DROPS / 131 / 39

Fjord Rose by DROPS Design

DROPS hue og bluse i ”Alpaca” med norsk mønster. Str S - XXXL

DROPS design: Model nr Z-564-Z-565.
Garngruppe A
--------------------------------------------------------
Størrelse:
BLUSE: S - M - L - XL - XXL - XXXL
HUE: S/M - L/XL
Passer hovedmål: 53/55 - 56/58 cm

Materialer: DROPS ALPACA fra Garnstudio
BLUSE:
300-300-350-400-450-450 g f.nr 0517m, mellemgrå
50 g f.nr 0501m, lys grå
50 g f.nr 0100, natur
50 g f.nr 3620, rød
50 g f.nr 8903, sort
HUE:
50-50 g f.nr 0517m, mellemgrå
50-50 g f.nr 0501m, lys grå
50-50 g f.nr 0100, natur
50-50 g f.nr 3620, rød
50-50 g f.nr 8903, sort

BLUSE:
DROPS STRØMPEP og RUNDP (80 cm) nr 3 - eller det p.nr du skal bruge for at få 24 m x 32 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS STRØMPEP og RUNDP (40 og 80 cm) nr 2,5 - til Rib.

HUE:
DROPS STRØMPEP og RUNDP (40 cm) nr 3 - eller den p du skal bruge for at få 24 m x 32 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (40 cm) nr 2,5 - til Rib.
--------------------------------------------------------

Garnet til denne opskrift koster fra 329.25kr. Læs mere.
MØNSTER:
Se diag M.1 og M.2 for blusen og M.3, M.4 og M.5 for huen. Alle mønstrerne strikkes i glatstrik.
--------------------------------------------------------

Slå 280-304-328-360-392-424 m op på rundp 2,5 med mellemgrå. Strik Rib = 2 r / 2 vr. Når arb måler 5-5-5-6-6-6 cm skiftes der til rundp 3. Strik 1 omg glatstrik Samtidig med at hver 3. og 4.m på hele omg strikkes r sm = 210-228-246-270-294-318 m. Videre strikkes M.1 en gang i højden. Derefter fortsættes der med mellemgrå. HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når arb måler 15 cm tages der 14 m ind jævnt fordelt = 196-214-232-256-280-304 m. Gentag indtagningen når arb måler 19 cm = 182-200-218-242-266-290 m. Sæt 1 mærke i hver side (= 91-100-109-121-133-145 m på for- og rygstk). Når arb måler 23-24-25-26-27-28 cm tages der 1 m ud på hver side af begge mærker. Gentag udtagningen på hver 2.cm totalt 7 gange = 210-228-246-270-294-318 m. Når arb måler 40-41-42-43-44-45 cm lukkes der 12 m af i hver side til ærmegab (dvs 6 m på hver side af begge mærker) = 186-204-222-246-270-294 m tilbage på pinden. Læg arb til side og strik ærmerne.

ÆRME:
Arb strikkes rundt på Strømpep. Slå 68-72-72-72-80-80 m op på Strømpep 2,5 med mellemgrå. Strik Rib = 2 r / 2 vr i 4-4-4-5-5-5 cm. Skift til Strømpep 3. Strik 1 omg ret Samtidig med at der tages 8-12-12-12-14-14 m ind jævnt fordelt = 60-60-60-60-66-66 m. Strik 1 omg ret, fortsæt med M.1. Når M.1 er strikket 1 gang i højden fortsættes der med mellemgrå. SAMTIDIG på 1.omg justeres m-antallet til 61-61-62-63-68-69 m. Sæt 1 mærke i beg af omg = midt under ærmet. Samtidig når arb måler 9-9-9-10-10-12 cm tages der 1 m ud på hver side af mærket. Gentag udtagningen på hver 4.-3.-2½.-2.-2.-1½.cm totalt 10-13-14-17-18-19 gange = 81-87-90-97-104-107 m. Når arb måler 48-48-47-47-47-47 cm (OBS! Kortere mål i de større str pga bredere skuldervidde) strikkes der 1 omg Samtidig med at der lukkes 12 m af midt under ærmet (= 6 m på hver side af mærket) = 69-75-78-85-92-95 m. Læg arb til side og strik et ærme til.

BÆRESTK:
Sæt ærmerne ind på samme rundp som ryg- og forstykke hvor der er lukket af til ærmegab = 324-354-378-416-454-484 m. Videre starter hver omg mellem ryg- og forstykke og et af ærmerne på rygstk. Strik 1 omg ret med mellemgrå Samtidig med at der tages 18-12-18-20-22-16 m ind jævnt fordelt = 306-342-360-396-432-468 m. Videre strikkes 0-2-5-1-4-7 omg med mellemgrå før der fortsættes med M.2 – se diag for din str. Når M.2 er strikket færdig i højden, er der 119-133-140-132-144-156 m på p. Arb strikkes færdig med mellemgrå. Sæt 1 mærke midt bagpå - fortsæt med forhøjning bagpå således: Strik 8 m r forbi mærket midt bagpå, vend, stram tråden og strik 16 m vr tilbage, vend, stram tråden og strik 24 m r, vend, fortsæt og strik 8 m glatstrik mere for hver gang der vendes, til der er strikket over totalt 96-96-112-112-112-128 m, vend og strik 1 omg ret frem til midt bagpå igen. Videre strikkes 1 omg ret samtidig med at der tages ind jævnt fordelt til 116-120-124-128-132-140 m.

HALS:
Skift til rundp 2,5, strik Rib = 2 r / 2 vr i ca 10 cm. Luk derefter af med r over r og vr over vr.

MONTERING:
Sy åbningerne sammen under ærmerne. Buk halsen dobbelt mod vrangen og sy på indersiden.
--------------------------------------------------------

HUE:
Huen strikkes rundt på rundp og efterhånden på Strømpep. Slå 148-156 m op på rundp 2,5 med mellemgrå. Strik 1 omg ret. Fortsæt med Rib = 2 r / 2 vr. Når Ribben måler 4-5 cm, strikkes der 1 omg ret Samtidig med at der tages 22-24 m ind jævnt fordelt = 126-132 m. Skift til rundp 3. Videre strikkes diag M.3.
HUSK PÅ STRIKKEFASTHEDEN!
Når M.3 er strikket færdig, fortsættes der med M.4 - SAMTIDIG på 1.omg tages der 14-4 m ind jævnt fordelt = 112-128 m. Når M.4 er strikket færdig, fortsættes der med mønster og indtagninger efter M.5. Når M.5 er strikket færdig, er der 14-16 m tilbage på p. Strik 1 omg med lys grå Samtidig med at alle m strikkes r sm 2 og 2 = 7-8 m. Klip tråden og træk den igennem de resterende m på p. Træk sammen og sy godt fast.
Huen er ca 25-26 cm høj.

POMPON:
Lav en pompon på ca 6 cm i diameter med mellemgrå. Sy den fast øverst på huen.

Diagram

= mellemgrå

Minni 07.12.2018 - 12:57:

Hei, onko pusero mahdollista tehdä ylhäältä alas, vaihtaen kavennettavat silmukat lisäyksiksi, ja hihojen kohdalla pääteltävät silmukat lisäyksiksi? Kuviokaavio tulisi toki luettavaksi ylösalaisin.

DROPS Design 20.12.2018 kl. 13:29:

Hei, voit tietysti neuloa puseron ylhäältä alas, kunhan olet aina tarkkana, kavennusten ja lisäysten kanssa.

Tove Wardrum 31.10.2018 - 22:10:

Bolen skal legges opp med 280m i str s. Etter vrangbord skal 70 m felles. Får vrangborden "bølger", eller hvorfor gjøres dette.

DROPS Design 01.11.2018 kl. 08:15:

Hei Tove. Vrangbord er mer elastisk enn glattstrikk og trekker seg derfor mer sammen når den ligger flatt. For at det ikke skal bli så stor viddeforskjell på vrangborden og den glattstrikkede bolen minsker vi maskeantallet i overgangen mellom disse to. Genserens form blir rettere hele veien ned, isteden for at den snurper seg sammen nederst. God fornøyelse.

Almut 07.04.2018 - 21:03:

Ich stricke gerade die Passe (M2) und bin bei der ersten Abnahme (2 Maschen rechts zusammenstricken). Durch das Zusammenstricken verändert sich aber der Abstand des Rautenmusters: drei schwarze Rauten sind durch eine hellgraue Masche voneinander getrennt, dann schließt sich direkt die vierte Raute an (ohne hellgraue Masche dazwischen). Sollte der Abstand der schwarzen Rauten nicht regelmäßig sein? In den Fotos sieht es aus, als hängen alle schwarzen Rauten direkt aneinander.

Cleriot 11.12.2016 - 13:44:

Dans modèle fjord rose que veut dire pour le col serrer le fil ??? Merci

DROPS Design 12.12.2016 kl. 09:33:

Bonjour Mme Clériot, quand on tricote les rangs raccourcis en haut de l'empiècement, on serre le fil pour éviter les trous - cf vidéos ci-dessous. Bon tricot!

Maaike 22.11.2016 - 20:52:

Why can't I see the pictures of the models with the pattern?

DROPS Design 23.11.2016 kl. 09:23:

Dear Maiike, try to refresh the page or clean the cache of your browser, it should then work. Happy knitting!

Anni 13.03.2016 - 20:20:

Hvordan skal fellinga i diagram M2 forstås?

DROPS Design 14.03.2016 kl. 08:41:

Hej Anni, du starter nederst i højre side af diagrammet og strikker rundt. For hver gang du kommer til symbolen med indtagningen strikker du 2 rett sammen i den farve som diagrammet viser. Således gør du hele vejen rundt ifølge diagrammet. God fornøjelse!

DROPS Design 11.03.2016 - 15:10:

Hej Gitte. Der var ikke fejl i diagrammet, men online var det ikke tydeligt. Saa vi har tilpasset symbolet en smule saa det er mere tydeligt

Gitte 04.01.2016 - 10:22:

Hej. Er der ikke fejl i diagrammet ?? Blomst/stjerne er rød MEN i diagram/farve forklaring står der at symbolet er lys grå ?? Mvh Gitte.

DROPS Design 04.01.2016 kl. 14:21:

Hej Gitte. Jeg vil mene du har ret, saa strik den blomst i röd. Og jeg har bedt vores designafdeling kigge paa det og tilpasse.

Rikke Biehl 20.02.2013 - 12:02:

Opskrift: Fjord Rose by DROPS Design "Et herligt sæt for fritidsaktiviteter og hygge! Jeg er ikke særlig rutineret strikker endnu. Jeg mener dog der er en fejl under ærme delen i opskriften. Til aller sidst slutter man af med at tage 12 masker ind midt under ærmet - skal de ikke lukkes af?

DROPS Design 20.02.2013 kl. 16:59:

Jo, du har ret. De 12 m skal lukkes af og ikke tages ind. Tak for det, vi skal rette det.

Clouet 07.03.2012 - 20:29:

Magnifique modèle. Je l'ai interprété à ma façon: en Alpaca vert citron/ vert foncé turquoise et écru: ravie du résultat. Merci pour ce modèle gratuit

Kommentere opskrift DROPS 131-39