sammen og de 2 m efter M.4C drejet ret sammen (dvs at det strikkes i bagerste del af m istedet for forreste), gentag på hver 2.p totalt 6 gange = 58-66-68 m. Fortsæt med mønster M.4 og M.6 til arb måler 17-18-21 cm fra mærketråden på hælen (= 5-6-6 cm igen). Videre strikkes der således: M.4A, M.6 over de næste 25-31-31 m, M.4C, M.6 over de næste 27-29-31 m. SAMTIDIGT som der tages ind til tå på hver side af M.4A/C. Tag ind således før M.4A/C: 2 sidste m ret sammen. Tag således ind efter M.4A/C: tag første m løst af, 1 ret, løft den løse m over. Tag ind på hver 2.omg totalt 6-9-9 gange og derefter på hver omg totalt 4-1-1 gange = 18-26-28 m tilbage. På næste omg strikkes alle m 2 og 2 ret sammen med rød = 9-13-14 m. Klip tråden og træk den gennem de resterende m, træk sammen og sy godt fast.

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS Extra 0-789) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (20)

Joanna 02.10.2018 - 22:48:

Thank you for your reply. I managed in the end to print the whole pattern. At first I found the pattern by putting the number in the search box, the pattern came up but wouldn’t print properly. So I searched for it by looking at every sock pattern you have, I eventually found it and it printed everything ok. Thank you again for your help.

Joanna 01.10.2018 - 20:39:

Hello, I have tried to print the pattern but it has not included the diagram (chart). What am I doing wrong? It has everything else even the yarn prices which I don’t need printing. Please can you help.Thankyou

DROPS Design 02.10.2018 kl. 09:33:

Dear Joanna, we successfully could print this pattern including diagrams. Make sure you haven't selected a number of pages so that they will be all printed. Try to clean the browser's cache and try again. Should you still have worries to print whole pattern, please let us know which browser you are using. Happy knitting!

Jannie 01.12.2016 - 14:04:

Er det en fejl eller. Sidder nu med 58m, og skal fortsætte med mønster således: m4a,m6 over de næste 25m og m4c,m6 over de næste 27m ? det tilsammen giver kun 52m, diff på 6m, hvad med dem ?

DROPS Design 01.12.2016 kl. 15:58:

Hej Jannie. M.4A og C er begge 3 masker: 3+25(=M.6)+3+27(=M.6) = 58 m i alt

Laurie Flom 05.03.2016 - 18:12:

I just purchased Dale of Norway Heilo yarn (22 sts = 10 cm on US 3 or 4) and just started knitting the DROPS extra 0-789 socks. However, casting on 66 for a medium-sized woman's foot and then increasing to 72 sts make this sock huge! Comparing this to several other sock patterns I have, 72 sts (even 66) seems like way too many. Help?

DROPS Design 07.03.2016 kl. 10:52:

Dear Mrs Flom, This pattern has been written for DROPS Fabel with a tension of 24 sts x 32 rows, remember to check your tension - to get the best results we can only highly recommand to use original yarn. Happy knitting!

Lea 07.10.2014 - 12:18:

Ich verstehe leider nicht, wie man M6 stricken muss, wenn es nicht rund gestrickt wird. Ich stecke fest bei der Anweisung "M6 über die Fersenmaschen stricken". Hier muss ich doch, um Vorder- und rückreihe zu stricken jeweils die Arbeit wenden und die Rückreihe folglich links stricken, oder? Ich verstehe nicht, wie man mit zwei Fäden links strickt, so dass es trotzdem auf der Vorderseite der Arbeit glatt rechts erscheint. Danke für Ihre Hilfe!

DROPS Design 07.10.2014 kl. 14:06:

Ja genau, Sie stricken die Rück-R links. Dabei behalten Sie den Faden, den Sie gerade nicht benötigen und daher mitführen müssen, VOR der Arbeit, also auf genau derselben Seite wie vorher auch, dann bleibt die Arbeit ja auf der Vorderseite "fadenfrei". Im "Fair-Isle"-Video unter "Videos" oben im Kopf neben dem Foto können Sie sich das auch noch mal anschauen.

Rijgwaart 16.12.2012 - 15:03:

Patroon 0-789 staat na mindering van78 st naar 66 dan breien tot lengte van18 cm dan minderen voor de tenen maar dan zijn er nog maar totaal 60 st over waar moeten die dan gemindert worden of is dit een druk fout

DROPS Design 19.12.2012 kl. 13:11:

Waar komen de 60 st vandaan? Je had 78 st, mindert 6 keer 2 st (= 12) volgens de beschrijving en hebt dan 66 st op de nld. Dan brei je door tot een lengte van 18 cm vanaf de hiel. Je breit dan door volgens M.4A/C en M6 en mindert nu voor de tenen zoals beschreven.

Kathryn Golec 14.01.2012 - 11:51:

How do i find the size ie s m l. i am size 16 english so which size from s-xxxl would be the one i needed? love the wool cant wait to start clicking thankyou.

Kathryn Golec 14.01.2012 - 11:51:

How do i find the size ie s m l. i am size 16 english so which size from s-xxxl would be the one i needed? love the wool cant wait to start clicking thankyou.

DROPS Design 14.12.2011 - 08:58:

The charts are corrected. Thank you for your help.

Sabine 13.12.2011 - 15:13:

Im Diagramm 4b muss in der 8. Reihe die 24 Masche rot sein. In M5 muss in der 17. Reihe die 6. Masche weiß sein. 4A, 4B und 4C ergeben mE den Fußrücken, und nicht die Fersenmaschen.

Kommentere opskrift DROPS Extra 0-789