DROPS / 132 / 1

Forest Nymph by DROPS Design

DROPS klänning i ”Delight” och ”Kid-Silk” med ok stickat på tvären med flätor, förkortade varv och virkad kant. Stl S - XXXL

DROPS design: Modell nr DE-072
Garngrupp A
--------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång: DROPS DELIGHT från Garnstudio
200-250-250-300-300-350 g nr 01, grå mix
Och använd: DROPS KID-SILK från Garnstudio
100-100-125-125-150-150 g nr 02, svart
DROPS RUNDST (80 cm) NR 5 – eller det st.nr du måste använda för att få 17 m x 22 v slätst med 1 tråd av varje kvalitet på 10 x 10 cm.
DROPS VIRKNÅL NR 3,5.
--------------------------------------------------------

DROPS Delight print DROPS Delight print 31.95 kr /50g

från 49.95 kr /25g
DROPS Kid-Silk uni colour DROPS Kid-Silk uni colour 49.95 kr /25g
LindeHobby
Beställ 
DROPS Kid-Silk long print DROPS Kid-Silk long print 49.95 kr /25g
Garnet till detta mönstret kostar 359.55kr. Läs mer.

*1 v rätt, 1 v avigt*, upprepa *_*.
FÖRKORTADE VARV:
För att oket ska bli vidare i nederkanten måste det stickas fler v över de nedersta m jämfört med de översta, detta görs så här:
* Sticka 2 v över alla m, sticka till 2:a markören, vänd, strama tråden och sticka tillbaka, sticka till 1:a markören, vänd, strama tråden och sticka tillbaka sticka 2 v över alla m, sticka till 2:a markören, vänd, strama tråden och sticka tillbaka, sticka 2 v över alla m, sticka till 1:a markören, vänd, strama tråden och sticka tillbaka *, upprepa *-*, dvs att 1 rapport = 6 v överst och 14 v nederst.
MÖNSTER:
Se diagr M.1. Diagr visar 1 rapport av mönstret på bredden (= 24 m), alla varv i diagr visar mönstret från rätsidan.
MÄTTIPS:
Mät arb när det ligget platt, det är väldigt viktig att inte sträcka i arb när det mäts.
MINSKNINGSTIPS:
Sticka tills det återstår 2 m före markören, 2 rm tills, lyft 1 m som den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över.
ÖKNINGSTIPS:
Sticka tills det återstår 1 m före markören, gör 1 omslag, sticka 2 m (markören sitter mitt emellan dessa 2 m), gör 1 omslag till. På nästa v stickas omslagen vridet räta för att slippa hål (dvs sticka i bakre maskbågarna i stället för i främre).
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------

OKET:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst, det stickas sidledes från mitt bak.
Lägg LÖST upp 32-32-36-36-40-40 m på rundst 5 med 1 tråd Delight + 1 tråd Kid-Silk. Sticka 2 räta v över alla m (varv 1 börjar från nederkanten och är från rätsidan).
Nästa v stickas så här (från rätsidan): 10-10-13-13-16-16 rm, 2 rm tills, 1 omslag, 1 rm, sticka 2 rm i var och en av de nästa 4 m (= 8 rm), 2 rm, sticka 2 rm i var och en av de nästa 4 m (= 8 rm), 1 rm, 1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över, 6-6-7-7-8-8 rm = 40-40-44-44-48-48 m.
Nästa v stickas så här (från avigsidan): 6-6-7-7-8-8 rm, 2 am, 1 rm, 8 am, 2 rm, 8 am, 1 rm, 2 am och 10-10-13-13-16-16 rm.
Sätt 2 markörer i arb så här (från rätsidan): 1:a markören efter 13-13-16-16-19-19 m och 2:a markören efter totalt 31-31-34-34-37-37 m, det är nu 9-9-10-10-11-11 m kvar överst efter 2:a markören. Sedan stickas det FÖRKORTADE VARV – se förkl ovan och MÖNSTER så här: 10-10-13-13-16-16 m RÄTST – se förkl ovan, M.1 över de nästa 24 m och 6-6-7-7-8-8 m rätst.
Sticka tills arb mäter ca 112-120-128-140-152-164 cm i nederkant – SE MÄTTIPS - avsluta efter att det är stickat 2 v över alla m. Nästa v stickas så här (från rätsidan): 13-13-16-16-19-19 rm, de nästa 8 m stickas 2 och 2 räta tills, 2 rm, de nästa 8 m stickas 2 och 2 räta tills, 9-9-10-10-11-11 rm = 32-32-36-36-40-40 m. Sticka 1v rätt över alla m tillbaka, maska sedan av med rm från rätsidan. Arb mäter nu ca 114-122-130-142-154-166 cm i nederkanten.

MARKÖRPLACERING:
Tag bort markörerna som sitter i arb och sätt 4 nya markörer så här: Lägg arb platt på bordet och mät längs den längsta sidan. Leta först reda på mitten av arb – ut från mitten mäts 18-20-21½-24-26½-29½ cm till varje sida – sätt en markör i varje sida (dvs att det är 36-40-43-48-53-59 cm mellan markörerna på framst), mät sedan 18-20-21½-24-26½-29½ cm in från avmaskningsskanten och uppläggningskanten (= bakst) – sätt markörer här. Det är nu ca 21-21-22-23-24-24 cm i varje sida mellan markörerna på fram- och bakst (= ärmhål).
Sy tills oket, sy kant i kant mitt bak så att det inte blir en tjock söm.

FRAM- OCH BAKST:
Arb stickas runt på rundst.
Det stickas upp m längs nederkanten av oket med 1 tråd av varje kvalitet på rundst 5 – v startar vid markören i övergången mellan vänster ärmen och bakst. Sticka upp 1 m i yttersta ledet av varje rätst m mellan markörerna på bakst (ca 60 till 98 m), lägg upp 6-6-8-8-10-10 nya m (= under ärmen), hoppa fram till första markören på framst och sticka upp 1 m i yttersta ledet av varje rätst m på framst (= ca 60 till 98 m), lägg upp 6-6-8-8-10-10 nya m (= under den andra ärmen).
HÄRIFRÅN MÄTS NU ARB!
Sticka 1 v avigt samtidigt som maskantalet justeras till 136-148-162-180-200-220 m.
Ta bort markörerna och sätt 4 nya så här: Sticka 14-15-16-18-20-22 rm, sätt 1 markör, sticka 34-38-41-46-50-56 rm, sätt en markör (dessa 2 markörer visar var insnitten ska stickas på bakst), sticka 34-36-40-44-50-54 rm, sätt 1 markör, sticka 34-38-41-46-50-56 rm, sätt en markör (dessa 2 markörer visar var insnitten ska stickas på framst), sticka räta v ut (= 20-21-24-26-30-32 m). På nästa v stickas det avigt över 10-10-12-12-14-14 m under varje ärm, de resterande m stickas räta. Fortsätt med slätst över alla m. KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När arb mäter 10 cm, minskas det 1 m på varje sida av de 4 markörerna – SE MINSKNINGSTIPS. Upprepa minskn när arb mäter 15 cm = 120-132-146-164-184-204 m.
När arb mäter 20-21-21-22-22-23 cm, ökas det 1 m på varje sida av de 4 markörerna – SE ÖKNINGSTIPS. Upprepa ökningen på vart 8:e v totalt 9 ggr = 192-204-218-236-256-276 m. När arb mäter 63-65-65-67-67-69 cm, stickas det 1 v rätt samtidigt som det minskas 12 m jämnt fördelat. Sedan stickas det 4 cm med rätst, maska sedan LÖST av.

VIRKAD SPETSKANT:
Det virkas 1 kant i de nedersta rätst m längs oket (dvs i samma m som det plockades upp m till fram- och bakst). Håll arb med halsöppningen mot dig, virka med 1 tråd Kid-Silk med nål 3,5 – börja mitt bak så här:
VARV 1: 1 fm i första rätst m, * 3 lm, 1 fm i nästa rätst m *, upprepa *-* v runt, avsluta med 3 lm och 1 sm i första fm på v (avpassa så att det blir ett jämnt antal lm-bågar).
VARV 2: 2 lm, 1 fm om första lm-bågen, * 5 lm, 1 fm om nästa lm-båge, 1 lm, 1 fm om nästa lm-båge *, upprepa *-*, avsluta med 1 sm (i stället för 1 fm) i första fm på v.
VARV 3: Virka så här i var och en av de stora lm-bågarna (= 5 lm): 1 fm, 5 st, 1 fm och virka 1 fm i var och en av de små lm-bågarna (= 1 lm), avsluta med 1 sm i början på v, klipp av och fäst tråden.
Spetskanten måste ångas ordentligt för att den ska ligga fint neråt.

Diagram

= rm på rätsidan, am på avigsidan
= rm på avigsidan
= sätt 4 m på hj.st bakom arb, 4 rm, 4 rm från hj.st
= sätt 4 m på hj.st framför arb, 4 rm, 4 rm från hj.st
= 2 rm tills, 1 omslag
= 1 omslag, lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, drag den lyfta m över

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 132-1) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (151)

Konni 04.05.2020 - 08:27:

Fehlt bei Runde 3 der gehäkelten Spitzenkante eine 1 fM? "3. RUNDE: Um die grossen Bogen wie folgt (= 5 Lm): 1 fM, 5 Stb, 1 fM. In die kleinen Bogen (= 1 Lm): 1 fM...."

DROPS Design 04.05.2020 kl. 15:50:

Liebe Konni, stimmt, in jedem 5LM-Bogen häkeln Sie: 1 fM, 5 fM, 1 fM und um die 1 Lm häkeln Sie 1 fM; Korrektur erfolgt. Viel Spaß beim stricken!

Sabine Simma 10.04.2019 - 10:40:

Hallo liebes Drops Team, Ich möchte das Kleid in M stricken. Ich komme mit den verkürzten Reihen nicht zurecht. Wenn ich den Rapport mit den verkürzten Reihen stricke habe ich zwar die 6 Reihen oben und 14 Reihen unten, es fehlen mir dann aber die letzten 2 Reihen von M1 (Zopfmuster). Wo liegt mein Denkfehler. Ich habe schon mehrmals zur Probe gestrickt.

DROPS Design 10.04.2019 kl. 11:54:

Liebe Simma, M.1 wird über insgesamt 11 Reihen gestrickt, die verkürzten Reihen sind dann mmmit 6 Reihen oben und 14 Reihen unten, und Sie wiederholen einfach M.1 = die Zöpfen entstehen in jeder 6. Reihe, die über die Zöpfe gestrickt sind. Viel Spaß beim stricken!

Jenny Strick 26.12.2018 - 14:42:

Ich liebe dieses Kleid. Super leicht zu Stricken und so einfach anzupassen für meinen langen aber schmalen Oberkörper. Mache es gerade schon zum zweiten Mal in einer anderen Farbkombi.

Ingrid Van Den Bosch 28.08.2018 - 13:40:

Bonjour, je voudrais faire ce modèle avec un fil qui fait 50 gr/200m et j'ai un échantillon de 26 mailles sur 33 rangs. Combien de pelotes je devrais prévoir en taille xxl ou comment calculer combien il me faudrait ? Merci

DROPS Design 04.09.2018 kl. 13:19:

Bonjour Mme Vand Den Bosch, Nous ne sommes malheureusement pas en mesure de pouvoir ajuster chacun de nos modèles à chaque demande individuelle. N'hésitez pas à vous adresser au magasin où vous avez acheté votre laine pour toute assistance complémentaire. Merci pour votre compréhension.

Ana Cecilia Ramirez 30.07.2018 - 20:03:

Hei, trenger litt hjelp med starten her, jeg forstår ikke så godt hva de skriver. Forstår at dte er en bærestykk som skal strikkes men det er ikke helt klar, jeg må bruke en annen type garn for de som er I oppskriften blir ikke så lett å se hva man har gjørt. På forhånd takk.

DROPS Design 17.08.2018 kl. 07:29:

Hei Ana. Du strikker med 2 tråder samtidig (1 tråd Delight + 1 tråd Kid silk), de tilhører begge garngruppe A. Alternativt kan du strikke med 1 tråd fra garngruppe C. Bærestykket (område rundt skuldrene) strikkes sidelengs. Det vil si det strikkes fra midt bak på ryggen, rundt skulderen, over brystet og rundt den andre skulderen. Deretter skal det plukkes opp masker langs nederkanten og strikke resten av genseren ovenfra og ned. For at bærestykket skal bli smalere øverst (halsen) enn nederst (bysten) må det strikkes forkortede pinner over bærestykke – fremgangsmåte står forklart i oppskriften. Det strikkes i tillegg etter mønster M.1 = flettemønsteret. God fornøyelse.

Carla 30.04.2018 - 15:47:

Hallo, ich mag das Kleid, würde es aber gerne statt in Delight und Kidsilk in Big Delight stricken. Wenn ich den Rechner zum umrechnen verwende, komme ich für die gewünschte Größe auf 326 g Big Delight, statt 350 g Delight. Kann das stimmen?

DROPS Design 30.04.2018 kl. 15:50:

Liebe Carla, am besten lesen Sie hier, wieviel Big Delight Sie dann brauchen (Garnumrechner geht zur Zeit nicht zu 2 Fäden bis 1 Faden). Viel Spaß beim stricken!

Julia 26.02.2018 - 15:54:

Was bedeute: Ein Faden jeder Qualität? Soll ich dann mit zwei Fäden arbeiten? Wenn ja mit zwei Delight oder jeweils ein Delight Pfund ein Kid silk?

DROPS Design 26.02.2018 kl. 16:06:

Liebe Julia, Sie stricken von Anfang bis zur Ende mit 1 Faden Delight + 1 Faden Kid-Silk zusammen. Viel Spaß beim stricken!

Francesca 24.08.2017 - 14:22:

Salve sono arrivata ai ferri accorciati ed ho due domande:1)devo prima fare due ferri completi?2) quando giro ai ferri accorciati finisco lo schema M1 per poi ricominciarlo?

DROPS Design 24.08.2017 kl. 15:49:

Buongiorno Francesca. La sequenza dei ferri accorciati inizia con 2 ferri su tutte le maglie. Quando lavora fino al secondo segnapunti, continua a lavorare lo schema M1. Buon lavoro!

Simonetta 14.02.2017 - 15:48:

Nella descrizione dei simboli del diagramma, nella ersione italiana, accanto al quadratino barrato con la x c'è scritto = rov. dal rovescio mentre dovrebbe essere scritto = dir. dal rovescio

DROPS Design 14.02.2017 kl. 15:56:

Buongiorno Simonetta. Abbiamo corretto il testo. La ringraziamo per la segnalazione. Buon lavoro!

Zohreh 01.03.2016 - 19:35:

Hej hvor mange pinde er der imellem de 2 snoninger, når de forkortede pinde er tegnet ind i M1? M.v.h zohreh

Kommentér oppskrift DROPS 132-1