DROPS / 131 / 1

Jackie by DROPS Design

DROPS tröja eller tunika i ”Nepal” med flätor, ¾-långa ärmar och stor, vid krage. Strl XS - XXXL

DROPS design: Modell nr NE-050
Garngrupp C
--------------------------------------------------------
Storlek: XS/S - M - L/XL - XXL - XXXL
Garnåtgång: DROPS NEPAL från Garnstudio
Färg nr 0501m, grå mix:
Tröja (som på bilden):
700-800-900-1050-1200 g
Tunika (ca 14 cm längre än tröjan):
800-900-1050-1200-1400 g

DROPS RUNDST (40 och 80 cm) NR 7 – eller det st.nr du måste använda för att få 14 m x 17 v i slätst på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDST (60 cm) NR 5,5 – till krage.
DROPS buffelhornsknapp nr 536: 4 st.
--------------------------------------------------------

Kommentarer (201)

65% Ull, 35% Alpacka
från 21.00 kr /50g
DROPS Nepal uni colour DROPS Nepal uni colour 21.00 kr /50g
Garnaffären
Beställ 
DROPS Nepal mix DROPS Nepal mix 21.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 364kr. Läs mer.
--------------------------------------------------------
MÖNSTER: Se diagr M.1 – diagr visar en rapport av mönstret sett från rätsidan.
--------------------------------------------------------

FRAM- OCH BAKST (TRÖJA OCH TUNIKA):
Arb stickas runt på rundst. OBS! När det står tal framför och inuti parentes = ( ), gäller talen framför parentesen tröjan och talen inuti parentesen tunikan.

Lägg upp 188-212-224-248-260 m på rundst nr 7 med Nepal. Sticka 1 v avigt, 1 v räta och 1 v avigt. Sätt en markör i varje sida, d.v.s. i början på v och efter 94-106-112-124-130 m.
Sticka sedan så här: *8-8-11-11-10 rm, 5-6-6-7-8 am, 5-6-6-7-7 rm, 5-6-6-7-8 am, 6 räta i alla strl, 5-6-6-7-8 am, 5-6-6-7-7 rm, 5-6-6-7-8 am, 6 räta i alla strl, 5-6-6-7-8 am, 5-6-6-7-7 rm, 5-6-6-7-8 am, 6 räta i alla strl, 5-6-6-7-8 am, 5-6-6-7-7 rm, 5-6-6-7-8 am, 8-8-11-11-10 rm* (= framst), det har nu stickats till markören i sidan, upprepa *-* en gång till över de resterande m (= bakst).
När arb mäter 5 cm, stickas M.1 över alla partier med 6 räta i alla strl (= 3 ggr på framst och 3 ggr på bakst).
SAMTIDIGT när arb mäter 13 (16) cm minskas 1 m i alla aviga partier genom att sticka de 2 sista m aviga tills (= 16 m minskas). När arb mäter 18 (24) cm minskas 1 m i alla räta partier förutom det i varje sida (= 4 partier fram och 4 partier bak), genom att sticka de 2 första m räta tills (= 8 m minskas).
När arb mäter 23 (32) cm minskas 1 m i alla aviga partier genom att sticka de 2 första m aviga tills (= 16 m minskas).
När arb mäter 28 (40) cm minskas 1 m i de räta partierna (förutom i det i varje sida) genom att sticka de 2 sista m räta tills (= 8 m minskas).
När arb mäter 33 (48) cm minskas 1 m i alla aviga partier genom att sticka de 2 sista m aviga tills (= 16 m minskas).
Det är nu 124-148-160-184-196 m på st.
Fortsätt sticka tills arb mäter 39-39-40-41-42 (53-53-54-55-56) cm. På nästa v avm 6-6-6-8-8 m i varje sida för ärmhål (d.v.s. 3-3-3-4-4 m på båda sidor om de två markörerna) = 112-136-148-168-180 m kvar på st. Lägg arb åt sidan och sticka ärmarna.

ÄRM:
Arb stickas runt på kort rundst.
Lägg upp 54-56-58-60-62 m på kort rundst nr 7 med Nepal. Sticka 1 v avigt, sätt en markör i början på v (= mitt under ärmen). Fortsätt så här: 1-2-3-4-5 rm, *4 am, 3 rm, 6 am, 3 rm*, upprepa *-* totalt 3 ggr, avsluta med 4 am och 1-2-3-4-5 rm. Fortsätt sedan på samma sätt. Efter 1,5 cm avm till 2 knapphål så här: Sticka 10-11-12-13-14 m som innan, 2 am tills, 1 omslag, sticka 30 m som innan, 2 am tills, 1 omslag, sticka v ut som innan. Fortsätt sedan sticka som innan tills arb mäter 20 cm. Sedan stickas alla m motsatt, d.v.s. så här: 1-2-3-4-5 am, *4 rm, 3 am, 6 rm, 3 am*, upprepa *-* 3 ggr, 4 rm och 1-2-3-4-5 am. Efter 6 sådana v stickas M.1 över de 3 partierna med 6 rm (d.v.s. att det blir tre flätor på ärmen). När arb mäter ca 35 cm i alla strl, avm 6-6-6-8-8 m mitt under (d.v.s. 3-3-3-4-4 m på båda sidor om markören) – avpassa så att det avm på samma v i mönstret som på fram- och bakst = 48-50-52-52-54 m kvar på st. Lägg arb åt sidan och sticka en ärm till.

OK:
Sätt in ärmarna på samma rundst som fram- och bakst = 208-236-252-272-288 m.
ARB MÄTS SEDAN HÄRIFRÅN!
Sätt en markör i alla övergångar mellan fram- och bakst och ärmarna (= 4 markörer).
LÄS HELA NÄSTA AVSNITT INNAN DU FORTSÄTTER STICKA!
Sticka runt över alla m som innan – SAMTIDIGT på varv 2 påbörjas minskning.
Minska så här på ÄRMARNA:
Minska ytterst i varje sida av ärmarna genom att sticka antingen 2 rm eller 2 am tills enligt vad som passar i mönstret. Upprepa minskningen på vartannat v upp till halsen.
Minska så här på FRAM- OCH BAKST:
Den FÖRSTA minskningen görs efter 3 cm: Minska 1 m i de 4 räta partierna på fram- och bakst genom att sticka de 2 första m räta tills (= 8 m minskas).
Sticka 5 cm med rm över rm, am över am och M.1 över M.1.
ANDRA minskningen: Minska 1 m i de 8 aviga partierna på fram- och bakst genom att sticka de 2 första m aviga tills (= 16 m minskas).
Fortsätt sticka i 5 cm.
TREDJE minskningen: Minska 1 m i de 4 räta partierna på fram- och bakst genom att sticka de 2 sista m räta tills (= 8 m minskas).
HÄR AVSLUTAS MINSKNINGARNA I STRL XS/S.
Fortsätt sticka i 5 cm.
FJÄRDE minskningen (gäller de fyra största strl): Minska 1 m i de 8 aviga partierna på fram- och bakst genom att sticka de 2 sista m aviga tills (= 16 m minskas).
HÄR AVSLUTAS MINSKNINGARNA I DE RESTERANDE STRL.
När oket mäter 18-19-20-21-22 cm avslutas också minskningarna på ärmarna.
Det är nu 116 till 168 m på st. Byt till rundst nr 5,5 och sticka 1 v räta SAMTIDIGT som det minskas jämnt fördelat till 96-104-112-120-120 m. Sticka 1 v avigt. Sedan stickas 1 v räta SAMTIDIGT som det ökas 40 m jämnt fördelat = 136-144-152-160-160 m. Sticka resår = 1 rm/1 am i 7-8-8-9-9 cm. Fortsätt med resår = 2 rm/2 am i 7-8-8-8-8 cm. Sedan stickas resår så här i 8 cm: 3 rm, *4 am, 4 rm*, upprepa *-*, avsluta med 4 am och 1 rm. Byt till rundst nr 7 och avm med rm över rm och am över am.

MONTERING:
Sy ihop öppningarna under ärmarna.
Vik upp de nedersta 12 cm på varje ärm mot rätsidan och sy i knappar så att de passar med knapphålen.

Diagram

= rm
= sätt 3 m på hj.st bakom arb, 3 rm, 3 rm från hj.st.

Kommentarer (201)

Skriv din kommentar här!

Susanne Eckholdt 26.05.2018 - 09:38:

Folgendes verstehe ich nicht bei der Passe: Muss ich in der einen Runde so viele Maschen abnehmen, bis ich z.B. 120M auf der Nadel habe, dann eine Runde links stricken und in der folgenden rechts gestrickten Runde wieder 40 Maschen zunehmen???

DROPS Design 28.05.2018 kl. 08:35:

Liebe Frau Eckholdt, genau zuerst sollen Sie zu 120 M abnehmen dann 1 Rd links stricken, und bei der nächsten Runde rechts stricken und gleichzeitig 40 M zunehmen, jetzt stricken Sie RippenMuster (1 re, 1 li), deshalb brauchen Sie mehr Maschen als zuvor, wenn Sie glatt/Muster gestrickt haben. Viel Spaß beim stricken!

Jane Stenberg 14.04.2018 - 23:57:

Hej, vil bare gerne ville - på tegningen står der at str xxxl er 86 cm i bredden - men er det hele vejen rundt ? I så fald er der 43 cm til forstykket

Ineke 06.03.2018 - 17:06:

Dank je wel voor het snelle antwoord !

Ineke 06.03.2018 - 14:40:

Hallo, klopt het gebruik van naalden nr. 7 bij patroon jackie? Op de wol staat naalden nr 5. Ik heb nr 5 en zou nr 7 moeten kopen. Dank alvast.

DROPS Design 06.03.2018 kl. 16:40:

Hallo Ineke, Dat klopt. Normaal staat naald nr 5 bij nepal, maar bij dit ontwerp nr 7 zodat het breisel losser wordt. Maak altijd een proeflapje en neem evt. een naald in een maat kleiner of groter, zodat de aangegeven stekenverhouding klopt.

Pascale 15.01.2017 - 11:22:

Bonjour, je trouve ce pull superbe. J'aimerais le réaliser mais avec un col amovible. Comment pourrais je réaliser ce col?

DROPS Design 16.01.2017 kl. 09:44:

Bonjour Pascale, vous pouvez vous inspirer d'un modèle avec un col amovible. Bon tricot!

Jane Stenberg 09.12.2016 - 09:27:

Jeg, jeg har forsøgt at lave denne super flotte model, men det meget for lille - har I nogen erfaring med det ? Villemrogtog germe lave den som bluse. Jeg brugte original garn og de rigtige pinde. Jeg bruger normalt str 42/44

DROPS Design 12.12.2016 kl. 15:28:

Hoi Jane. Ja, men var din strikkefasthed korrekt (altsaa antal m x p per 10x10 cm)? Det er vigtigt at kontrollere din strikkefasthed for det kan have indflydelse paa dine maal. (Er maalene som der staar i maaleskitsen nederst for din str?)

Susan Boucher 01.09.2016 - 14:43:

I love the pattern and started to make the large/x large size. (224 sts.) using size 10 1/2 circular needles. It seemed really large . I eventually made a mistake in twisting the rows and had to take it appart. Glad I didn't go any further as it measures about 43" across the bottom. Does this sound right? If not, where did I go wrong? Hope you can help as I really want to make it. Thank you.

DROPS Design 01.09.2016 kl. 15:13:

Dear Mrs Boucher, make sure you have correct tension, ie 14 sts x 17 rows in stockinette = 4"x4" - you will work bottom of jumper in rib, ie it will be tighten a bit in width, so that if your tension match you should have same measurements as shown in chart. Happy knitting!

Marjon Eppink 06.03.2016 - 15:43:

Besten, Ik ben bezig met de mouwen. Bij het voor en het achterhand zijn 20 steken recht onder de "oksels" . Bij de mouwen zijn het, na de omslag 10 steken links. Heb ik iets verkeerds begrepen.

DROPS Design 08.03.2016 kl. 13:28:

Hoi Marjon. Het maakt niet uit hoe de boord aan de onderkant lopen, de steken op de panden/bovenkant mouwen komen samen op de pas.

LN 30.01.2016 - 00:03:

Bonsoir Dim pour les manches:combien de cm doit-on tricoter pour arriver à l'encolure et combien de m reste-il (taille L/XL) pour l'encolure? Quand on a terminé les dim., vous dites : il reste de 116 à 168 m sur l'aiguille, comment sont-elles réparties (dos, manche, devant, manche) les 116 sont, je pense, pour la petite taille, combien en reste-il pour la taille L/XL J'ai choisi la laine Big Merino, ça rend vraiment bien, mais ça fait un pull très souple Merci pour vos renseignements

DROPS Design 01.02.2016 kl. 09:19:

Bonjour LN, pour les manches on diminue 2 m tous les 2 tours jusqu'à l'encolure, le nbe de m diminuées dépendra du nombre de tours que vous tricoterez (tension en hauteur) - pour le devant et le dos, on diminue 4 fois au total. Au 1er tour de l'encolure, vous diminuerez à intervalles réguliers pour qu'il reste 112 m, puis après 1 tour env, vous tricotez 1 tour end en augmentant 40 m = 152 m pour le ol. Bon tricot!

Walgraef 25.11.2015 - 15:01:

Is het niet mogelijk om deze uitleg ook voor 2 breinaalden te publiceren ipv met een rondbreinaald?

DROPS Design 25.11.2015 kl. 17:29:

Hoi Walgraef. Lees hier meer over hoe je een patroon kan aanpassen van ronde naar rechte naalden. Veel breiplezier.

Kommentér oppskrift DROPS 131-1