DROPS / 130 / 5

Safari by DROPS Design

Stickad tröja med bröstficka och ärmklaffar i DROPS Cotton Viscose eller DROPS Safran. Stl S - XXXL.

Tags: ficka, toppar,

DROPS design: Modell nr N-130
--------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång: DROPS COTTON VISCOSE från Garnstudio
Nr 26, kastanj:
400-450-450-500-550-600 g

Eller använd: DROPS SAFRAN från Garnstudio
nr 22, ljus brun:
300-350-350-350-400-450 g

DROPS RUNDST NR 3,5 (80 cm) - eller det st.nr du måste använda för att få 23 m x 30 v i slätst på 10 x 10 cm.
DROPS STRUMPST och RUNDST NR 3 (80 cm) - till resår.
DROPS ST NR 2,5 - till ficka och ärmklaffar.
DROPS KOKOSKNAPP, NR 515 (20 mm): 1 st.
DROPS KOKOSKNAPP, NR 516 (15 mm): 2 st.

Kommentarer (58)
RESÅR:
* 2 rm, 2 am *, upprepa *-*.
ÖKNINGSTIPS:
Det ökas 1 m genom att göra 1 omslag. På nästa v stickas omslaget vridet rätt, dvs sticka i bakre maskbågen i stället för i främre, för att slippa hål.
--------------------------------------------------------

FRAM- OCH BAKST:
Arb stickas runt på rundst. Lägg upp 212-232-252-280-304-332 m på rundst 3 med Cotton Viscose eller Safran. Sticka Resår - Se förkl ovan - i 7-7-7-9-9-9 cm.
Nu byts det till rundst 3,5. Sticka 1 v rätt SAMTIDIGT som det minskas 16-16-16-20-20-20 m jämnt fördelat = 196-216-236-260-284-312 m. Fortsätt med slätst. Sätt en markör i början på v och en markör efter 98-108-118-130-142-156 m (dessa markerar sidorna). KONTROLLERA STICKFASTHETEN!
När arb mäter 13-13-13-15-15-15 cm ökas det 1 m i varje sida av varje markör (= 4 nya m per ökning) - LÄS ÖKNINGSTIPS. Upprepa ökningen på var 6:e cm totalt 4 ggr i alla storlekar = 212-232-252-276-300-328 m. Fortsätt tills arb mäter 35-36-37-38-39-40 cm. Nu delas arb vid markörerna och varje del stickas färdig för sig.

BAKST:
= 106-116-126-138-150-164 m. Sedan stickas det fram och tillbaka på st SAMTIDIGT som det läggs upp 1 m till ärm i varje sida. Upprepa ökningen av 1 m i varje sida på vart 4:e v totalt 4-4-4-4-4-6 ggr. Sedan läggs det upp nya m i varje sida på vartannat v (= i slutet av varje v) så här: lägg upp 1 m totalt 2-2-2-4-7-3 ggr, 2 m totalt 1-2-4-2-0-0 ggr, 3 m totalt 4-3-1-1-0-0 ggr = 146-154-160-168-172-182 m.
Sedan läggs det upp 9-7-6-4-5-2 nya m i slutet av de två nästa v = 164-168-172-176-182-186 m.
Fortsätt tills arb mäter 55-57-59-60-62-64 cm. Nu maskas de mittersta 38-40-42-44-46-48 m av till hals och varje axel stickas färdig för sig. Minska så här i början på varje v från halsen: 3 m 1 gång, 2 m 1 gång, 1 m 1 gång, sedan 1 m efter 4 v = 56-57-58-59-61-62 m kvar på axeln. Maska av när arb mäter 60-62-64-66-68-70 cm.

FRAMST:
= 106-116-126-138-150-164 m. Sticka som bakst.

MONTERING:
Sy ärmsömmarna innanför 1 kantm. Sy axelsömmarna med maskstygn.

HALSKANT:
Sticka upp ca 124 till 148 m (delbart med 4) runt halsen med Cotton Viscose eller Safran på strumpst 3. Sticka resår - Se förkl ovan - i 2½ cm och maska av löst med rm över rm och am över am.

ÄRMKANT:
Sticka upp ca 80 till 108 m (delbart med 4) ytterst runt kanten på den ena ärmen med Cotton Viscose eller Safran på strumpst 3. Sticka resår - Se förkl ovan - i 2½ cm, maska av löst med rm över rm och am över am. Upprepa längs den andra ärmen.

BRÖSTFICKA:
Lägg upp 35-35-35-39-39-39 m med Cotton Viscose eller Safran på st 2,5. Sticka * 1 rm, 1 am *, upprepa *-*. När fickan mäter 10-10-10-11-11-11 cm maskas det av med rm över rm och am över am. Sy fast den stora knappen mitt på fickan, ca 1 cm från kanten. Sy fast fickan på bröstet med maskstygn.

ÄRMKLAFF:
Lägg upp 13-13-13-15-15-15 m med Cotton Viscose eller Safran på st 2,5. Sticka * 1 rm, 1 am *, upprepa *-*. När klaffen mäter 12-12-12-13-13-13 cm maskas det av med rm över rm och am över am. Sy fast klaffen på insidan av resåren överst på ärmen och vik den över ärmen. Sy fast den på axelsömmen med den lilla knappen. Sticka 1 klaff till och sy fast den på den andra ärmen.

Diagram

Kommentarer (58)

Skriv din kommentar här!

Gertraud 15.01.2019 - 10:20:

Sehr geehrtes Drops-Team, dürfte ich noch einmal um eine Anzwort auf unten stehende Frage bitten, nämlich, ob sich die angegebenen 13cm, nach denen die Zunahmen beginnen, auf die Abmessung ab Bündchen oder ab Unterkannte beziehen. Ich würde mich sehr übereine rasche Antwort freuen, damit ich weiterstricken kann und der Pullover fertig wird. Er soll nömlich ein Geschenk werden. Vielen Dank und freundliche Grüße!

DROPS Design 15.01.2019 kl. 16:20:

Liebe Gertraud, Entschuldigung für die späte Antwort, die 13 cm werden von der Anschlagskante gemessen. Viel Spaß beim stricken!

Gertraud Sklenak 09.01.2019 - 19:09:

Ich bin soeben mit dem Bündchen fertig geworden und weiß jetzt nicht so recht, ob die 13cm , nach denen man mit den Zunahmen anfangen muss, vom Bündchen weg gerechnet werden oder ab der Unterkante. Leider lässt sich das auch nicht aus dem Schnitt so ganz erschließen. Ich vermute, es sind 13cm ab Bündchen gemeint. Ich möchte nur auf Nummer sicher gehen. Offensichtlich bin ich die einzige, die dieses Problem hat.....Tut mir Leid. Recht herzlichen Dank und schöne Grüße

Markus 13.06.2018 - 13:41:

Liebes DROPS Team,ich bin grade etwas verwirrt:ich stricke Größe XXL, habe die Arbeit geteilt, stricke jetzt das Rückteil: 150 M, dann nehme ich 4x je 1 M. auf beiden Seiten zu (=8 M, =158 M.). Dann 7x am Schluss jeder R. je 1 M (= 7 M. = 165 M.). Ich soll aber lt. Anleitung 172 M. haben, also fehlen mir 7 M. Woher kommen die? Oder sollen die 7 M. nicht nur am Schluss jeder Reihe, sondern an jeder Seite, also am Anfang und am Ende, aufgenommen werden? Danke+viele Grüße Markus

DROPS Design 13.06.2018 kl. 13:53:

Lieber Markus, es wird dann am Ende bei jeder 2. Reihe (d.h. am Ende aller Hin- sowie Rückreihen) 7 x 1 M zugenommen = es sind dann insgesamt 7 M auf beiden Seiten zugenommen, do haben Sie 158 M + 14 = 172 M. Viel Spaß beim stricken!

Markus 13.06.2018 - 12:55:

Liebes DROPS Team,ich bin grade etwas verwirrt:ich stricke Größe XXL, habe die Arbeit geteilt, stricke jetzt das Rückteil: 150 M, dann nehme ich 4x je 1 M. auf beiden Seiten zu (=8 M, =158 M.). Dann 7x am Schluss jeder R. je 1 M (= 7 M. = 165 M.). Ich soll aber lt. Anleitung 172 M. haben, also fehlen mir 7 M. Woher kommen die? Oder sollen die 7 M. nicht nur am Schluss jeder Reihe, sondern an jeder Seite, also am Anfang und am Ende, aufgenommen werden?\r\nDanke+viele Grüße\r\nMarkus

Kathy 29.10.2016 - 04:40:

I would like to know is the gauge done in the round or back and forth?

DROPS Design 30.10.2016 kl. 11:48:

Dear Kathy. The gauge is done back and forth.

Charde-Milou 25.07.2016 - 21:43:

Hallo, bij een aantal andere projecten die ik heb gemaakt via de garnstudio website vallen de maten vrij groot. Is dat ook zo met dit project? Als ik nu meet moet ik namelijk een M breien waar ik bij al mijn andere projecten een S heb gebreen en die vielen vrij groot. Ik brei altijd met de wol van drops. Groetjes!

DROPS Design 26.07.2016 kl. 15:42:

Hoi Charde-Milou. Kijk onderaan het patroon voor de afmetingen per maat in cm. Je kan hier vergelijken met je eigen afmetingen - lees ook hier hoe je onze maattekeningen moet lezen. Het is ook belangrijk om de stekenverhouding in het patroon aan te houden voor de juiste afmetingen.

Mandy Salamon 24.03.2015 - 00:19:

Im a little confused about the pattern it says divide the 116 sts but i should i do with 116 sts do i put them in a piece of yarn on a holder and work on only of 116 sts please let me know as you get this question thank you very much

DROPS Design 24.03.2015 kl. 09:32:

Dear Mrs Salamon, you are correct, you will put the sts for front piece on a thread or a st holder and keep the sts for back piece on needle to continue on back piece, after back piece is done, slip sts for front piece back on needle and work front piece. Happy knitting!

Hanny Bennes 08.10.2014 - 11:51:

Waarom zijn de patronen bijna allemaal met rondbreinaald? heb alles in huis om aan dit truitje te beginnen en zal dat ook zeker gaan doen. ben benieuwd hoe me dit bevalt. is voor mij de 1e keer om zo'n "groot" iets op de rondbreinaald te breien. wish me luck. houd jullie op de hoogte.

DROPS Design 08.10.2014 kl. 17:20:

Hoi Hanny. Rondbreien is zeer uitgebreid in Scandinavië maar ook steeds meer populair in overige landen. Vergeet niet dat je kan ook altijd kijken in onze instructievideo's als je moeite hebt met een techniek. Veel breipleizer.

Caroline 29.05.2014 - 21:24:

Jättefin blev den, och lätt att sticka.

Kat 28.05.2013 - 11:57:

Welche Grösse trägt das Modell?Und welche Konfektionsgrösse hat sie?

Kommentér oppskrift DROPS 130-5