DROPS / 131 / 35

Florence by DROPS Design

Strikket DROPS hals, vanter og hue i ”Nepal” med hulmønster

DROPS Design: Model NE-064-065-066
Garngruppe C
-------------------------------------------------------
HALS:
Størrelse: S - M - L/XL - XXL/XXXL
Omkreds på det smalleste: 65-71-76-82 cm
Materialer: DROPS NEPAL fra Garnstudio
F.nr 0100 m, natur
150-150-150-150 g

DROPS RUNDP (60 cm) nr 5 - eller det p.nr du skal bruge for at få 17 m x 22 p
glatstrik på 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------
100 g f.nr 0100 m, natur

DROPS STRØMPEP og RUNDP (40 cm) nr 5 - eller det p.nr du skal bruge for at få 17 m x 22 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (40 cm til Rib) nr 3,5
--------------------------------------------------------
100-100 g f.nr 0100, natur

DROPS STRØMPEP nr 4 - eller det p.nr du skal bruge for at få 19 m x 25 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS STRØMPEP nr 3,5 – til rib.
--------------------------------------------------------

Kommentarer (44)

65% Uld, 35% Alpaca
fra 13.50 kr /50g
DROPS Nepal uni colour DROPS Nepal uni colour 13.50 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 94.5kr. Læs mere.

Se diagram 1-4. Diag viser mønsteret set fra retsiden og hele mønsteret strikkes rundt på rundp eller Strømpep.

UDTAGNINGSTIPS – til vanten:
Der tages 1 m ud ved at slå om p, på næste omg strikkes omslaget drejet ret (dvs strik i bagerste del af m i stedet for i forreste) så der ikke bliver hul.

INDTAGNINGSTIPS – til vanten:
Der tages ind på samme omgang som der tages ind i M.4.
Tag ind således ved 1.mærketråd: Strik til 1 m før mærketråden, tag 1 m løst af p, 1 ret, løft den løse m over.
Tag ind således ved 2.mærketråd: Strik til 1 m før mærketråden, 2 ret sammen.

--------------------------------------------------------

HALS:
Arb strikkes rundt på rundp. Slå 132-144-156-168 m op med Nepal på rundp 5. Strik 4 omg retstrik – se forkl over. Fortsæt efter M.1. Når M.1 er strikket færdig er der 110-120-130-140 m på omg. Strik 4 omg retstrik og luk af.
--------------------------------------------------------

HUE:
Arb strikkes rundt på rundp. Slå 90 m op på rundp 3,5 med Nepal. Fortsæt efter M.2 - Samtidig med at der efter 10 omg skiftes til rundp 5. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN! – Når der bliver for få m for rundp skiftes til Strømpep 5. Når M.2 er færdig er der 18 m tilbage på omg. Klip tråden, træk den gennem de resterende m og sy godt fast. Huen måler ca 24 cm i højden
For at huen skal beholde formen – gøres den våd og sættes til tørre over en stor tallerken.
--------------------------------------------------------

VANTER:
Vanterne strikkes rundt på Strømpep. Slå 39-39 m op på Strømpep 3,5 med Nepal og strik 1 omg ret. Derefter strikkes der rib således = 2 vr, 2 r, 2 vr, 2 r, 2 vr, 1 r, * 2 vr, 2 r *, gentag fra *-* ud omg. Fortsæt med ret over ret og vrang over vrang til ribben måler 8-9 cm. Skift til Strømpep 4 og strik næste omg således: 4 ret, 2 vrang, 9 ret, 2 vrang, de resterende m strikkes ret - Samtidig med at der tages 4-1 m ind jævnt fordelt = 35-38 m på omg. Næste omg strikkes således: 4 ret, M.3 over de næste 13 m, de resterende m strikkes ret.
Når arb måler 11-13 cm tages der 1 m ud på hver side af den første m på omg til tommelfinger – læs UDTAGNINGSTIPS – (på den anden vante tages der ud på hver side af den 4. m efter M.3).
Gentag udtagningen på hver side af de nye m på hver 2.omg totalt 5 gange = 45-48 m. Nu sættes de 11 tommelf-m på 1 tråd. Strik videre i glatstrik og mønster Samtidig med at der slåes 1 ny m op bag tommelf på næste omg = 35-38 m. Når vanten måler ca 25-27 cm - afpas så der afsluttes efter 1 hel rapport af M.3 (der er nu ca 3 cm tilbage til færdig mål) sættes der 2 mærketråde: 1 mærketråd efter 21.-23.m og 1 mærketråd efter 31.- 32.m (= 10-9 m mellem mærketrådene). Tag derefter ind til fingerspidser på undersiden ved at tage 1 m ind ved hver mærketråd på hver 2.omg – læs INDTAGNINGSTIPS – Samtidig med at der strikkes M.4 over M.3. Når M.4 er strikket færdig er der 17-20 m tilbage. På næste omg strikkes alle m sammen 2 og 2. Klip tråden, træk den gennem de resterende m, træk sammen og sy godt fast.
TOMMELFINGER:
Sæt de 11 tommelf-m fra tråden tilbage på Strømpep 4. Strik i tillæg 4-5 m op bag tommelf = 15-16 m. Strik glatstrik rundt til selve tommelf måler ca 4½-5½ cm (prøv evt vanten, der er nu ca ½ cm tilbage til færdig mål). Nu lukkes der af ved at strikke maskerne sammen 2 og 2. Gentag indtagningen på næste omg. Klip tråden, træk den igennem de resterende m, træk sammen og sy godt fast.

Denne opskrift er blevet rettet. .

Opdateret online: 25.01.2012
VANTE.... (på den anden vante tages der ud på hver side af 4.m efter M.3)

= 1 m løs af p, 2 ret sammen, løft den løse m over
= 2 vr sammen
= tag 1 m løs af p, 1 vr, løft den løse m over
= 3 m vrang sammen

Simona 03.01.2019 - 16:37:

Verstehe ich das richtig ?die Maschenproben werden Nur mit Nadel 5 und 4 Glatt rechts gemacht? Oder muss man mit Nadel 3,5 im Bündchenmuster auch eine Maschenprobe fertigen?

DROPS Design 04.01.2019 kl. 11:56:

Liebe Simona, ja genau, es gibt keine Maschenprobe für die Nadel Nr 3,5 - sollte die Maschenprobe mit Nadel 4 und 5 stimmen, dann stimmt sie auch mit dünneren Nadeln. Viel Spaß beim stricken!

Laura Menegatti 09.01.2018 - 07:53:

Buongiorno, per favore 2 chiarimenti sulle muffole. Sto facendo la taglia S. 1) si dice di lavorare gli aumenti con gettato a dir. ritorto per non creare buchi, ma nella foto i buchi ci sono; quindi vanno lavorati normalmente come negli altri diagrammi? 2) Le diminuzioni per la punta delle muffole vanno fatte tra i 2 Marcapunto, cioè entro le 10 maglie, o esternamente ai Marcapunto? Grazie

DROPS Design 09.01.2018 kl. 09:34:

Buongiorno Laura, il suggerimento per il lavoro a diritto ritorto vale solo per gli aumenti, per il resto della muffola si lavora il diagramma, che crea i buchi. Per quanto riguarda le diminuzioni per la punta è tutto spiegato nel suggerimento per le diminuzioni. Buon lavoro!

Karin 13.10.2017 - 19:19:

Hallo, möchte sehr gerne den Kragen stricken, aber ich verstehe nicht, wie die Rückreihe gestrickt wird. In der Anleitung steht das Diagramm zeigt die Hin und Rückreihe der Vorderseite.? Was bedeutet dies? Wie stricke ich die 2. Musterreihe? Sorry, aber ich bin noch Anfänger. LG

DROPS Design 16.10.2017 kl. 09:20:

Liebe Karin, der Kragen ist in der Runde gestrickt, dh immer von der Vorderseite. Wenn Sie M.1 stricken, lesen Sie jede Runde von rechts nach links (bei der rechten Ecke unten anfangen), dh Reihe 1 im M.1 = 1 M li, 11 M re. Reihe 2 im M.1: 1 M li, 1 Umschlag, 4 M re, 1 M. re. abheben, 2 re. zusammen, die abgehobene über die gestrickten ziehen, 4 M re, 1 Umschlag. Viel Spaß beim stricken!

Marianna 14.07.2017 - 10:09:

Fino a li ho capito.... ma le maglie da diminuire sono 2 per giro è il primo schema con i calati che faccio

DROPS Design 14.07.2017 kl. 11:04:

Buongiorno Marianna. Il diagramma M2 viene lavorato 9 volte sulle maglie del giro (9 ripetizioni del motivo). Quando lavora il giro 32, diminuisce 2 maglie in ognuna di queste ripetizioni; quindi su tutto il giro, diminuisce 2 m x 9 volte = 18 maglie. Analogamente al giro 42 e sugli altri giri con diminuzioni. Buon lavoro!

Marianna 13.07.2017 - 21:38:

Ho bisogno di aiuto nelo schema M2 non capisco quando si iniziano a calare le maglie mi aiutate

DROPS Design 13.07.2017 kl. 21:55:

Buonasera Marianna, seguendo il diagramma M.2 le maglie verranno diminuite in modo graduale: la prima diminuzione viene lavorata sul 32° giro, segua il diagramma dal basso verso l'alto e da destra verso sinistra. Buon lavoro!

Birthe 06.01.2017 - 17:34:

Garnmængden passer ikke til Halsen i største str.. Har lavet strikkeprøve og strikkefastheden passer , der skal bruges 250G. vil i rette dette?

DROPS Design 11.01.2017 kl. 12:12:

Hej Birthe. Vi har endnu ikke modtaget andre lignende kommentarer paa dette populaere mönster, men kommer de saa skal vi revidere opskriften.

Birthe Nielsen 29.12.2016 - 19:33:

Der er oplyst forkert mængde garn til halskraven, der skal bruges 250g til den største str. har tjekket strikkefastheden.

Stella 07.12.2016 - 12:19:

Cosa significa "far asciugare su un piatto grande" per rendere visibile il motivo?

DROPS Design 07.12.2016 kl. 12:33:

Buongiorno Stella. Deve far asciugare il berretto mettendolo intorno a un piatto tondo. Può trovare un esempio nel seguente video. Buon lavoro!

Nicole 27.01.2015 - 18:14:

I am working on the hat and am running out of correct number of stitches before next round starts. So my pattern looks wrong all the way up that part of hat. Picture looks even all the way around. I am counting and have correct number on needles. Anyone else have this issue? Help starting over again!

DROPS Design 28.01.2015 kl. 10:38:

Dear Nicole, you are working M2 in the round for the hat, ie you will repeat 9 times M1 in width around. On 10th round in M2 you inc 2 sts x 9 repeat = 18 sts (+90 sts = 108 sts). Then you will dec 2 sts per repeat on row 32, 42, 50, 54, 57 (ie 2 dec x 9 repeats x 5 dec row = 90 sts dec), 2sts remain per repeat = 18 sts left when M.2 has been worked 1 time in height. Do not hesitate to add a marker between each repeat so that you can check your number of sts on each row. Happy knitting!

Lillvohr Andersson 02.11.2013 - 07:28:

Mönster 131-35 är ej komplett, resårkanten på mössan finns ej med den får man titta på bilden för att räkna ut maskantalet och antal varv själv

DROPS Design 04.11.2013 kl. 13:29:

Resårkanten på mössan är med i diagrammet. Se även tidigare svar!

Kommentere opskrift DROPS 131-35