DROPS / 134 / 18

Fresh Beauty by DROPS Design

Heklet DROPS jakke med sjalskrage i “Eskimo”

DROPS Design: Modell nr EE-366
Garngruppe E
---------------------------------------------------------
Størrelse: S - M - L - XL - XXL
Materialer: DROPS ESKIMO fra Garnstudio
F.nr 05 turkis:
600-650-750-800-900 g

DROPS HEKLENÅL NR 10 eller den nål du må bruke for å få 6,5 st på bredden og 6 rader i høyden på 10 x 10 cm.
---------------------------------------------------------

DROPS Eskimo uni colour DROPS Eskimo uni colour 12.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Eskimo mix DROPS Eskimo mix 14.00 kr /50g
Strikkenett.no
Bestill
DROPS Eskimo print DROPS Eskimo print 16.00 kr /50g
Garnet for å lage denne oppskriften koster fra 156kr. Les mer.

Instruksjoner

ST-RAD:
Snu arb med 3 lm = første st, fortsett med 1 st i hver m, og avslutt raden med 1 st i 3.lm fra forrige rad.
FM-RAD:
Snu arb med 1 lm (NB: regnes ikke som første fm), fortsett med 1 fm i hver m, og avslutt raden med 1 fm i 1.fm fra forrige rad.
FELLETIPS:
På beg av raden: Erstatt det m som skal felles med 1 kjm i hver m.
På slutten av raden: Snu arb når det gjenstår det antall m som skal felles, og hekle videre som før.
KREPSEM:
Krepsem = fm som er heklet fra retten men motsatt vei, dvs fra venstre mot høyre.
---------------------------------------------------------

BAKSTK:
Arb hekles frem og tilbake. Hekle løst 33-37-41-45-49 lm med Eskimo på nål 10. På 1.rad (= retten) hekles det slik: 1 st i 4.lm fra nålen, 1 st i neste lm, * hopp over 1 lm, 1 st i hver av de 3 neste lm *, gjenta fra *-* = 24-27-30-33-36 st på raden, snu arb - Les ST-RAD over.
Fortsett at hekle 1 st i hver m. Når arb måler 11-11-12-12-13 cm økes det 1 st i hver side ved at hekle 2 st i den ytterste m. Gjenta økningen 1 gang til når arb måler 22-23-24-24-25 cm = 28-31-34-37-40 st.
Når arb måler 34-35-36-37-38 cm felles det til ermhull i hver side på hver rad slik: Fell 2 st 1-1-1-2-2 ganger - LES FELLETIPS over, og 1 st 0-1-2-1-2 ganger = 24-25-26-27-28 st.
Når arb måler ca 50-52-54-56-58 cm (2 rader igjen til ferdig mål) hekles det 2 st-rader over de ytterste 9-9-9-10-10 st i hver side = høyre/venstre skulder, klipp tråden. Dvs det hekles ikke over de midterste 6-7-8-7-8 st (= hals). Arb måler ca 53-55-57-59-61 cm.

VENSTRE FORSTK:
Arb hekles frem og tilbake. Hekle løst 12-13-14-15-16 lm. På 1.rad (= retten) hekles det slik: 1 st i 4.lm fra nålen, 1 st i neste 8-9-10-11-12 lm = 10-11-12-13-14 st, snu arb. På neste rad (= vrangen) økes det ut till slag mot midt foran slik: Øk 1 st på beg av raden ved å hekle 2 st i den første m, fortsett med 1 st i hver m. Gjenta økningen av 1 st slik på beg av hver rad fra vrangen totalt 12-13-13-14-14 ganger. SAMTIDIGT når arb måler 11-11-12-12-13 cm og 22-23-24-24-25 cm økes det i siden som på bakstk.
Når arb måler 34-35-36-37-38 cm felles det av til ermhull i siden som på bakstk. Når alle økninger og fellinger er ferdige er det 22-23-23-24-24 st igjen.
Når arb måler ca 43-45-47-49-51 cm (økninger mot midt foran skal vare ferdige) felles det til hals på neste rad fra retten slik: Hekle til det gjenstår 10 st på raden, snu arb og hekle tilbake. Fell 1 st mot halsen på hver rad 3-4-4-4-4 ganger - LES FELLETIPS over = 9-9-9-10-10 st igjen på skulderen. Fortsett til arb måler ca 53-55-57-59-61 cm, klipp tråden.

HØYRE FORSTK:
Arb hekles på samme måte som venstre forstk men motsatt.

ERME:
Arb hekles frem og tilbake. Hekle løst 26-26-27-27-29 lm. På 1.rad (= retten) hekles det slik: 1 st i 4.lm fra nålen, 1 st i neste lm, * hopp over 1 lm, 1 st i hver av de 3 neste lm *, gjenta fra *-* og avslutt med 1 st i de siste 1-1-2-2-0 lm = 19-19-20-20-21 st, snu arb.
Fortsett at hekle 1 st i hver st. Når arb måler ca 5 cm felles det 2 st jevnt fordelt på raden ved at hopp over 1 m fra forrige rad. Gjenta felling 1 gang til når arb måler ca 10 cm (= oppbrett kant) = 15-15-16-16-17 st.
Når arb måler ca 20 cm økes det 1 st i hver side ved å hekle 2 st i de ytterste m i hver side, gjenta økningen på hver 12.-10.-10.-7.-7.cm total 3-4-4-5-5 ganger = 21-23-24-26-27 st.
Når arb måler ca 56-57-57-54-54 cm (kortere mål i de større str pga bredere skuldermål) felles det til ermtopp i hver side på hver rad slik: Fell 2 st 1 gang, 1 st 4-4-4-6-6 ganger, deretter 2 st 1 gang = 5-7-8-6-7 m igjen. Klipp tråden, arb måler ca 66-67-67-67-67 cm.

MONTERING:
Hekle sammen skulderen slik: Hekle 1 sm i 1.m på skulderen på bakstk, 1 lm, 1 fm i 1.m på skulderen på forstk, * 1 lm, 1 fm i neste m på skulderen på bakstk, 1 lm, 1 fm i neste m på skulderen på forstk *, gjenta fra *-*.
Hekle i ermene og hekle sammen erme- og sidesømmene i ett på samme måte.

KRAGE:
Arb hekles frem og tilbake fra den ytterste kant på kragen. Hekle løst 51-53-53-57-57 lm. Hekle 1 fm i 2.lm fra nålen og videre 1 fm i hver lm = 50-52-52-56-56 fm. Deretter hekles det 1 fm-rad - Se FM-RAD over.
Neste rad hekles det slik: Hekle 1 fm i de første 22-23-23-25-25 fm, hekle 2 fm i hver av de neste 6 fm, hekle 1 fm i de resterende 22-23-23-25-25 fm = 56-58-58-62-62 fm. Hekle ytterligere 2 fm-rader.
Deretter felles det 1 fm i hver side på hver rad totalt 15-16-16-18-18 ganger = 26 m i alle str. På de neste 2 rader felles det 2 fm i hver side = 18 fm igjen i alle str. Klipp tråden. Sy de 18 fm mot halskanten på bakstk, sy siderne mot halskanten på forstk.

KANT:
Kanten hekles fra retten med start på nederste kant på høyre forstk slik: Hekle fm opp langs høyre forstk, rundt kragen, og ned langs venstre forstk. Kanten skal vara litt stram og ikke bølge seg. På neste rad hekles det krepsem - Se KREPSEM over - opp langs venstre forstk, rundt kragen, og ned langs høyre forstk, fortsett med krepsem langs hele den nederste kanten av jakke, klipp tråden. Brett opp de nederste 10 cm på ermene, hekle fra retten 1 omg krepsem rundt ermkanten, klipp tråden. Lukk jakken med en nål eller brosje.

Diagram

= opprett kant

Kommentarer / Spørsmål (55)

Renée Van Zand 18.03.2019 - 18:06:

Graag zou ik willen weten hoeveel drops Paris katoen ik nodig heb om dit vest te maken.

DROPS Design 21.03.2019 kl. 17:10:

Dag Renée,

Je zou dan 2 draden Paris kunnen gebruiken. Het is afhankelijk van je maat hoeveel bollen je nodig hebt. Gebruik de garenvervanger om dit uit te rekenen. De link naar de garenvervanger vindt je onderaan bij de materialen bij ieder patroon.

Sarah Cleveland 04.07.2018 - 11:16:

Hello, I was wondering if this pattern could be done in a non-bulky yarn? Could I use a regular worsted weight (4)? I really don't have the money to get wool either, would acrylic yarn be ok? \r\nThanks for you time,\r\nSarah

DROPS Design 04.07.2018 kl. 12:08:

Dear Mrs Cleveland, this jacket has been written for a bulky yarn. We are able to provide free patterns thanks to our yarns sold throughout the world. You will therefore understand that we can only recomand you to contact your DROPS Store in USA for any further help & assistance. Thank you for your comprehension.

Marimar 18.10.2017 - 10:45:

Bonjour, je termine cette veste et je crains être juste en laine... pouvez vous me dire combien de laine ai je besoin pour faire la bordure ?...il me reste un peu moins d'une pelote. Merci

DROPS Design 18.10.2017 kl. 13:43:

Bonjour Marimar, si vous avez bien le même échantillon, vous devriez avoir suffisamment, toutefois, comme chacune crochète différemment, il est difficile de pouvoir vous répondre à coup sûr, dans la mesure où il faut 2 rangs autour de la veste + 1 en bas et 1 autour de chaque manche, il est possible qu'il vous en faudra plus, en fonction de votre tension et de la taille. Bonne continuation!

Marimar 06.09.2017 - 15:01:

Bonjour, Je souhaite faire cette veste et lorsque je fais l'échantillon avec de la drops eskimo et un crochet de 9 mm j'obtiens sur 7 brides et 6 rangs 9cmx14 cm.. Merci de me dire quoi faire .

DROPS Design 06.09.2017 kl. 15:20:

Bonjour Marimar, essayez de crochetez un peu plus souple en largeur pour obtenir les 10 cm et tirez un peu moins vos brides en hauteur lors des jetés pour avoir les 10 cm pour 6 rangs. Bon crochet!

Agnieszka 03.03.2016 - 07:27:

Dzień dobry. Pierwszy raz mam problem z Państwa wzorem, już na etapie robienia próbki. Przerabiając 6,5 sł x 6 rz. na wysokość (szydełko 10mm) nie ma możliwości, żeby wyszła mi próbka 10x10 cm. Aby wyszła odpowiednia szerokość muszę przerabiać dość luźno, natomiast 6 rzędów to u mnie wychodzi około 16 cm (1 rząd to prawie 3 cm wysokości). Co może być nie tak?

DROPS Design 03.03.2016 kl. 18:15:

Witam. Osobiście wykonałam próbkę i mi wychodzi na wysokość ok. 10-11 cm. A może nie wykonuje Pani słupków pojedyńczych tylko podwójne? Jeśli wszystko jest zgodnie z opisem, proszę spróbować wykonać próbkę na szydełku nr 9 lub 8. POWODZENIA!

Hoor 13.02.2016 - 02:10:

Dec 2 dc 1-1-1-2-2 times work 2 dc-rows over the outermost 9-9-9-10-10 dc in each side what does the 1-1-1-2-2 9-9-9-10-10 means ?? please help thank you

DROPS Design 15.02.2016 kl. 10:11:

Dear Mrs Hoor, each number refers to the size, ie 1 time in the 3 first sizes, 2 times in the 2 largest sizes, and 9 dc in the 3 first sizes and 10 dc in the 2 largest sizes. Happy crocheting!

Hoor 13.02.2016 - 02:08:

Hello I'm having trouble with the pattern .. in the BACK PIECE: Dec 2 dc 1-1-1-2-2 times

DROPS Design 15.02.2016 kl. 10:10:

Dear Mrs Hoor, in the first 3 sizes you will dec 2 dc 1 time, in the 2 largest sizes, you will dec 2 dc 2 times. Happy crocheting!

Kjersti 01.12.2015 - 17:01:

Jeg klarer bare ikke å få det til å stemme med målene og hvilken heklekrok jeg skal bruke. Med krok 10 får jeg 9 cm i bredden og 15 cm i høyden. Med krok 8 får jeg 9,5 i bredden og 14 cm i høyden. Med krok 9 får jeg 9 cm i bredden og 15 cm i høyden. Med krok 12 får jeg 10 cm i bredden og 16,5 cm i høyden. Hva skal jeg gjøre for å få det til å stemme?

DROPS Design 02.12.2015 kl. 11:06:

Hej Kjersti, Der er noget som ikke stemmer! Jeg kan se at du får samme bredde med nål 9 og 10. Men du burde få en smallere bredde på nål nr 8 da den er mindre... Jeg tror du skal bruge nål nr 10 og så sørger du for at bredden stemmer, samtidig som du følger målene i højden fra opskriften. God fornøjelse!

Mandy 21.10.2015 - 16:49:

Linker voorpand in spiegelbeeld haken, meerder ik dan aan het begin of eind van de toer, en aan de goede of verkeerde kant?

DROPS Design 21.10.2015 kl. 17:03:

Hoi Mandy. In het patroon moet je het RECHTER voorpand haken in spiegelbeeld? Maar ben je begonnen met links, dan was de eerste toer op de goede kant van zijkant naar middenvoor, en dan meerderen aan het begin van de toer op de verkeerde kant. Bij rechts haak je op de goede kant van middenvoor richting de zijkant, dus hier meerder je voor revers aan het eind van de toer op de verkeerde kant.

Cordonnier 12.03.2015 - 11:10:

Bonjour, Je voulais savoir si votre site propose des vidéos (tutoriels) pour réaliser des chaussettes simple,car je suis débutante. Merci pour réponse. Anita.

DROPS Design 12.03.2015 kl. 13:53:

Bonjour Mme Cordonnier, vous trouverez différentes vidéos relatives à chaque modèle sous l'onglet "vidéos" à droite de la photo de chacune des page des explications. Retrouvez également toutes nos vidéos ici, sur l'index de la vidéothèque. Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS 134-18