DROPS / 135 / 28

Firecracker by DROPS Design

Strikket jakke til herre, med v-hals i 2 tråde DROPS Fabel. Str S - XXXL

DROPS Design: Model nr FA-168
Garngruppe A
--------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS FABEL fra Garnstudio
F.nr 300, brun:
350-350-400-450-500-500 g
F.nr 672, vinrød mix:
300-300-350-350-400-400 g

DROPS PINDE nr 5 - eller den p du skal bruge for at få 17 m x 22 p glatstrik med 2 tråde Fabel på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (80 cm) nr 4,5 - til Rib og forkant.
DROPS BØFFELHORNKNAP NR 537 (20 mm), kantet: 4 stk i alle str.
--------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 254.25kr. Læs mere.

Instruktioner

RETSTRIK: Strik ret på alle p.
UDTAGNINGSTIPS:
Alle udtagninger gøres fra retsiden. Der tages 1 m ud ved at slå om, på næste p strikkes omslaget drejet vrang (dvs i bagerste del af m i stedet for i forreste) for at undgå hul.
KNAPHUL:
1 knaphul = strik 2 r sammen og lav et omslag.
--------------------------------------------------------

RYGSTK:
Arb strikkes frem og tilbage på p. Slå 76-84-90-98-108-118 m op (inkl 1 kantm i retstrik i hver side) på rundp 4,5 med 2 tråde brun. På den 1.p (= retsiden) strikkes der Rib således: 1 kantm i retstrik - Se forkl over, * 1 r, 1 vr *, gentag fra *-* og slut af med 1 kantm i retstrik. Fortsæt med Rib således i 3 cm. Derefter skiftes der til p 5 og der strikkes videre i glatstrik med 1 tråd af hver farve. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når arb måler 45-46-47-48-49-50 cm sættes 1 mærketråd i beg og i slutningen af p (her starter ærmegab). Fortsæt til arb måler 62-64-66-68-70-72 cm, nu lukkes de midterste 16-16-18-18-20-20 m af til hals og hver skulder strikkes færdig for sig. Luk 2 m af på næste p fra halsen = 28-32-34-38-42-47 m tilbage på skulderen. Luk alle m løst af når arb måler 64-66-68-70-72-74 cm.

HØJRE FORSTK:
Arb strikkes frem og tilbage på p. Slå 40-44-46-50-56-60 m op (inkl 1 kantm i retstrik i hver side) på rundp 4,5 med 2 tråde brun. På den 1.p (= retsiden) strikkes der Rib således: 1 kantm i retstrik, * 1 r, 1 vr *, gentag fra *-* og slut af med 1 kantm i retstrik.
Fortsæt med Rib i 3 cm. Derefter skiftes der til p 5 og der strikkes videre i glatstrik med 1 tråd af hver farve – Samtidig tages der 1-1-0-0-1-0 m ind på 1.p fra retsiden = 39-43-46-50-55-60 m. Når arb måler 29-30-31-32-33-34 cm lukkes der af til hals således: Luk 1 m af i beg af næste p fra midt foran. Gentag aflukningen på hver 6.p på alle str totalt 11-11-12-12-13-13 gange = 28-32-34-38-42-47 m tilbage på skulderen. Når arb måler 45-46-47-48-49-50 cm sættes 1 mærketråd i slutningen af p (her starter ærmegab). Luk alle m løst af når arb måler 64-66-68-70-72-74 cm.

VENSTRE FORSTK:
Slå op og strik som højre forstk men modsat.

ÆRME:
Arb strikkes frem og tilbage på p. Slå 40-42-44-46-48-50 m op (inkl 1 kantm i retstrik i hver side) på rundp 4,5 med 2 tråde brun. På den 1.p (= retsiden) strikkes der Rib således: 1 kantm i retstrik, * 1 r, 1 vr *, gentag fra *-* og slut af med 1 kantm i retstrik. Fortsæt med Rib således i 3 cm. Derefter skiftes til p 5 og der strikkes videre i glatstrik med 1 tråd af hver farve. Når arb måler 8-8-7-6-6-6 cm tages der 1 m ud indenfor 1 kantm i hver side af arb. Gentag udtagningen på hver 4.-4.-3½.-3½.-3.-3.cm totalt 12-12-13-14-15-15 gange = 64-66-70-74-78-80 m. Fortsæt til arb 58-57-56-55-53-51 cm (kortere mål i de større str pga bredere skuldervidde). Nu lukkes der af til ærmekuppel på næste p fra retsiden således: Luk 7-7-8-8-9-9 m af i beg af næste 6 p = 22-24-22-26-24-26 m tilbage. Luk alle m løst af på næste p fra retsiden. Nu måler arb ca 61-60-59-58-56-54 cm. Strik yderligere et ærme.

MONTERING:
Sy skuldersømmene fra retsiden med maskesting. Sy ærmerne i mellem mærketråden på for og rygstk. Sy ærme- og sidesømme i et indenfor 1 kantm.

FORKANT:
Arb strikkes frem og tilbage på rundp 4,5 med 2 tråde brun. Start på den nederste kant på højre forstk, strik ca 240-300 m op langs højre forstk fra retsiden, rundt i nakken og ned langs venstre forstk. Strik ret på næste p (= vrangen) - Samtidig justeres m-antallet til 263-271-281-289-297-305 m. Næste p fra retsiden strikkes i Rib således: 1 r, * 1 vr, 1 r *, gentag fra *-* p ud. Strik 1 p Rib til. På næste p (= retsiden) lukkes der af til 4 knaphuller - læs forkl over - jævnt fordel på venstre forkant (mellem nederkanten og der hvor halslukningen starter). Fortsæt at strikke yderligere 3 p Rib, på næste p lukkes alle m løst af med ret over ret og vrang over vrang. Sy knapperne i på højre forkant.

LOMME:
Slå 27-29-31-33-35-35 m op med 1 tråd af hver farve på p 5. Strik glatstrik i 14-14-15-15-16-16 cm, derefter skiftes der til p 4,5 og der strikkes videre med 2 tråde brun således: 1 r, * 1 vr, 1 r *, gentag fra *-*. Strik Rib til arb måler ca 16-16-17-17-18-18 cm, luk alle m løst af med ret over ret og vrang over vrang. Strik yderligere en lomme. Sy lommerne midt på højre og venstre forstk ca 5 cm fra opslåningskanten.

Diagram

Behøver du hjælp med opskriften?

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 135-28) for mål og udregninger.

Christina 03.05.2020 - 01:22:

Liebes Drops-Team, ich wollte diesen Pulli mit der Baby Merino Wolle stricken, weil diese Wolle mir beim Rechner angegeben wurde und habe jetzt ein kg wolle für die Größe L besorgt. Leider habe ich total übersehen, dass die 5er Nadeln dann viel zu groß sein werden. Was soll ich am besten machen? Die Wolle doppelt nehmen oder eine größere Größe mit kleineren Nadeln stricken? Danke für die Hilfe!

DROPS Design 04.05.2020 kl. 13:54:

Liebe Christina, diese Jacke wird hier mit 2 Fäden Fabel gestrickt, wenn Sie BabyMerino stricken, sollen Sie auch 2 Fäden stricken (Fabel und BabyMerino gehören beide zur Garngruppe A). Maschenprobe wie immer aber stricken um die Nadelgrösse zu prüfen - Mehr über Maschenprobe lesen Sie hier. Viel Spaß beim stricken!

Karin 22.05.2019 - 19:07:

Hej,skulle vilja sticka denna i Alpaca..men när jag kollar på konverteraren så går det inte att byta till den..eftersom den ska stickas i två trådar Fabel..trodde d gick att ändra till två trådar Alpaca..

DROPS Design 23.05.2019 kl. 07:42:

Hei Karin. Ja denne skal du i utgangspunktet kunne strikke med 2 tråder Alpaca. Lag deg likevel en prøvelapp for å kontrollere at strikkefatsheten din stemmer overens med oppskriften. God fornøyelse

Ruth Rüttimann 24.04.2019 - 08:21:

Hallo. Ich würde gerne dieses Modell in Drops Alpaca stricken. Nur in einer Farbe. Wieviel Garn benötige ich dazu?Können sie auch die Anleitung umberechnen? Das wäre sehr hilfreich. Vielen Dank und freundliche Grüsse. R. Rüttimann

DROPS Design 24.04.2019 kl. 09:28:

Liebe Frau Rüttimann, benutzen Sie unseren Garnumrechner, hier brauchen Sie die Garnmenge für beiden Farben (= 350 g + 300 g = 650 g insgesamt in die 1. Grösse) sind ca 800 g Alpaca. Viel Spaß beim stricken!

Van De Craen 22.05.2018 - 17:23:

Kik zou graag deze trui breien in een dunner garen , nl baby merino , maar weet niet hoeveel garen ik moet bestellen, maat large

DROPS Design 31.05.2018 kl. 17:29:

Dag Van De Craen, Je hebt dan ongeveer de hoeveelheid nodig die aangegeven staat bij Kleur nr. 300, bruin; dus: 350-350-400-450-500-500 gr Je kan voor de zekerheid een extra bol nemen en bij de winkel vragen of je die terug mag brengen als je hem overhoud.

Elin Bom 17.05.2018 - 14:46:

Hej! Jag undrar över axelmåttet på tröjan för att välja rätt storlek. Eftersom det är "sluttande" axlar på tröjan undrar jag vart jag ska mäta. Är måttstorlekarna efter exakta axelmått (själva bredden) eller är det utifrån tröjans passform (där ärmar sys fast nedanför axlarna)? :) Hälsningar Elin

DROPS Design 18.05.2018 kl. 14:09:

Hej, axelmåttet mäts mellan där avmaskningen för axeln börjar och slutar, alltså utifrån tröjans passform.

Ruth Nolte 09.03.2018 - 22:11:

I cannot figure out how much space to put between the buttons. I can't lay the front out while it is on the circular needles. Any idea how to space the button holes?

DROPS Design 12.03.2018 kl. 08:21:

Dear Mrs Nolte, insert a marker at the beg of neckline and count the number of sts from bottom edge to this marker and place the buttonholes evenly spaced between these sts. Happy knitting!

Trine Knoop 18.12.2017 - 19:34:

Hej. Hvilke cmmål svarer til str. XL osv??

DROPS Design 19.12.2017 kl. 07:58:

Hei Trine. Størrelser og cm mål finner du i oppskriften og målskissen finner du helt nederst på siden. Når det i oppskriften står slik: Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL og du skal strikke XL, ser du på det 4. tallet i hele oppskriften/målskissen. God Fornøyelse!

Sheila Axworthy 05.12.2017 - 10:01:

Hi, can I use this pattern for a plain cardigan using a single thread, if so which wool would I use? Thank you Sheila

DROPS Design 05.12.2017 kl. 10:44:

Dear Sheila, yes, you could use this pattern that way - for a single yarn you can choose some from Yarn group C here . More informations about how tu replace yarns you could find in our DROPS Lessons - here . Happy knitting!

Christiane 21.07.2017 - 12:49:

Hallo! Ich bin dabei den ersten Ärmel zu Stricken und habe beim updaten eine Frage. Muss nach 57 cm am Anfang der Vorderreihe jeweils ab gekettet werden oder auf beiden Seiten also auf der Hin & Rückreihe? Vielen Dank für Ihre Hilfe, Christiane Maisch

DROPS Design 21.07.2017 kl. 13:55:

Liebe Christiane, nach 57 cm 7 M am Anfang der nächsten 6 Reihen abketten, dh 7 M in jede 2. Reihe 3 x auf beiden Seiten abketten = es werden 21 M auf beiden Seiten abgekettent = 66 - 21 - 21 = 24 M sind übrig. Viel Spaß beim stricken!

Delhez 23.01.2017 - 13:11:

Bonjour, J'ai commandé 350g de brun référence:300 et 300g de couleur référence672 bourgogne mix afin de réaliser ce modèle. Devais-je aussi commander 300g de rouge foncé? en effet comme il n'y avait qu'une référence, j'ai fortement hésité... Merci pour votre réponse

DROPS Design 23.01.2017 kl. 13:17:

Bonjour Mme Delhez, il faut effectivement commander les 2 couleurs, on tricote soit avec 2 fils brun soit avec 1 fil de chaque couleur. Bon tricot!

Kommentere opskrift DROPS 135-28

Bills Salt and Pepper

Linda, United States

Firecracker in DROPS Fabel

Daniela Schaaf, Germany