DROPS / 131 / 35

Florence by DROPS Design

Strikket DROPS hals, votter og lue i ”Nepal” med hullmønster

DROPS Design: Modell NE-064-065-066
Garngruppe C
-------------------------------------------------------
HALS:
Størrelse: S - M - L/XL - XXL/XXXL
Omkrets på det smaleste: 65-71-76-82 cm
Materialer: DROPS NEPAL fra Garnstudio
F.nr 0100 m, natur
150-150-150-150 g

DROPS RUNDP NR 5 (60 cm) - eller det p.nr du må bruke for å få 17 m x 22 p
glstrikk på 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------
100 g f.nr 0100 m, natur

DROPS SETTP og RUNDP (40 cm) nr 5 - eller det p.nr du må bruke for å få 17 m x 22 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (40 cm til vrbord) nr 3,5
--------------------------------------------------------
VOTT:
Størrelse: S/M - L
Materialer: DROPS NEPAL fra Garnstudio
100-100 g f.nr 0100, natur

DROPS SETTP NR 4 - eller det p.nr du må bruke for å få 19 m x 25 p glstrikk på 10 x 10 cm.
DROPS SETTP NR 3,5 - til vrangbord.
--------------------------------------------------------

(Fortsett til oppskrift...)

Stikkord:

fasong: poselue, mønster/teknik: hullmønster, type oppskrift: hals, luer, sett, votter,

1 rille = 2 omg. 1 omg r og 1 omg vr.

MØNSTER:
Se diagram 1-4. Diag viser mønsteret sett fra retten og hele mønsteret strikkes rundt på rundp eller settp.

ØKETIPS – til votten:
Det økes 1 m ved å lage 1 kast om p, på neste omg strikkes kastet vridd rett (dvs strikk i bakre del av m istedenfor i fremre) slik at det ikke blir hull.

FELLETIPS – til votten:
Det felles på samme omgang som det felles i M.4.
Fell slik ved 1.merketråd: strikk til 1 m før merketråden, ta 1 m løst av p, 1 rett, løft den løse m over.
Fell slik ved 2.merketråd: strikk til 1 m før merketråden, 2 r sm.

--------------------------------------------------------

HALS:
Arb strikkes rundt på rundp. Legg opp 132-144-156-168 m med Nepal på rundp 5. Strikk 2 RILLER – se forkl over. Videre strikkes det etter M.1. Når M.1 er strikket ferdig er det 110-120-130-140 m på omg. Strikk 2 RILLER og fell av.
--------------------------------------------------------

LUE:
Arb strikkes rundt på rundp. Legg opp 90 m på rundp 3,5 med Nepal. Videre strikkes det etter M.2 - SAMTIDIG som det etter 10 omg byttes til rundp 5. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN! – Når det blir for trangt på rundp byttes det til settp 5. Når M.2 er ferdig gjenstår det 18 m på omg. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m og fest godt. Luen måler ca 24 cm i høyden
For at luen skal beholde formen – gjøres den våt og settes til tørk over en stor tallerken.
--------------------------------------------------------

VOTT:
Votten strikkes rundt på settp. Legg opp 39-39 m på settp 3,5 med Nepal og strikk 1 omg r. Deretter strikkes det vrangbord slik = 2 vr, 2 r, 2 vr, 2 r, 2 vr, 1 r, * 2 vr, 2 r *, gjenta fra *-* ut omg. Fortsett med r over r og vr over vr til vrangborden måler 8-9 cm. Bytt til settp 4 og strikk neste omg slik: 4 r, 2 vr, 9 r, 2 vr, de resterende m strikkes r - SAMTIDIG som det felles 4-1 m jevnt fordelt = 35-38 m på omg. Neste omg strikkes slik: 4 r, M.3 over de neste 13 m, de resterende m strikkes r.
Når arb måler 11-13 cm økes det 1 m på hver side av den første m på omg til tommel – LES ØKETIPS – ( på den andre votten økes på hver side av den 4. m etter M.3).
Gjenta økningen på hver side av de økte m på hver 2.omg totalt 5 ganger = 45-48 m. Nå settes de 11 tommel-m på 1 tråd. Strikk videre i glstrikk og mønster SAMTIDIG som det legges opp 1 ny m bak tommelen på neste omg = 35-38 m. Når votten måler ca 25-27 cm - avpass slik at det avsluttes etter 1 hel rapport av M.3 (det gjenstår nå ca 3 cm til ferdig mål) settes det 2 merketråder: 1 merketråd etter 21.-23.m og 1 merketråd etter 31.- 32.m (= 10-9 m mellom merketrådene). Videre felles det til tupp på undersiden ved å felle 1 m ved hver merketråd på hver 2.omg – Les FELLETIPS – SAMTIDIG som det strikkes M.4 over M.3. Når M.4 er strikket ferdig er det 17-20 m igjen. På neste omg strikkes alle m sm 2 og 2. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt.
TOMMEL:
Sett de 11 tommel-m fra tråden tilbake på settp 4. Strikk i tillegg opp 4-5 m bak tommelen = 15-16 m. Strikk glstrikk rundt til selve tommelen måler ca 4½-5½ cm (prøv evt votten på, det gjenstår nå ca ½ cm til ferdig mål). Nå felles det ved å strikke maskene sm 2 og 2. Gjenta fellingen på neste omg. Klipp tråden, trekk den gjennom de resterende m, snurp sammen og fest godt.

= 1 m løs av p, 2 r sm, løft den løse m over de 2 m
= 2 vr sm
= ta 1 m løs av p, 1 vr, løft den løse m over
= 3 m vrang sammen