DROPS / 129 / 25

Touch of Mint by DROPS Design

Ärmsömlös DROPS kofta med hålmönster i ”Muskat”. Stl S - XXXL.

DROPS design: Modell nr R-596
--------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång: DROPS MUSKAT från Garnstudio
Nr 20, ljus mint:
450-500-550-600-650-700 g

DROPS RUNDST NR 4 (80 cm) - eller det st.nr du måste använda för att få 20 m x 26 v i M.1 på 10 x 10 cm.
DROPS RUNDST 3 (80 cm) - till rätstickad kant och framkant.
DROPS PÄRLEMORKNAPP, NR 522 (20mm): 3-3-3-4-4-4 st.

DROPS Muskat uni colour DROPS Muskat uni colour 25.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 225kr. Läs mer.

Instruktioner

RÄTST (fram och tillbaka på st):
Maskorna stickas räta på varje v.
MÖNSTER:
Se diagr M.1 och M.2. Diagr visar mönstret sett från rätsidan.
--------------------------------------------------------

FRAM- OCH BAKSTYCKE:
Arb stickas fram och tillbaka från mitt fram. Lägg upp 160-174-188-209-230-251 m (inkl 1 kantm i varje sida) på rundst 3 med Muskat. Sticka Rätst i ca 2,5 cm - Se förkl ovan. Byt till rundst 4 och det stickas sedan så här (varv 1 = rätsidan): 1 kantm i rätst, M.1 upprepas tills det återstår 5 m, sticka 1:a till 4:e m i M.1, 1 kantm i rätst - se förkl ovan. Sätt två markörer i arb, 36-39-42-47-52-57 m in från varje sida. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Fortsätt så tills arb mäter ca 35-36-37-38-39-40 cm. Nu delas arb vid markörerna och varje del stickas färdig för sig.

BAKST:
= 88-96-104-115-126-137 m. Det stickas vidare i M.1 som förut - SAMTIDIGT som det läggs upp nya m till ärm i slutet på varje v i varje sida så här: 4 m totalt 1-1-1-3-4-5 ggr, 6 m totalt 4-4-4-2-1-0 ggr (de nya m stickas fortlöpande in i mönstret) = 144-152-160-163-170-177 m. Sedan läggs det upp 11-10-10-9-8-5 nya m i slutet på de två nästa v = 166-172-180-181-186-187 m (inkl 1 kantm i varje sida som rätstickas till färdigt mått).
Fortsätt sedan med mönster som förut. När arb mäter ca 52-54-56-58-60-62 cm maskas de mittersta 16-18-20-21-22-23 m av till hals = 75-77-80-80-82-82 m kvar på varje axel (inkl 1 kantm i varje sida som rätstickas till färdigt mått). Nu stickas varje axel färdig för sig. Fortsätt med mönster och 1 m rätst mot halsen tills arb mäter 54-56-58-60-62-64 cm. Maska av.

VÄNSTER FRAMST:
= 36-39-42-47-52-57 m. Nu läggs det upp nya m till ärm i sidan som på bakst, SAMTIDIGT som de nya m fortlöpande stickas in i mönstret. När alla ökningar är färdiga är det 75-77-80-80-82-82 m på axeln (inkl 1 kantm i varje sida som rätstickas till färdigt mått). Fortsätt tills arb mäter 54-56-58-60-62-64 cm. Maska av.

HÖGER FRAMST:
Det stickas som vänster framst, men motsatt.

MONTERING:
Sy överärms- och axelsömmarna. Sticka upp nederst på ärmen innanför 1 kantm 64-68-72-76-80-84 m på rundst 3 med Muskat. Sticka rätst fram och tillbaka i 2,5 cm. Maska av löst.
Sticka på samma sätt på den andra ärmen. Sy underärmssömmarna innanför 1 kantm.

FRAMKANT:
Sticka upp 260 - 320 m innanför 1 kantm på rundst 3 med Muskat. Börja nederst på höger framst, upp längs framst, runt halsen på bakst och ned längs vänster framst. Sticka 1 v rätt från avigsidan - SAMTIDIGT som maskantalet justeras till 277-289-301-313-325-337 m (delbart med 12 + 1). Sedan stickas M.2 - Se diag, den sista m på st stickas som 1:a m i M.2. Fortsätt så tills M.2 är stickat 4 ggr på höjden. Nu maskas det av SAMTIDIGT som det stickas varv 1 i M.2.

MONTERING:
Sy i knapparna på vänster framkant så här:
STL S, M, L: Sy i en knapp i 5:e, 6:e och 7:e spetsen från uppläggningskanten.
STL XL, XXL, XXXL: Sy i en knapp i 5:e, 6:e, 7:e och 8:e spetsen från uppläggningskanten.
Hålen (omslag i M.2) på höger framkant används som knapphål.

= 3 am tills
= lyft 1 m, 2 rm tills, drag den lyfta m över

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 129-25) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (23)

Elisabeth Grahn 26.04.2016 - 22:39:

Tack, för svaren. Förstår nu lite bättre, jag ska alltså lägga upp 260 m (efterom jag stickar L)??, då jag kommer till framkanten, framkanten =M2. Det som står under Bakstycke, Vä framstycke och höger framstycke gäller alltså efter 37 cm, då man utökar för ärmarna? Tacksam för kommentar/svar! Med vänlig hälsning, Elisabeth

DROPS Design 27.04.2016 kl. 12:10:

Hej. Det är riktigt att det som står under BAKST, VÄNSTER FRAMST och HÖGER FRAMST är efter att du stickat de 37 cm under FRAM- OCH BAKSTYCKE. När du kommer till framkanten stickar du upp mellan 260-320 m som sedan justeras till 301 m (strl L). Lycka till!

Johanna 24.04.2016 - 11:47:

M2 är ju framkanten som stickas sist.

Elisabeth Grahn 24.04.2016 - 08:18:

Jag har börjat sticka stl L, lagt upp 188 m o stickat rätstickning 2,5 cm, ska byta till grövre maskor. jag förstår inte!, när ska jag sticka mönster 2, är det inte i början o slutet av varven?? jag rycker det framgår inte alls när M 2 ska stickas!?!!

DROPS Design 26.04.2016 kl. 13:57:

Hej. M.2 är framkanten som du stickar när du är färdig med alla stycken och har monterat ihop de. Se under stycket "FRAMKANT". Lycka till!

Nashwaahmed 15.04.2013 - 15:27:

I am sorry again as i couldn't get it when i cast of while working the first row of M.2, how would i cast of a yo ? should i work the next stitch following it then pass the yo over it then pass the very first stitch over it ?

DROPS Design 15.04.2013 kl. 16:13:

Dear Mrs Nashwaahmed, you just make a you on right needle and cast off as a usual st. Happy Knitting!

Nashwaahmed 14.04.2013 - 17:46:

Quick question : how to bind off and at the same time work the first row of M.2 ??

DROPS Design 15.04.2013 kl. 10:09:

Dear Mrs Nashwaahmed, just work all sts as stated in 1st row in M.2 and cast off as usual, don't forget to make the yos and cast of them as sts. Happy knitting!

Drops Design 19.07.2011 - 18:30:

Diagrammerne stemmer, så det er bare at komme igang! God fornöjelse!

Anja Kristiansen 19.07.2011 - 12:26:

Hej... Er der stadig fejl i diagrammet og hvis, hvilket diagram er det så???

Gabriele 08.02.2011 - 16:14:

Vielen vielen Dank für das Freischalten der Anleitungen r-596 und e-175 bin schon beim Stricken. Viele Grüße an Alle Gabriele

DROPS Deutsch 08.02.2011 - 12:16:

Hab ich gleich angepasset. Vielen Dank für den Tipp.

Gaby 08.02.2011 - 11:27:

Hallo! Kleiner Fehler bei der Erklärung zum Diagramm: Es muss heißen 1 M. re. abheben, 2 M. re zusammenstricken, die abgehobenen M. über die gestrickten ziehen.

Kommentér oppskrift DROPS 129-25