DROPS / 135 / 44

Denver by DROPS Design

Strikkede sokker med nordisk mønster og rysjekant til dame og herre i DROPS Karisma. Størrelse 35 - 46.

Stikkord: nordisk, sokker, volang,

DROPS Design: Modell nr U-626
Garngruppe B
-----------------------------------------------------------
Størrelse: 35/37 - 38/40 - 41/43 - 44/46
Fotens lengde: 22 - 24 - 27 - 30 cm
Skaftets høyde: 23 - 24 - 25 - 26 cm
Materialer: DROPS KARISMA fra Garnstudio
150 g f.nr 56, mørk brun
100 g f.nr 01, naturhvit
50 g f.nr 54, beige melert
eller
150 g f.nr 48, vinrød
100 g f.nr 01, naturhvit
50 g f.nr 44, lys grå

DROPS SETTP nr 3,5 – eller det p.nr du må bruke for å få 22 m x 30 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP nr 2,5 - til vrbord.

DROPS Karisma uni colour DROPS Karisma uni colour 14.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Karisma mix DROPS Karisma mix 14.00 kr /50g
Se diag M.1 til M.4. M.2 til M.4 strikkes i glstrikk.
HÆLFELLING:
1.p (= retten): Strikk til det gjenstår 7-7-8-8 m, ta neste m løs av p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
2.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 7-7-8-8 m, ta neste m løs av p som om den skulle strikkes vr, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
3.p (= retten): Strikk til det gjenstår 6-6-7-7 m, ta neste m løs av p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over, snu arb.
4.p (= vrangen): Strikk til det gjenstår 6-6-7-7 m, ta neste m løs av p som om den skulle strikkes vr, 1 vr, løft den løse m over, snu arb.
Fortsett fellingen på samme måte ved å strikke til det gjenstår 1 m mindre før det taes 1 m løst av til det gjenstår 12-14-14-14 m på p.
----------------------------------------------------------

SOKK:
Arb strikkes rundt på settp.
SOKK MED RYSJEKANT: Legg opp 128-128-136-136 m, på settp 2,5 med naturhvit. Strikk M.1, etter M.1 er det 64-64-68-68 m på p. Fortsett med 2 cm vrbord = 2 r / 2 vr.
SOKK UTEN RYSJEKANT: Legg opp 64-64-68-68 m på settp 2,5 med naturhvit. Strikk vrbord = 2 r / 2 vr i 4 cm.
ALLE SOKKER: Bytt til settp 3,5, videre strikkes det 1 omg glstrikk samtidig som det felles 4-4-8-8 m jevnt fordelt = 60 m. Fortsett med M.2, deretter M.3. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! Når M.3 er ferdig, er det 56 m på p. Fortsett med M.4, SAMTIDIG på 1.omg av M.4 felles det 8-4-0-0 m jevnt fordelt = 48-52-56-56 m. Når M.4 er ferdig, måler arb ca 22 cm. Sokken strikkes ferdig med brunmelert. Strikk videre til arb måler 23-24-25-26 cm. På neste omg beholdes de første 12-13-14-14 m på p til hæl, sett de neste 24-26-28-28 m på 1 tråd (= midt oppå foten) og behold de siste 12-13-14-14 m på p til hæl. Fortsett med glstrikk frem og tilbake over de 24-26-28-28 hæl-m i 5-5½-6-6½ cm. Sett nå 1 merke midt på arb. Videre strikkes HÆLFELLING – se forkl over. Når hælfellingen er ferdig strikkes det opp 11-12-13-14 m på hver side av hælen og de 24-26-28-28 m fra tråden settes tilbake på p = 58-64-68-70 m. Sett 1 merke på hver side av de 24-26-28-28 m oppå foten. Videre strikkes glstrikk rundt SAMTIDIG som det felles i hver side slik: Strikk de 2 siste m FØR første merket oppå foten vridd r sm (dvs det strikkes i bakre del av m istedenfor fremre) og strikk de 2 første m ETTER siste merket oppå foten r sm. Gjenta fellingen på hver 2.omg totalt 7-8-8-7 ganger = 44-48-52-56 m. Strikk videre til arb måler 18-20-22-25 cm fra merket på hælen (= ca 4-4-5-5 cm igjen). Sett 1 merke i hver side slik at det blir 22-24-26-28 m både oppå og under foten. Fortsett med glstrikk SAMTIDIG som det felles til tå på hver side av begge merkene slik: FØR merket: 2 r sm. ETTER merket: 2 vridd r sm (strikk i bakre m-bue istedenfor i fremre).
Gjenta fellingen på hver 2.omg totalt 4-4-5-5 ganger og deretter på hver omg 5-6-6-7 ganger = 8 m tilbake på p. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest tråden godt.

= ta 1 m løst av p som om den skulle strikkes rett, 1 r, løft den løse m over
= naturhvit
= mørk brun/rød sokk: vinrød
= beige melert/rød sokk: lys grå

Kommentarer (37)

Legg inn en kommentar!

Mona 23.02.2015 - 10:05:

Vackra ! Lättstickade! Jag har stickat tre par i olika färger och garn. Lätt att följa mönstret om man läser noga.

Berit 19.02.2015 - 13:48:

Hei. Når jeg følger oppskriften får jeg 54 masker igjen etter rysjekanten. Hva gjør jeg feil?

DROPS Design 19.02.2015 kl. 16:07:

Hei Berit. Jeg tror du maa have taget for meget ind. Du starter med 128 masker og strikker M.1. I starten har du 8 m per gentagelse af M.1 (16 gentagelser paa pinden) og du ender med 4 masker per gentagelse naar du har afsluttet M.1 = 64 m.

Bente Friberg 08.10.2014 - 08:36:

Har prøvet at søge efter opskrift på herre sokker. Maske antallet i en herresok str.44/46 er det samme som i en damesok str. 38/40. De ser også ligedan ud i størrelsen. Der må være noget galt!!!!!!

DROPS Design 16.10.2014 kl. 15:53:

Hej Bente, Der er en lille flæsekant øverst på denne sok, derfor er der så mange masker til du er færdig med M.1.

Lisette 11.08.2014 - 22:18:

Hallo,ik ben bezig met het breien van deze sokken, maar loop een beetje vast. Ik moet nu beginnen met telpatroon m2. Hoe moet ik dit patroon breien:recht of averecht? Alvast bedankt. Met vriendelijke groet, Lisette

DROPS Design 12.08.2014 kl. 16:38:

Hoi Lisette. Telpatroon M.2, 3 en 4 worden in tricotsteken gebreid.

Alma Bos 10.05.2014 - 19:56:

Hallo drops mensen ik ben bezig met deze sokken. mijn probleem is dat de stekenverhouding niet uitkomt met het patroon. ik kom steken te kort en er zijn steken te weinig.

DROPS Design 11.05.2014 kl. 11:55:

Wij zie zo geen fout in het patroon. Kunt u precies aangeven waar het om gaat, welk patroon, waar in het patroon en hoeveel steken u dan tekort komt, dan kunnen we het voor u nakijken.

Gerrie Roozeboom 01.03.2014 - 11:21:

Ik zou graag een patroon willen hebben voor het breien van een sok vanaf de teen op naald nummer 3 is dit mogelijk, want dat lijkt mij handig i.v.m. de hoeveelheid materiaal. Vriendelijk bedankt.

DROPS Design 03.03.2014 kl. 14:18:

Hoi Gerrie. We hebben geen patroon voor naald 3, maar wel voor naald 3.5. Klik hier. Het patroon is gevonden via de zoekmachine.

Alma Bos 06.02.2014 - 10:35:

Over hoeveel naalden worden de steken verdeeld.

DROPS Design 06.02.2014 kl. 13:54:

Hoi Alma. Je kan de st verdelen over 3 of 4 naalden - wat je zelf het prettigst vindt om mee te werken.

Regina 21.01.2014 - 15:55:

Witam jak nabierać oczka drutami pończoszniczymi? czy jest jakiś film? pozdrawiam

DROPS Design 22.01.2014 kl. 22:56:

Wystarczy nabrać oczka na drutach prostych, a potem przełożyć oczka równomiernie na 4 druty pończosznicze. Piątym przerabiamy. Powodzenia!

Emilia 11.01.2014 - 23:24:

Erittäin kauniit sukat! Pitänee ruveta tekemään. Ja loistavat nettisivut!

Jula 20.12.2013 - 07:59:

Du ska sticka 6 ggr hela diagrammet, sedan halva diagrammet (4 m)

Kommentér oppskrift DROPS 135-44