Jackie by DROPS Design

DROPS bluse eller tunika i ”Nepal” med snoninger, ¾-lange ærmer og stor, vid hals. Str XS - XXXL

  • Jackie / DROPS 131-1 - DROPS bluse eller tunika i ”Nepal” med snoninger, ¾-lange ærmer og stor, vid hals. 
Str XS - XXXL
  • Jackie / DROPS 131-1 - DROPS bluse eller tunika i ”Nepal” med snoninger, ¾-lange ærmer og stor, vid hals. 
Str XS - XXXL
DROPS design: Model nr NE-050
Garngruppe C
--------------------------------------------------------
Størrelse: XS/S - M - L/XL - XXL - XXXL
Materialer: DROPS NEPAL fra Garnstudio
Farve nr 0501m, grå mix:
Bluse (som på billedet):
700-800-900-1050-1200 gr
Tunika (ca 14 cm længere end blusen):
800-900-1050-1200-1400 gr

DROPS RUNDP (40 og 80 cm) nr 7 - eller det p.nr du skal bruge for at få 14 m x 17 p glatstrik på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDP (60 cm) nr 5,5 – til hals.
DROPS Bøffelhornsknap nr 536: 4 stk.
--------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------

65% Uld, 35% Alpaca
fra 16.95 kr /50g
DROPS Nepal uni colour DROPS Nepal uni colour 16.95 kr /50g
YarnLiving
Bestil
DROPS Nepal mix DROPS Nepal mix 16.95 kr /50g
Garnet til denne opskrift koster fra 237.3kr. Læs mere.

Instruktioner

--------------------------------------------------------
MØNSTER: Se diag M.1 – diag viser 1 rapport af mønsteret set fra retsiden.
--------------------------------------------------------

RYG- OG FORSTYKKE (BLUSE OG TUNIKA):
Arb strikkes rundt på rundp. OBS: Når der står tal foran og indeni ( ), gælder tallene foran ( ) blusen og tallene indeni ( ) tunikaen.

Slå 188-212-224-248-260 m op på rundp 7 med Nepal. Strik 1 omg vr, 1 omg r og 1 omg vr. Sæt 1 mærke i hver side, dvs i beg af p og efter 94-106-112-124-130 m.
Fortsæt således: * 8-8-11-11-10 r, 5-6-6-7-8 vr, 5-6-6-7-7 r, 5-6-6-7-8 vr, 6 ret i alle str, 5-6-6-7-8 vr, 5-6-6-7-7 r, 5-6-6-7-8 vr, 6 ret i alle str, 5-6-6-7-8 vr, 5-6-6-7-7 r, 5-6-6-7-8 vr, 6 ret i alle str, 5-6-6-7-8 vr, 5-6-6-7-7 r, 5-6-6-7-8 vr, 8-8-11-11-10 r * (= forstk), der er nu strikket til mærket i siden, gentag fra *-* en gang til over de resterende m (= rygstk).
Når arb måler 5 cm, strikkes M.1 over hvor der står 6 ret i alle str (= 3 gange på forstk og 3 gange på rygstk).
SAMTIDIG når arb måler 13 (16) cm tages der 1 m ind i alle vrang-partier ved at strikke de 2 sidste m vr sm (= 16 m taget ind). Når arb måler 18 (24) cm tages der 1 m ind i alle ret-partier undtagen det i hver side (= 4 partier foran og 4 partier bagpå), ved at strikke de 2 første m r sm (= 8 m taget ind).
Når arb måler 23 (32) cm tages der 1 m ind i alle vrang-partier igen, ved at strikke de 2 første m vr sm (= 16 m taget ind).
Når arb måler 28 (40) cm tages der 1 m ind i ret-partierne igen (undtagen det i hver side) ved at strikke de 2 sidste m r sm (= 8 m taget ind).
Når arb måler 33 (48) cm tages der 1 m ind i alle vrang-partier igen, ved at strikke de 2 sidste m vr sm (= 16 m taget ind).
Der er nu 124-148-160-184-196 m på p.
Strik videre til arb måler 39-39-40-41-42 (53-53-54-55-56) cm. På næste omg lukkes der 6-6-6-8-8 m af i hver side til ærmegab (dvs 3-3-3-4-4 m på hver side af begge mærker) = 112-136-148-168-180 m tilbage på p. Læg arb til side og strik ærmerne.

ÆRME:
Arb strikkes rundt på lille rundp.
Slå 54-56-58-60-62 m op på lille rundp 7 med Nepal. Strik 1 omg vrang, sæt 1 mærke i beg af omg (= midt under ærmet). Fortsæt således: 1-2-3-4-5 r, * 4 vr, 3 r, 6 vr, 3 r *, gentag fra *-* totalt 3 gange, slut af med 4 vr og 1-2-3-4-5 r. Fortsæt således opover. Efter 1,5 cm lukkes der af til 2 knaphuller således: Strik 10-11-12-13-14 m som før, 2 vr sm, slå om, strik 30 m som før, 2 vr sm, slå om, strik omg ud som før. Strik videre som før til arb måler 20 cm. Nu strikkes alle m modsat af tidligere, dvs således: 1-2-3-4-5 vr, * 4 r, 3 vr, 6 r, 3 vr *, gentag fra *-* 3 gange, 4 r og 1-2-3-4-5 vr. Efter 6 omg således, strikkes M.1 over de 3 partier med 6 r (dvs at der bliver 3 snoninger på ærmet). Når arb måler ca 35 cm i alle str, lukkes der 6-6-6-8-8 m af midt under (dvs 3-3-3-4-4 m på hver side af mærket) – afpas så der lukkes af på samme p i mønsteret som på ryg- og forstykke = 48-50-52-52-54 m tilbage på p. Læg arb til side og strik 1 ærme til.

BÆRESTK:
Sæt ærmerne ind på samme rundp som ryg- og forstykke = 208-236-252-272-288 m.
HERFRA MÅLES ARB VIDERE!
Sæt 1 mærke i alle overgange mellem ryg- og forstykke og ærmer (= 4 mærker).
LÆS HELE NÆSTE AFSNIT FØR DET STRIKKES VIDERE!
Strik rundt over alle m som før – SAMTIDIG på 2.omg starter indtagningerne.
Tag ind således på ÆRMERNE:
Tag yderste m ind på hver side af ærmerne ved at strikke endten 2 r eller 2 vr sammen efter hvad som passer i mønsteret. Gentag indtagningen på hver 2.omg op til halsen.
Tag ind således på RYG- OG FORSTYKKE:
FØRSTE indtagning, gøres efter 3 cm: Tag 1 m ind i de 4 ret-partier på for- og rygstk ved at strikke de 2 første m r sm (= 8 m taget ind).
Strik 5 cm videre med r over r, vr over vr og M.1 over M.1.
ANDEN indtagning: Tag 1 m ind i de 8 vrang-partier på for- og rygstk ved at strikke de 2 første m vr sm (= 16 m taget ind).
Strik 5 cm videre.
TREDJE indtagning: Tag 1 m ind i de 4 ret-partier på for- og rygstk ved at strikke de 2 sidste m r sm (= 8 m taget ind).
HER SLUTTER INDTAGNINGERNE I STR XS/S.
Strik 5 cm som før.
FJERDE indtagning (gælder de 4 største str): Tag 1 m ind i de 8 vrang-partier på for- og rygstk ved at strikke de 2 sidste m vr sm (= 16 m taget ind).
HER SLUTTER INDTAGNINGERNE I DE RESTERENDE STR.
Når bærestk måler 18-19-20-21-22 cm slutter også indtagningerne på ærmerne.
Der er nu ca 116 til 168 m på p. Skift til rundp 5,5 og strik 1 omg r Samtidig med at der tages ind jævnt fordelt til 96-104-112-120-120 m. Strik 1 omg vr. Videre strikkes 1 omg r Samtidig med at der tages 40 m ud jævnt fordelt = 136-144-152-160-160 m. Strik Rib = 1 r / 1 vr i 7-8-8-9-9 cm. Fortsæt med Rib = 2 r / 2 vr i 7-8-8-8-8 cm. Derefter strikkes Rib således i 8 cm: 3 r, * 4 vr, 4 r *, gentag fra *-*, slut af med 4 vr og 1 r. Skift til rundp 7, og luk af med r over r og vr over vr.

MONTERING:
Sy åbningerne sammen under ærmerne.
Buk de nederste 12 cm på hvert ærme op mod retsiden, og sy knapper i så de passer med knaphullerne.

Diagram

symbols = ret
symbols = sæt 3 m på hj.p bag arb, 3 r, 3 r fra
hj.p.

Tak for at du vælger en opskrift fra DROPS Design. Vi arbejder hårdt for at udgive opskrifter som er korrekte og enkle at forstå. Alle opskrifter er oversat fra norsk og du kan altid se originalopskriften (DROPS 131-1) for mål og udregninger.

Kommentarer / Spørgsmål (212)

country flag Anne Gara wrote:

Bonjour J’ai réalisé ce pull en taille s mais le col est trop large et me tombe sur les bras Êtes vous sur qu’après l’empiècement et le rang de diminution pour ajuster à 96 mailles il faille augmenter 40 mailles au prochain tour endroit pour obtenir 136 mailles ? Merci de votre réponse

21.04.2021 - 18:10

DROPS Design answered:

Bonjour Mme Gara, tout à fait, tout est bien correct ainsi. Après ces augmentations, vous tricotez en côtes, ce qui va resserrer l'ouvrage (même si on augmente dans les côtes ensuite). Bon tricot!

22.04.2021 kl. 07:43

country flag Catherine Martin wrote:

Bonjour, je souhaiterai tricoter le modèle Jackie avec la drops Air, pensez vous qu il y aura un beau rendu ?! Merci pour votre réponse Cordialement. Catherine

18.02.2021 - 19:06

DROPS Design answered:

Bonjour Catherine, tricotez un échantillon avec la tension recommandée pour voir si vous aimez la texture obtenue, le résultat sera automatiquement différent car les laines ont des caractéristiques différentes. N'hésitez pas à demander conseil à votre magasin, on saura vous aider. Bon tricot!

19.02.2021 kl. 07:42

country flag Sandra wrote:

Hei. Jeg lurer på hvorfor det er pinne 7. Jeg trodde Nepal stikkes med pinne 5?

26.02.2020 - 09:17

DROPS Design answered:

Hej Sandra, den her model strikkes lidt løsere. Strikkefastheden er på 14 masker = 10 cm. :)

26.02.2020 kl. 09:55

country flag Elena Ortalli wrote:

Siete veramente fantastici! Avevo lasciato questo splendido maglione a metà alcuni mesi fa perché non sapevo come andare avanti e mi sono decisa a scrivervi; immediatamente mi avete risolto il problema. Ricomincio a lavorarlo con rinnovato entusiasmo. Grazie di cuore!

15.09.2019 - 10:40

country flag Elena Ortalli wrote:

Buonasera, bellissimo modello ma non ho ben capito le diminuzioni per le maniche: \"diminuire la m più esterna da ciascun lato delle maniche\" vuol dire da ogni lato dei 4 segni ( e quindi 8 diminuzioni) oppure solo all\' interno delle maniche (4 diminuzioni)? E quando arrivo alla treccia la devo interrompere per fare le diminuzioni? Grazie

14.09.2019 - 19:57

DROPS Design answered:

Buongiorno Elena. Abbiamo modificato leggermente il testo: deve diminuire la prima e l’ultima maglia delle maniche (quindi 2 maglie diminuite su ogni manica). Quando arriva alle trecce, deve interromperle per le diminuzioni. Buon lavoro!

14.09.2019 kl. 22:04

country flag Gerda Pedersen wrote:

Hej. Har strikket modellen, men syns den er meget slasket omkring kraven. Hvor finder jeg samme opskrift, i blusemoddel. ? Så det blir med rund halskant, i stedet for den hængekrave. ?

02.03.2019 - 15:05

DROPS Design answered:

Hei Gerda. Denne modellen kommer kun med vid og høy hals. Det som skiller tunikaen fra genseren er lengden (tunikaen er lenger). Du kan selvfølgelig strikke den med en annen halskant om du ønsker det, men du blir nødt til å tilpasse den selv. Eventuelt kan du vurdere andre modeller, med rund halskant. Som feks: 179-3 eller 184-12. God fornøyelse

04.03.2019 kl. 14:02

country flag Giusi wrote:

Buongiorno! È possibile realizzare questo modello in Big Merino? Grazie

18.02.2019 - 18:00

DROPS Design answered:

Buongiorno Giusy. Sì può sostituire Nepal con Big Merino: appartengono entrambi allo stesso gruppo di filati. Buon lavoro!

18.02.2019 kl. 18:11

country flag Zdeńka Matoušková wrote:

Svetr se mi velmi líbí, ale nenašla jsem návod na límec. S pozdravem Z. Matoušková

05.02.2019 - 09:00

DROPS Design answered:

Dobrý den, paní Matoušková, límec není popsán zvlášť v samostatné části návodu, ale je součástí SEDLA (viz cca poslední odstavec). Hodně zdaru! Hana

11.02.2019 kl. 17:33

country flag Sandrine wrote:

J'ai réalisé des échantillons pour être sûre, en 7 puis 6,5 puis 6! et là au bout de 7cm de hauteur je me rends compte que c'est beaucoup trop large, est-ce normal? Merci

02.02.2019 - 11:47

DROPS Design answered:

Bonjour Sandrine, veillez à bien conserver la même tension que celle que vous avez utilisé pour votre échantillon. À 5 cm, vous commencez M.1 (= torsades), les torsades vont resserrer l'ouvrage en largeur, donc si votre échantillon jersey est juste et que vous gardez bien la même tension, vous devriez avoir les bonnes mesures. Bon tricot!

04.02.2019 kl. 11:04

country flag Krijan wrote:

Danke für die tolle Anleitung. Wunderschön und (für mich) einfach zu stricken.

29.01.2019 - 11:10

Kommentere opskrift DROPS 131-1