DROPS / 128 / 17

Rays in the Fog by DROPS Design

DROPS kjol i ”Fabel” stickad från sida till sida med förkortade varv och ränder. Stl S - XXXL.

Tags: kjolar,
DROPS design: Modell nr FA-138
--------------------------------------------------------
Storlek: S - M - L - XL - XXL - XXXL
Garnåtgång: DROPS FABEL från Garnstudio
Nr 604pl, ocean view:
300-350-350-400-400-450 g
Nr 100, natur:
50 g i alla stl

DROPS RUNDST NR 3 (60 cm) - eller det st.nr du måste använda för att få 24 m x 48 v rätst på 10 x 10 cm.
DROPS VIRKNÅL NR 3 - till knapphålsöglor.
DROPS PÄRLEMORKNAPP med HÅL, NR 521: 3-3-3-4-4-4 st.

DROPS Fabel uni colour DROPS Fabel uni colour 25.00 kr /50g
Garnet till detta mönstret kostar 150kr. Läs mer.

Instruktioner

KJOL:
Det stickas fram och tillbaka på rundst från sida till sida. För att kjolen ska få vidd i nederkanten måste det stickas förkortade v. Hela arb rätstickas, dvs det stickas räta på varje v.

Lägg upp 115-120-125-130-135-140 m över 2 st rundst 3 (detta görs för att uppläggningskanten inte ska strama) med ocean view. Drag ut den ena st och sticka sedan som förkl nedan.

Första v stickas så här (från midjan och ned):
Sticka 9-10-11-12-13-14 m, sätt MARKÖR-1,
sticka 11-12-13-14-15-16 m, sätt MARKÖR-2,
sticka 17-18-19-20-21-22 m, sätt MARKÖR-3,
sticka 9-10-11-12-13-14 m, sätt MARKÖR-4,
sticka 9-10-11-12-13-14 m, sätt MARKÖR-5,
sticka 6 m, sätt MARKÖR-6,
sticka 6 m, sätt MARKÖR-7,
sticka 6 m, sätt MARKÖR-8,
sticka 6 m, sätt MARKÖR-9,
sticka 6 m, sätt MARKÖR-10,
sticka 6 m, sätt MARKÖR-11,
sticka 6 m, sätt MARKÖR-12,
sticka 6 m, sätt MARKÖR-13,
sticka 6 m, sätt MARKÖR-14,
sticka de resterande 6 m.
Låt markörerna följa med uppöver alltefter som det stickas.
Sedan stickas det förkortade varv så här (OBS! För varje gång det vänds mitt i arb måste tråden stramas innan du stickar vidare, annars blir det hål):
* Sticka 2 v med natur fram och tillbaka över alla m (varv 1 = avigsidan), sticka 10-10-10-10-12-12 v med ocean view fram och tillbaka över alla m (= totalt 12-12-12-12-14-14 v rätst över alla m).
Sticka sedan fram till MARKÖR-1, vänd och sticka tillbaka.
Sticka fram till MARKÖR-2, vänd och sticka tillbaka.
Sticka fram till MARKÖR-3, vänd och sticka tillbaka.
Sticka fram till MARKÖR-4, vänd och sticka tillbaka.
Sticka fram till MARKÖR-5, vänd och sticka tillbaka.
Sticka fram till MARKÖR-6, vänd och sticka tillbaka.
Sticka fram till MARKÖR-7, vänd och sticka tillbaka.
Sticka fram till MARKÖR-8, vänd och sticka tillbaka.
Sticka fram till MARKÖR-9, vänd och sticka tillbaka.
Sticka fram till MARKÖR-10, vänd och sticka tillbaka.
Sticka fram till MARKÖR-11, vänd och sticka tillbaka.
Sticka fram till MARKÖR-12, vänd och sticka tillbaka.
Sticka fram till MARKÖR-13, vänd och sticka tillbaka.
Sticka fram till MARKÖR-14, vänd och sticka tillbaka.

Byt till natur och sticka 2 v fram och tillbaka över alla m.
Byt tillbaka till ocean view och sticka fram till MARKÖR-14, vänd arb och sticka tillbaka.
Sticka sedan fram till MARKÖR-13, vänd och sticka tillbaka.
Sticka fram till MARKÖR-12, vänd och sticka tillbaka.
Sticka fram till MARKÖR-11, vänd och sticka tillbaka.
Sticka fram till MARKÖR-10, vänd och sticka tillbaka.
Sticka fram till MARKÖR-9, vänd och sticka tillbaka.
Sticka fram till MARKÖR-8, vänd och sticka tillbaka.
Sticka fram till MARKÖR-7, vänd och sticka tillbaka.
Sticka fram till MARKÖR-6, vänd och sticka tillbaka.
Sticka fram till MARKÖR-5, vänd och sticka tillbaka.
Sticka fram till MARKÖR-4, vänd och sticka tillbaka.
Sticka fram till MARKÖR-3, vänd och sticka tillbaka.
Sticka fram till MARKÖR-2, vänd och sticka tillbaka.
Sticka fram till MARKÖR-1, vänd och sticka tillbaka.
Sticka 10-10-10-10-12-12 v fram och tillbaka över alla m med ocean view *.

Upprepa *-* tills arb mäter ca 64-72-78-86-100-108 cm överst, avsluta efter 1 hel rapport så att mönstret stämmer när kjolen ska sys ihop i sidan.
Sedan maskas det MYCKET löst av från nederkanten (= på avigsidan), maska av tills det återstår 27-27-27-35-35-35 m överst mot livet. Sticka 10 v fram och tillbaka över dessa m med ocean view till knappsömsmån, maska sedan av.

MONTERING:
Sticka upp 1 m från rätsidan i varje rätst m längs hela kjolens överkant på rundst 3 med ocean view. Sticka linning fram och tillbaka så här: Sticka 1 v rätt på avigsidan SAMTIDIGT som antalet m justeras till 154-174-188-208-240-260 m. Sedan stickas det 10 v räta fram och tillbaka över alla m innan det maskas av LÖST.
Sy ihop kjolen kant i kant upp till knappsömsmånen. Virka 3-3-3-4-4-4 knapphålsöglor längs den sidan där det inte är sömsmån med nål 3 så här: börja överst med 1 fm i var och en av de 3 första m, * 3 lm, hoppa över 2 m, virka 1 fm i var och en av de 6 nästa m *, upprepa *-* totalt 3-3-3-4-4-4 ggr, vänd och virka tillbaka med 1 fm i varje fm och 2 fm om varje lm-båge.
Sy i knapparna på knappsömsmånen.

Detta mönster har uppdaterats. .

Uppdaterad online: 28.09.2016
KJOL:...Sticka fram till MARKÖR-14, vänd och sticka tillbaka.

Diagram

= Stickriktning

Behöver du hjälp med mönstret?

Tack för att du väljer ett mönster från DROPS Design. Vi arbetar hårt för att ge ut mönster som är korrekta och enkla att förstå. Alla mönster är översatta från norska och du kan alltid se originalmönstret (DROPS 128-17) för mått och uträkningar.

Kommentarer / Frågor (42)

Murielle 22.01.2018 - 11:27:

Buongiorno, sono abbastanza pratica co ferri dritti ma non ho mai usato ferri circolari né la tecnica dei ferri accorciati ; volevo iniziare imparando con questo modello, secondo voi è troppo complicato per imparare ferri circolari + ferri accorciati o meglio iniziare con un modello più semplice? Grazie del consiglio

DROPS Design 22.01.2018 kl. 11:34:

Buongiorno Murielle, questo modello è lavorato avanti e indietro con i ferri circolari quindi potrebbe anche usare i ferri dritti con le stesse istruzioni. È una gonna lavorata a legaccio, quindi relativamente semplice per imparare i ferri accorciati. Se ha bisogno di ulteriore aiuto, ci scriva pure. Buon lavoro!

Mie 20.09.2017 - 21:44:

Jag börjar med att lägga upp maskor, sen stickar jag ett varv med Ocean Viewe och sätter ut markörer. Efter det stickar jag två hela varv med naturvit och därefter tio hela varv med OV. För mig blir det 13 varv efter upplägget och inte 12 som står i beskrivningen. Eller är jag helt ute och cyklar? Får inte ihop det.

DROPS Design 21.09.2017 kl. 14:57:

Hej om du tänkar att fram och tillbaka alltid är 2 varv, och att du alltid stickar dina förkortade varv från nederste del av kjolen, så kan det inte gå fel. Lycka till!

Lisbeth 15.04.2017 - 20:39:

Jeg skal strikke dette skjørtet i str. L, men ønsker det 10 cm lengre. Skal altså legge opp 125m.+24. Spørsmålet da er hvordan jeg skal fordele de ekstra 24 maskene?

DROPS Design 20.04.2017 kl. 13:04:

Hei Lisbeth. Du kan da øke disse 24 m jevnt fordel mellom alle merkene som strikkes på første pinne. Design avd har desverre ingen mulighet til å skrive/regne ut all tilleggsinformasjon et 10 cm lengre skjørt vil bli. Husk også at garnmengden vil øke. God fornøyelse!

Birgit Elmon 15.12.2016 - 17:54:

Hej Jeg er lige startet og jeg forstår ikke hvordan det skal forstås det med at sætte mærker ? Skal alle mærker være på første pind? Første p strikkes således (fra taljen og ned): Strik 9-10-11-12-13-14 m, sæt mærke-1, strik 11-12-13-14-15-16 m, sæt mærke-2, strik 17-18-19-20-21-22 m, sæt mærke-3, strik 9-10-11-12-13-14 m, sæt mærke-4, strik 9-10-11-12-13-14 m, sæt mærke-5, MVH Birgit

DROPS Design 22.12.2016 kl. 14:31:

Hej Birgit. Ja, du strikker en hel pind og saatter maerkerne, f.eks, str S bliver det saa: Strik 9 m, sæt mærke-1, strik 11 m, sæt mærke-2, strik 17 m, sæt mærke-3, strik 9 m, sæt mærke-4, strik 9 m, sæt mærke-5 osv. Du ender med at have 14 maerker paa pinden. Herefter fortsaetter du som beskrevet med de forkortede p.

Gunhild Andersen 19.09.2016 - 00:53:

Nå tror jeg at jeg forstår feilen: jeg trodde jeg skulle strikke 6 riller med ocean etter den første raden med natur. For å få til det havnet jeg på feil side og hadde merke 1 som det nærmeste merket å snu ifra, når det istedet skal ligge lengst bort. Michaela forstod dette før meg, men jeg var tydeligvis nødt til å stille spørsmålet selv for å finne svaret. Nå så!

Gunhild Andersen 19.09.2016 - 00:36:

Når jeg kommer til merke 14 forstår jeg ikke hvordan jeg skal kunne ha bare 6 masker å strikke over når jeg snur. Når jeg snur strikker jeg jo tilbake til begynnelsen av pinnen og de siste 6 maskene forblir da ustrikkede. Hva er det jeg misforstår her tro?

DROPS Design 28.09.2016 kl. 14:37:

Hej Gunhild. Ja, det kan jeg godt forstaa. Jeg tror det er en tankefejl. Naar du vender efter MERKE-14 har du 6 m tilbage paa pinden - dem strikker du ikke, du snur og strikker tilbage. Som jeg ser det strikker du kun de sidste 6 masker efter MERKE-14 naar du strikker over alle masker. Jeg skal faa ordnet en rettelse. Tak

Kody Doisy 03.06.2016 - 20:12:

Bonsoir . Dans le placement des marqueurs n'y a t il pas une erreur SVP car pour moi après avoir tricote les 12 rangs mousse sur toutes les mailles je me trouve au niveau de la taille marqueur 1=9 mailles et le bas marqueur 14 =6 mailles donc pour moi la taille sera plus large que le bas de la jupe . Désolée du dérangement . Encore merci de l'aide que vous voulez bien m'apporter

Kody Doisy 05.06.2016 kl. 16:45:

Eureka .Youpi. J'ai trouve a force de me creuser la cervelle et de retourner mon tricot de tous les cotes et dans tous les sens ben j'ai trouve la facon de faire . Desolee pour ma derniere question je vous presente toutes mes excuses . Merci encore et bonne semaine .

Kody Doisy 02.06.2016 - 17:32:

Bonjour a vous . Desolee c'est encore moi . Auriez vous d'autres explications ou une autre video sur ce modele de jupe et sur les rangs raccourcis et marqueurs SVP ? ca fait plusieurs fois que je recommence et je ne comprend pas le premier motif de ce modele soit de * a * . Et aussi deplacer les marqueurs au fur et a mesure ..... Il y a un truc que je ne dois pas bien commencer ou que je ne comprend pas . Merci pour votre reponse .

DROPS Design 02.06.2016 kl. 17:54:

Bonjour Kody Doisy, les marqueurs doivent rester en place sur l'aiguille, ils servent de repères aux rangs raccourcis; on tricote des rangs raccourcis sur les mailles jusqu'aux marqueurs indiqués (de moins en moins de mailles, du 1er au 14ème marqueur), puis 2 rangs écru, puis on tricote des mailles en plus tous les 2 rangs (jusqu'aux marqueurs, du 13ème au 1er), puis 10-12 rangs sur toutes les mailles. Pour toute assistance complémentaire, et plus détaillée, n'hésitez pas à vous adresser à votre magasin DROPS ou au forum DROPS. Bon tricot!

Kody Doisy 01.06.2016 - 15:29:

Ok merci de votre reponse Drops. Bon A M a vous .

Kody Doisy 01.06.2016 - 11:12:

Bonjour je n'aime pas couper les fils encours de tricot . Je suis entrain de tricoter cette jupe mais est ce qu'il n'y a pas une solution pour ne pas couper mon fil Ecru quand je fais les 2 rangs SVP ? Merci de votre réponse et bonne journée . A bientôt .

DROPS Design 01.06.2016 kl. 12:11:

Bonjour Kody Doisy, vous pouvez faire suivre le fil sur l'envers (par ex croiser les 2 fils sur l'envers à 1-2 m du bord pour que ça ne se voit pas sur l'endroit), veillez bien à ne pas trop serrer quand vous reprenez l'autre couleur pour éviter de resserrer le bas de la jupe. Bon tricot!

Kommentér oppskrift DROPS 128-17