DROPS / 135 / 44

Denver by DROPS Design

Stickade sockor till herr, med nordiskt mönster med eller utan volangkant i DROPS Karisma. Strl 35 till 46.

Tags: nordisk, sockor, volang,
DROPS design: Modell nr U-626
Garngrupp B
-----------------------------------------------------------
Storlek: 35/37 - 38/40 - 41/43 - 44/46
Fotens längd: 22 - 24 - 27 - 30 cm
Skaftets höjd: 23 - 24 - 25 - 26 cm
Garnåtgång: DROPS KARISMA från Garnstudio
150 g nr 56, mörk brun
100 g nr 01, natur
50 g nr 54, beige melerad
eller
150 g f.nr 48, vinröd
100 g f.nr 01, natur
50 g f.nr 44, ljus grå

DROPS STRUMPST nr 3,5 – eller det st.nr du måste använda för att få 22 m x 30 v i slätst på 10 x 10 cm.
DROPS STRUMPST nr 2,5 - till resår.

Garnet till detta mönstret kostar 138kr. Läs mer.

Instruktioner

MÖNSTER:
Se diagr M.1 till M.4. M.2 till M.4 slätstickas.
HÄL:
varv 1 (= rätsidan): Sticka tills det återstår 7-7-8-8 m, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över, vänd arb.
varv 2 (= avigsidan): Sticka tills det återstår 7-7-8-8 m, lyft 1 m som om den skulle stickas avig, 1 am, drag den lyfta m över, vänd arb.
varv 3 (= rätsidan): Sticka tills det återstår 6-6-7-7 m, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över, vänd arb.
varv 4 (= avigsidan): Sticka tills det återstår 6-6-7-7 m, lyft 1 m som om den skulle stickas avig, 1 am, drag den lyfta m över, vänd arb.
Fortsätt minska på samma sätt genom att sticka tills det återstår 1 m mindre innan 1 m lyfts tills det återstår 12-14-14-14 m på st.
----------------------------------------------------------

SOCKA:
Arb stickas runt på strumpst.
SOCKA MED VOLANGKANT: Lägg upp 128-128-136-136 m, på strumpst 2,5 med naturvit. Sticka M.1, efter M.1 är det 64-64-68-68 m på st. Fortsätt med 2 cm resår = 2 rm / 2 am.
SOCKA UTAN VOLANGKANT: Lägg upp 64-64-68-68 m på strumpst 2,5 med naturvit. Sticka resår = 2 rm / 2 am i 4 cm.
ALLA SOCKOR: Byt till strumpst 3,5, sedan stickas det 1 v slätst samtidigt som det minskas 4-4-8-8 m jämnt fördelat = 60 m. Fortsätt med M.2, sedan M.3. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! När M.3 är färdig, är det 56 m på st. Fortsätt med M.4, SAMTIDIGT på varv 1 av M.4 minskas 8-4-0-0 m jämnt fördelat = 48-52-56-56 m. När M.4 är färdig, mäter arb ca 22 cm. Sockan stickas färdig med brunmelerad. Sticka vidare tills arb mäter 23-24-25-26 cm. På nästa v behålls de första 12-13-14-14 m på st till häl, sätt följande 24-26-28-28 m på 1 tråd (= mitt ovanpå foten) och behåll de sista 12-13-14-14 m på st till häl. Fortsätt med slätst fram och tillbaka över de 24-26-28-28 häl-m i 5-5½-6-6½ cm. Sätt sedan en markör. Sedan stickas HÄL – se förkl ovan. När hälen är färdig stickas det upp 11-12-13-14 m på varje sida av hälen och de 24-26-28-28 m från tråden sätts tillbaka på st = 58-64-68-70 m. Sätt en markör på varje sida av de 24-26-28-28 m ovanpå foten. Sedan stickas slätst runt SAMTIDIGT som det minskas i varje sida så här: Sticka de 2 sista m FÖRE första markören på foten vridna räta tills (dvs det stickas i bakre maskbågarna i stället för främre) och sticka de 2 första m EFTER sista markören på foten räta tills. Upprepa minskn på vartannat v totalt 7-8-8-7 ggr = 44-48-52-56 m. Sticka vidare tills arb mäter 18-20-22-25 cm från markören på hälen (= ca 4-4-5-5 cm kvar). Sätt en markering i varje sida så att det blir 22-24-26-28 m både ovanpå och under foten. Fortsätt med slätst SAMTIDIGT som det minskas för tårna på varje sida av båda markörerna så här: Före markören: 2 rm tills. EFTER mmarkören: 2 vridna rm tills (sticka i bakre m-bågarna i stället för i främre).
Upprepa minskn på vartannat v totalt 4-4-5-5 ggr och sedan på varje v 5-6-6-7 ggr = 8 m kvar på st. Klipp tråden, drag den genom de resterande m, drag åt och fäst tråden noga.

= mörk brun/röd sock: vinröd
= beige melerad/rök sock: ljus grå

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 135-44) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (41)

Seija Annikki Savolainen 19.09.2019 - 15:08:

Käykö 7- veljestä lanka tähän miten hyvin ja onko silmukkamäärä sama?

Lone 10.03.2019 - 11:05:

Skal M1 strikkes ovenfra og ned eller motsatt??? Altså begynner jeg oppe eller nede på mønsteret

DROPS Design 11.03.2019 kl. 08:07:

Hei Lone, Diagrammene leses fra bunnen oppover og fra høyre til venstre. God fornøyelse!

Dawn 21.11.2018 - 23:21:

Never mind last question- figured it out -duh question/ thanks

Dawn 21.11.2018 - 22:17:

Denver socks - diagram M3 says at the end of M3 there are 56 stitches left but I only see on row of K2 tog - where are the other decreases?

DROPS Design 22.11.2018 kl. 08:54:

Dear Dawn, you are working M.3 a total of 4 times in the round (= 15 sts x 4 = 60 sts). On row 14 you dec 1 st (= K2 tog) in each M.3 = you decrease a total of 4 sts = 56 sts remain. Happy knitting!

Mona 23.02.2015 - 10:05:

Vackra ! Lättstickade! Jag har stickat tre par i olika färger och garn. Lätt att följa mönstret om man läser noga.

Berit 19.02.2015 - 13:48:

Hei. Når jeg følger oppskriften får jeg 54 masker igjen etter rysjekanten. Hva gjør jeg feil?

DROPS Design 19.02.2015 kl. 16:07:

Hei Berit. Jeg tror du maa have taget for meget ind. Du starter med 128 masker og strikker M.1. I starten har du 8 m per gentagelse af M.1 (16 gentagelser paa pinden) og du ender med 4 masker per gentagelse naar du har afsluttet M.1 = 64 m.

Bente Friberg 08.10.2014 - 08:36:

Har prøvet at søge efter opskrift på herre sokker. Maske antallet i en herresok str.44/46 er det samme som i en damesok str. 38/40. De ser også ligedan ud i størrelsen. Der må være noget galt!!!!!!

DROPS Design 16.10.2014 kl. 15:53:

Hej Bente, Der er en lille flæsekant øverst på denne sok, derfor er der så mange masker til du er færdig med M.1.

Lisette 11.08.2014 - 22:18:

Hallo,ik ben bezig met het breien van deze sokken, maar loop een beetje vast. Ik moet nu beginnen met telpatroon m2. Hoe moet ik dit patroon breien:recht of averecht? Alvast bedankt. Met vriendelijke groet, Lisette

DROPS Design 12.08.2014 kl. 16:38:

Hoi Lisette. Telpatroon M.2, 3 en 4 worden in tricotsteken gebreid.

Alma Bos 10.05.2014 - 19:56:

Hallo drops mensen ik ben bezig met deze sokken. mijn probleem is dat de stekenverhouding niet uitkomt met het patroon. ik kom steken te kort en er zijn steken te weinig.

DROPS Design 11.05.2014 kl. 11:55:

Wij zie zo geen fout in het patroon. Kunt u precies aangeven waar het om gaat, welk patroon, waar in het patroon en hoeveel steken u dan tekort komt, dan kunnen we het voor u nakijken.

Gerrie Roozeboom 01.03.2014 - 11:21:

Ik zou graag een patroon willen hebben voor het breien van een sok vanaf de teen op naald nummer 3 is dit mogelijk, want dat lijkt mij handig i.v.m. de hoeveelheid materiaal. Vriendelijk bedankt.

DROPS Design 03.03.2014 kl. 14:18:

Hoi Gerrie. We hebben geen patroon voor naald 3, maar wel voor naald 3.5. Klik hier. Het patroon is gevonden via de zoekmachine.

Kommentér oppskrift DROPS 135-44

135-44 Denver

Janne, Norway

Denver

Janne, Norway