DROPS / 131 / 1

Jackie by DROPS Design

DROPS tröja eller tunika i ”Nepal” med flätor, ¾-långa ärmar och stor, vid krage. Strl XS - XXXL

DROPS design: Modell nr NE-050
Garngrupp C
--------------------------------------------------------
Storlek: XS/S - M - L/XL - XXL - XXXL
Garnåtgång: DROPS NEPAL från Garnstudio
Färg nr 0501m, grå mix:
Tröja (som på bilden):
700-800-900-1050-1200 g
Tunika (ca 14 cm längre än tröjan):
800-900-1050-1200-1400 g

DROPS RUNDST (40 och 80 cm) NR 7 – eller det st.nr du måste använda för att få 14 m x 17 v i slätst på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDST (60 cm) NR 5,5 – till krage.
DROPS buffelhornsknapp nr 536: 4 st.
--------------------------------------------------------

Kommentarer (207)

Garnet till detta mönstret kostar 364kr. Läs mer.
--------------------------------------------------------
MÖNSTER: Se diagr M.1 – diagr visar en rapport av mönstret sett från rätsidan.
--------------------------------------------------------

FRAM- OCH BAKST (TRÖJA OCH TUNIKA):
Arb stickas runt på rundst. OBS! När det står tal framför och inuti parentes = ( ), gäller talen framför parentesen tröjan och talen inuti parentesen tunikan.

Lägg upp 188-212-224-248-260 m på rundst nr 7 med Nepal. Sticka 1 v avigt, 1 v räta och 1 v avigt. Sätt en markör i varje sida, d.v.s. i början på v och efter 94-106-112-124-130 m.
Sticka sedan så här: *8-8-11-11-10 rm, 5-6-6-7-8 am, 5-6-6-7-7 rm, 5-6-6-7-8 am, 6 räta i alla strl, 5-6-6-7-8 am, 5-6-6-7-7 rm, 5-6-6-7-8 am, 6 räta i alla strl, 5-6-6-7-8 am, 5-6-6-7-7 rm, 5-6-6-7-8 am, 6 räta i alla strl, 5-6-6-7-8 am, 5-6-6-7-7 rm, 5-6-6-7-8 am, 8-8-11-11-10 rm* (= framst), det har nu stickats till markören i sidan, upprepa *-* en gång till över de resterande m (= bakst).
När arb mäter 5 cm, stickas M.1 över alla partier med 6 räta i alla strl (= 3 ggr på framst och 3 ggr på bakst).
SAMTIDIGT när arb mäter 13 (16) cm minskas 1 m i alla aviga partier genom att sticka de 2 sista m aviga tills (= 16 m minskas). När arb mäter 18 (24) cm minskas 1 m i alla räta partier förutom det i varje sida (= 4 partier fram och 4 partier bak), genom att sticka de 2 första m räta tills (= 8 m minskas).
När arb mäter 23 (32) cm minskas 1 m i alla aviga partier genom att sticka de 2 första m aviga tills (= 16 m minskas).
När arb mäter 28 (40) cm minskas 1 m i de räta partierna (förutom i det i varje sida) genom att sticka de 2 sista m räta tills (= 8 m minskas).
När arb mäter 33 (48) cm minskas 1 m i alla aviga partier genom att sticka de 2 sista m aviga tills (= 16 m minskas).
Det är nu 124-148-160-184-196 m på st.
Fortsätt sticka tills arb mäter 39-39-40-41-42 (53-53-54-55-56) cm. På nästa v avm 6-6-6-8-8 m i varje sida för ärmhål (d.v.s. 3-3-3-4-4 m på båda sidor om de två markörerna) = 112-136-148-168-180 m kvar på st. Lägg arb åt sidan och sticka ärmarna.

ÄRM:
Arb stickas runt på kort rundst.
Lägg upp 54-56-58-60-62 m på kort rundst nr 7 med Nepal. Sticka 1 v avigt, sätt en markör i början på v (= mitt under ärmen). Fortsätt så här: 1-2-3-4-5 rm, *4 am, 3 rm, 6 am, 3 rm*, upprepa *-* totalt 3 ggr, avsluta med 4 am och 1-2-3-4-5 rm. Fortsätt sedan på samma sätt. Efter 1,5 cm avm till 2 knapphål så här: Sticka 10-11-12-13-14 m som innan, 2 am tills, 1 omslag, sticka 30 m som innan, 2 am tills, 1 omslag, sticka v ut som innan. Fortsätt sedan sticka som innan tills arb mäter 20 cm. Sedan stickas alla m motsatt, d.v.s. så här: 1-2-3-4-5 am, *4 rm, 3 am, 6 rm, 3 am*, upprepa *-* 3 ggr, 4 rm och 1-2-3-4-5 am. Efter 6 sådana v stickas M.1 över de 3 partierna med 6 rm (d.v.s. att det blir tre flätor på ärmen). När arb mäter ca 35 cm i alla strl, avm 6-6-6-8-8 m mitt under (d.v.s. 3-3-3-4-4 m på båda sidor om markören) – avpassa så att det avm på samma v i mönstret som på fram- och bakst = 48-50-52-52-54 m kvar på st. Lägg arb åt sidan och sticka en ärm till.

OK:
Sätt in ärmarna på samma rundst som fram- och bakst = 208-236-252-272-288 m.
ARB MÄTS SEDAN HÄRIFRÅN!
Sätt en markör i alla övergångar mellan fram- och bakst och ärmarna (= 4 markörer).
LÄS HELA NÄSTA AVSNITT INNAN DU FORTSÄTTER STICKA!
Sticka runt över alla m som innan – SAMTIDIGT på varv 2 påbörjas minskning.
Minska så här på ÄRMARNA:
Minska ytterst i varje sida av ärmarna genom att sticka antingen 2 rm eller 2 am tills enligt vad som passar i mönstret. Upprepa minskningen på vartannat v upp till halsen.
Minska så här på FRAM- OCH BAKST:
Den FÖRSTA minskningen görs efter 3 cm: Minska 1 m i de 4 räta partierna på fram- och bakst genom att sticka de 2 första m räta tills (= 8 m minskas).
Sticka 5 cm med rm över rm, am över am och M.1 över M.1.
ANDRA minskningen: Minska 1 m i de 8 aviga partierna på fram- och bakst genom att sticka de 2 första m aviga tills (= 16 m minskas).
Fortsätt sticka i 5 cm.
TREDJE minskningen: Minska 1 m i de 4 räta partierna på fram- och bakst genom att sticka de 2 sista m räta tills (= 8 m minskas).
HÄR AVSLUTAS MINSKNINGARNA I STRL XS/S.
Fortsätt sticka i 5 cm.
FJÄRDE minskningen (gäller de fyra största strl): Minska 1 m i de 8 aviga partierna på fram- och bakst genom att sticka de 2 sista m aviga tills (= 16 m minskas).
HÄR AVSLUTAS MINSKNINGARNA I DE RESTERANDE STRL.
När oket mäter 18-19-20-21-22 cm avslutas också minskningarna på ärmarna.
Det är nu 116 till 168 m på st. Byt till rundst nr 5,5 och sticka 1 v räta SAMTIDIGT som det minskas jämnt fördelat till 96-104-112-120-120 m. Sticka 1 v avigt. Sedan stickas 1 v räta SAMTIDIGT som det ökas 40 m jämnt fördelat = 136-144-152-160-160 m. Sticka resår = 1 rm/1 am i 7-8-8-9-9 cm. Fortsätt med resår = 2 rm/2 am i 7-8-8-8-8 cm. Sedan stickas resår så här i 8 cm: 3 rm, *4 am, 4 rm*, upprepa *-*, avsluta med 4 am och 1 rm. Byt till rundst nr 7 och avm med rm över rm och am över am.

MONTERING:
Sy ihop öppningarna under ärmarna.
Vik upp de nedersta 12 cm på varje ärm mot rätsidan och sy i knappar så att de passar med knapphålen.

Diagram

= rm
= sätt 3 m på hj.st bakom arb, 3 rm, 3 rm från hj.st.

Gerda Pedersen 02.03.2019 - 15:05:

Hej. Har strikket modellen, men syns den er meget slasket omkring kraven. Hvor finder jeg samme opskrift, i blusemoddel. ? Så det blir med rund halskant, i stedet for den hængekrave. ?

DROPS Design 04.03.2019 kl. 14:02:

Hei Gerda. Denne modellen kommer kun med vid og høy hals. Det som skiller tunikaen fra genseren er lengden (tunikaen er lenger). Du kan selvfølgelig strikke den med en annen halskant om du ønsker det, men du blir nødt til å tilpasse den selv. Eventuelt kan du vurdere andre modeller, med rund halskant. Som feks: 179-3 eller 184-12. God fornøyelse

Giusi 18.02.2019 - 18:00:

Buongiorno! È possibile realizzare questo modello in Big Merino? Grazie

DROPS Design 18.02.2019 kl. 18:11:

Buongiorno Giusy. Sì può sostituire Nepal con Big Merino: appartengono entrambi allo stesso gruppo di filati. Buon lavoro!

Zdeńka Matoušková 05.02.2019 - 09:00:

Svetr se mi velmi líbí, ale nenašla jsem návod na límec. S pozdravem Z. Matoušková

DROPS Design 11.02.2019 kl. 17:33:

Dobrý den, paní Matoušková, límec není popsán zvlášť v samostatné části návodu, ale je součástí SEDLA (viz cca poslední odstavec). Hodně zdaru! Hana

Sandrine 02.02.2019 - 11:47:

J'ai réalisé des échantillons pour être sûre, en 7 puis 6,5 puis 6! et là au bout de 7cm de hauteur je me rends compte que c'est beaucoup trop large, est-ce normal? Merci

DROPS Design 04.02.2019 kl. 11:04:

Bonjour Sandrine, veillez à bien conserver la même tension que celle que vous avez utilisé pour votre échantillon. À 5 cm, vous commencez M.1 (= torsades), les torsades vont resserrer l'ouvrage en largeur, donc si votre échantillon jersey est juste et que vous gardez bien la même tension, vous devriez avoir les bonnes mesures. Bon tricot!

Krijan 29.01.2019 - 11:10:

Danke für die tolle Anleitung. Wunderschön und (für mich) einfach zu stricken.

Jane Stenberg 15.11.2018 - 04:41:

Jane Stenberg 14.04.2018 - 23:57: Hej, vil bare gerne ville - på tegningen står der at str xxxl er 86 cm i bredden - men er det hele vejen rundt ? I så fald er der 43 cm til forstykket

DROPS Design 15.11.2018 kl. 10:01:

Hei Jane. Målene på målskissen viser plagget slik det er når du har det på. Altså den er 86 cm fra den ene siden til den andre = 172 cm rundt hele. Over bysten er den 128 cm rundt hele (64 cm fra den ene siden til den andre). God fornøyelse.

Susanne Eckholdt 26.05.2018 - 09:38:

Folgendes verstehe ich nicht bei der Passe: Muss ich in der einen Runde so viele Maschen abnehmen, bis ich z.B. 120M auf der Nadel habe, dann eine Runde links stricken und in der folgenden rechts gestrickten Runde wieder 40 Maschen zunehmen???

DROPS Design 28.05.2018 kl. 08:35:

Liebe Frau Eckholdt, genau zuerst sollen Sie zu 120 M abnehmen dann 1 Rd links stricken, und bei der nächsten Runde rechts stricken und gleichzeitig 40 M zunehmen, jetzt stricken Sie RippenMuster (1 re, 1 li), deshalb brauchen Sie mehr Maschen als zuvor, wenn Sie glatt/Muster gestrickt haben. Viel Spaß beim stricken!

Jane Stenberg 14.04.2018 - 23:57:

Hej, vil bare gerne ville - på tegningen står der at str xxxl er 86 cm i bredden - men er det hele vejen rundt ? I så fald er der 43 cm til forstykket

Ineke 06.03.2018 - 17:06:

Dank je wel voor het snelle antwoord !

Ineke 06.03.2018 - 14:40:

Hallo, klopt het gebruik van naalden nr. 7 bij patroon jackie? Op de wol staat naalden nr 5. Ik heb nr 5 en zou nr 7 moeten kopen. Dank alvast.

DROPS Design 06.03.2018 kl. 16:40:

Hallo Ineke, Dat klopt. Normaal staat naald nr 5 bij nepal, maar bij dit ontwerp nr 7 zodat het breisel losser wordt. Maak altijd een proeflapje en neem evt. een naald in een maat kleiner of groter, zodat de aangegeven stekenverhouding klopt.

Kommentér oppskrift DROPS 131-1