DROPS / 135 / 26

Edward by DROPS Design

Strikket bluse til herre med v-hals i DROPS Alpaca. Str S - XXL

Tags: bluser, v-hals,

DROPS design: nr Z-534
Garngruppe A
--------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL Materialer: DROPS ALPACA
F.nr 0618, beige:
350-400-450-500-550-600 gr

DROPS PINDE nr 3,5 - eller den p du skal bruge for at få 23 m x 30 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS PINDE OG RUNDP (40 cm) nr 2,5 - til Rib.
--------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 159.6kr. Læs mere.
RIB: * 1 r, 2 vr *, gentag fra * - *.
1.p i diag = fra retsiden.
--------------------------------------------------------
¬¬¬¬
FORSTK:
Slå 104-107-116-125-134-143 m op (inkl 1 kantm i hver side) på p 2,5 med Alpaca og strik RIB - se forkl over - med 1 kantm i hver side i 5-5-6-6-6-6 cm. Skift til p 3,5 og strik 2 p retstrik - se forkl over - Samtidig med at der tages 1-0-1-0-1-0 m ind på 1.retstrik p = 103-107-115-125-133-143 m. Fortsæt i glatstrik.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! Når arb måler 10 cm tages der 1 m ud i hver side på hver 12.-5.-5.-5.-5.-7. cm totalt 2-5-6-6-6-5 gange = 107-117-127-137-145-153 m. Samtidig når arb måler 31-32-33-34-35-36 cm strikkes der 2 p retstrik, derefter strikkes M.1. Når arb måler 40-41-42-43-44-45 cm lukkes der af til ærmegab i hver side på hver 2.p: 3 m 1 gang, 2 m 3-3-3-4-5-5 gange og 1 m 2-3-3-3-3-5 gange = 85-93-103-109-113-117 m. Når arb måler 45-48-49-50-52-53 cm afsluttes M.1 med 1 p glatstrik og 1 p vr (set fra retsiden), fortsæt i glatstrik. Når arb måler 50-51-53-54-55-57 cm lukkes de midterste 5 m af til V-hals. Luk derefter 1 m af på hver side af halsen på hver 2.p: 14-16-17-17-18-18 gange = 26-28-32-35-36-38 m tilbage på hver skulder. Luk af når arb måler 60-62-65-67-69-71 cm.

RYGSTK:
Slå op og strik som forstk.
Luk af til ærmegab som på forstk og strik videre til arb måler 58-60-63-65-67-69 cm. Nu lukkes de midterste 29-33-35-35-37-37 m af til hals. Luk derefter 1 m af på hver side af halsen på hver 2.p: 2 gange = 26-28-32-35-36-38 m tilbage på hver skulder. Luk af når arb måler 60-62-65-67-69-71 cm.

ÆRME:
Slå 53-53-56-59-62-62 m op (inkl 1 kantm i hver side) på p 2,5 med Alpaca og strik RIB i 6-6-7-7-7-7 cm. Skift til p 3,5 og strik 2 p retstrik før der fortsættes i glatstrik. Når arb måler 12-12-15-12-12-10 cm tages der 1 m ud i hver side på hver 2½.-2.-1½.-1½.- 1½.-1½.cm totalt 16-19-22-24-24-26 gange = 85-91-100-107-110-114 m. Når ærmet måler 55-54-53-53-52-51 cm (OBS! Kortere mål i de større str pga længere ærmekuppel og bredere skuldervidde) lukkes der af til ærmekuppel i hver side på hver 2.p: 3 m 4 gange, videre lukkes der 2 m af i hver side til arb måler 63-62-61-61-61-61 cm, derefter lukkes 3 m af 1 gang i hver side. Luk de resterende m af, arb måler ca 64-63-62-62-62-62 cm.

MONTERING:
Sy skuldersømmene. Sy ærmerne i. Sy ærme- og sidesøm i et indenfor 1 kantm.

HALS:
Start til venstre efter de 5 m midt foran, strik ca 92 til 125 m op (delbart med 3+2) rundt i halsen på rundp 2,5 med Alpaca og slut af til højre for de 5 m midt foran. Strik frem og tilbage fra midt foran 1 p ret fra vrangen og 1 p ret fra retsiden, derefter strikkes der Rib således (1.p = vrangen) : 1 m retstrik, * 1 vr, 2 r *, gentag fra * - *, slut af med 1 m retstrik. Ribben vil da blive 1 r / 2 vr set fra retsiden. Når halskanten måler 4 cm lukkes der af i Rib. Læg højre side af halskanten over den venstre, sy retstrikskanten i lukkekanten midt foran.

Diagram

= vrang fra retsiden, ret fra vrangen
= slå om + tag 1 m løst af p som om den skulle strikkes ret.
= Fra vrangen: Strik omslaget og den løse m vrang sammen.

Laure 22.08.2018 - 02:50:

Bonjour, j'ai compris d'où venait ma confusion! Seulement pour m'assurer, le nombre de mailles à monter inclues les mailles lisières? Merci

DROPS Design 22.08.2018 kl. 08:37:

Bonjour Laure. Oui, dans le nombre de mailles à monter y sont comprises les mailles lisières. Bon tricot !

Laure 22.08.2018 - 01:34:

Bonjour, J'ai de la difficulté à comprendre les côtes. Ça ne me donne pas le même rendu que sur la photo. Est ce que je dois faire tous les rangs *1end, 2env* ou il y a un rang endroit une fois sur deux? Merci

Ana 05.03.2018 - 15:48:

Thank you very much! Can you please tell me what length it's better to use: 60 cm, 80 cm or 100 cm?

DROPS Design 05.03.2018 kl. 15:54:

Dear Ana, the circular needle should always be smaller than the circonference of piece, 60 or 80 cm needles should both work in all sizes. Happy knitting!

Ana 05.03.2018 - 13:35:

Hi, Can I work this pattern in the round, until the armholes? Thank you!

DROPS Design 05.03.2018 kl. 14:23:

Dear Ana, you can work in the round until armholes, but remember to adjust pattern and diagram. Happy knitting!

Laurence BERTHUREL 08.11.2017 - 10:41:

Hello, To make this sleeveless sweater, how many balls should I order for a size S? cordially

DROPS Design 09.11.2017 kl. 20:42:

Dear Laurence, you have to order 7 balls (7x50g=350g) of DROPS Alpaca yarn. Happy knitting!

Karin 13.01.2017 - 18:06:

Thanks for the demo and answer to my first question. I have one more question. Is the M-1 pattern used on the back as well as the front?

DROPS Design 13.01.2017 kl. 18:20:

Dear Karin, back piece is worked as front piece, ie with M.1 too. Happy knitting!

Karin 31.12.2016 - 01:14:

Does the M.1. pattern have a proper name... Like English Rib, or Fisherman's Rib, or Brioche Rib stitch? I'm a little confused by the chart.

DROPS Design 02.01.2017 kl. 08:40:

Dear Karin, M1 pattern is fisherman's rib worked as in the video below, ie from RS: 1st st in M1 = slip 1 as if to K and make a YO, 2nd st is worked P f from RS. Happy knitting!

Claudia Alarcon 24.09.2016 - 04:08:

Hola ya casi termino el sueter, pero no entendí si la manga se teje toda en agujas circulares o sólo el resorte? Y si es así, entonces cómo se teje después? En circular todo ¿? Gracias:)

DROPS Design 03.10.2016 kl. 23:26:

Hola Claudia. Las mangas se trabajan de ida y vta y no en redondo, y se cosen al terminar (ver apartado "Terminación")

Elizabeth 31.03.2016 - 01:34:

One more question. When you end the M1 pattern, it seems to indicate to knit two rows and then purl on the right side instead of doing two rows of garter stitch like is done everywhere else (bottom and sleeve ribbing). Can you confirm that, and explain the difference, please? Thanks!

DROPS Design 31.03.2016 kl. 08:44:

Dear Elizabeth, after M.1 work 2 rows reverse stocking st, ie K1 row from RS (work YO and slipped sts tog as one st), then K 1 row from WS (to create the ridge). Happy knitting!

Elizabeth 31.03.2016 - 01:04:

I have just taught myself to knit and this is my first project. Can you please explain how to do the bind-off for the arm holes in the M1 pattern? Do you do the yarn over slip and then bind those two off? Or do you bind off the first stitches on the needle and then continue in the M1 pattern? Likewise, do you stop the pattern at the end of the row to preserve those stitches for bind-off, or do you bind off the stitches from the pattern? Thanks for any help you can offer. Having fun!

DROPS Design 31.03.2016 kl. 08:41:

Dear Elizabeth, bind off following M.1, ie work yo and sts tog as 1 st - see also video below. Happy knitting!

Kommentere opskrift DROPS 135-26