DROPS / 132 / 1

Forest Nymph by DROPS Design

DROPS kjole i ”Delight” og ”Kid-Silk” med bærestykke strikket på tvers med fletter, forkortede pinner og heklekant. Str S - XXXL

DROPS design: Modell nr DE-072
Garngruppe A
--------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS DELIGHT fra Garnstudio
200-250-250-300-300-350 g f.nr 01, grå mix
Og bruk: DROPS KID-SILK fra Garnstudio
100-100-125-125-150-150 g f.nr 02, sort
DROPS RUNDP (80 cm) NR 5 – eller det p.nr du må bruke for å få 17 m x 22 p glstrikk med 1 tråd av hver kvalitet på 10 x 10 cm.
DROPS HEKLENÅL NR 3,5.
--------------------------------------------------------

Kommentarer (148)

fra 50.00 kr /25g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 369kr. Les mer.
1 rille = 2 omg: 1 omg rett og 1 omg vrang.
FORKORTEDE PINNER:
For at bærestk skal bli videre i nederkant må det strikkes flere pinner over de nederste m i forhold til de øverste, dette gjøres slik:
* Stikk 2 p over alle m, strikk til 2.merke, snu, stram tråden og strikk tilbake, strikk til 1.merke, snu, stram tråden og strikk tilbake strikk 2 p over alle m, strikk til 2.merke, snu, stram tråden og strikk tilbake, strikk 2 p over alle m, strikk til 1.merke, snu, stram tråden og strikk tilbake *, gjenta fra *-*, dvs at 1 rapport = 6 p øverst og 14 p nederst.
MØNSTER:
Se diag M.1. Diag viser 1 rapport av mønsteret i bredden (= 24 m), alle p i diag viser mønsteret fra retten.
MÅLETIPS:
Mål arb når det ligget flatt, det er veldig viktig at det ikke strekkes i arb når det måles.
FELLETIPS:
Strikk til det gjenstår 2 m før merket, 2 r sm, ta 1 m løs av p som den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over.
ØKETIPS:
Strikk til det gjenstår 1 m før merket, lag 1 kast, strikk 2 m (merket sitter midt mellom disse 2 m), lag 1 kast til. På neste omg strikkes kastene vridd rett for å unngå hull (dvs strikk i bakre m-bue istedenfor i fremre).
--------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------

BÆRESTK:
Arb strikkes frem og tilbake på rundp, det strikkes sidelengs fra midt bak.
Legg LØST opp 32-32-36-36-40-40 m på rundp 5 med 1 tråd Delight + 1 tråd Kid-Silk. Strikk 2 p rett over alle m (1.p starter fra nederkant og er fra retten).
Neste p strikkes slik (fra retten): 10-10-13-13-16-16 r, 2 r sm, 1 kast, 1 r, strikk 2 r i hver av de neste 4 m (= 8 r), 2 r, strikk 2 r i hver av de neste 4 m (= 8 r), 1 r, 1 kast, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes r, 1 r, løft den løse m over, 6-6-7-7-8-8 r = 40-40-44-44-48-48 m.
Neste p strikkes slik (fra vrangen): 6-6-7-7-8-8 r, 2 vr, 1 r, 8 vr, 2 r, 8 vr, 1 r, 2 vr og 10-10-13-13-16-16 r.
Sett 2 merker i arb slik (fra retten): 1.merke etter 13-13-16-16-19-19 m og 2.merke etter totalt 31-31-34-34-37-37 m, det er nå 9-9-10-10-11-11 m tilbake øverst etter 2.merke. Videre strikkes det FORKORTEDE PINNER – se forkl over og MØNSTER slik: 10-10-13-13-16-16 m RILLER – se forkl over, M.1 over de neste 24 m og 6-6-7-7-8-8 m riller.
Strikk til arb måler ca 112-120-128-140-152-164 cm i nederkant – SE MÅLETIPS - avslutt etter at det er strikket 2 p over alle m.. Neste p strikkes slik (fra retten): 13-13-16-16-19-19 r, de neste 8 m strikkes 2 og 2 r sm, 2 r, de neste 8 m strikkes 2 og 2 r sm, 9-9-10-10-11-11 r = 32-32-36-36-40-40 m. Strikk 1 p rett over alle m tilbake, fell deretter av med r fra retten. Arb måler nå ca 114-122-130-142-154-166 cm i nederkant.

MERKESETTING:
Fjern merkene som sitter i arb og sett 4 nye merker slik: Legg arb flatt på bordet og mål langs den lengste siden. Finn først midten av arb – ut fra midten måles 18-20-21½-24-26½-29½ cm til hver side – sett 1 merke i hver side (dvs at det er 36-40-43-48-53-59 cm mellom merkene på forstk), mål deretter 18-20-21½-24-26½-29½ cm inn fra avfellingskanten og oppleggskanten (= bakstk) – sett merker her. Det er nå ca 21-21-22-23-24-24 cm i hver side mellom merkene på for- og bakstk (= ermhull).
Sy sammen bærestk, sy kant i kant midt bak slik at det ikke blir en tykk søm.

BOLEN:
Arb strikkes rundt på rundp.
Det strikkes opp m langs nederkanten av bærestk med 1 tråd av hver kvalitet på rundp 5 – omg starter ved merket i overgangen mellom venstre ermet og bakstk. Strikk opp 1 m i ytterste ledd av hver rille mellom merkene på bakstk (ca 60 til 98 m), legg opp 6-6-8-8-10-10 nye m (= under ermet), hopp frem til første merket på forstk og strikk opp 1 m i ytterste ledd av hver rille på forstk (= ca 60 til 98 m), legg opp 6-6-8-8-10-10 nye m (= under det andre ermet).
HERFRA MÅLES ARB VIDERE!
Strikk 1 omg vrang samtidig som m-antallet justeres til 136-148-162-180-200-220 m.
Ta bort merkene og sett 4 nye slik: Strikk 14-15-16-18-20-22 m r, sett 1 merke, strikk 34-38-41-46-50-56 m r, sett 1 merke (disse 2 merkene viser hvor innsnittene skal strikkes på bakstk), strikk 34-36-40-44-50-54 m r, sett 1 merke, strikk 34-38-41-46-50-56 m r, sett 1 merke (disse 2 merkene viser hvor innsnittene skal strikkes på forstk), strikk r ut omg (= 20-21-24-26-30-32 m). På neste omg strikkes det vrang over 10-10-12-12-14-14 m under hvert erme, de resterende m strikkes rett. Fortsett med glstrikk over alle m. HUSK PÅ STRIKKEFASTHETEN!
Når arb måler 10 cm, felles det 1 m på hver side av de 4 merkene – SE FELLETIPS. Gjenta fellingen når arb måler 15 cm = 120-132-146-164-184-204 m.
Når arb måler 20-21-21-22-22-23 cm, økes det 1 m på hver side av de 4 merkene – SE ØKETIPS. Gjenta økningen på hver 8.omg totalt 9 ganger = 192-204-218-236-256-276 m. Når arb måler 63-65-65-67-67-69 cm, strikkes det 1 omg rett samtidig som det felles 12 m jevnt fordelt. Videre strikkes det 4 cm med riller, fell deretter LØST av.

HEKLET BLONDEKANT:
Det hekles 1 kant i nederste rille-m langs bærestk (dvs i samme m som det ble plukket opp m til bolen). Hold arb med halsåpningen mot deg, hekle med 1 tråd Kid-Silk på nål 3,5 slik – start midt bak slik:
1.OMG: 1 fm i første rille, * 3 lm, 1 fm i neste rille *, gjenta fra *-* omg rundt, avslutt med 3 lm og 1 kjm i første fm på omg (avpass slik at det blir et partall antall lm-buer).
2.OMG: 2 lm, 1 fm om første lm-bue, * 5 lm, 1 fm om neste lm-bue, 1 lm, 1 fm om neste lm-bue *, gjenta fra *-*, avslutt med 1 kjm (istedenfor 1 fm) i første fm på omg.
3.OMG: Hekle slik i hver av de store lm-buene (= 5 lm): 1 fm, 5 st, 1 fm og hekle 1 fm i hver av de små lm-buene (= 1 lm), avslutt med 1 kjm på beg av omg, klipp og fest tråden.
Blondekanten må dampes godt for at den skal ligge pent nedover.

= sett 4 m på hj.p bak arb, 4 rett, 4 rett fra hj.p
= sett 4 m på hj.p foran arb, 4 rett, 4 rett fra hj.p
= 2 rett sammen, 1 kast
= 1 kast, ta 1 m løs av p som om den skulle strikkes r, 1 rett, løft den løse m over

Kommentarer (148)

Legg inn en kommentar!

Ingrid Van Den Bosch 28.08.2018 - 13:40:

Bonjour, je voudrais faire ce modèle avec un fil qui fait 50 gr/200m et j'ai un échantillon de 26 mailles sur 33 rangs. Combien de pelotes je devrais prévoir en taille xxl ou comment calculer combien il me faudrait ? Merci

DROPS Design 04.09.2018 kl. 13:19:

Bonjour Mme Vand Den Bosch, Nous ne sommes malheureusement pas en mesure de pouvoir ajuster chacun de nos modèles à chaque demande individuelle. N'hésitez pas à vous adresser au magasin où vous avez acheté votre laine pour toute assistance complémentaire. Merci pour votre compréhension.

Ana Cecilia Ramirez 30.07.2018 - 20:03:

Hei, trenger litt hjelp med starten her, jeg forstår ikke så godt hva de skriver. Forstår at dte er en bærestykk som skal strikkes men det er ikke helt klar, jeg må bruke en annen type garn for de som er I oppskriften blir ikke så lett å se hva man har gjørt. På forhånd takk.

DROPS Design 17.08.2018 kl. 07:29:

Hei Ana. Du strikker med 2 tråder samtidig (1 tråd Delight + 1 tråd Kid silk), de tilhører begge garngruppe A. Alternativt kan du strikke med 1 tråd fra garngruppe C. Bærestykket (område rundt skuldrene) strikkes sidelengs. Det vil si det strikkes fra midt bak på ryggen, rundt skulderen, over brystet og rundt den andre skulderen. Deretter skal det plukkes opp masker langs nederkanten og strikke resten av genseren ovenfra og ned. For at bærestykket skal bli smalere øverst (halsen) enn nederst (bysten) må det strikkes forkortede pinner over bærestykke – fremgangsmåte står forklart i oppskriften. Det strikkes i tillegg etter mønster M.1 = flettemønsteret. God fornøyelse.

Carla 30.04.2018 - 15:47:

Hallo, ich mag das Kleid, würde es aber gerne statt in Delight und Kidsilk in Big Delight stricken. Wenn ich den Rechner zum umrechnen verwende, komme ich für die gewünschte Größe auf 326 g Big Delight, statt 350 g Delight. Kann das stimmen?

DROPS Design 30.04.2018 kl. 15:50:

Liebe Carla, am besten lesen Sie hier, wieviel Big Delight Sie dann brauchen (Garnumrechner geht zur Zeit nicht zu 2 Fäden bis 1 Faden). Viel Spaß beim stricken!

Julia 26.02.2018 - 15:54:

Was bedeute: Ein Faden jeder Qualität? Soll ich dann mit zwei Fäden arbeiten? Wenn ja mit zwei Delight oder jeweils ein Delight Pfund ein Kid silk?

DROPS Design 26.02.2018 kl. 16:06:

Liebe Julia, Sie stricken von Anfang bis zur Ende mit 1 Faden Delight + 1 Faden Kid-Silk zusammen. Viel Spaß beim stricken!

Francesca 24.08.2017 - 14:22:

Salve sono arrivata ai ferri accorciati ed ho due domande:1)devo prima fare due ferri completi?2) quando giro ai ferri accorciati finisco lo schema M1 per poi ricominciarlo?

DROPS Design 24.08.2017 kl. 15:49:

Buongiorno Francesca. La sequenza dei ferri accorciati inizia con 2 ferri su tutte le maglie. Quando lavora fino al secondo segnapunti, continua a lavorare lo schema M1. Buon lavoro!

Simonetta 14.02.2017 - 15:48:

Nella descrizione dei simboli del diagramma, nella ersione italiana, accanto al quadratino barrato con la x c'è scritto = rov. dal rovescio mentre dovrebbe essere scritto = dir. dal rovescio

DROPS Design 14.02.2017 kl. 15:56:

Buongiorno Simonetta. Abbiamo corretto il testo. La ringraziamo per la segnalazione. Buon lavoro!

Zohreh 01.03.2016 - 19:35:

Hej hvor mange pinde er der imellem de 2 snoninger, når de forkortede pinde er tegnet ind i M1? M.v.h zohreh

W.snoeyer 07.02.2016 - 12:40:

Hallo, moet met het lijf beginnen. Lees dat ik 6 steken voor onderkant mouw moet opnemen (maat S). Wordt dat in totaal 2 x 6 = 12 (6 links & 6 rechts) of 24 (12l &12r) steken? 6 steken voor een onderkant mouw lijkt me zo weinig. Of moet ik in de eerste naald av. meerderen naar 136? Zo ja, gelijk verdeeld over de pas of specifiek onder armsgat?

DROPS Design 10.02.2016 kl. 15:40:

Hoi W. 6 st voor elk armsgat in totaal. Je breit dan 1 nld av en meerdert hier gelijkmatig over de hele nld naar 136 st

R.peeters 02.01.2016 - 11:27:

Ben halverwege de pas: onderkant plm 68, hals 32 cm. Als ik naar vorm kijk denk ik dat ik geen ronde pas krijg maar ovale, nogal wijde boothals. Patroon lijkt op foto, hou me aan verkorte toeren en M1. Doe ik iets fout? Hoe kan ik hals ronder krijgen?

DROPS Design 05.01.2016 kl. 15:40:

Hoi. Is je stekenverhouding correct of heb je misschien de verkorte toeren te weinig gebreid? Je kan de ronding scherper krijgen door meer verkorte toeren te breien langs de bovenkant (de eerste steken)

W.snoeyer 20.12.2015 - 19:34:

Patroon is 12 naalden en verkorte toeren 14. Het lukt mij om via patroon en verkorte toeren tot en met 2e markeerder te komen. Dan…. Er staat: brei tot 1e markeerder. Brei ik dan na de 10 ribbelsteken 3 steken vlgs patroon M1? Dus 2 r. samen 1 omslag? Als ik vervolgens keer, welke steken brei ik dan? Las ergens dat ik dan NIET vlgs patroon M1 hoef te breien, is dat zo? Hoe brei ik dan? Zoals de steken zich voordoen?

DROPS Design 22.12.2015 kl. 16:46:

Hallo. Ja, de eerste 3 st van M.1 breien. Keren en de teruggaande st breien (dus de 3 st van M.1: 1 st r, 2 st av. Volgende keer brei je dan de rest van de st van M.1. Je breit dus meer naalden van de eerste 3 st van M.1 dan de rest van het patroon, maar het maakt niet zo veel uit omdat deze 3 st steeds hetzelfde patroon is. Je moet wel in de gaten houden in welke nld je bent in het rest van het patroon. Deze video is niet hetzelfde telpatroon, maar wel hetzelfde principe, misschien helpt dat ook:

Kommentér oppskrift DROPS 132-1