DROPS / 131 / 35

Florence by DROPS Design

Pitsineuleiset DROPS kauluri, käsineet ja myssy ”Nepal”-langasta.

DROPS Design: Malli NE-064-065-066
Lankaryhmä C
-------------------------------------------------------
KAULURI:
Koko: S - M - L/XL - XXL/XXXL
Kapeimman reunan ympärys: 65-71-76-82 cm
Langanmenekki: Garnstudion DROPS NEPAL:
Nro 0100 m, luonnonvalkoinen
150-150-150-150 g

DROPS PYÖRÖPUIKKO NRO 5 (60 cm) tai käsialan mukaan.
NEULETIHEYS: 17 s x 22 krs sileää neuletta puikoilla nro 5 = 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------
100 g nro 0100 m, luonnonvalkoinen

DROPS SUKKAPUIKOT ja PYÖRÖPUIKKO (40 cm) NRO 5 tai käsialan mukaan.
DROPS PYÖRÖPUIKKO (40 cm) NRO 3,5 (joustinneuleeseen).
NEULETIHEYS: 17 s x 22 krs sileää neuletta puikoilla nro 5 = 10 x 10 cm.
--------------------------------------------------------
KÄSINE:
Koko: S/M - L
Langanmenekki: Garnstudion DROPS NEPAL:
100-100 g nro 0100, luonnonvalkoinen

DROPS SUKKAPUIKOT NRO 4 tai käsialan mukaan.
DROPS SUKKAPUIKOT NRO 3,5 (joustinneuleeseen).
NEULETIHEYS: 19 s x 25 krs sileää neuletta puikoilla nro 4 = 10 x 10 cm.

(Siirry ohjeeseen)

Tagit:

kuvio/tekniikka: pitsineule, muoto: pussipipo, ohjetyyppi: hatut, käsineet, kauluri, setti,

Katso ruutupiirrokset M.1-M.4. Piirrokset näyttävät mallineuletta oikealta puolelta katsottuna ja koko mallineule neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla tai sukkapuikoilla.

LISÄYSVINKKI (käsine):
Lisää 1 s tekemällä 1 langankierto puikolle. Seuraavalla kerroksella langankierto neulotaan kiertäen oikein (eli neulo langankierto takakautta), jottei muodostuisi reikää.

KAVENNUSVINKKI (käsine):
Kavennukset tehdään aina piirroksen M.4 kavennuskerroksella.
Kavenna merkkilankojen kohdalla seuraavasti: 1. merkkilangan kohdalla: Neulo kunnes merkkilankaa edeltää enää 1 s, nosta 1 s neulomatta, 1 o, vedä nostettu s neulotun yli.
2. merkkilangan kohdalla: Neulo kunnes merkkilankaa edeltää enää 1 s, 2 s oikein yhteen.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------

KAULURI:
Neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla. Luo 132-144-156-168 s Nepal-langalla pyöröpuikolle nro 5. Neulo 4 krs AINAOIKEAA (ks. selitys yllä). Jatka neulomalla mallineuletta piirroksen M.1 mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen M.1 loppuun, työssä on 110-120-130-140 s. Neulo vielä 4 krs ainaoikeaa. Päätä s:t.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------

MYSSY:
Neulotaan suljettuna neuleena pyöröpuikolla. Luo 90 s pyöröpuikolle nro 3,5 Nepal-langalla. Neulo mallineuletta piirroksen M.2 mukaisesti. Kun olet neulonut 10 krs piirroksen mukaisesti, vaihda pyöröpuikkoon 5. TARKISTA NEULETIHEYS! Vaihda työhön sukkapuikot, kun pyöröpuikko käy liian pitkäksi. Kun olet neulonut piirroksen M.2 loppuun, työssä on jäljellä 18 s. Katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi ja päättele langanpäät. Myssyn korkeus on n. 24 cm.
Myssy säilyttää muotonsa parhaiten, kun kostutat sen ja laitat sen kuivumaan ison lautasen päälle.
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------

KÄSINE:
Neulotaan suljettuna neuleena sukkapuikoilla. Luo 39-39 s sukkapuikoille nro 3,5 Nepal-langalla ja neulo 1 krs oikein. Jatka neulomalla joustinneuletta seuraavasti: 2 n, 2 o, 2 n, 2 o, 2 n, 1 o, *2 n, 2 o*, toista *-* koko krs:n ajan. Jatka joustinneuletta tähän tapaan, kunnes sen pituus on 8-9 cm. Vaihda sukkapuikkoihin nro 4 ja neulo seuraava krs näin: 4 o, 2 n, 9 o, 2 n, neulo loput s:t oikein ja kavenna SAMALLA tasavälein 4-1 s = 35-38 s työssä. Seuraava krs neulotaan näin: 4 o, neulo seuraavilla 13 s:lla mallineuletta piirroksen M.3 mukaisesti, muut s:t neulotaan oikein. Jatka mallineuletta tähän tapaan.
Kun työn pituus on 11-13 cm, lisää krs:n ensimmäisen s:n molemmin puolin peukalokiilaa varten 1 s (LUE LISÄYSVINKKI). Toisen käsineen lisäykset tehdään piirroksen M.3 4. jälkeisen s:n molemmin puolin.
Toista tällaiset lisäykset aiemmin lisättyjen silmukoiden molemmin puolin joka 2. krs yht. 5 kertaa = 45-48 s. Siirrä sitten peukalokiilan 11 s apulangalle. Jatka sileää neuletta ja mallineuletta ja luo SAMALLA seuraavalla krs:lla peukalokiilan silmukoiden tilalle 1 s = 35-38 s. Kun käsineen pituus on n. 25-27 cm ja olet neulonut kokonaisen mallikerran piirroksen M.3 mukaisesti loppuun (työhön neulotaan vielä n. 3 cm), kiinnitä 1 merkkilanka krs:n 21.-23. s:n jälkeen ja 1 merkkilanka krs:n 31.- 32. s:n jälkeen (= 10-9 s merkkilankojen välissä). Tee sitten käsineen kämmenpuolella kärkikavennukset, eli kavenna kummankin merkkilangan kohdalla joka 2. krs 2 s (LUE KAVENNUSVINKKI). Aloita SAMALLA piirroksen M.3 silmukoiden kohdalla mallineule piirroksen M.4 mukaisesti. Kun olet neulonut piirroksen M.4 loppuun, työssä on jäljellä 17-20 s. Neulo seuraavalla krs:lla kaikki s:t pareittain yhteen. Katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi, kiristä aukko umpeen ja päättele langanpäät hyvin.
PEUKALO:
Ota peukalokiilan s:t sukkapuikoille nro 4, luo lisäksi peukalon takareunaan 4-5 s = 15-16 s. Neulo sileää neuletta suljettuna neuleena, kunnes peukalon pituus on n. 4½-5½ cm (sovita käsinettä, työhön neulotaan vielä n. ½ cm). Neulo seuraavalla krs:lla kaikki s:t pareittain yhteen. Toista tällaiset kavennukset vielä seuraavalla krs:lla. Katkaise lanka, vedä se jäljellä olevien silmukoiden läpi, kiristä aukko umpeen ja päättele langanpäät hyvin.

= nosta 1 s neulomatta, neulo 2 s oikein yhteen, vedä nostettu s neulottujen yli
= 2 s nurin yhteen
= nosta 1 s neulomatta, 1 n, vedä nostettu s neulotun yli
= 3 s nurin yhteen

Mikäli uskot löytäneesi ohjeesta virheen, näppäile kommenttisi tai kysymyksesi ohjeen yläreunan Komentti-kenttään. Siirry mallin DROPS 131-35 alkuperäisohjeeseen.