DROPS / 128 / 33

Verity by DROPS Design

DROPS kofta med flätor och raglan i ”Paris”. Strl S - XXXL.

DROPS design: Modell nr W-414
--------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång: DROPS PARIS från Garnstudio
450-500-550-600-650-700 g nr 16, vit

DROPS STRUMPST OCH RUNDST NR 5 (80 cm) – eller det st.nr du måste ha för att få 17 m x 22 v i slätst på 10 x 10 cm.
DROPS ST OCH RUNDST NR 4 (80 cm) –
till rätst.
DROPS SILVERKNAPPAR KANTIGA NR 534:
6-7-7-7-7-7 st.

Garnet till detta mönstret kostar 81kr. Läs mer.
MÖNSTER:
Se diagr M.1 till M.3. Diagr visar mönstret sett från rätsidan. OBS! Se diagr för din strl.
Om stickfastheten inte stämmer på höjden och det stickas för hårt kommer raglanminskningen att bli för kort och ärmhålet för litet. Detta kan justeras genom att med jämna mellanrum sticka ett extra v utan att minska.
MINSKNINGSTIPS (gäller raglan):
Alla minskningar görs från rätsidan.
Minska så här före markören: 2 rm tills.
Minska så här efter markören: Lyft 1 m som om den skulle stickas rät, 1 rm, dra den lyfta m över.
KNAPPHÅL:
Avm för knapphål på höger framkant.
1 knapphål = avm den tredje framkantsm. På nästa v läggs det upp 1 ny m över den avm m. Maska av för knapphål när arb mäter (OBS! Det sista knapphålet överst i halsringningen avm i rätst på halskanten):
STRL S: 4, 12, 20, 28, 36 och 45 cm.
STRL M: 3, 10, 17, 24, 31, 38 och 46 cm.
STRL L: 4, 11, 18, 25, 32, 39 och 47 cm.
STRL XL: 3, 10, 18, 25, 32, 40 och 48 cm.
STRL XXL: 2, 10, 17, 25, 33, 40 och 49 cm.
STRL XXXL: 2, 10, 18, 26, 34, 42 och 50 cm.
--------------------------------------------------------

FRAM- OCH BAKST:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst.
Lägg upp 167-179-195-218-234-254 m (inkl 5 framkantsm i varje sida) på rundst nr 4 med Paris. Sticka 6 v rätst – se förkl ovan! Sätt två markörer i arb 45-48-52-58-62-67 m in från varje sida (bakst = 77-83-91-102-110-120 m). Byt till rundst nr 5. Framkanterna rätstickas till färdigt mått. KONTROLLERA STICKFASTHETEN! Sedan stickas det v 1 räta från rätsidan SAMTIDIGT som det ökas 15-15-15-20-20-20 m jämnt fördelat på båda framst och 29-29-29-38-38-38 m jämnt fördelat på bakst = 226-238-254-296-312-332 m.
Sticka 1 v räta från avigsidan. Sticka sedan så här (OBS! Se diagr för din strl):
5 framkantsm, M.2, M.1, M.2, M.1, M.2, 6-12-20-6-14-24 am (markören i sidan sitter mitt emellan dessa), M.2, M.1, M.2, M.1, M.2, M.1, M.2, M.1, M.2, 6-12-20-6-14-24 am (markören i sidan sitter mitt emellan dessa), M.2, M.1, M.2, M.1, M.2 och 5 framkantsm.
Fortsätt så tills arb mäter ca 12 cm. OBS! Kom ihåg att avm för knapphål – se förkl ovan. Minska sedan 1 m på båda sidor om de två markörerna. Upprepa minskningen när arb mäter 24 cm = 218-230-246-288-304-324 m.
STRL L + XXL + XXXL: Upprepa minskningen när arb mäter 36 cm.
= 218-230-242-288-300-320 m.
När arb mäter ca 36-37-38-39-40-41 cm (avpassa så att det är 2 v kvar på höjden av M.1) stickas nästa v så här från rätsidan:
STRL S + M + L:
5 framkantsm, M.2, M.1, M.2, M.1, 2 rm tills 2 ggr, 2-8-14 am (markören i sidan sitter mitt emellan dessa), 2 rm tills 2 ggr, M.1, M.2, M.1, M.2, M.1, M.2, M.1, 2 rm tills 2 ggr, 2-8-14 am (markören i sidan sitter mitt emellan dessa), 2 rm tills 2 ggr, M.1, M.2, M.1, M.2 och 5 framkantsm.
STRL XL + XXL + XXXL:
5 framkantsm, M.2, M.1, M.2, M.1, 2 rm tills 3 ggr, 2-8-18 am (markören i sidan sitter mitt emellan dessa), 2 rm tills 3 ggr, M.1, M.2, M.1, M.2, M.1, M.2, M.1, 2 rm tills 3 ggr, 2-8-18 am (markören i sidan sitter mitt emellan dessa), 2 rm tills 3 ggr, M.1, M.2, M.1, M.2 och 5 framkantsm.
Det har nu minskats 8-8-8-12-12-12 m.
På nästa v på avigsidan maskas det av 8 m i varje sida (= 4 m på båda sidor om de två markörerna) för ärmhål = 194-206-218-260-272-292 m kvar på st. Lägg arb åt sidan och sticka ärmarna.

ÄRM:
Arb stickas fram och tillbaka på st. Lägg upp 58-62-64-68-74-76 m (inkl 1 kantm i varje sida) på st nr 4. Sticka RÄTST – se förkl ovan! När arb mäter 5-5-6-6-6-6 cm (avpassa så att nästa v är från rätsidan) avm 5 m i början av de 2 nästföljande v = 48-52-54-58-64-66 m. Lägg ärmen åt sidan. Sticka en ärm till.

OK:
LÄS STICKTIPS! Sätt in ärmarna och fram- och bakst på samma rundst nr 4 = 290-310-326-376-400-424 m. Sätt en markör i varje övergång mellan fram- och bakst och ärmar = 4 markörer.
På första v från rätsidan stickas alla m i M.2 två och två räta tills, över alla M.1 stickas M.3, ärmarna stickas räta och framkanten rätstickas som tidigare = 228-248-264-299-323-347 m.
OBS! I strl S är den första/sista m i M.3 i varje sida redan avm i samband med ärmhålet.
Sticka 1 v räta på avigsidan över alla m. Sedan stickas det räta på varje v över alla m SAMTIDIGT som det minskas till RAGLAN – se förkl ovan! OBS! Den första minskningen görs bara på fram- och bakst, inte på ärmarna. Minskningen börjar på varv 1!
STRL XXL + XXXL: På var 6:e minskning minskas det bara på fram- och bakst, inte på ärmen.
Minska på vart 4:e v 9-9-9-9-4-2 ggr (inkl den första minskningen) och sedan på vartannat v: 7-9-10-12-23-29 ggr. SAMTIDIGT när arb mäter 44-45-46-47-48-49 cm (d.v.s. efter att det har minskats 7-7-7-7-10-12 ggr till raglan) sätts 6-6-6-8-8-8 m i varje sida på en tråd restgarn mot mitt fram. Avm sedan till halsringning i varje sida så här: På vartannat v 2 m 4-4-4-3-3-3 ggr och 1 m 6-6-9-4-9-9 ggr. Sedan avm på vart 4:e v 1 m 0-1-0-4-2-3 ggr.
Efter alla avm plockas det upp 20 till 40 m (inkl m på restgarnstrådarna) i halsringningen på varje framst. Sticka 6 v rätst. SAMTIDIGT på varv 1 justeras m-antalet till 98-110-118-124-136-146 m. Maska sedan av.

MONTERING:
Sy ärmsömmarna innanför 1 kantm och sy ihop öppningarna under ärmarna. Sy fast knapparna.

Detta mönster har uppdaterats. .

Nytt diagram M.1 i stl XL-XXL-XXXL
Uppdaterad online: 05.10.2011

= 2 m på hj.st framför arb, 2 rm, 2 rm från hj.st
= 1 m på hj.st bakom arb, 2 rm, 1 am från hj.st
= 2 m på hj.st framför arb, 1 am, 2 rm från hj.st.
= RÄTSIDAN: 1 m på hj.st framför arb, 1 am, 1 rm från hj.st. AVIGSIDAN: 1 m på hj.st bakom arb, 1 rm, 1 am från hj.st.
= RÄTSIDAN: 1 m på hj.st bakom arb, 1 rm, 1 am från hj.st AVIGSIDAN: 1 m på hj.st framför arb, 1 am, 1 rm från hj.st.
= 2 am tills
= 2 rm tills
= 3 m på hj.st framför arb, 3 rm, 3 rm från hj.st
= 1 m på hj.st bakom arb, 3 rm, 1 am från hj.st
= 3 m på hj.st framför arb, 1 am, 3 rm från hj.st.

Kommentarer (41)

Skriv din kommentar här!

Karin WITTEVEEN 10.04.2015 - 10:52:

Hoe moet je bij de hals 3x2st afkanten en 4x1st afkanten. En bij de 4 de naald 4x1steek afkanten. Is dat per naald dus 10 steken totaal. En 1 x 4 steken?

DROPS Design 10.04.2015 kl. 12:41:

Beste Karin,3x2st afkanten en 4x1st afkanten wil zeggen dat je in drie naalden waarvan het begin van de naald aan de kant van de hals is (dus niet aan de kant van de mouw) 2 steken afkant en in de daaropvolgende vier naalden aan het begin van de naald 1 steek. De naalden die je aan de kant van de mouw begint, kan je dus geen steken af. Dus je kant in totaal 10 steken af, verdeeld over 14 naalden, om de naald.

Kristin Gudem 29.01.2015 - 22:45:

Er denne jakken noe stor i størrelsen? Synes det hørtes voldsomt ut med masker i forhold til andre oppskrifter med Paris? Likte den veldig godt, men kjedelig om den blir altfor stor. Begynte å legge opp, men syntes det ble så veldig mye...

DROPS Design 02.02.2015 kl. 13:58:

Hej Kristin, følger du opskriften og overholder strikkefastheden får du målene du ser i skitsen nederst i opskriften. Husk at fletter bruger gerne flere masker da de trække arbejdet sammen. God fornøjelse!

Heather Heaven 27.02.2014 - 16:11:

Love my finished cardigan, but it took me 750g of Paris cotton to complete - not the 600 g stated!

Marijke 20.02.2014 - 15:40:

Hallo, wat wordt er bedoeld in het telpatroon met verkeerde kant? Kom hier niet uit. Groeten marijke

DROPS Design 21.02.2014 kl. 10:41:

Hoi Marijke. Bij het breien heb je een goede en verkeerde kant. In het telpatroon wordt er beschreven hoe je de symbolen op de goede en op de verkeerde kant moet breien. Kijk hier hoe je onze telpatronen moet lezen

Mamenko 22.08.2013 - 12:32:

Ce modèle m'avait séduite mais, après en avoir tricoté les trois quarts, j'ai tout démoli : la Paris est beaucoup trop grosse pour le motif. Il ne rend pas bien, il n'a pas du tout l'allure de la photo. Je le referai, mais dans un fil plus fin, comme, par exemple, la Cotton Light.

Mamenko 01.08.2013 - 19:28:

Le modèle est joli ... sur la photo et il le serait sûrement avec un coton comme "cotton light". Mais la Paris est beaucoup trop grosse pour le dessin, qui, du coup, manque d'élégance. Je suis très déçue du résultat.

Helle Eriksen 05.06.2013 - 18:50:

Jeg kan i kommentarerne at flere skriver at jakken bliver for stor. I skrev at det ikke passede, hvorfor jeg gik i gang. Jeg har strikket ca. 50 trøjer efter jeres mønstre og det har altid passet, men ikke denne. Min strikkefasthed passer, jeg strikker i str. L og i diagrammet måler den 51 cm men min måler 61 cm og det er jo alt for stor. Må trevle op og finde et andet mønster

Helle Eriksen 26.04.2013 - 18:08:

Jeg forstår ikke en del af mønster 1. 13. pind hvor der i forklaring til diagram står flg: RETTEN: 1 m på hj.p foran arb. 1 vr, 1 r fra hj.p. VRANGEN: 1 m på hj.p bag arb. 1 r, 1 vr fra hj.p. Betyder VRANGEN at man skal strikke det anførte på vrangsiden af arbejdet? Der står jo noget andet for vrangsiden?

DROPS Design 28.04.2013 kl. 16:56:

Det betyder at disse to symboler kan forekommme på både ret og vrang. Se pind 17 og 18 i M.1. Pind 17 er på retten og pind 18 er på vrang. Så strikker du en RET pind, da følger du kun beskrivelsen for retten, men strikker du en VRANG pind, så følger du kun beskrivelsen for vrangen

DROPS Design NL 12.10.2011 - 11:19:

Hoi Marga. Het heeft even geduurd... Maar je had gelijk en wij hebben nu een nieuwe teltekening gepubliceerd. Bedankt en veel breiplezier verder.

Marga Franke 29.09.2011 - 21:49:

Bij het telpatroon XL enz... staat in de 14enld. beginnen met 3 st recht (is teruggaande nld) en aan het eind 4 st. recht. Zal het een of het ander moeten zijn. Lees je in ditzelfde telpatroon de teruggaande nld van li naar re of van re naar li??? Kom er niet uit. Alvast bedankt!

Kommentér oppskrift DROPS 128-33